07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Själv har jag för första gången i mitt liv fast jobb och det känns jättekonstigt. :eek: Jag har alltid haft ett sista datum, sedan har framtiden varit helt osäker. Nu är det annorlunda, men jag har inte riktigt vant mig. :p

Ariel skall gå en dressyrtävling i april, ridsemester i maj, en kombinerad dressyr- och hopphelg i juni, någonting roligt (?) i juli, hopphelg i augusti, startfälttävlan i september och PP-distansritt i oktober. Skall bli så himla roligt, även om det bara är ridsemestern och distansritten som jag rider. ;)

Nä, ingen sommarvila, det mår hon inte bra av. Någon/några veckor blir det ju alltid automatiskt, men inget som planeras in. Hon vilar i november-december istället. :laugh:

Tävlingarna i juni, augusti och september är på vår hemmaklubb, så där vet jag ju att det blir tävlingar. :D Sedan vet man ju aldrig, det kanske inte går att kombinera med tävlingspilotens andra tävlingsplaner. Ariel är ju lite i sista hand så att säga. :p

Skönt med fast jobb, du vänjer dig:)

Du startfälttävlan, min sista fälttävlan reds typ 2002 tror jag och sen dess har det hänt en hel del, och jag är således inte insatt:o

Vad är startfälttävlan?
Visst finns det "kval" för att få starta debutant (90cm på häst va?), vad är dessa i såfall?

Jag är sjukt oinsatt men börjar bli mer och mer sugen på att testa igen, på hobbynivå för att få en varierad träning. Och dessutom tror jag min dressyriga Rosevelt avkomma hade gillat lite teränghoppning:p

Startfälttävlan är fantastiskt! :love: En dag, när Ariel är välutbildad och säker, så skall jag våga mig ut också. :angel:

Först rider man ett dressyrprogram på ungefär nivå ryttarmärke 2. Sedan en hoppbana med hinder på 60-65 cm. Avslutningsvis en terrängbana med hinderhöjd 60 cm. Om man vägrat tre (fyra?) gånger på samma hinder, får man gå ifrån det hindret och fortsätta på nästa. :eek: Ofta har man gemensam bangenomgång och tränare som förklarar hur man bör rida. :banana: Perfekt för fegisar (:angel:) och unghästar! Grönt kort är det enda som behövs i pappersväg, det är ju ingen egentlig tävling utan mer ett träningstillfälle.

Men duuu! Det lät ju perfekt för fegisen som sitter bakom denna skärm! ;) Det måste jag undersöka närmare! Är det 60 cm för alla kategorier? Alltså även för häst?

KL
Idag red jag lillan en sväng igen! Hon skötte sig (som vanligt) jättebra! Vi red genom samma jättestora vattenpöl som vi gör nästan varje gång vi rider, och den bryr hon sig inte alls om! Men däremot kom det ut en tant och en farbror från snåret till vänster innan vi hunnit fram till pölen! :rofl: Och dom var lite mindre roliga tills jag bad dem prata så att hon fattade vad det var! ;) De hade helt enkelt tagit en omväg för att slippa plaska rakt i de höga hallonbuskarna på sidan, så det enda vi såg var lite av jackorna! Inte så konstigt att Q tvärnitade! :p
Resten av turen gick jättebra! Lite trav, lite galopp och mycket skritt. Vi stötte på får som hon nog aldirg har sett förut, och de var jättekonstiga saker som inte fattade att hon ville ha svar när hon gnäggade åt dem! Och de där konsiga bräkande ljuden var bara mysko! :p
Påväg tillbaka hemåt (man kan tyvärr inte rida runt på nåt sätt på den vägen) jobbade vi mer på formen. Och hon kämpade emot de första minuterna, tills hon äntligen insåg att jag gav eftergift när hon gav efter också! Och efter det gick hon jättesnällt med halsen krökt resten av vägen! :laugh: SÅÅ skönt att det kanske börjar falla på plats nu!
Sista biten hem, kanske en kvart-tjugo min hemifrån, ledde jag henne och bar sadel och träns i famnen med bara tyglarna runt halsen. Funkade jättebra, hon är så snäll och bara följer efter! :love:

Så nu är jag taggad! Imorrn blir det vila, men på torsdag kör vi på med ett litet dressyrpass på lägdan!

Jo för när jag får körkortet så kommer jag inte att vara beroende av m&p, buss eller cykel, då kan jag snabbt och lätt ta mig dit vilket gör att jag kan vara hos henne både längre och precis när jag vill!

Idag var Amazing ett MONSTER! :eek::devil:
Jag skulle testa det här med att ha tömgjorden över sadeln och det gillade hon ehm..ja.. INTE ALLS! :crazy:
Hon bockade och hoppade som aldrig förr! För att sedan slita sig och galoppera så fort att jag bara såg en fuxfärgad racingsvans som försvann bort i fjärran! (upp på gården, vi var i en hage)
Jag har aldrig sett någon häst galoppera så fort, det var helt galet!
Jag och min kompis fick springa livet ur oss för att hämta henne och sen har hon mage att göra om samma sak igen, jag hade inte en chans att hålla henne! :eek:
Då blev jag riktigt arg och gick med bestämda steg tillbaka en gång till för att avsluta passet, höll henne på en ganska liten volt och talade med mörk röst och det fungerade, hon fattade att jag verkligen menade allvar och gjorde ett par härliga, lugna varv till sist! :love: Jag skulle aldrig kunna med att slita i henne, men prata argt det kan jag, det fick hon höra!

Nog för att det blåste och hon var pigg, men att bara bocka iväg sådär tolererar jag inte! Jisses vad hon börjar bli stark och stor alltså! Skräckblandad förtjusning inför nästa ridpass med andra ord! :D:d
(Blev inget av det idag, andra gången vi fick hämta henne tog vi av sadeln)

Känner dock inte att det var ett misslyckande, hon är bara 3 och dom får lov att explodera ibland, sålänge som man slutar passet lyckat och hästen tar till sig det man "säger"! Efteråt skrittade jag av henne en bra stund och hon gick efter mig som en hund i lös lina, duktig tjej med mycket vilja! :love:

Senast ändrad:

Men duuu! Det lät ju perfekt för fegisen som sitter bakom denna skärm! ;) Det måste jag undersöka närmare! Är det 60 cm för alla kategorier? Alltså även för häst?

Japp! :D Och om jag förstått det hela rätt får även vuxna rida på ponny, så länge det ser harmoniskt ut. :laugh:

Ah vad kul! :laugh: Måste kolla upp det! Det finns en jättebra terrängbana bara två mil härifrån så det vore ju kanon om det blir nåt liknanade där! :laugh:
Kanske får lägga in nån bild på oss tillsammans så ni får avgöra om det ser harmoniskt ut först... :angel: Så man inte blir utkastad med huvudet först! :D Kan be syrran ta kort på oss nån dag!

Måste bara få avreagera mig lite, min höleverantör lovade förut att höet (dvs 60 storbalar!!!) skulle komma i onsdags förra veckan, men jag hörde ingenting av honom och det har inte gått att nå honom! Så jag tänkte att jag helt enkelt måste ha tagit fel på vecka och att han kommer imorgon istället. Men så ringer han idag och ursäktar att han inte kom i onsdags, han hade blivit inkallad på snöröjning och sen hade det varit fullt upp med annat. Men HALLÅ!? Varför inte höra av sig åtminstone!? :devil:
Så nu kommer han tydligen på lördag! Shit... Jag som planerat att det ska gå ca en halv bal/dag av mina små torrbalar får kasta ut 2 st/dag fram tills han kommer... :crazy: Varför är man så snål och beställer så exakt!? Suck...

Startfälttävlan är bra skit. Jag tog ut min 5-åring på det utan att hon någonsin sett ett terränghinder innan (hade inte haft tid att komma iväg och träna :angel: ) och det går att lyfta de flesta unghästarna över så låga hinder även om de inte gjort det innan. Att hon sedan hoppade kråka i hoppningen för att 60 cm helt enkelt är för lågt för ett halvblod på 170 är ju en annan sak. Men det är ett gulligt initiativ och jag hoppas som alla andra redan "inbitna" fälttävlansryttare att detta gör sporten lite större och inbjudande även för dem som inte vågat förut :) vi behöver anhängare...

Red Q idag. Första gången sedan efter betet så skrittade och travade lite i paddocken. Underlaget var sisådär så bara testade start-stopp och höger-vänster. Han var mest okoncentrerad och körde giraffstilen. Tar en sväng i skogen i slutet av veckan så han får gå framåt lite.

Knapp!!

Nu har jag börjat sätta igång mitt sto e. Quite Easy efter fyra månaders semester. Kommer bli mest ridning i skogen och på fälten den närmaste tiden. Ska bli kul att följa denna tråden igen.

Idag lekte jag och Chatsi med den stora blå presenningen. Jag tog in henne i ridhuset och släppte henne och hon hängde på mig. Sen när jag gick ut för att hämta presenningen så for hon iväg i ridhuset och när jag kom tillbaka in kom hon rusande och la huvudet i min famn. Sötis!

Förra gången vi lekte med presenningen så gick vi över den och stod på den. Idag fick jag lägga den på ryggen och veckla ut den. Började även träna på att gå under den.

Hon är så otroligt trevlig att hantera från marken! Så skönt med en häst som inte drar iväg och klampar över en. (Det gjorde hon tidigare, men vi har tränat mycket på det där). Praktiskt också med en häst som man kan ställa upp i stallgången och glömma bort. En kvart senare står hon fortfarande lika snällt.

Som jag skrev ovan, så brukar det naturligt bli mer vila utan att man behöver planera in det. Jag skriver in allt vi gör i en årsöversikt, så det blir tydligt om Ariel gått mycket några veckor och behöver vilas. Då är det bara att slänga in ett par veckor. :laugh:

Ser jag på planeringen just nu, så är jag bortrest en vecka i mars till exempel och då blir det ju automatiskt ledigt där. Kanske lägger jag in en vecka till i samband med det, om vi jobbat mycket innan. Det brukar ge med sig, bara dumt att planera in något som sedan inte passar i verkligheten. :p

Japp om de får för sej att dra så har man inte så mkt att säga till om.Vår tjej gjorde det dessvärre oxå igår när vi skulle iväg på första sk hoppträningen.Men inget hände henne som tur var.Men måste erkänna att det var mitt fel så hon är förlåten.
Nåväl hon var en ängel att lasta och det var bara andra gången hon var i ett ridhus och hon skötte sej jättebra,inget konstigt med att jobba över bom samt att även ta ngr småsprång:love:.Men det var en mentalt trött tjej vi körde hem

Vad roligt att det går bra med hoppträningen. Hoppas att jag kan komma igång med det någon gång.

Nova är något bättre. Febern har gått ner och såret ser fint ut. Kommer ta bort dränet idag. Syns ingen påverkan på leden så jag börjar tro att det kan gå bra. Får eventuellt hämta hem henne i slutet av veckan.

Jag har haft värdens otursvecka. I måndags skadade sig Novas mamma illa i ett bakben och vet inte hur det kommer gå. Är det riktigt illa måste vi ta bort henne.
Idag skulle jag besikta transporten och då var bromsarna ojämna. Nu måste jag ringa runt och försöka låna en transport för att kunna hämta hem Nova. Fick i och för sig inte körförbud men vågar inte köra 20 mil med dåliga bromsar.
Jag bryter snart ihop.:cry:
Måste allt komma på en gång?

Tack så mkt ,ja framför allt så var det skoj att få höra av tränaren att vi ska fortsätta som vi gjort.Kommer bara åka ngn gång ibland,vill inte stressa fram ngt.
Vänta bara snart är ni där oxå,skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll med Nova
Aj då lät inta bra med hennes mamma.
Förstår dej men du får tro på det gamla talesättet först kommer 3 dåliga saker och sedan 3 bra;)

Fy så tråkigt! Skickar lite styrkekramar från oss!!

Imorgon är tanken att vi ska longera A och sen rida, min stallvärd ska vara med och hålla henne så får vi se hur det går! :laugh:
Tänkte spänna in henne i longeringen så att hon får jobba med en gång, lika bra det så att hon inte springer livet ur sig (igen!!) :D

Hoppas att det går fint, vi som var påväg så bra med ridningen och red ut en hel del, dock ej själva då, synd om det skulle bli en svacka pga en avramling! :cool:

Men men, unghästar är unghästar :love:, blir skönt med ny sadel osv också, men det får tyvärr vänta några månader till, förhoppningsvis inte fler än 2-3 iaf! :laugh:

*KL*

Jahopp får väl uppdatera lite härifrån oxå då :)
Prince rids ungefär 2 dagar i veckan.. 1 dag uteritt och en dag på banan. Han växer långsamt så det blir lite som det blir.

När han är arbetsvillig och inte trött i kroppen går han som en klocka. Som idag :D red ner till grannens ridbana. Tog lite i vart varv och avslutade med två små hinder på ungefär 40cm. Runda hopp med bra bjudning så det e superskoj. innan när jag "hoppat" så har det varit helikopterhopp :angel:

Nu börjar dock mitt sadelletande ta fart. Hopplöst tråkigt är det. Men jag vill ha en hoppsadel med bra stöd. Prince rygg är lite svängd och markerad manke och så är han lite "krallig" tips??

Här kommer två bilder på min "bebis" ahhh tänk dom blir 4 vid skiftet. Gud vad tiden gått fort :eek:

015-3-1.jpg

100_1153.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar