07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL!

Hur många dagar i veckan rider/aktiverar ni era 2007: or nu? Hur länge rider ni per gång? Rids de endast ut eller rider ni även i paddock/ridhus?

Jack markarbetas 15 min innan ridning och rids sedan ca 20 min 3 ggr per vecka, 2 ggr i veckan tränar vi frihetsdressyr

Jag varierar med ridhus och skogen ska jag väl tillägga

Senast ändrad av en moderator:

Alltså! :love::love::love: MERA bildbomb! :love: Han är så sjuuukt fin!

Longerade lillan i förrgår, tanken var att tömköra, men det blev longering. Hon har inte alls styrka i galoppen, bara extrem överskottsenergi som exploderar framåt istället för i koncentration... Hon rejsade därav järnet! Fick ta in henne på en minivolt för att få stopp på den lilla vilden. Med inspänningar på efter ett par varv i slängtrav/rusningsgalopp (som var tänkta för att skritta fram mer efter promenaden innan samt att trava lite lugnt) så lugnade hon sig dock och kunde jobba lite bättre, hon är lite rolig för alla kommandon sitter jättebra i höger varv, men i vänster varv fattar hon ingenting... :grin:

Vi får se om vi trotsar regnet och ger oss ut på tur idag!

Tack! :laugh:

Skulle vara kul att se lite fler bilder på era hästar också! Man får muta sin (i mitt fall) mamma så man får lite bilder, de växer upp så fort :o ;)

Kort filmklipp på Luxus, inget fixat med så ni kan stänga av ljudet om ni vill... Är mest nöjd med hur han travar precis på slutet när jag minskar tempot lite. Han är inte speciellt stark i sin trav än så han blir gärna lite snabb när man vill tänja på stegen. Men det kommer med tiden och skritten och galoppen är fina redan :love:

http://www.youtube.com/watch?v=QNjJbQkFtG4

*kl*

Nu går Quadrat med de andra i hagen hemma vid stallet.

Han skötte sig när jag hämtade honom. Inte haft grimma på sig på ungefär 4 månader. Ledde honom och ett 2-årssto från beteshagen (ca 1 km från gården) och sedan klev han direkt på transporten fastän resten av flocken stod inne i stallet och skrek efter honom. Fick hjälp att stänga luckan men hade nog gått att lasta honom helt själv om det hade krävts.

Väl hemma lastade jag ur honom ensam och släppte honom med mina andra ridhästar. Tog ungefär 3 min innan det var ordning i flocken och alla gick och betade. Han gick med dem senast i våras när han var hemma på inridning.

Nu får han vila över helgen och på mån testar jag att sitta upp för att kolla vad han minns. Har lite hjälp att hålla i då också. Om styrningen funkar i paddocken så rider jag ut en sväng i skogen i slutet av veckan och sedan räknar jag med att han är igång igen.

*KL*

Vad långt alla kommit!
Min dam har varit lite för tunn ett tag, svårfödd i en lösdriftsflock med lättfödda hästar:(
Men nu börjar det bli ordning på vikten..
Vi har dock precis börjat rida ut själv och premiärgalopperade förra veckan:D
Den här bilden är tagen för ett par veckor sedan, hon har gått upp en hel del sen dess.
img_3360_104513156.jpg

_mg_3630_108454149.jpg

Nu är hon iaf såpass trygg med mig på ryggen att det är dags att avancera lite..
Känns som att vi ligger ljusår efter de flesta härinne, men vi tar det piaaaano:D

Målet till nästa år är att åka och träna hos uppfödaren samt starta en 1,2-mils PP till hösten.

_mg_3617_108457988.jpg

*KL*

Vad långt alla kommit.
Känns som att vi ligger ljusår efter de flesta härinne, men vi tar det piaaaano:D
Nej då "alla" har inte alls kommit så långt, här har du en som tar det väldigt lugnt , och inte har bråttom att bli " färdig", och jag vet flera.
Vi har inte så mycket att berätta om bara:grin:
Men det är väldigt roligt att följa med i tråden, och jag blir ofta häpen och imponerad över hur duktiga många av hästarna är.
Min ser mycket ut som din när hon går, men mindre och rundare:)
På den här sidan:
http://www.eladiya.se
skriver jag om vår inridning, även om det går långsamt fram är det roligt att ha det dokumenterat!

KL
Här har vi haft en mardrömsnatt.
Ett fruktansvärt åskväder rakt över oss och det mesta är utslaget. Hästarna är ju fortfarande ute på nätterna här så vid 03.30 fick vi gå ut och ta in dem. Nova var helt uppstressad och har förmodligen gått omkull i hagen. Uppskrapad mule, ett ca 10 cm långt sår på höger sida vid revbenen, uppskrapad på insidan av skenbenet och det värsta är höger knä med 2 sår och en rejäl svullnad. Rejält halt och vill inte stödja på det. Suttit hela morgonen och försökt få tag på vet. Hon kommer under dagen och rådde mig att spola med vatten för att kyla svullnaden. Eventuellt måste vi åka till Helsingborg eller Skara om det är risk för leden.:cry:
Just nu en ledsen matte som är irriterad på mig själv för att jag inte har tagit in hästarna på natten. Men tyvärr är man ibland bekväm av sig och tycker det är skönt om hästarna kan vara ute.

Javisst kommer formen och den börjar bli bättre:) Men det är som sagt tur att han är söt :p

Han ser jättetrevlig ut på filmsnutten din Luxus och jag håller helt med att traven i slutet är bra. Att dom små blir lite hastiga i sina rörelser det försvinner ju med att styrkan kommer:)

Usch vad tråkigt hoppas att hon blir bra och att inte leden är skadad!

Vi har fortfarande några hästar kvar ute så jag tycker inte att du ska skylla på dig själv,det kunde lika gärna ha hänt under dagen.

Ååh urs och fy! Inte alls roligt att hitta dem så... Men som oxo skrev, skyll inte på dig själv för att de var ute! Det hade lika gärna kunnat hända dagtid hos någon som HAR sina hästar inne på natten. Det hade kunnat hända i somras på betet - och ven skulle klandra någon för att ha hästarna ute nattetid då? Mina stod ute i hemska åskväder i somras, det kunde lika gärna ha hänt då.

Hoppas på att hon är okej och att det bara såg värre ut än vad det var!

*KL*

Vad långt alla kommit!
Min dam har varit lite för tunn ett tag, svårfödd i en lösdriftsflock med lättfödda hästar:(
Men nu börjar det bli ordning på vikten..
Vi har dock precis börjat rida ut själv och premiärgalopperade förra veckan:D
Den här bilden är tagen för ett par veckor sedan, hon har gått upp en hel del sen dess.
img_3360_104513156.jpg

_mg_3630_108454149.jpg

Nu är hon iaf såpass trygg med mig på ryggen att det är dags att avancera lite..

Målet till nästa år är att åka och träna hos uppfödaren samt starta en 1,2-mils PP till hösten.

_mg_3617_108457988.jpg

Söt arab och oroa dig inte. Jag har bara suttit på min ännu. Dock varit hos presumtiv köpare där de inte kommit överens, så nu är han hemma igen och vi tillbaka på ruta 1 tror jag.

Finns det så korta pp som 1,2 mil?

Hälsning Maja

I onsdags satt jag på Skuggi. Han kändes liten jämfört med min andra häst. Han är bara några cm lägre men smalare och kortare.

Tack! :love:
Toknöjda efteråt:
DSCF0840.jpg

Dessvärre varken såg eller kändes hon helt ok idag. :( Hon får vila en vecka nu, så hoppas vi att det bara är som hon växer igen lilla skruttan.

Fick åka med lilla Nova till Skara.
När de kollade med en lång sticka fick de in den ca 10 cm i karpus. Eftersom hon var så svullen gick det inte att ultraljuda utan de skulle avvakta så att svullnaden lägger sig. Röntgen visade inga benbrott iallafall. Skönt. Hon får stanna i Skara ungefär 5 dagar trodde dom.
Så idag skulle vi köra andra pållen till en kompis så han slapp vara själv.
Sprallade runt en del trots att de gick ihop i somras.
Kompisens häst lyckades slita av sig skon och trampa på den så hela tåkappan åkte in i hoven. Ytterligare en skadad häst och nya besök av vet och hovslagare.
En riktig SKITHELG.:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar