07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Aww... Inte alls kul... :( Håller tummarna för att det vänder och blir bättre nu!

kl
Här har det varit en underbar helg! Idag red jag lillan efter hennes lilla vila och det gick jättebra! Skritt och trav ute i skogen och en liten galopp på hemvägen! Hon skötte sig KANON! :laugh: Efteråt var hon sällskap åt tvååringen som jag red (läs ÅKTE) på för andra gången någonsin! :bump: Så jag är glad!

Nää, vad tråkigt!! Hoppas båda blir bra snabbt!

Här är mer världspremiär, filmen från vår ridtur igår. Jag måste verkligen köpa en ny kamera snart...

Kul att rida själv för första gången:) Men är det filmen som hackar eller går hon orent fram?

kl.
Min häst tappar tänder!!! Gör era också det nu??
Han har varit lite tjafsig i munnen och nu fick jag ju svaret på det:) Så idag när jag red ut så hade jag tränset på med bett som säkerhet men hade kapsonen ovanpå med tyglar som jag använde. Funkade super:) Men jag borde ha longerat innan jag red ut för han såg en hel del spöken och tyckte att människorna som promenerade framför oss var livsfarliga så det blev lite skolor ovan mark idag :p Sen när han hade kommit över det så gick det jättebra:)

Dock har jag fått sy täcke idag då det jag la på igår var något strimlat. Tur att jag ska till ullared i morrn så jag kan köpa fler;)

Idag blev det ett till pass i töm! Har bara tömkört nu efter att jag ramlade av, både för att jag haft ont i kroppen och för att jag tror att A behöver det! Då får hon ut sin otroliga energi på ett bra sätt och vi får en chans att jobba tillsammans ordentligt!
Idag jobbade hon otroligt fint och varje pass är bara :love::love::love: !
Jag är verkligen stolt över henne, från att ha varit sjukt sur över att få behöva jobba i höger varv (omusklad sida) så är hon nu bara på ett par veckor istort sett lika i båda sidorna och jobbar trevligt med avslappnad och stark kropp i båda varven! :D

Tänkte rida någon dag under veckan, ska se om en kompis till mig hinner komma förbi! Då kommer jag absolut att värma upp i töm och se om hon slutar tagga så mycket då! :laugh:

Filmen hackar, men hon kändes inte helt ren som sagt, fast jag tyckte nog inte att det satt fram. Iaf så får hon vila en vecka nu, och så kollar jag hur hon rör sig sen.

Oh har ni också börjat med skolor över mark! Då är vi två! :D;)

Hmm jag har inte märkt att A har tappat nått, får kika efter imorgon!!

Btw, har du anmält dig till Lotta hoppningen med plutten? :laugh:

Ja det är så svårt att se på film:) Får hoppas att hon bara är i en växtfas!

Hehe ja han kan ibland han också:)

Nej jag tackade ju nej till den träningen när hon frågade mig för några veckor sedan. Får se om jag hoppar in någon gång, men eftersom han är såpass säker på löshoppningen nu känns det bättre att lägga pengarna på att rida för tränare ist. Men som sagt kanske att jag kommer någon gång, jag har ju betalt för några gånger jag inte har kommit.

Okej! :laugh:

Ja det är ju klart, men jag kommer nog att behålla löshoppningen även tills nästa år också! Tror att det är ett roligt inslag för hästarna, tänkte ju ha en sån dag varje vecka i hennes schema så att säga! (med antingen löshoppning, tömkörning, promenad eller annat) :laugh:
Ja gud vad roligt det ska bli att börja träna för tränare, mitt mål är att ha en hoppträning och en dressyrträning i veckan nästa år! :laugh:

Ja löshoppningen är roligt för dom. Men det kan jag ju fortfarande göra hemma:)

Nu ska jag bara rida ut i skogen ett tag tills alla tänder verkar ha hamnat på rätt plats sen så ska jag börja träna igen:)

Ja det är klart, vi hoppas på att få ordning på vår blivande padock också! :)
Ska bli så kul att kunna köpa en liten hinderpark! :love:;)
Står ju hos en ridlärare som har dressyr som sitt "huvudämne" så den biten kommer jag att kunna träna hemma så att säga, det är käckt! :laugh:

Hoppningen gör jag gärna med Lotta, litar verkligen på henne!
Brukar ju bildas bra 4:års grupper framåt vårkanten som jag ska hålla utkik efter!

Det är nästan galet så fort det gått, vet att jag brukade hjälpa till på hoppningarna och tänka att om 2 år är det jag och A som hoppar här, och nu är vi snart där! :eek::love::bow:

Ja vem vet vi kanske kan träna i samma grupp:) Unghästgrupperna börjar ju nu på hösten varannan vecka mot löshoppningen.

Inte jag heller. Som det är nu har jag en tränare som kommer hem till mig men senare hade det varit kul att börja åka iväg:)

Jamen så tycker jag lite också, bra att börja hemma där dom är trygga och slipper kika på allt nytt och snygga sig för nya hästar! :angel: :D

Nu ska vi bara ha en ny sadel och en förbygel med martingal, sen är vi redo! :D:d

KL

Är det någon här som ska visa sin på fyraårs i vår? Hur lägger ni upp träningen fram till dess, ungefär? :)

Kul bolla lite träningsfunderingar ;)

Jag har två valacker jag tänkte visa, de har vilat nu sen treårstestet den 8/8 och ska skrittas igång om ca två veckor igen. Har funderat på två månaders ridning, två månaders vila. Och köra så ungefär fram till fyraårs. De två månader som de rids nu är det dressyrlektion en dag i veckan och två uteritter. Varvat med löshoppning emellanåt. Höjer ribban till nästa ridperiod. Mina är ponnyer så jag tror inte de ska hoppa uppsuttet. Funderar på om det kan räcka?

De är i dagsläget utbildade så pass att de går bitvis i bra form i skritt och trav på volt, gör galoppfattning för skänkel och kan galoppera på volt men där är väl formen lite sämre :)

KL

Är det någon här som ska visa sin på fyraårs i vår? Hur lägger ni upp träningen fram till dess, ungefär? :)

Inte i vår. Men planen är kvalitén nästa höst samt championatet i fälttävlan om han är med på noterna och jag hinner. De ska göra om kvalreglerna lite inför nästa år så får väl avvakta och se hur det slutar.

Ja klart vi ska bolla träningsplaner! Nu när vi äntligen börjar kunna! :D
Jag är jättesugen på att visa min! Vet dock inte hur det blir med tanke på att min lilla donna är tysk! :laugh::love:
Hade vart väldigt spännande att visa henne nere i Tyskland men det känns som ett väldigt stort projekt! :angel:

Hon är ju visad som föl och fick klass 1 (Hon fick Tyska 8½ poäng på allt som blir som våra 8: or) så det hade varit spännande, hon borde ju få minst samma men helst höja sig! :D Min dröm är ju att hon hoppar 10/10, då skulle jag vara i himmelriket! :love:

Senast ändrad:

I Tyskland visar man ju inte 4-åringar på samma utbredda sätt som i Sverige. Man kan kvala dem till Bundeschampionat men då krävs det att de tävlar i reitpferde under året (kvalgränserna har jag inte i huvudet) och de som går finalen är dressyrhästar som har sånt steg och är så välridna att "vanliga dödliga hästar" inte har en chans. Det är helt sjukt hur fina de hästarna är.

Ston visar man ju som 3-åringar men det är mest för avelns skull. Så "3-årstest" och "4-års kvalitén" är inga begrepp där. Kan finnas någon form av stovisning för 4-åringar också men inget som är av intresse annat än för rena avelsston som ska verka där nere. Istället tävlar man dem lite och förbereder dem inför Bundeschampionat som 5 och 6-åringar.

Mest rider man "eignungsprüfung" med de unga hästarna. Det är en tävlingsform där hästarna visas under ryttare i alla tre gångarterna, 4 stycken åt gången inne på banan och efter domarens förevisningar. Som avslut får allihopa hoppa över några små hinder för att visa att de är lydiga (tror att det är tre stycken hinder som ligger på knappa 60 cm). Sedan blir hästen bedömd efter inställning, gångarter, hur den visas och så vidare och får en "nota" (poäng mellan 1 och 10). Det är för att de unga hästarna ska introduceras till tävlingslivet så kravlöst som möjligt. Framåt slutet av deras fjärde år brukar de få komma ut på små hopp och dressyrtävlingar.

Tack så mycket! :laugh: Hennes uppfödare har ju också bra koll men hon visar ju mest just rena avelston som du skrev!
Tja, visst har hon en härlig trav och en riktigt stor och trevlig galopp men någon odödlig dressyrhäst är hon inte! (Tack o lov för det! ;):D:devil:)

Mhm får fundera på detta! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar