07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Förstår inte varför hästen till varje pris skulle vara med på den P&Jen när ordinarieryttaren blev sjuk? Inte helt sjyst mot en ung häst att sätta upp en helt ny ryttare, på en helt ny plats i "tävlings"situation. Inte konstigt att den blev osäker. Hade det varit ett proffs som ridit och som hade kunnat stötta hästen bättre hade jag köpt det, men inte i detta fallet:/. Jag hade strukit hästen. Den hoppar väldigt bra, men är tydligt väldigt osäker och behöver en stark och tydlig ryttare som ger den självförtorende. Och så behöver markarbetet sitta bättre.

Du hade strukit hästen. Men nu är det min häst & jag känner honom bäst & jag valde att göra på detta sättet då jag känt ryttaren sen vi var små. Tycker hon gjorde ett bra jobb med min häst! Han hoppar glatt med öronen spikrakt framåt & fint på hinder nr 1,3,4,5,6,7,8 & 9. Ser då fan inga tveksamheter på dessa mer än att han är något vinglig mot 3:an & bryter av till trav sista metrarna mot 9:an. Ge fan i att kommentera om du ska hacka ner på folk hela jävla tiden.

INGEN hade fått över honom på hinder nr 2. Inte ens ett "proffs". Han behöver komma ut för att få ERFARENHET.

& det med markarbetet tänker jag inte ens kommentera. Jag vet vad hästen kan & inte kan.

Senast ändrad:

Så man får inte kommentera om man inte oooar och aaahar över vad man ser? Det jag ser är nämligen en känslig men osäker häst som helt klart hade gynnats av en tryggare säkrare ryttare. En sån häst hade jag aldrig begärt skulle gå under tävingslika former med en ny ryttare. Så himla bråttom är det väl inte med tävlingserfarenheten att man inte kan vänta tills ordinarieryttaren är frisk?

Hästen i sig tycker jag är jättefin! Den har bra grundgångarter, en fin galopp och hoppar riktigt bra! Det är nog därför det faktiskt stör mig att den i mitt tycke inte matchas helt juste.

Vi ser verkligen helt olika saker när vi tittar på filmen. Jag tittar inte på hur den kommer på enskilda hinder-jag vill se en lugn rytm där hästen förbereds väl inför varje hinder. Jag vet inte vart i landet du bor-men kolla på unghästklasser där de duktiga unghästryttarna lotsar runt fyra- fem.åringar. Det görs lugnt och sansat utan hets.

Kommentaren ang markarbetet är baserat på galoppfattningarn och att hästen går felställd i svängarna-kan förstås ha med ryttaren att göra-men den vill jag inte kommentera direkt.

Du får ta min kritik hur du vill naturligtvis, men jag säger det knappast för att jag vill få dig att må dåligt eller för att jag tycker att du är en dålig människa. Detta är min syn på saken och om du lugnar ner dig lite så kanske du kan utläsa att jag kanske har en poäng:)? Jag tycker du är väldigt klok som låter någon annan hoppa din häst eftersom du inte riktigt vågar släppa fram den, men de filmer du visat med den vanliga hoppryttaren har sett väldigt trevliga ut så jag förstår inte varför det inte gick att vänta på den ryttaren.

Edit: Kollade på fler av dina filmer och den från 21/11 med ordinarieryttaren visar en supertrevlig ridning i mitt tycke! Jätteduktig tjej som är lugn och tydlig fastän han tittar och busar lite:). Håll kvar vid den ryttaren!

Senast ändrad:

Ja, hon rider honom verkligen helt super, så kommer att hålla kvar vid henne! Det syns hur han verkligen trivs tillsammans med henne.

Tror inte att han "tog skada" av att vara med på P&J:en. Ryttaren som red honom är en av få jag skulle låta hoppa honom. Men visst hade jag väl kunnat väntat, men gjort är gjort. Men tror ändå han fick en bra erfarenhet av det hela.

*kl*

Igår vi jag och Fillebus på första dagen av helgens clinic.
Vår "hemläxa" från förra gången, att få fram framåtbjudningen även i ridhuset, satt som en smäck :)
Dock lite i överkant så det blev lite bus och trams åxå :D
Men bättre det än som han har gjort innan, att inte gå fram men ändå busa...

Får se hur det går på nästa del i morgon, han brukar sköta sig lite bättre andra dagen när han har busat av sig och koncentrerar sig lite :)

*kl*

Idag tömkörde dressyrtränaren Ariel. Jag känner att jag inte kan tömköra på rätt sätt och Ariel behöver jobbas ordentligt från marken nu när jag inte har någon sadel.

Ariel tyckte tränaren var SKITJOBBIG som krävde en massa av henne. :p Hon gick och surade hela passet, fnulade med mulen och viftade med öronen. :rofl: Men oj vad hon jobbade fint när hon kom igång! :eek:

Tyvärr har jag inte riktigt lärt mig min iPhone-kamera än, så jag fotade bara några bilder i början av passet. Hon gick mycket finare i slutet av passet, men här kommer i alla fall ett bildbevis på fiskbullen.

111203-001_177601516.jpg

Grunnar lite på om gjorden ligger för långt fram... Kan vara så att den glidit fram lite, svanskappan behöver ett hål till för att sitta perfekt. :grin:

Hoppar in och hoppar kanske ut igen för ett tag.
Har sen en dryg månad en 07:a, hon har dock tränats hela året (sen april) hos föregående ryttare så sen hon kom hem har vi mest lufsat i skogen, hunnit med en hoppträning och hittat en sadel.
Nu blir det helvila några veckor (precis timat med frusen mark) över jul och nyår då hon växt iväg lite i bak och inte vilat sammanhängande iår. Sen tar vi nya tag i januari.

Kul med en unghäst igen!

kl

hej. vad har ni för sadel på era fyraåringar? jag letar sadel till min grabb nu igen han är också fyra

Välkomna hit ni båda! Kul med lite nya hästar! :laugh:

Jag letar också sadel till min. Provade en Prestige Venus idag men den låg inte bra! Annars har jag en flatback John Withaker som ligger bra på min häst. Men vad du ska ha för sadel till din är helt omöjligt att säga när man inte vet hur hästen ser ut i ryggen.

*kl*
Provade som sagt ännu en dressyrsadel idag. Men icke att det gick, fast det visste jag nog redan eftersom den var ganska svängd. Men just nu provar jag allt jag kommer över!

Efter det sadlade jag på hoppsadeln och begav mig ut i skogen och klättrade lite. Sedan gick vi in på hoppbanan och skuttade över dom små stockarna! Plutten tyckte att det var riktigt lattjo!:D Det bästa var att galoppfattningarna satt som ett smäck och han kunde till och med fatta från skritt vilket vi inte provat förut!

Jag har helt gett upp att försöka hålla igång nu:/. Förnärvarande är allt stenhårt och täckt med en tjock ishinna. Jättekul. Så det blir en lite tidigare vintervila än pöanerat. Drar igång i januari igen och hoppas att vi har bra med snö då:).

Är också på jakt efter ny sadel. Har kommit fram till att en Jensen eller Amerigo Vega borde vara det som passar hennes korta ganska raka rund rygg. Ska sälja min Prestige Doge, den kanske hade varit nåt för din;). Den är betydligt rakare än Venusen.

Haha ja det kanske det hade varit. Synd att du inte bor närmre för då hade jag prövat. Jag provar allt jag kommer över nu känner jag! Men om jag ska vara helt ärlig får det nog efter vintervilan vi börjar leta på riktigt.

Här verkar inte vintern vilja komma så jag rider på ett tag till tänkte jag:)

Idag var vi på skogstur och Chatsi var laddad till tusen. Hade med oss en av hoppryttarna från stallet, de skrittade hur långsamt som helst tyckte vi.

På ett ställe låg ett nedblåst träd över ridstigen, ca 80-90 cm högt och helt utan grenar som stack ut, perfekt att skutta över! Kort anridning dock, då det var lerigt en bit framför. Chatsi hoppade snällt och den 11-åriga hopphästen höll på att dö av förskräckelse när han såg trädet. Men tog sig över han också tillslut!

På hemvägen gick det bättre, och Chatsi tände till ordentligt! Hon har blivit mycket piggare nu efter senaste vilan.

Tack så mkt :)
Hur lägger man upp bilder? Så får ni se min älskade aramis :)

Du får ladda upp dina bilder på tex photobucket och sen kopiera in URL adressen och klistra in den i rutan som kommer upp när du trycker på ikonen med berget på i verktygsfältet. Glöm bara inte att det bara får stå ett http. i rutan.

Kl
mot min vilja så har min häst nyligen haft en vila på 1månad vilket gjort honom gott skulle jag tro. mem nu när han är fullt igång igen så är han sjukt pigg o vild. han har alltid lyssnat och varit lugn men inte längre..

idag red jag ut själv eftersom att ingen ville följa med. aramis hade flera utbrott när jg bad honom anstränga sig lite, alla säger att det är typiskt trots ålder stämmer de? eller har det med hans vila att göra?

han har inte ont de har vi kollat han är super fin enligt veterinären och massören han lägger aldrig bak öronen när han börjar utan ser riktigt lycklig ut x)

Inte ovanligt att hästar i denna åldern blir lite trotsiga. Nu vet de klart vad som begärs av dom, dom är starkare och börjar därmed testa gränserna för vad de kan hitta på. Är bara till att vara konsekvent och fortsätta begära att han ska uppföra sig och jobba på. Ge inga andra alternativ så brukar det ordna till sig.

ni som säger att era hästar blir vilddjur när de vilar-jag antar att ni har dragit ner kraftfodret på dom? Min är satt på vintervila nu och därmed får hon inget kraftfoder alls-endast hö och morötter:). Visst är hon pigg ändå-men tar bort lite udd gör det.

Okej skönt att höra :)

jag har inte gett aramis foder vid vila, de är inte bra för deras kropp att äta foder vid vila, blir kvar en massa slagprodukter som inte försvinner om man inte rider dom svettiga var tredje dag och det kan leda till korsförlamning. Skulle aldrig risker nå sådant :)

Okej skönt att höra :)

jag har inte gett aramis foder vid vila, de är inte bra för deras kropp att äta foder vid vila, blir kvar en massa slagprodukter som inte försvinner om man inte rider dom svettiga var tredje dag och det kan leda till korsförlamning. Skulle aldrig risker nå sådant :)

Jag antar att du ändå ger foder och bara tar på kraftfodret vid vila, hö behöver dom i vilket fall som;). Vissa hästar kan förstås behöva kraftfoder även vid vila beroende på vilka värden grovfodret har. Men dra ner det enbart till underhållsbehov är nödvändigt vid vila för att inte få en odräglig häst.

Sen stämmer det inte att hästen måste ridas svettig var tredje dag för att inte få korsförlamning. Går hästen i en vettig hage och rör sig samt motioneras i vettig mängd får den inte korsförlamning. Korsförlamning får hästen i kombination med stillastående, extremt mycket kraftfoder som ändrar enzymhalterna i musklerna, och även kyla kan påverka negativt.

okej veterinären sa det till min kompis är hennes häst fick det, jag kan själv inte så värst mkt om sånt håller på att utbilda mig just nu men det tar tid :)

Låter som att Theo Sommer skulle kunna passa, min tjejs rygg ser ut som du beskriver din. Jag ääääälskar min sadel!!! Ibban gör inte mycket nu, lillasyster rider 2 gånger i veckan och jag 1 dock lugnt så man skulle nog kunna säga att hon har aktiv vila

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär...
2
Svar
33
· Visningar
3 473
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme...
2
Svar
21
· Visningar
2 570
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka