07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jo det blir grymma styltor nu. Shettisen kom in med 18 cm höga isstyltor jag med våld fick slå bort med hammare. Stackarn. Lillen klarar sig för det mesta utan styltor, han får men de släpper. Antar det är hovstorleken som är skillnaden, shettisens pyttehovar blir ju rena gjutformen med hel sula. L har också hel sula, likadan, men lite 'större' fossingar.

Även här kommer hovis imorgon, skönt då L tappat en framdoja i fredags och gått med toffla och det är inte riktigt nyttigt för honom, dessutom blir han ju låghalt av det. Men ordinarie skoning var eg på onsdag, men flyttades till imorgon då det ska bli 20 grader kallt på onsdag.

Då blir det snösulor runt om på shettisen, och Lillen får bak (har ingenting bak nu, men får inga styltor konstigt nog? Shettisen får bak med oskodd..)

då var jag hemkommen med en trött dam som skött sig strålande! Det blev en lång och krånglig dag, och hon har skött sig prickfritt! Dock var skruttan värre där an än vad jag trodde =(. Hon har sträckt sig i armbågen och har ont där och i ryggen... Hon fick lite nålar så får vi åka tillbaka nästa vecka igen. Det här är nackdelen med snälla hästar, hon har haft riktigt ont men inte visat någonting mer än att hon tippar lite åt ena hållet...

18 cm!? :eek:

Jag är glad att vi har bara pudersnö, det fastnar inte... Har dessutom ca 50-60 cm snö på lägdorna nu! :love: HELT underbart att galoppera i!!!

appropå shopping så är jag lite avis på er som varit i globen men själv ska jag till Olympia i London om tre veckor på deras hästshow som tydligen ska vara jätte stor, den innehåller bla världscup och är 1 vecka lång! :laugh:

Fusk! Jag vill också åka! Får trösta mig med att jag ska till Scandinavium i februari.

BTW här har vi -13 och blåsigt idag!!! Hur hemsk kommer den här vintern bli egentligen?!

Nej, nej, UNDERBAR menar du ju. Den kommer bli mycket underbar. :banana:

Här är det ganska mycket snö nu men jag har inte styltor på någon häst, och då går de tre jag har hemma skodda runt om utan snösulor.

Var ute med 5-åringen på morgonen idag och galopperade i snön, underbart att rida medans solen går upp. Gammelman ska till hovslagaren idag och få skor, samt att jag tror att han har fått en hovböld då han var halt igår och symptomen pekar åt det. Skulle triangelmärkt honom men eftersom han dagen till ära var halt på höger fram vid longeringen och den hältan han ska märkas för sitter i vänster fram (som han mystiskt nog inte reagerade på vare sig vid böjning eller på volt, antar att hältorna tog ut varann för det är fysiskt omöjligt att jag kan ha ridit honom frisk sen senaste besöket) så fick vi skjuta upp det till slutet av december. 8-åringen fick specialsko på hoven han haft en hovböld i igår så honom ska jag börja rida lite imorgon igen. Han har som tur var bara behövt vila 2 x 4 dagar pga den.

Alltid är det något med dem...

Tror som sagt hovformen spelar stor roll. Welshen har ju inte haft minsta styltor bak, och fått styltor men som släppt av sig själv efter några steg fram. Inget mer än sko bak, hel sula fram.

Medan shettisen fått benknäckarstyltor som INTE släppt fram (sko + hel sula), och låga styltor som dock inte släppt bak (oskodd).

Sett det där för med, att två hästar kan ha exakt samma skor/inte skor och sulor/nte sulor och som natt och dag med styltorna.

Bara hoppas snösulor hjälper för lillknatten, det gör inte alltid det med de där med pytteyttehovar, 'röret' har inte plats att röra sig. Han var glad åt att ha grepp bak med dock =)

För att vara lite ontopic då shettisen inte hör till den här tråden, så har Lillen fått på sig tappskon, men helt uppenbart rumplat i hagen eller något, för han har sträckt/knäckt till sig något djävulusiskt i ryggen eller i närheten. Får se om det ger sig med lite värme och vila, eller om det blir ett besök hos kiropraktorn :crazy:

Usch då, hoppas att det bara är en sträckning! :crazy::laugh:

Och ikväll fick vi äntligen snösulor, hovisen är underbar! :bump:
Blir ridning i helgen, lovely! :love:

Vi har också pudersnö, riktigt virvlig, men med drygt 20 minus så pressar det sig ändå in i hoven och stannar där, som en isklump som fastnar i hovens horn och är jättesvårt att få bort. Även om jag får bort klampen tämlingen lätt så sitter det fast kanske en halv cm tjock i i hoven och helt fylld strålfåra. Det går inte att få bort helt. Skadligt med då frusen hov eller? Vet någon?

Hälsning Maja

*kl*

I kväll var jag och Chatsy Ratzy ute och galopperade på fälten!! :love::bump: Har aldrig ridit ut när det var mörkt innan, och aldrig galopperat eller ens ridit på så stora öppna fält. Hon tog det jättebra, var pigg och glad men inget bus. Vi träffade på några rådjur som hon tyckte var lite blä, men hon stannade bara upp och tog några sidosteg.

Ingen annan i stallet vågade ge sig ut och galoppa i mörkret så vi fick göra det själva, suck... :angel:

Blir lika här. Inte skadligt med 'frusen hov' =) De är ju designade att stå i snön hela dygnet om så är.

*kl*

Efter en vilohelg med -20 och snöstorm mest helatiden så har jag idag travat mer än lilla damen är van vid och hon kändes ändå inte trött :) Grymt roligt att rida! Hade varit kul att prova galoppera snart men har bara en liten utebana och där är inte läge för något sådant :p Förstår ägaren som inte vill köra henne någonstans heller pga risken för abortvirus.

Magen börjar puta ut nu på henne, syns de är föl däri! Finns det någon här som har dräktig 3åring? Rider ni fortfarande?

Tänk bara på att det är enormt jobbigt för en häst som inte är fullt musklad att galoppera i så mycket snö för långa stunder. Det sliter mycket på benen på dem.
Min vet sa till mig förra vintern att man inte skulle rida unghästar i mer än max ca 30 cm snö längre stunder.
1 kund till henne fick ta bort sin 4a åring pga att de hade ridit väldigt mycket i djup snö och den hade blivit utsliten i benen. Red den nästan varje dag hela vintern i snön utan viloperiod iof. Köpt hästen som 3åring och ingen tidigare erfarenhet av unghäst utan trodde att man kunde rida den som en "vanlig" häst. Tråkigt när det händer.
Jag skrittar Nova i lite djupare snö och travar och galopperar där de har plogat bort en del. Har en snäll granne som plogar bort snön på en åker så jag kan rida där.
Nu har det blivit några dagar med vila för mina hästar. Temperaturen sjunker stadigt - 22 grader. Varken de eller jag vill göra för mycket då.

*kl*

Underbart väder här idag. Solen sken hela dagen, vindstilla och runt -20 :love: tog en skogstur med 8-åringen imorse medans solen gick upp och njöt, så skönt att hösten är över.

Jag rider mina oavsett temperatur (ridhästarna alltså, inte unghästarna), skulle inte funka att låta dem stå bara för att det är kallt. Fast nedåt -30 blir det lugna turer och mest för att de ska bli "mentalt motionerade". Förra vintern tror jag att de fick vila 2 dagar pga vädret.

Självklart! Det har jag koll på! :) Jag har inte ridit henne några längre stunder i djup snö, att jag skrev att det är underbart att galoppera i djup pudersnö är bara ett konstaterande! :) Min kompis från grannstallet galopperade förbi i full galopp så att det sprutade! :love:
När jag för nån vecka sen red min lilla på lägdan så tog vi en kort galopp i båda varven bara för att testa, sen klart! När min mamma häst var i full kondition brukade vi ta nån galopp över ett snöigt fält eller styrketräna en stund i skritt i djupsnö, men det var då det... Vi kommer väl dit nån dag också! :p

*kl*

Divan har fått skor på för första gången i sitt liv, har inte sett någon anledning till att sko henne innan då hon går så lite och har så bra hovar. Hon hade skött sig prickfritt så det var skönt.

Däremot har något hänt i vårt ena ridhus för hon VÄGRAR gå ner till ena kortsidan. Hon är jätterädd och går och blåser och grejar. Detta kom helt plötsligt för 3 veckor sen och jag har ingen aning om vad som har hänt. Hon har aldrig brytt sig förrut och är helt otittig i vanliga fall. Trodde först det endast var trots så hon är lite trotsig när man rider nu men hon vill inte ens gå dit när jag leder henne utan att vara skiträdd och spänd som en fiolsträng. Igår gick jag på henne hårt när hon stannade, piskade ordentligt på rumpan men hon går ändå inte hela vägen fram.... så drygt. Jajaja får väl leda förbi henne där typ varje dag tills hon lugnar ner sig. Håller man sig i 3/4 av ridhuset är hon skitfin. Har verkligen musklat på sig, bär sig mycket bra, väldigt rakriktad och stadig i form.
Rider väl ca 2 veckor till sen blir det vintevila.

*kl*
Nu har Cero fått vila sen i lördags då vi tolkade efter honom en stund, han blev rätt trött och sen har jag inte haft tid eller lust i -25... Men nu ikväll satt jag upp och red en stund, tog bomlösa sadeln den här gången och red utan stigläder och stigbyglar. Bra för matte att träna på balansen ;) Tränade lite rakriktning, jobbade på åttavolter i skritt och trav och tog ett par galopper på långsidorna. Blev ett spår upptrampat, men innan dess var det nog rätt tungt i paddocken. Jag sitter för det mesta rätt stilla oavsett sadel eller om jag rider med/utan stigläder som jag alltid gör i bomlösa, men idag när Cero fick trampa på så fick jag verkligen känna på steget! Underbart :) Han skötte sig utmärkt och lyssnade väldigt bra på hjälperna, både broms och gas.

Ston du vet;) SKämt åsido R:s mamma var precis likadan, men till slut gick det henne på huvudet speciellt i ett ridhus. Det enda jag kan råda är att vara noggrann med att du alltid får henne ut i hela ridhuset att hon placerar sig där där placerar henne. Och mycket beröm när det blir rätt, vänj henne inte att gå i en del av ridhuset bara. Det kommer den dag vi ska ut på banan med dom små och då vill man inte ha dom problemen.
Jag vill absolut inte verka negativ, men jag vet hur frustrerande det är när halva ridpaset går till att kunna rida på hela spåret i alla hörn och utmed alla väggar, och det blir inte enklare för att man kommer till ny plats.När jag började rida är var det en otrolig känsla att inte behöva kämpa för att rida på hela spåret utan kunna koncentrera sig på att rida.

Lycka till, hoppas du får ordning på det innan vilan! väldigt skönt att kunna ställa av dom när man känner att allt funkar.

Här vilar vi för fullt eller ja R vilar och jag sliter mer än vanligt, längtar till sommaren när jag äntligen tar min magisterexamen och enbart kan koncentrera mig på häst och jobb och kunna komma hem och sitta i soffan med gott samvete utan att tänka jag borde plugga istället!

mmmm ston...

Jag är säker på att vi kommer lösa detta snart och att detta endast är tillfälligt. Just nu så är det viktigaste att hon inte tvärnitar på långsidan utan går på och svänger när jag svänger och så rider jag närmare och närmare den kortsidan för varje varv och till slut så går hon ju där nere men som sagt hon är verkligen jätterädd så något måste ha hänt. Vi har en kafeteria på den kortsidan så det är plexiglas längs hela väggen så det kanske speglar sig konstigt eller något. Har ju haft henne sen i maj och ridit där inne minst 50 ggr och hon har aldrig aldrig brytt sig förrut. Tur att man är unghästerfaren och har varit med om massa olika grejer genom åren så man vet hur problem ska hanteras :D

Jag och Ture var på "hoppträning" i onsdags! Reds för första gången i ridhus och var supersnäll. Han tittade lite på människorna på läktaren och skottkärran i hörnet, men inga andra reaktioner än att han gick lite på tvären :)

Vi travade runt med de andra på uppvärmningen och skuttade sedan över 2 små hinder några gånger.

Han har inte åkt transport sedan i somras men klev på och reste helt bekymmersfritt, jag älskar den lille hästen!

op igår - allt gick super. Så nu är en bit borta - återbesök den 13:e för att ta bit nummer två.
Nu är det boxvila som gäller - totalt kommer det att bli iaf 7 veckor på box... :( men om en knapp månad kommer vi iaf att få ge oss ut på små skrittpromenader och sen i mitten av februari kan det börja bli tal om lite trav ....känns otroligt långt borta nu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 156
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar