Sv: 07:orna!

picture.aspx


Vår 07:a har fått spelet för någon månad sedan:bump:

Vi kallar henne inte för Krabban utan anledning...

Hon slog ur kusken ur vagnen och tog sig en skentur...

Nu går hon på bete över sommaren, en dålig prognos på has finns.

Men så här fräsch såg hon ut vid betes släppet.
 
Sv: 07:orna!

*KL*
Min pojke var i princip redo för premie när jag upptäckte att allt inte stod rätt till med tänderna...
Två besök hos tandläkarn, foderinpackningar... Nästan mellan varje tand i överkäken...
Så inget hö för hans del i sommar utan det blev till att släppa på bete och hoppas att det läker ihop lite under sommaren!
Så premien är lagd på is ett tag, kanske hinner med den i höst... Men hans välbefinnande kommer alltid komma i första hand... min lilla prins!
 
Sv: 07:orna!

Nu är premien avklarad för min lilla plutt;)
Kolarbo Marin gick igår premien på Rättvik, och han klarade den på 1.55.9 med något tung bana. Så de va lite nervöst där ett tag om det hade gått för fort eller inte...men kusken P-O Brasar sa att de va lugnt, och de gick ju bra:)
Vi va lite skeptiska innan vi åkte hur han skulle trava för just nu är han inne i en växtperiod, och vi fick t o m släppa ut slaggjorden när vi där för att han växt så mycket i baken!

Iallefall så va han inte helt hundra i värmningen, han spang och skuttade lite och tog några galoppsteg....
Men i loppet sen såg han jätte fin ut:laugh: Det va lite roligt i starten, då drog han till och med iväg före kval hästarna som stod på samma volt! Vem vet han kanske blir som sin far, en snabbstartare;)
Sen drog kusken igen lite och en av de andra två premie-hästarna kom ikapp och så låg dom två tillsammans, då den tredje inte hängde med. Men jag tror att kusken på den som kom ikapp inte kunde klockan riktigt, för han bara körde på som ingenting, och de öppnade första varvet på 55, då kände man ju att de gick lite för fort. Men var kusk drog då igen våran, för han såg väl sin klocka att de gick för fort. Så Mirre låg några längder bakom...
Sen in i sista sväng körde P-O Brasar snabbt ikapp den andra, och då vet jag inte va han tänkte på, men jag blev ju direkt orolig att de då skulle gå för fort...Men jag vet inte om det bara var att han åkte fram till den andra och sa att han skulle hålla igen, för sen ca 100 m före mål fick de dra igen ganska kraftigt.
Men de va ju skönt att de gick vägen då, och han var inte direkt slut efter loppet heller. Tror att han var mer slut i skallen, så mycket nytt som han fick se igår så;)

oj, de blev mycket skrivande det här:grin:
Iallefall så kommer han nu att få ta det lugnare och vi backar några steg i träningen nu. Sen är det bara utställningen kvar på Romme den 27 september som är tänkt för honom iår, iallefall va jag vet:)
 
Sv: 07:orna!

Gratulerar till premien :) Skoj! Ni som har de på bete, kör ni ngt med de under tiden? Här verkar det som om premie försök är uteslutet tyvärr, allt bara krånglar, inget som är som det borde :confused: men man får se vad som sker ;) bara tjejen mår bra så!
 
Sv: 07:orna!

Grattis! :banana: :banana: :banana:

Så det ordnade sig med "skadan"?

Bilden syns inte.. kan du inte länka till din sida på bilddagboken istället? Skulle vara kul att se.

För mig och Gnista går de jättebra :) Jag är så kär i henne så de inte är sant. Var ut en tur igår. Vi har en camping för modellflygplansintresserade i vår skog, och den är proppfull nu. Så utefter vår vanliga rutt så satt de tipspromenadlappar (suck). Det krävdes lite övertalning för att hon skulle gå förbi första, men resten var ingen match. Sen när vi närmade oss campingen så såg vi att de var tre plan uppe i luften som de gjorde loopar och dykningar med på låg höjd + att bonden hade släppt ut sina kossor på andra sidan vägen.

Men vad gör sötnosen? Jo hon skrittar på, kikar lite på kossorna och bryr sig inte alls om planen som för en jäkla oväsen. Sen när vi kommer till ett ställe där de står ganska många människor och tittar på planen, så blir vi överfallna av ett gäng turister som vill klappa den guuulliga hästen. Gnista står helt stilla och njuter av uppmärksamheten. Iaf en minut sen blev de tråkigt, så då började hon gå igen.

När jag kom förbi campingen körde jag en sista intervall, lät henne öka som hon ville utan att driva. Kom ner i 2.15 hur enkelt som helst med rockard, innan jag fick lov att ta upp henne.

Sen skrittade vi hem på långa tömmar och hon smet åt sig några grässtrån från dikena , och jag låtsades att jag inte såg de. :angel:

I tisdags var vi in till banan också och en tränare där körde ett jobb på 2.20 med henne. Han sa att hon lätt kunde springa 2.00 om hon sprang på rakt och hade sällskap.


Det är så himla roligt när det inte krånglar! :love:
 
Sv: 07:orna!

Tack;)

Ja, vi hade vår equiterapeut här och hon fick ordning på det:) Men kusken sa att han blev lite entömd i sista sväng, så vi ska ta hit henne igen, tror att de han sitta i i höger bog i musklerna.

Här är bilderna;): http://marin90.bilddagboken.se/p/show.html?id=382769039&directlink=1

Va kul att höra att de går så bra för er nu!:laugh: Så det är inte så långt kvar innan ni kör premie heller då?;)
 
Sv: 07:orna!

Åh så fina bilder :laugh: Vilken tjusig häst!

Dags att åka ut till min gangstertös och se hur det står till idag? :grin: Blir en lugn skrittur i skogen idag. Hon gillar skogen och omväxling förnöjer ju :) Hoppas hoppas det bara är lite pubertetsfasoner och att hon blir sig själv snart igen. Annars får jag ta ut mr. veterinär igen och ta prover :crazy: Han ska komma snart igen och raspa tänder på fröken, dåliga tydligen. Väldigt mycket bekymmer nu :(

Vad ger ni era stjärnor för foder nu? Några som har sommaruppehåll eller tränas det för fullt? ;)
 
Sv: 07:orna!

Nej de borde väl inte vara allt för lång tid. Ska in till banan imorgon och köra lite lugnt bara, hon ska få välja tempo själv. Sen nästa vecka ska vi in och köra tillsammans med en annan så hon får pröva på att köra med sällskap. Ska börja åka in en gång i veckan.
Vågar inte säga nån deadline för då får man bara panik. Men för att uppskatta grovt så hoppas jag att hon gått premie utställningen i slutet av september.

(Vågar inte säga tidigare då de säkert kommer krångla till sig då..)

Får väl se hur de går imorrn.
 
Sv: 07:orna!

Åh så fina bilder :laugh: Vilken tjusig häst!

Dags att åka ut till min gangstertös och se hur det står till idag? :grin: Blir en lugn skrittur i skogen idag. Hon gillar skogen och omväxling förnöjer ju :) Hoppas hoppas det bara är lite pubertetsfasoner och att hon blir sig själv snart igen. Annars får jag ta ut mr. veterinär igen och ta prover :crazy: Han ska komma snart igen och raspa tänder på fröken, dåliga tydligen. Väldigt mycket bekymmer nu :(

Vad ger ni era stjärnor för foder nu? Några som har sommaruppehåll eller tränas det för fullt? ;)

Tack;)
Våran får bara vanlig havre, betfor och hö. Sen får han även mineraler från homeopathuset.
 
Sv: 07:orna!

Nej de borde väl inte vara allt för lång tid. Ska in till banan imorgon och köra lite lugnt bara, hon ska få välja tempo själv. Sen nästa vecka ska vi in och köra tillsammans med en annan så hon får pröva på att köra med sällskap. Ska börja åka in en gång i veckan.
Vågar inte säga nån deadline för då får man bara panik. Men för att uppskatta grovt så hoppas jag att hon gått premie utställningen i slutet av september.

(Vågar inte säga tidigare då de säkert kommer krångla till sig då..)

Får väl se hur de går imorrn.

Okej, ja men de låter väl bra;) Det blir väl ofta så om man sätter upp ett datum, så kan de lyckas bli något som strular....
 
Sv: 07:orna!

Man hoppas ju fortfarande på premie, hoppas det blir så, man får se? Väldigt sent då kan jag tro. Vi försöker också åka in en gång per vecka. Har en treåring som inte varit inne ngt heller, bra då man kan köra ihop :)

Min får havre, korn, mineraler och hö.

Körde idag en sväng i skogen. Jösses vad det gick undan :laugh: inget fel på den lilla damen inte. Pigg och glad som hon brukar! Förmodligen bara lite brunst och trotsfasoner!? Hoppas det går lika fint på onsdag bara...
 
Sv: 07:orna!

Min går på bete och får havre. Och massor av äpplen och morötter såklart :)
Får se om de blir lite lucern också snart.. om hon börjar visa tecken på proteinbrist..

Det är så jädra knepigt med sommrar och foder.. man vill ju att de ska få gå på bete.. iaf om de är så pass unga som två år

Går inte era på grönt alls?
 
Sv: 07:orna!

Tycker också det är lite krångligt. Våra får så mycket grönt som möjligt, de ska ha det gott de med :) Men tyvärr har vi ganska dåligt med bete i år, gör det bästa av situationen. Alltid hö i hagen i nödfall. Annars bara lite havre/korn kross o mineraler. Hur mycket mineraler ger ni tider som denna?
 
Sv: 07:orna!

Vi hade funderingar på att de skulle vara bra om han fick släppas ihop med några jämnåriga hingstar på bete och få bråka av sig lite. För i våra hagar hemma här är det bara "sysselsättning";)
Men jag skulle också vilja hålla honom i ett skapligt trim till utställning, då han har ganska lätt för att lägga på sig:p
 
Sv: 07:orna!

kl

Jag fick en till 2 åring i måndags som ska in på banan i morgon för första gången, min märr fick ju en smäll i röven och har varit oren i över en månad...hade en kiro ute i tisdags och då satt hon fast i BOGARNA :eek: ...har inte kört henne , gör det på måndag så får jag se
 
Sv: 07:orna!

KL

Vi var in till banan i tisdags och jag körde henne där för första gången. Var kul att känna på henne själv istället för att stå på sidan och titta på.

Det gick ganska bra, hon var lite bråkig när jag tyckte hon skulle springa rakt. Sen försökte hon dra sig mot utgången när vi körde förbi där.

Men jag måste säga att jag är mycket nöjd med mig själv, körde henne inte i galopp en enda gång :D

Och då var vi ändå nere i strax över 2 minuter fart sista 500 meterna.

Det känns bra det här :) Nästa gång ska vi ha sällskap när vi kör, då kommer hon förhoppningsvis kunna koncentrera sig bättre.
 
Sv: 07:orna!

Gott att höra att det går fint :) Min tokfia bara trilskas, börjar bli riktigt motigt nu faktiskt, börjar kännas riktigt botten :( Min far var inne med henne idag, det funkar fint när hon väl springer, runt två minuterstempo, men rätt som det är så stannar hon bara och vägrar gå framåt?

Kontaktade en Equiterapeut och ser om hon kan hitta ngt tokigt, kommer på tisdag. Men min far tror fortfarande att det bara är ren trots och med det inblandat brunst :cool: Men känns bra att kolla upp så att man är riktigt säker ifall allt är som det ska.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp