07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Till alla om uppfostran.

Det är egentligen lika enkelt som det är svårt. Om man är konsekvent mot hästen och ser till att hästen gör det man begär i alla lägen och inte begär det man inte kommer att kunna få - pga av stressad häst, hästen inte förstår, inte klarar det ännu - så blir allt så bra så bra. Och så konstant och ständigt beröm resten av tiden när hästen umgås med dig. Beröm i varje steg åt rätt riktning och vilja att gå fram och arbeta. Många gånger underskattar människor sin röst när de hanterar hästar. Man kan berömma sina bebishästar på samma sätta om sin hund och sina barn.

Idag begärde jag för mycket att min Qvintus. Det blåste och för första gången var han lite taggad och full av energi. Jag red ut på gärdet och tyckte det var lite latjo lajban själv. Så en andra galopp hemåt och lät honom gå på lite. Det sporrade givetvis honom till ännu mer skoj och där låg jag på backen. Bara upp igen och backa tillbaka till lugn och fin ridning. :o ;)

Ibland är man bra tokig.

Hälsning Maja

*kl*

Red Q imorse för sista gånger iår. Åkte till ridhuset och hoppade honom uppsuttet. Hoppade en liten bana med cirka fem hinder åt gången, mest för att han skulle få ligga och rulla på i galopp och hoppa flera hinder på raken. Han hade en riktigt framåt galopp och var pigg och fin. Lätt att reglera för det mesta, hoppar av när man ber honom och förhåller sig bra till hinder naturligt. Låg på dryga 65 cm, inget spektakulärt men det räcker gott för unghästarna.

Så nu har han gjort det han ska för iår... går att hoppa upp själv och rida ut i skogen i alla gångarter, rida lättare dressyrpass, jobba honom i korrekt och hyfsat jämn form, hoppad uppsutten två gånger och hoppar lättare banor i galopp, han är tömkörd och det är lätt att lasta och hantera honom. Och framförallt har han fått en egen framåtbjudning i ridningen oavsett var man är eller vad man gör.

*kl*
Idag har jag provridit en sadel, en Jorge Canaves allround mot hopp. Tyckte den kändes bra och de kunniga i stallet tyckte inget var dåligt, men ska provrida några gånger till och låta veterinären (specialicerad på rygg) kolla på den, han kommer på måndag och gör hälsocheck på Cero och några fler.

Red lite på fältet med en stallkompis, blev mest trav och lite galopp, gick väldigt bra och man kände hur bakbenen arbetade i galoppen, så det är ju klart ett gott tecken från Cero :)

Tack!

Idag blev en stor dag för Qvintus. Han fick ut på tur i skogen och följa efter två rutinerade herrar, distanshästar. Det blev en 7 km runda på 75 min, varav jag var uppsutten i 30 min och han blev så trött. Det jobbiga var inte den lilla traven vi tog rakt fram på grusväg utan när vi trasslade i skogen och det var vått underlag.

Nytt för en ung herre, att få traska rakt genom sanka vägar, med snö och is som inte bar. Hade aldrig gått om vi varit ensamma. Nu var det bara att pinna på då de rutinerade herrarna bara klafsade på utan att blinka.

Det blev fleecetäcke, back on tracktäcke, och boxen med massor av proteinrik mat att pusta ut i några timmar när han kom hem.

Hälsning Maja

Oj!
O min blivande distansstjärna slog nytt rekord med uppsuttet 3km skritt idag. Han var pigg o hade följe med en val, ett sto och en hund. Tror att hunden fick honom lite extra bussugen.
Sen eftersom det regnade så fick han sitt nya Bucastäcke i hagen. Första gången med täcke ute men det var snabbt invigt i leran.
(Detta är precis vid ingången så hagen ser inte ut så här igentligen.)
20101121382.jpg

// Linda

*knapplån*

Nu är Lotta dålig i magen igen. SUCK! Hoppas det går över lika fort denna gång. Kommer inte på vad orsaken kan vara heller.

var och red lite paddocken idag. tanken var att vi skulle filma ganska mkt, men kameraminnet var fullt. Vi hann få två små klipp så jag tänkte ta och bjuda på dom.

Min sits skyller jag på tjocka kläder och hoppläder och kylan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=rCPUKIQ4Vno

Så detta är Mombasa. Vi har tagit det ganska lugnt nu på slutet men nu börjar vi komma igång med ridningen igen.

Vad härligt det låter med alla som rider och grejar med sina hästar. Själv har min lille dragit av sig en sko igen så jag ska strax ringa hovis. Sen blir det boots i hagen för honom.

Hoppar in lite här :laugh:
Har börjat sköta och rida en 07a som är dräktig men än så länge inte så rund! Hon hade varit sutten på i alla gångarter tidigare i höstas men ägaren föll av och skadade sig. Så nu fick jag chansen att prova rida in en unghäst! (äger ingen egen nu då jag pluggar) Vi började om nu då ingen gjort något med henne på några månader. Nu har jag travat på volt i lina och skrittat runt själv på en ridbana :) Hon är enögd så några problem kommer av det, men hon är lugnare när jag som ryttare styr än att bli linad så det känns ändå rätt som vanligt rida henne trots en blind sida. Målet för mig är att få en mysig häst jag kan rida ut lite lugnt med i vinter innan hon blir för fet. Sen när fölet är utploppat är målet att gå igenom ridprovet så hennes föl får bli godkända. Sen vet man aldrig!

Vilken söt! Ser härligt ut i snön!

Idag kom min snälla hovis ut och slog på skon. Så efter jobbet åkte jag och köpte ett par nya boots som han får ha i hagen så får vi se om det hjälper:) Dock ingen ridning idag då det har snöat klibbsnö hela dan och dom får såna styltor. Nästa skoning blir det snösulor! Det ska iaf bli kallare här så jag får hoppas att det går att rida i morgon:)

Men ni får hålla tummarna att skorna sitter kvar :p

Jag har lite svårt att ta kort på mitt lilla monster för han vill bara följa efter:p han ser mindre glad ut.
31881266.jpg

31881267.jpg

Tycker att vi är lite dåliga med bilder i våran tråd så vi får se till att bättra oss:)

Det har ju tagits massor av bilder på min pålla, men jag har ju inte ens sett dem själv. :p Måste välja en fotograf som orkar skicka över bilderna sen...

Idag fick Chatsi börja jobba lite igen. Hon har vilat sedan förra söndagen, så idag körde vi lite tömköring. Hade tyvärr inte möjlighet att släppa henne lös först, så hon var PIGG! Drog till och med iväg och bockade! Fick ta henne i bara en töm och longera henne lite så hon fick springa av sig innan vi jobbade.

I morgon blir det ridning.

KL

Min lilla fröken är fortfarande svullen runt kotan, och nu har hon dessutom blivit sunkig i karlleden. Inte mugg utan mera svampig precis som runt sporren och vätskar lite. Pratade med vet. i morse och vi kör Metacam i 5 dagar till. Hon får vara ute i hagen som vanligt, men i en som är plan och så blir det promenad med sadel och träns på dagen.

Vad tråkigt att inte svullnaden går ned. Hoppas att hon snabbt repar sig.
Här har det snöat en hel del inatt och under morgonen, men jag var ute och red Nova en kort sväng i skogen. Tyvärr blåste det en hel del när vi kom en bit från stallet så det var kallt. Måste leta reda på termobyxor och dylikt.
Nova skötte sig jättebra trots att det åkte snö från grannens tak precis när vi gick förbi.
Det hade knäckts flera träd i skogen så det var svårt att ta sig fram. Det fick bli mycket slalom och träning på att svänga.

Red ett pass i ridhuset idag. Hade lagt ut 3 upphöjda bommar med några språngs avstånd, så vi red slalom i både skritt och trav, samt red över i trav, då hon själv tog initiativ till att galoppera över de andra två. Jättetrevligt sög hon tag i de små bommarna, så det var stora framsteg jämfört med sist vi skulle över dylika tingestar.

Sen hittade hon plötsligt formen i både skritt och trav! :love: Avbröt passet när hon ökat pyttelite på en diagonal med bibehållet stöd i handen.

Oj!
O min blivande distansstjärna slog nytt rekord med uppsuttet 3km skritt idag. Han var pigg o hade följe med en val, ett sto och en hund. Tror att hunden fick honom lite extra bussugen.
Sen eftersom det regnade så fick han sitt nya Bucastäcke i hagen. Första gången med täcke ute men det var snabbt invigt i leran.
(Detta är precis vid ingången så hagen ser inte ut så här igentligen.)
20101121382.jpg

// Linda

Ja, det skall vara distansryttare eller fd sådana till att veta exakt hur långt man har ridit. Vår vanliga tur är på 3-4 km beroende på hur många varv jag tar på 1 km slingan. Rider uppsutten i 20-30 min hittills. I morgon tror jag vi skall ta ca. 4 km och då klättra lite med, men inte uppsutten. Då har han fått vila i två dagar.

Hälsning Maja

Jag har inte skrivit på ett tag eftersom både jag och Effie varit konvalecenter under hösten. Jag med nackfraktur efter avåkning och hon med låsningar efter en transportolycka i våras (som är orsaken till att jag åkte av)
Men idag sa kiropraktorn OK till att börja rida henne igen :banana::banana::banana:

Själv har jag börjat så smått på ridskolan här intill och ska rida en hel lektion nu på torsdag. Men nu längtar jag så klart upp på min egen häst igen.

Idag lastade jag och lastade ur henne helt själv och hon skötte sig perfekt!

Så nu hoppas jag på 20cm snö så att det går att rida. Alternativet blir att köra bort henne till ridhuset i helgen och börja så smått igen. :rofl:

Idag blev det ridning i en snöfylld paddock. Han var jätteduktig! Härligt att rida i snön men eftersom jag inte orkade brodda bak och det fortfarande blir styltor höll vi oss till trav. Men gud så härligt det är!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar