Sv: 07:orna!

Åkte till lilla banan idag. Fick möjlighet att köra med en rutinerad häst och det gick bra. Lunka runt ett par varv och provade en lite så kallad volt ;) Hon går fint men undrar vad som eg. händer!? Ska jag springa runt runt? Åh ska jag springa fortare? Vad gör han som springer brevid? Han ser rolig ut :D De är goa de små liven.
 
Sv: 07:orna!

Skulle ha varit ner och kört på banan igår och P O Brasar skulle köra, men då va såklart Rättviksbanan stängd så de va bara innerbanan som var öppen!!:mad: Och dessutom hade de bara utsstallen öppna, och de är ju jätte bra för oss som har unghästar att stå där! Fattar inte va dom tänker på här!

Iallefall så blev de en tur till rakbanan i stället eftersom vi redan var där nere, så då va de lika bra att åka dit. Och de va första gången som han sprang där, men han skötte sig fortsatt fint:laugh:
Så nu blir det väl lördag istället, då kommer förhoppningsvis även fler för då drar babyracen igång igen. Eventuellt så ska jag köra honom för första gången på banan, så får vi se hur de går;) Men han har ju iallefall varit jätte snäll alla andra gånger vi varit ner.
 
Sv: 07:orna!

Det känns som att de är dags för en uppdatering när de gäller hur ni tränar era hästar!

Svara på:

Hur ofta?
Hur långt?
Tempo?
Banjobb?

När har ni planerat in premie?
 
Sv: 07:orna!

Försöker köra 3ggr/vecka med våra 2 st 2 åringar. Ca 7km varje gång. Jag vet att jag kör för sakta, för för försiktigt. Jag kör inte det jag borde. Jag vet inte men jag är rädd att "köra sönder" dem. Dessutom så försöker jag anpassa efter hur de växer så att de fått vila då, samt har det varit dåligt väder med piskande vårvindar eller vräkt ner regn har vi inte kört (inget försvars tal) men det det kanske är att jag försökt att se lite till hur det passar. Siktar på premie till sensommaren. :)

Hade jag kört som jag i "planeringen" tänkt hade jag kört 4 ggr/v, 1 mil, banjobb 1ggr/v och premietider nu :grin: det var i alla fall så jag tänkt att vi skulle gjort nu..................

Jaja de får ju tävla tills de är 15 år så man har kanske tid på sig:angel: (vad jag hört andra säga som inte heller tränat som de tänkt:p
 
Sv: 07:orna!

Hur ofta? ca varannan dag, men varvning mellan trav, skritt och skritt för tryckvagn. Men nu när va varit på banan lite tätt så blir de bara lugna turer här hemma, och några fler vilodagar.

Hur långt? olika...strax runt milen oftast.

Tempo? Varierat

Banjobb? En eller två gånger i veckan, beror på banans öppettider.

När har ni planerat in premie?
Midsommardagen på Rättvik:D. Och om han klarar det då, så går vi tillbaka några steg och så får han lite vila innan vi påbörjar uppbyggnaden till treårssäsongen. Alltså så blir det inget mer på banan det här året då.
 
Sv: 07:orna!

Jag försöker köra varannan dag, runt 7-8 km. Grusväg varvat med en liten skogstur då och då. Nu blir det bana en gång per vecka (det får räcka fram till premien, sen blir det lugna gatan ett tag), så samma här, kör ganska försiktigt hemma. Det går väldigt upp och ner nu, ena dagen går hon som en klocka andra trilskas hon eller knappt gå framåt. Tror hon växer lite och trotsåldern visar sig lite så vill inte krångla alltför mycket med henne, tar det som sagt lugnt, så kör inga direkt tempon riktigt än, blir längre fram när hon börjar fatta vitsen med banan. Hoppas på premien till sensommaren om allt går vägen!? :d
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Kör 6dagar i veckan då är det ett banjobb med i det. Hemma har jag en runda på ca 1½timme då är det en ½ timme skritt på den, antingen hem eller dit. Har kört 37,5 full väg på banan. Så jag är nöjd. Har planerat in provlopp i 40tempo i juni (lite snabbare om det går bra) och så kanske det blir premie august-september. Om det går som jag vill..
 
Sv: 07:orna!

Evve får pausa lite nu. Hov växer nog nu igen.
Hennes bror vann lopp idag i t-ryd. Hela 5000 i första peng i montéloppet, men ändå :-)
 
Sv: 07:orna!

Dum fråga kanske men jag undrar hur det yttrar sig att de växer? Att de är allmänt krångliga, lite känsliga i kroppen? Undrar därför då jag är orolig för min tös :( Känner knappt igen henne. Står inte still i stallgången, får ej borsta på bakbenen och när jag kört de sista två ggr så vill hon absolut inte springa knappt heller gå? Antar att hon har lite växtvärk och/eller ren trots kanske? :confused:
 
Sv: 07:orna!

Okej, jo hon är nog lite stel i bakdelen. Men blir så orolig då hon beter sig så märkligt!? Hon har ju varit en gudagåva tills nu. Men jag hoppas att det bara är en sådan period. Hon får stå nu tills på fredag så försöker jag igen och ser hur det funkar.
 
Sv: 07:orna!

Tjoo, hur går det för alla? Hemma går det hel okej men lite upp och ner.

Tänkte höra hur ni har det med disciplin och så? Hur "är" ni mot era tvååringar som uppfostran och liknande? Samma med uppmuntran och när de ska träna lite fart och så, med maningar och så?

Min tjej har ju som sagt kommit i ngn slags trotsålder verkar det som? Hon springer bra men helt plötsligt stannar hon och bara står helt oprovocerat? Ena dagen går det super andra dan inte. Hon verkar lite motvillig helt enkel, därför funderar jag över om hon bara testar mig och busar eller vad det kan vara? Vissa tycker nämligen jag är för "snäll" med henne, för "vek" när jag tränar henne?? Själv vill jag ju bara vara försiktig och ta det lugnt. Men kanske borde vara lite mer bestämd??

Vad tror ni, jag är lite villrådig som sagt :crazy: Ngn idé, synpunkt, tips??
 
Sv: 07:orna!

JAg har inte haft några sådana problem med någon unghäst så jag vet inte om jag är rätt person att råda dig til något.
Men iaf, jag brukar prata till hästen när vi skrittar och berömma om den varit tveksam till något och ändå gjort rätt. Går den lugnt och skrittar så pratar jag mycket med den. När den travar rakt o fint i vagnen utan krångel så får den springa så med ett lätt stöd på bettet. Då stör jag inte.
Vid tempoökning som jag bara begär när den innan gått med fint stöd på bettet så visar jag bara med smackning och visad pisk att den ska öka tempot. Gör den rätt får den trava så tills jag tar upp igen.
Unghästar kör jag alltid med spö utifall att jag behöver en förlängd arm. Jag gillar inte att man klatschar till med tömmarna. Drivning med rösten ska hästen svara på direkt, om inte så förstärker man den med spöets hjälp. Givetvis inte genom att slå på hästen utan bara för att markera.

Angående tillrättavisningar. Om hästen inte står stilla när jag har den på gången för att t ex sela ut så undviker jag nog för det mesta att bråka med den. Säger bara ett bestämt "stå stilla" eller "nej" om den trampar runt eller stampar med benen. Kan lägga en hand på kroppen för att styra den åt rätt håll etc. Då gör de det i regel. JAg har så sällan haft problem med de egna unghästarna som är födda här. Den 07 som jag har nu är dock ibland lite rastlös på gången och kan trampa runt och stampa en del precis när man ställt henne där. Hennes mamma har varit likadan och där tjänar jag inget på att ryta i utan det är bättre att nonchalera det, då slutar hon själv efter en stund. Bråkar jag med henne så blir hon bara värre. Så fort selen är på så står hon som ett ljus tills jag knäpper loss henne.
De unghästar jag haft som inte är födda hos mig har inte alltid varit lika enkla. Men jag tror inte man vinner något med att vara arg eller "ta i" mot hästarna utan det räcker med att man är tydlig med vad man vill så de förstår.
 
Sv: 07:orna!

Tack för det iaf :) Jag har inte haft problem med henne heller. Hon har varit så otroligt duktig, snäll och lättlärd under hela sitt liv. Nästan gått för bra för att vara sant! :d Bara den sista månaden nu som hon börjat "stanna". Har också spö med utifall att men också bara som en förlängd arm. Mina muntliga maningar brukar fungera väldigt bra. Sen kanske man bara hjälper till och "duttar" på baken med spöet.

Körde idag och det gick sådär :crazy: När hon väl skärper sig och springer går det super bra! Men rätt som det är stannar hon och bara står!?? Hon "låtsas" även att bli rätt för allt? Särskilt då på vägen bortåt. Verkar som om det är som hon bara är lite bångstyrig?? Jag vet ju att hon kan! Hon kan bara hon vill. Hoppas bara att det är en fas.
 
Sv: 07:orna!

Hon kanske kommit in i en växtperiod. Eller så har hormonerna börjat påverka henne?
Eller så kan det vara dags för en liten veterinärkoll.
Det där att hästar börjar skygga för saker som normalt inte är något att skygga för tycker jag mig märka när de har nåt som stör dem.
 
Sv: 07:orna!

Jo, så sant. Hon hade en liten växt period nyligen då hon fick ta en paus ett tag. Hormoner finns det gott om då hon brunstar titt som tätt. Veterinären får nog komma ut snart då. Ngt är det ju som är knas!? Thanks :)
 
Sv: 07:orna!

Ursa vad trist det är nu :( Inget som går som det borde. Först fick hon stå ett par dagar. Veterinären kom ut och kika, lite dåliga tänder, raspade då och ska raspas snart igen. Tyckte vi skulle avmaska igen då hon är lite hängig och ruggig i pälsen. Fick ett annat medel att prova. Hoppas hon blir lite piggare nu!

Min bror provkörde henne igår, tyckte jag skulle prova helstängt då hon fjantar runt en hel del på vägen. Sprang på bra när hon väl kommer igång :) Ville också hemskt gärna ut och traska på skogsvägarna. Stannade "bara" en gång.

Frågan är nu om hon borde stå ett par dagar till nu eller om man ska köra lite lugnt med henne ändå? De ska ju ta det lite lugnt efter avmaskningen. Eller om man ska ställa av henne under ett par veckor? Åh, vad jag önska de kunde prata! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp