@Jfrelin Ja det är kanske sekundära problem? Jag har ju lite trott att det är hennes bakknän som är den svaga punkten, men idag var reaktionerna där minimala. Det var den initiala lilla rörelsestörning från vänsterbakknä som fanns typ. Blev ingen skillnad vid bp eller ens av bedövningen. Reaktionerna fram var desto större. Vet inte riktigt var det primära skulle sitta faktiskt. När hon rör sig, rör sig verkligen hela ryggen och rumpan från sida till sida på riktigt ponnymanér. Hon ser väldigt mjuk och ledig ut i kroppen och utan spänningar. Å andra sian hade säkert ett tränat öga kunnat se mer.
Och JA, ponnier ska väl hålla för allt! Det har väl iofs Juno motbevisat om något...
Jag vill börja med att poängtera att du ju inte rider sämre än andra hobbyryttare som har fräscha hästar.
Ponnyer förr tålde ju ofta vad som helst - ja. Men de reds inte så som man idag gör. Och de såg inte riktigt ut som ponnyerna idag gör.
Trots att jag är form-faschist så måste även jag erkänna att jag tror "låta hästen vara" är skonsammare än att forcera formen.
Med Barbie så ser jag följande:
Framtung och avbackad från bettet. Statisk i formen som inte är ärlig.
Kortfattat..
Det finns så klart en massa fina saker också i er! Det ser liksom prydligt och så ut.
MEN! Så länge som det inte funkar riktigt så är det där prydliga bara estetiskt.
Jag hade hellre backat bandet och gått in i saker som kanske inte är så nära idealet, får vara fula en stund för att få till bättre kvalitet "på riktigt", dvs funktion.
Jag tycker man dels får fundera varför hästen inte bjuder. Vissa kan man bara som fio säger sparka på fram till handen. Och framför allt till en viss nivå på många.
Vissa spänner till i underhalsen pga balanskänslighet och kan behöva hjälp med balanseringen innan de på riktigt börjar bjuda och släppa ut halsen.
Jag tycker man bör vara försiktig i att ta upp i formen på en häst som inte bjuder.
En häst som spänner till tycker jag man bör testa om det går att lägga ner a la manken högst, för att få ut halsen.
Få dem att sluta spänna underhalsen och sluta hålla balansen i den och iom det stoppa upp i bjudningen och göra så att frambdelen dras ner.
Man vill att de mjukt ska sätta i benen, inte damma i dem. Och sätter de i fram klampigare än bak.. Ja, då förstår man. De ska bli tysta i gången.
Och det inte pga energifattighet, utan för att de förbereder det vilande i gången och för att man på sikt ska kunna rida fram häng.
Din häst har ju av naturen inte en medfödd elasticitet som vissa andra har. Du måste rida fram den i din.
För att det ska gå att rida fram den måste man kunna lägga till både skänkel och hand utan att hästen svarar upp/bakåt.
Alltså måste man lära hästen fram och ned. Och att vara kvar i den responsen även då man applicerar hand och skänkel. Om man vill få fram eller upp energin ska regleras av sitsen, inte av hästen och att man "håller ner" den om man vill ner i form.
Vet man med sig att man inte riktigt kan påverka sin häst är skrittjobb inte överskattat direkt. I skritten känner man ju mer hur det svajar hit och dit om man inte lyckas balansera upp. Speciellt om man är noga att inte rida längs med sargen.
I högre gångarter kan man maskera obalans rätt bra med fart/tempo.
Det är bra för ryttaren att öva upp sin känsla i.
Och tänk på att en häst som man ger en signal ska ligga kvar i det tills man själv avbryter övningen och går in i något annat/ber om något nytt. Det gäller böjning/ställning, höjd på form, tempo, tvärning etc.
Måste man sas hålla kvar hästen med någon hjälp är den inte igenom i kroppen och på hjälpen.
Och igen: visst finns det hästar skulle hålla för din ridning. Och visst kanske det inte är ridningen som gjort din häst dålig!
Men att du felsöker tycker jag är bra!
Det finns som sagt allt för många hästar som går ofräscha eller där man anser att det på något vis är normalt att ridning ger sånt slitage att hästarna regelbundet måste behandlas.
Det är inte normalt. Dressyren framför allt är ju till för att bygga upp dem och göra dem bättre och sundare!
Lycka till! Och ta inte det här för personligt! Alla gör vi vårt bästa och ingen av oss är bäst i världen.