07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Hon är jättefin Marvin! Men jag tycker nog också att det sitter i fram...

Longera henne utan dig på ryggen o konstatera var det sitter innan du låter henne vila. Är det nåt som måste till veterinär så är det ju ingen fördel att hon vilat 1 vecka först. Är det en hovböld så kanske den måste ut innan den börjar vandra runt osv osv

Longering är redan gjord, men vi ska kolla om henne idag med ett par hökögon till.
Hon är iaf helt ren och fin i alla benen, börjar till och med läka ut sina gamla sår. :p

Knapplån
Pratade just med Skara och de hade ultraljudat benet. Det verkade inte ha gått in i leden vad de kunde se nu iallafall. Tyvärr har Nova fått lite feber så de vill ju veta var den kommer ifrån. Hon får stanna några dagar till.
Så min planering för hösten är att få tillbaka en frisk häst. Hon lär väll behöva stå ett bra tag innan man kan börja rida igen.
Hon får ta sin vintervila tidigt i år.
Är det någon som har erfarenhet av skador vid leden?
Hur påverkas användbarheten av hästen om det blir en infektion?
Trots att det verkar vara bra är man ju ändå orolig.

Tror min oxå tappar tänder nu. Hon är ganska tjaffsig i munnen, vilket hon inte brukar vara. Även min har sett massor med spöken ute idag, men hon är för söt ist för att stanna springer hon förbi allt läskigt för hem vill hon inte gå! idag fungerade frammåt knappen VÄLDIGT bra och bromsen mindre bra :p

WIHO!

Ja jag är inte riktigt lika långt fram i utb som ni andra här utan ja o prins tog våran första galopp tillsammans i går, eller a galopp och galopp de va mer rodeoschow än galopp men något enstaka steg fick vi.

Tänkte dela med mig av några "favvoriter" från filmen
31691592.jpg

innan gick de lungt
31691204.jpg

å så första fattningen
31691208.jpg

31691211.jpg

31691591.jpg

å så då favoriten, rund och på tygeln???

Oj, haha!

Jag vill se filmen!! :rofl:

*kl*
Ni hade rätt, min skrutt är oren fram. Syns bara i höger varv dock och är väldigt lite.

Min fick ju en spark och sticksår in i knät som 1-åring. Han fick en penicillinsalva som vi spruta in i såret samt en penicillinkur och efter det så la sig infektionen och febern han hade. Svullnaden gick ner efter ett tag även fast det tog ett tag. Vi hade tur att det inte hade gått in i leden utan bara precis brevid. Nu ser man ingenting som tur är. Hoppas din häst blir bättre snart!

Hoppas att hon blir bättre snart och att ni hittar felet. Inte kul när dom blir så difust halta.

kl

idag har jag varit på ullared och Plutten fick 4 nya täcken:p

Kul att det börjar släppa i ridningen, väldigt tråkigt dock att hon inte är helt ren. Hoppas att det inter är något allvarligt och att hon snart är ok igen!!

VI kämpar på som vanligt känns som att det går framåt med småsmå steg vid varje ridpass, dock har ryttaren lite dålig kroppskontroll vilket gör att det inte alltid blir riktigt som vi tänkt, men hon är satt i hårdträning från och med lördag när tentan är gjord.

Våra evinnerliga galoppproblem verkar passerat nu, han bytte galopp rätt friskt i princilp alltid rena byten och vi stod som handfallna hade till slut inga ideér varken jag eller tränaren (när han byter 5-6ggr perlångsida blir man rätt matt och hade gärna hoppat över ett par år i utbildningsskalan;)) Till slut löste vi det genom att jag fick sätta mig ner i sadeln ordentligt i galoppen (red tidigare alltid i lätt sits) samt ett spö i ytterhand och peta på bakdelen när han bytte så byttade han tillbaks direkt och de senaste två veckorna har vi inte märkt några tendenser.

Däremot börjar han få en del vinterpäls ännu inte lång men väldigt tät (han måsgte ha shetlandsponny i släkten), vill egentligen inte klippa tycker gått att en treåring kan gå oklippt men börjar tveka. Han blir redan nu ganska svettig när vi rider. och i vinter blir det kallt och vi har kallstall vilket gör att han kommer bli väldigt kall innan han torkar och det vill jag inte.
Hur kommer ni göra? Jag kommer fundera ett tag till och det är inte tal om någon helklippning utan en form av halvklippning i såfall.

Hur kommer ni göra? Jag kommer fundera ett tag till och det är inte tal om någon helklippning utan en form av halvklippning i såfall.

Ariel skall ju bara jobba i oktober och sedan vila i november och december. Blir det så att hon svettas en massa i januari när jag sätter igång igen, så kommer jag att klippa längs med strupranden. Ofta räcker det att klippa just där och sedan kan hästen vara fullpälsad i övrigt. Värt att testa om det blir mycket jobb i vinter! :laugh:

Jag klipper inte, mest för att 3-åringar får en väl tilltagen vintervila innan "allvaret drar igång" när det är dags för deras fjärde år. Min har börjat bli lite "ullig" i pälsen men det blir nog inte så illa de närmaste två månaderna att klippning blir aktuellt.

Om jag skulle tvingas klippa så skulle jag enbart ta underdelen av halsen och framme på bogen så att man rakar bort en "droppform". Och hoppas att det räckte, då kan man låta hästen gå otäckad senare utan problem.

Jag kommer nog inte klippa men blir han väldigt svettig och mår dåligt av det så gör jag som dom andra och klipper lite på undersidan halsen.

bonus bild från filmen:)
31693261.jpg

Jag funderar på att raka Amazing, hon ska ju ändå löshoppas och ridas i stort sett hela vintern så gott det går med den härliga Svenska vintern som lär komma! :grin:
Och snart får jag ju mitt körkort och då kommer det bli ännu lättare att hålla henne igång! :D

Föresten.. 2 Baby bilder! :love: Faaasen, har sagt i mååånga inlägg nu att jag ska ta nya bilder men det kommer alltid nått ivägen! :cry: Får se om jag får låna syrrans kamera imorgon och fota lite, då har jag en vän med som kan fota! :laugh:
(Blir ridning imorgon :bump:)

59987_444968128179_569283179_5183001_1732780_n.jpg

61241_444968153179_569283179_5183003_2470991_n.jpg

Körkort och hålla igång, hur hänger det ihop? ;)

Men det är väl bara gamla tanter som jag, som tycker vinterväglag och hästtransporter är tokläskigt.

Så till alla: Qvintus är nu hemma sedan några dagar tillbaka. Lite tunn, varför blir de alltid det när de är borta, men fräsch och fin. Har bonat in sig med sin nya kompis, en uppstallningshäst.

Idag blir det sadel och longering och se om han är lugn och fin. Måste hämta hans favvosadel hos fodervärden till Bionix dock innan jag sitter upp. Usch, busch så läskigt, då det var därför den presumtiva köparen inte ville han honom.

Hälsning Maja

*kl*

I helgen var Mille på ponnychampionatet. Han var superduktig men oj vad taggad! :D Han visade traven riktigt bra, galoppen var det snabbaste jag sett honom och han hade inte riktigt tid att skritta ordentligt... :angel: Han blev trots det 8 av 18 deltagare med 7,67 där sista placerade hade 8,0.

Till nästa gång vet jag att han kan behöva springa av sig lite innan om det är en så stökig tävlingsplats med många hästar. Men de är ju bra tre år så man har lite tid på att komma på hur de fungerar även ute.

Bild från i torsdags, vår dator kraschade i helgen så jag hittar inte allt än. Tror att sambon har räddat all dock vilket var viktigast! :laugh:
Milletrav_.jpg

Grattis! Skoj att han skötte sig såpass trots att han var övertaggad och han har ju visat redan innan att han är en fin ponny :)

Igår slängde jag på Q sadel för första gången sedan 3-årstestet. Longerade några varv ute på banan och han bockade runt som den ystra 3-åring han är. Efter några minuter hade han lugnat sig och gjorde övergångar på kommando. Var ensam i stallet men ville ändå testa att hänga och klättra lite i sadeln på honom så band upp honom på stallgången och hoppade på och av några gånger. Han brydde sig inte trots att vi var ensamma inne.

Idag har jag medryttaren med mig på eftermiddagen så jag tänkte rida lite på banan. Ska se om jag kan fota lite också.

Igår red jag Ariel igen, efter tre veckors vila. :banana: Det blev en uteritt i mörkret, med rejält med reflexer. ;) Ariel tyckte det var superkul och jag fick fram en riktigt härlig powerwalk på henne. :d

Längtar till 1 oktober då tävlingsterminen kommer och man kan planera lite mer exakt hur nästa säsong skall se ut.

Jag längtar också tills det går att planera nästa år mer ordenligt, dock med skräckblandad förtjusning, då det nästa år komer hända en hel del.

Lilleman ska få börja träna mer ordentligt och tanken är championatskvalet i dressyr och kvalitets, sen får vi se hur långt det bär. Någon CR i hoppning och någon terrängträning hoppas jag vi ska hinna med också.

Utöver detta ska jah dessutom skriva min magisteruppsats ta examen och börja jobba! Och eftersom jag alltid lever mer i framtiden än nuet ororar jag mig givetsvis för detta också, inte för jobb uppsats etc. utanflör ev. flytt, nytt stall, ny tränare mitt i säsongen i förberedelserna inför championat och kvalitets. Fortfarande långt kvar tills dess men det stör mig att min nuvarande trygghet rivs upp i juni mitt i denna planering och hur det kan komma och påverka eventuella resultat och prestationer.

I vilket fall har jag bestämt mig för att släppa dom tankarna ett tag till och köra på som vanligt, tills det blir aktuellt, ingen idé att gå runt och fundera och oroa sig så att man går miste om en fantastisk höst:D

AW: Grattis till din superfina häst! Tror jag såg dig i lördags i vita fikabaracken, såg en tjej jag kände igen men inte kunde placera och det retade mig oerhört, men tror nu i efterhand att det var du.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar