07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Nova är ju fortfarande barfota så hon har ju inga sulor på, men min andra häst fick det när jag skodde för 2 veckor sedan. Här är det ca 10-15 cm snö nu så jag är glad att jag satte på dem. Eftersom det ligger runt 0 grader blir det ju sån kramsnö.
Jag älskar snön. Är så trött på allt regn och leriga hästar.
Började dagen med att rida mitt halvblod ut i skogen i massa härlig snö. Så vackert med allt det vita och när man galopperar hörs det ingenting. En dag som man verkligen uppskattar hästarna och glömmer allt jobbigt.
Red sen Nova en liten sväng (ca 20 min) och hon tyckte det var jättekul. Har bara skrittat henne ett par gånger tidigare efter skadan men idag skulle jag trava lite. Trodde jag. Nova tyckte att hon skulle galoppera och stack iväg i full fart och gjorde världens brall. Så det tog en liten stund innan jag fick stopp på henne, men sen skötte hon sig bra.
Hon är så pigg och framåt så hade hon fått välja skulle hon nog velat springa hela tiden.

Jag har oxå varit ute och ridit i snön idag! Helt underbart! :love: Ibban var taggad som få men det är mycket snö så jag vågade inte rida så länge det blev en kort bit i trav och samma väg tillbaka i galopp. Jag har erkligen lyckats få bjudning i min förr lite sega häst... dock är det ju en fördel om det går att stanna hästen när man galopperar och det går att skritta utan att hästen småtravar hela tiden :grin:. De släta tyglarna ska genast bort! Fick linda dom runt händerna i galoppen för att kunna hålla henne :D

Tror du får ge det lite tid, om hon precis är avvand och på nytt ställe och samtidigt börjar röra på sig mer så är det inte så konstigt om hon tappat lite. Ge det 2 veckor till så ska du se att hon säkert ser bättre ut.

Divan är väl ungefär som din i storlek, 165cm, och typ och hon får:
11 kg hösilage
2 kg hö
1 kg havre
Det håller hon sig i fint hull på, tyckte också hon var lite mager när hon stallades in men efter ett par veckor så såg hon bra ut och har sett likadan ut i hullet sen dess.

Här snöar det också! :bump:

Hade jätteroligt åt hästarna imorse! :D Queenie tvärstannade i dörren och fattade inte att det var samma ramp som alltid som hon skulle gå nerför! :rofl: KRITVITT ute och alla unghästarna gick ut med stooooora ögon och såg förundrade ut över den plötsligt så annorlunda världen! :p

Här ska det snöa ända tills på söndag! Så jag hoppas det kommer mycket snö så man kan rida igång och kanske prova tolka! Grannen körde mycket förut så ska försöka få låna en sele därifrån! ;)

*halvt KL*
Är också väldigt sugen på att tolka, måste bara hitta en medhjälpare som vågar rida eller åka pulka :D Han lär nog tycka det är jättekul eftersom han älskar att bli körd! Här är det små små flingor som ramlar mot marken, men i helgen ska det bli 8 plusgrader så snön lär försvinna väldigt snart, hoppas jag hinner bli frisk och hinner rida eller tolka nånting innan snön försvinner :) Just nu ca 10cm på marken..
Cero var glad åt snön, galopperade runt i hagen med kompisarna när jag var där igår :)

Här kommer en liten bild på lilla ponnyn från idag! Här snöar det oavbrutet hela tiden! :bump: Så idag plockades vintertäcket fram för säsongen! :)

Queenie och lillmatte. :)
31845034.jpg

*kl*

Vi har också snö, äntligen :love:

Ligger ca 5-7 cm på backen och är några minusgrader, perfekt att rida i. Red de andra tre i paddocken idag och njöt av att den är ridbar igen efter att ha varit först för blöt och sen stenhård. Har inte snösulor på någon av dem men upplever inte det som ett problem, bara en av hästarna som får lite stylta på sin bockhov men annars går det finfint.

Longerade Q för att checka om han såg fräch ut. Han bockade runt och gjorde några konster, vilket gjorde att han stöp på näsan, men så som han härjade spelar det ingen roll om de är skodda eller inte. Nåja, han såg helt fräch ut iaf så jag rider imorgon.

Dagens bästa är i alla fall att jag har köpt en ny transport, våran gamla trotjänare som gått åtskilliga gånger sverige-tyskland tur och retur har börjat ge upp, droppen var när en explosionspunktering skakade sönder gångjärnen i bakluckan (och det hände med häst i kärran på en större väg, inte en roligt upplevelse, det small så skärmen ovanför däcket lossnade!). Får hämta den nya på lördag och då har de satt på sprillans nya vinterdäck på som jag lyckades deala till mig ett bra pris på. Ska bli skönt med en ordentlig boggie med nya däck.

Senast ändrad:

Vad roligt att just du kommenterar krokarna. Har också en 07 e. Rosevelt och han skulle inte heller låta sakerna eller krokarna vara i fred många sekunder.
Han är en egen uppfödning och har alltid varit otroligt oral. Mycket bärande av grimskaft och bitande i täcken och grimmor, både andras och egna ;) I övrigt är han en väldigt snäll kille och allt har än så länge gått utan problem.
Gällande maten så har jag snarare problem med överhull.:( De har mer eller mindre fri tillgång i hagen vilket jag tror kommer bli ett problem på sikt eftersom han likt sin mor är en matglad filur. Inne får han ca 2-3kg hö, ngn näve havre, morötter och näve betfor

Oj vad alla har snö!
Här regnar det och är lika lerigt som tidigare. Pållan tömkördes igår, idag släppte jag henne i paddocken en stund, och sen tränade vi på att gå i vattenpölar, upptäckte i helgen att det behövdes en ny session av det.

I morn tänkte jag rida lite i ridhuset!

Kunde inte låta bli, det är ju såå underbart nu när det ligger lite mer än 1dm snö på backen här i Östergötland! Så ikväll runt 18-19 satt jag upp och red lite barbacka på fältet brevid paddocken (lyset i paddocken lyste upp halva fältet, perfekt!), helt underbart :laugh: Pigg och glad häst, var sååå mjukt att sitta ner när han trippade fram i snön :D Blev mest skritt och trav men även några galoppsteg, mina första galoppsteg på Cero barbacka faktiskt :) Hans trav är inte så sitt-vänlig barbacka så jag brukar hamna snett och sakta av innan galoppen för att slippa ramla av :D Men idag gick det så mjukt och fint!

*kl*

Vi har lite snö men den försvinner nog idag.

Red Divan i ridhuset igår och hon var riktigt billig:D rädd för precis allt, spänd som en stålfjäder och gick inte riktigt att styra. Det löste sig dock på 5 min och sen var hon ganska bra och styrbar igen.

Hon var nog mest pigg men detta är andra gången som jag upplever att hon är bråkig när min medryttare ridit gången innan mig. Min medryttare är hoppryttare och sköter inhoppningen. I måndags hade hon henne själv för första gången och travade och galopperade bommar och hon sa att det gått bra men jag vet inte.... vågar nog inte lämna henne själv med Divan i fortsättningen. Tror inte alls hon är lika bestämd och noggrann som jag är så Divan kommer undan med att inte svänga när hon behöver osv och sen försöker hon köra samma race med mig och då blir det lite tjafs när hon inte får det.

Nu kommer jag med lite bilder igen :o
Finns nog ingen som gillar snön så mycket som Cero! Han är galet pigg och vi diskuterade vilt under ridturen i vilket tempo det skulle gå :grin:
Är medveten om att hacket sitter långt ner, det sitter lagom när jag tränsar men åker ner på nått sätt.. Måste höja det.
Min snälla mamma som fotat oss idag (med kravet att vi skulle fota julbilder till julkort först :D).
23658_1289498201.jpg

Här var vi inte riktigt överens, Cero ville springa fortare, fortare :cool:
59960_1289497928.jpg

Ett vackert porträtt efter ridturen!
52802_1289497936.jpg

Fin pålle!

Kan du spänna nosremmen mer? (Alltså den på undersidan.) Det kanske kan hjälpa.

Lotta har idag studerat hästklipparen noga. Jag har ännu inte bestämt mig om Lotta ska klippas, men nu har hon fått studera de andra i a f. :D

*kl*

Red Q idag, en sväng i skritt och trav så han skulle få komma ut en sväng bara. Har stått i två veckor men var snäll, hoppade upp hemma och red iväg utan problem.

Han har fått en mycket märklig liten spricka i kronranden på bakbenet (det han varit svullen i och halt på några dagar). Benet är fortfarande aningen svullet men blir markant bättre när man har ridit. Och han är helt ohalt.

Sprickan ser i alla fall precis ut som om en hovböld har kommit ut den vägen. Men han har inte varit varm i hoven alls eller visat något annat symptom på hovböld (utom hältan då). Kanske har han haft en liten hovböld som bildades väldigt högt upp i hoven och sedan hann komma ut via kronranden innan han började visa symptom. Muggen han hade är i stort sett borta så jag tror inte att det var ens början till lymfangit.

Nåja, han är ohalt och nu rider vi på och håller det lilla såret rent.

Jag ska se till att göra nya hål på remmen för det här det sista.. Remmen är relativt ny så den har inte format sig än så gissar på att det är därför.. Att den sitter bra när trycket är i tyglarna men när jag ställer in den i stallet har den inte satt sig än och det är därför jag tycker att den sitter okej..

Jag rider ca 8 veckor nu på hösten (fast han har vilat 3 av dem så blir bara 5 veckors ridning, i snitt 2 pass/vecka) och sedan ställer jag av min helt i 2½-3 månader innan våren drar igång. Det räcker gott och väl om man håller ridningen kvalitativ när man väl sitter på dem och då får de vila ordentligt och växa till sig. Han vilade innan det 4 månader över sommaren efter 3-årstestet.

Jag har inte någon exakt plan, men minst 1 månads vila blir det iaf! Från 10 dec till julafton kommer jag inte ha tid att rida så den tiden är spikad.

Har förresten varit ute och galoppat i skogen idag igen, med en något mindre överpigg häst! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar