07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Här var det dött!:angel:

Idag har jag haft hand om hela stallet men inte hunnit rida än för det hade jag tänkt att göra lite senare:)

Har iaf anmält mig till tävlingen på söndag så om ingenting händer så ska vi rida en liten Lc.:laugh:

Ariel vilar, så vi har inte så mycket att rapportera. :p Förut vilade hon för att hon var något gallig i ett bakben, men nu vilar hon för att jag inte orkar klafsa i lera i mörkret, så jag rider bara helgtid när det är ljust. ;)

På söndag är det dags för årets sista tävling, vår tredje tävling totalt, första lokala ever och debut i 100cm!

Det ska bli så spännande! Idag har vi varit o köpt en stor röd rosett att ha i svansen, så att ingen stör fröken ;)

fiiiiinanelly_154562693.jpg

Spännande!

Vi ska rida LB:1 på klubbtävling i morgon. Laddade upp idag med att tokgaloppera på bullervallen bredvid E22:an. TOKKUL sa Chatsi och laddade järnet och höll på att skicka mig. :p

Jättekul att känna att hon verkligen tyckte att det var roligt, ibland känner jag att hon bara gör saker för att jag ber henne, men nu behövde vi knappast nån draghjälp i galoppen, var nästan glapp i bromsen när ängen tog slut. :angel:

Där ska vi rida fler gånger! :love:

Har bokat återbesökstid på onsdag för pållen, då har de gått en månad. Hon går i sjukhage och de har fungerat bra. Men hon börjar bli lite besvärlig vid hantering i stallet, kan inte stå stilla och flyger i luften för minsta lilla. Svullnaden har gått ner men är långt i från borta, så jag vet att de inte blir ngt positivt besked på kliniken. :( Men hoppas på att de finns ett långsiktigt hopp. Henne 2 åriga syster har precis blivit "utdömd" som ridhäst, efter en spark på ett bakbenen med mkt bensplitter som följd. Kanske blir båda avels ston nu....

Usch hoppas verkligen att det går bra för er på onsdag. Annars får man väl glädja sig åt att det är ett otroligt fint sto som kommer lämna många fina avkommor!

Det blev ingen tävling för oss idag. Det blåste som skam här så jag bestämde mig för att stryka mig men när jag ringde så fick jag reda på att tävlingen var inställd pga av klass 2 varningen. Men hästen är välborstad iaf och grejerna putsade:)

Åh, hoppas det går bra för Elle!

Här var tävlingen inte inställd, men hej vad det blåste! :D Dessutom blev det världens långsammaste tävling så framridningen blev låååång. Typ 2 timmar. :p

Longerade henne på utebanan innan, kändes som en bra plan eftersom hon pep och bockade när jag ledde henne dit. :angel:

Framridningen var otroligt trång, bra miljöträning. Vi skrittade mest. Väääldigt spänd i omgångar, ibland ganska avslappnad och trevlig. På banan spänd igen, men betydligt mindre än senaste tävlingen. Nu var ju denna på hemmaplan, men ändå.

Fortfarande är problemet att hon inte går fram till handen, vid drivning svarar hon inte fram in i handen utan tar istället upp huvudet och spänner emot. Några steg här och där är det bättre, men aldrig riktigt bra.

Resultatet blev 57,9%, lång väg kvar men bättre än förra gången.

Vår tävling var inte heller inställd, men mer än hälften strukna...
Jag hade ingen lust att vänta på 1m utan åkte hem - och det var lite läskigt att köra!

En rosett i 90cm fick vi alla fall! :love:

Vad duktiga ni är båda två!

Här har vi hamnat i en sjukt omotiverad period. Tömkörde igår och Plutten gick riktigt trevligt! Idag öser regnet ner igen och jag har verkligen ingen lust att ta mig ut till stallet. Kanske ska hålla mig inne och fortsätta blinga pannband!

*kl*

Lite dött från min sida...

Men har varit på pay and jump förra helgen. Debut i 90 cm (4:e gången han e ute)
Det resulterade i ett pet, kom i trav ur sväng pga JÄTTE dåligt underlag, och kom lite nära. Inget att säga om det...

Nu i helgen ska vi på dressyr clinic i skromberga igen, dressyr för Manuel Fernandes.
Känner att jag inte hunnit rida så mycket som jag tänkt på senaste tiden, men men, ibland blir det mycket annat ;)

Också har vi klippt oss!
Väääldigt snällt stod han, det var ju trotts allt premiär klippning och jag hade en känsla av att han faktiskt skulle tycka att det var lite läskigt, men, han skötte sig kanon!

*kl*

Här är det hopplöst underlag just nu:(. Förra veckan gick det att rida hjälpligt längs med fyrkanten på ena ridbanan. Då fixade vi jättefina galoppfattningar åt höger:)! Men sen frös det på. Sen snöade i söndags och då passade jag på att rida ut en sväng i mörkret på kvällen med en mycket pigg ponny:D. Sen började det regna, snön har typ försvunnit och efter nån dag med plusgrader har det nu fruset på igen. Skrittade ut i eftermiddag och det var halt som f-n på våra vanliga fina skogsvägar. Stoooor suck.

Saknar verkligen ridhus just nu!!

Och så tror jag att jag måste byta sadel. Ännu större suck.

Usch trist med kasst underlag. Här är det fortfarande bra men det regnar en hel del. Är påväg ut till stallet nu efter att ha tagit med mig 4 dressyrsadlar som jag ska prova nu. Hoppas att någon passar eller inte för dom var lite för dyra för min plånbok just nu men jag behöver hitta en som passar bättre än den jag har nu :)

Kl

Hemma efter lång dag på klinik. Röntgen visade att skelettet börjat läka fint. Inga skador på senor. Ohalt vid böjprov. :-) Så nu är de ytterligare vila 1-2 månader i sjukhage och sen återbesök. Får skritta henne för hand också. Så jag är mkt nöjd med den prognosen.

Vad härligt att höra! Nu håller vi tummar och tår för att Elle blir helt återställd!

kl.

Ingen av sadlarna låg helt 100. Börjar bli trött på att leta sadel men jag måste försöka att hitta nån till nästa säsong iaf.

Åh vad skönt! Är ju ändå mörkt och trist nu så lite extra vila gör inte så mycket... ;)

*kl*

Just som jag börjat tappa all motivation och bara väntat på att få vila henne (har en hoppträning kvar innan uppehåll) så sprattlar hon till på dagens hoppträning och bara går sååå fint. Äntligen fick jag en känsla som jag väntat på i år med hennes mamma utan att ens vara i närheten och som jag väntat på här också men inte riktigt vetat om jag kunnat förvänta mig den än heller. Men så härligt mellan skänkel och hand för att sen kunna rida skänkel till hinder emot och hon var bara med hela tiden, väl samlad. Ett toppenpass helt enkelt. Hon har varit jätteduktig förut också men nu fick JAG en ridkänsla jag behöver.

En hoppträning kvar om två veckor, sen ska hon få en välbehövlig vila som hon är SÅ värd.

*kl*

Igår var jag hos Ariel, hon mötte mig vid grinden så då kunde jag inte låta bli att ta in henne direkt från lösdriften. Då grimman låg i sadelkammaren så fick det räcka med en hand på ganaschen. Så gick vi tillsammans hela vägen in i stallet. :love:

Hon har dock gått upp rejält i vikt efter att jag slutat med munkorg. Jag trodde att nät på hösilagebalen skulle räcka, men efter att ha sett analysen förstår jag att hon omöjligt kan stå på fri tillgång på hösilage längre. :cry:

Så till helgen stallas hon in och får bli en vuxen häst istället. Hade hoppats att den dagen aldrig skulle komma, men samtidigt har jag hellre en frisk häst som står på box nattetid än en lösdriftshäst som drabbas av fång och aldrig mer kan gå på bete. :grin:

kl

Så nu har vi varit iväg och tränat igen. Gick riktigt bra så jag är jättenöjd! Idag blev det att öva mer skänkelvikningar i trav, vänster går det jätte bra men höger får vi öva lite mer på. Galoppfattningarna på raktspår (medellinjen) gick superbra:laugh:

Får se om det blir någon mer gång eller om vintern kommer så att vi inte vågar åka. Kan tilläggas att det ojämna lilla steget han hade vid övergångarna förra träningen var helt borta och nu gick han som vanligt:bump::bump:

KL!

Min polle var på P&J igår. Debuterade 80cm med "reservryttaren" då hans hoppryttare skadade sig dagen innan.

Hon har aldrig ridit hästen förut, så inga kommentarer om ryttaren, tack. :laugh:

http://youtu.be/e1gLOs1_f5Q

Detta är andra rundan. Han hoppade en gång innan detta men stanna ut sig på 2:an. Den var jätte otäck tyckte Diablo. Låg bort från utsläppet & längst läktarlångsidan, dessutom titthinder. Men övning ger färdighet. :love:

Ååh så duktig! Han gör så härliga katapult-hopp! :laugh: Ser ju jättefint ut, tycker piloten gör ett jättebra jobb för att vara första gången på hästen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka