07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Han har varit på terrängbanan 2 ggr och hoppat 50-60cm, hoppar allt med säkerhet och fortsätter i galopp efter, har dessutom ett terränghinder (eller tja, stubbar med naturpinnar på, ca 40cm högt) på fältet brevid ridbanan som jag travade emot men han fattar galopp och suger tag i hindret, och fortsätter i galopp efter. Så tror mer på att det är väldigt tråkigt att hoppa på banan. Jag använder safety system hinderstöd, ställde dom på 40cm så då borde det väl bli 50cm? Eller tänker jag fel? Bommen är ju 10cm. Om jag travhoppar Cero så springer han igenom hindret och saktar av till skritt.

Film från i somras som jag kan bjuda på när en vän till mig hoppade honom första gången på terrängen :) Tror det blev 3-4 språng på 50cm då och alla gick galant. Jag var lite för feg för att hoppa honom första gången så överlät det till en duktig vän :)

Han är alltså hoppad 2 ggr på terränghinder, 2 ggr på vårat lilla pinnhinder utanför banan och idag var första gången på banan. Så 5 ggr sammanlagt, varav 2 i somras och resten nu :) Så jag räknar honom som inhoppad och ska inte hoppa något på hela vintern är tanken.

http://www.youtube.com/watch?v=_31IzgckkbY

Senast ändrad:

Terränghinder är oslagbara att hoppa in unghästar på, de behåller framåtbjudningen och man får en helt annan inställning hos unga hästar av den segare sorten.

Saknar att ha en terrängbara 10 min skrittväg från stallet där man kunde rida närhelst man önskade med alla hästar...

Idag har jag tömkört mitt lilla monster! Inte jättekul i snöslasket och han var väldigt pigg.
I helgen ska jag försöka rida över lite bommar om jag lyckas ta mig till stallet. Jag har inga vinterdäck än och om det fryser på nu blir det rena isgatan.

Ja visst är det! Jag har 20min skrittväg till Mantorps terrängbana så ibland rider jag dit (för att klättra, inte hoppa), ibland promenerar vi och jag sitter upp där och när han har fått hoppa har vi tagit transporten dit för att inte trötta ut honom..

Cero studsade på stället och taktade hela vägen från hagen och in, så täcke av och ut på banan blev det :) Han fick springa av sig lite, benen åt alla möjliga håll! :D Fullt ös medvetslös ;) När matte tyckte att det räckte (tråkigt tyckte Cero ;)) fick han gå in och sova med hingsten som kompis. Håller koll på maten lite extra nu, tror det är tandväxling på gång. Stallägarna säger att han äter på kvällen när de nattar honom och äter på morgonen också, men bara hälften av de 3kg som jag lägger in på kvällen är uppätet.. Tror som sagt att tänderna spökar, och att höet inte är lika gott som det ekologiska som han är bortskämd med. Höleveransen är försenad så han får nöja sig med "vanligt" hö utan en massa goda örter i och det är herrn inte helt nöjd med.

En silhuettbild från ikväll när Cero tog en paus i allt springande på banan :)
33916_1412459317979_1427411894_30944187_1221336_n.jpg

Senast ändrad:

Q var svullen i ena bakkotan vid intag idag. Och halt. Jag sätter mina slantar på en stukning eller att han har halkat till när de har busat. Så han får vila (hade tänkt rida imorgon) och så får vi se om han är fräch till löshoppningen på söndag.

Alltid är det någon häst som har något. Charmen med dessa djur... *suck*

Usch då hoppas att han blir bättre snart och att det inte är något värre. Men jag håller med dig, alltid är det något med dom små liven!

Idag ville min lilla sötnos inte äta sin krafft! :crazy::crazy::crazy:
(Hon som är ett sånt matvrak annars!!)
Hon såg också mycket trött ut, jag antar att det kan vara en mix av växtvärk, tandfällning, hemskt väder & löshoppningen!

Men hon tog emot en morot och var lika sur som vanligt när jag skulle gå in i boxen så hon "var med" eller vad man ska säga!
Ingen feber och inte ont någonstans!

Stallägaren håller koll på henne och när hon gick ner efter en timme åt hon lite hö i alla fall, detta är dock ett mycket bra hö så jag antar att hon vräkt i sig massor i hagen och helt enkelt är mätt? (fritt hö) :confused:

Idag har min tjej fått sina tårkanaler spolade, uscha så läbbigt :crazy: tror jag tyckte det var värre än vad hon tyckte! När vet ändå var ute passade jag på att be honom kolla tänder eftersom hon varit lite tjaffsig och visst var det tandbyten men hon var även lite vass så det fixade han till. = Helrenovering! :D
När jag borstade henne hittade jag 3 konstiga knölar på ryggen... hmhmhm... hon har en ny inprovad sadel, av sadelmakare. Min tränare so mvar i stallet sa att en av hennes häst haft protein knölar som kändes precis så där, dok inte troligt då min häst får minst protein av alla i hela stallet (hon äter enbart halm halva dygnet). Vet hade inte heller någon vettig ide, jaja hoppas dom går bort! Ont verkar hon iaf inte ha.

Red en riktig dressyr lktion på henne här om dagen och fick för första gången rida på ordentligt! Hon är lite log och lat inne i paddocken. Jag fick driva henne ordentligt frammåt för att få lite påskjut. Tur att hon är pigg som en mört ute! :laugh: Den andra 3åringen viades upp en underbar trav och lite bus på sin lektion :D

*kl*

Divan har vilat i 3 veckor nu när jag varit på semester men i helgen kör vi igång igen och rider på tills jul. Vi fortsätter med inhoppningen och hoppas det är befäst till nästa vila.

Ska tömköra för Anders Eriksson om 2 veckor och då tänkte jag att vi skulle börja med lite sidvärts från marken i skritt, ska bli kul.

Ang. täcke så är hon en liten puff nu :D fr.o.m nu har hon fleecetäcke på sig inne och ett ofodrat regntäcke över ute, hon har varit naken inne och endast haft täcke på sig ute om det varit regn eller kallare än +10 grader. Kommer inte klippa henne.

Idag morse var A som vanligt igen, allt uppätet och glada ögon! Förmodligen är det tänderna som spökar, och lite träningsvärk efter löshoppningen!

Ja,att humöret går väldigt mycket upp och ner har vi märkt här med,
tror att det är en kombination av tre saker: tandfällning-vinterpälssättning-växtfas.tänk hur man själv skulle vara/må om man vore häst i det läget.....
Så nu tar vi det ganska lugnt! Det är dottern som rider henne och det gör hon med bravur! ut iskogen och "lullar" ett par dar i veckan, rider ensam ut utan problem, tar en galopp emellanåt som nu funkar bättre.
Nästa vecka lastar vi och åker till en duktig unghästtränare, han kanske ser sådant som vi inte kan, så vi får en bra grund att stå på. Han sa att vi ska komma med henne när galoppen sitter ganska bra, det ska bli spännande att se vad han tycker och vad man ska jobba vidare på.

Ja, tror att hästar är lika känsliga för snabba väderomställningar som vi!

När A är som hon ska så lägger hon öronen slickat bakåt och visar att boxen är hennes! :devil: (Och det respekterar jag sålänge jag kan ta henne om det skulle vara något)

När hon är sjuk kan man gå in som man vill och hon står lungt hur mycket man än klämmer eller "retas"!

Men på stallgången är hon alltid lika mysig! :love:

*kl*

Så, nu får det bli lite vila har jag kommit fram till. Tror att det börjar bli fullt i huvudet på henne + tandväxling + växer. Tycker inte hon känts riktigt lika samarbetsvillig och framåt det senaste. Vi har ju hållt igång sen i mitten av aug ungefär, ca 3 ggr i veckan.

Sen är jag inte på mitt bästa humör för tillfället och vill inte att det ska gå ut över henne om hon nu känner sig lite kymig samtidigt.

Så vila får det bli. Hur länge får jag se, det beror på humör, väder, vind och inspiration. :laugh:

Hm har börjat fundera i samma banor som du idag. Idag hoppade vi lite i paddocken, bild bevis kommer. Hon kändes inte helt "på" idag. Hon försöker och gör det man ber men inte med glädje, frammåtbjudningen var verkligen inte den bästa. Mja hon känns inte helt 100. Hade tänkt rida november ut innan hon får vila men vi får se. Hon får vila ett par dagar nu och känns hon så här nästa vecka får hon nog vila nu ist.

idag var det en "galenpanna" som dottern fick rida. Det började redan vid uppsittningen. hon vispade runt och fick in en kospark på hennes fot:cry:.Var omöjlig att tränsa tokade sig på alla möjliga sätt ute i skogen( skyggade för spöken m.m som hon aldrig annars gör) kanske har hon kommit på ett nytt sätt att vara häst på
Fashionistan: hon liknar även din, med öron bakåt i boxen om det inte passar, men urgullig i gången.( kan det ha med det feminina könet att göra tro?)
Idag hade iallafall humöret tvära kast, det kanske även beror på det myckna regnandet.( hennes mamma var på uruselt humör de regniga dagarna, kan sådant vara ärftligt, det verkar så)

Q är fortfarande svullen men helt ohalt. Både i skritt och trav på voltspår. Så han får följa med och löshoppa imorgon, bara skutta några låga hinder för att det är nyttigt. Inte löshoppat sen 3-årstestet, men då gjorde han det galant så nu får han bara vara med ett par gånger under hösten för att underhålla vanan. Kan vara bra ifall det visar sig att han ska löshoppa på kvalitén och inte visas uppsuttet.

Igår blev det tuff uteritt för Ariel. Hon var för en gångs skull trött när vi kom hem. :p Trav cirka 15 minuter totalt, även om det var uppdelat på en massa kortare pass. Sällskapet som var med fick bara skritta, så Ariel och jag tränade på att trava ifrån och trava emot. Fungerade superbra!

Hon var så fin och jag fick en så härlig känsla. :love: Fick till ett par balanserade övergångar till skritt och även en övergång till halt med enbart sitsen. :love:

Idag blir det dressyrträning! :banana:

Till er som känner att hästarna är lite off - så var Ariel i fjol vid den här tiden, det kändes som om hon inte var 100 % närvarande och föredrog att bara vara i flocken med de andra. Så då fick hon vila, tills hon själv började söka mitt sällskap igen.

Igår blev det galopp över bommar och hoppa hinder på 50 cm för Plutten. Gisses vad pigg han är nu! Men det är ju bra att han verkar tycka att det är kul. Men som hos er andra så verkar tandfällningen göra så att han är lite tjafsig i munnen fortfarande så jag ska allt ta det lugnt ett tag. Hade tänkt att börja hans vila när jag ska åka utomlands men det kanske får bli lite tidigare!

Bilder från en annan dag när vi hade finare väder!
31786643.jpg

31786645.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar