Sv: 07:orna!

Mjo men det är ju bara en bonus att man får nåt extra...man försöker ju hur som helst, om man har häst till det, att kvala så man får vara med i treåringsloppen...och om man får ett litet bidrag till det är det ju inte helt fel:laugh:

Det måste ju gälla även om mna kvalar som 2 åring??!! konstigt vore det väl annars:grin:
 
Sv: 07:orna!

Jo man tycker ju att de borde det.. Men det stod från och med 2010.. + att själva grejjen med bidraget är väl att hästen ska kvala som treåring och sedan starta nästan direkt. Vissa kanske passar på att kvala som tvååring bara för att de inte behöver springa lika fort då som de behöver året efter..

men som sagt.. tål att kollas upp
 
Sv: 07:orna!

Det är för kallblod.. Om man har en 07a som gått premie och om man sedan kvalar den innan 31 maj så får uppfödaren 10 tusen och ägaren 5 tusen.

Inte dumt ;)

Jag har ju sagt att de är kallblod man ska hålla på med. Rena vinstmaskiner
 
Sv: 07:orna!

hehe ok. känner faktiskt en här nere som tränar ett kallblod. Han hoppas väl att jägers/halmstad/åby inför kallbloslopp som standard snart!
 
Sv: 07:orna!

Var på banan idag igen. Gick inge vidare alls :( Sååå tråkigt! Men det är väl så, kan inte gå bra jämt :grin: Hon var inte alls sugen på att springa. Stannade hela tiden? Förmodligen beroende på brunst och dålig dag? Jaja, får hoppas det går bättre nästa gång :)
 
Sv: 07:orna!

Jag ska till banan ikväll igen. Var nere o utfodrade min pollar just. Min lilla dam var brunstig igen. Sur som bara den när man petar på henne, eller ja, ska flytta på baken.
Ska bli spännande att åka till banan. Lär vara fler hästar där idag. Min mamma ska följa med och hon är livrädd för hästar. Hoppas Evve är snäll :-)
Evve brunstar jätteofta. Är det normalt? Typ varannan vecka håller hon på.
 
Sv: 07:orna!

Roligt med bana :d Min tjej brunstar också väldigt mycket tycker jag? Inget roligt då hon blir väldigt sur och grinig :( Vi var på banan i söndags och nu när det gått så bra de första ggr så blev jag helt förkrossad då det gick så uselt senast :confused: Hon bara stannar och vägrar att gå!? Var samma ggn jag körde innan banbesöket. Hoppas bara det beror på att hon är brunstig och allt som kommer med det, annars har hon kommit in i ny växtperiod? Hemska tanke att hon tycker det är jävligt tråkigt!!?? :eek:
 
Sv: 07:orna!

kl

I morgon el fredag åker jag nog ner till banan ( rundbanan) första gången med min lilla.....idag fick hon gå en mil långsamt och var inte ens svett bakom öronen :angel:
Inga brunstfasoner som direkt stör mig , men jag brukar ha tur med att märrarna inte har såna problem *peppar peppar*
 
Sv: 07:orna!

Guud vad jag älskar min häst :love:

jag har kört utan tussar och huva för andra gången idag och hon var inte rädd för nånting. Då mötte vi även ett 20 vagnars godståg med containrar och stockar. Vid mötet var vi på en väg ett par meter från spåret och kanske en meter lägre än spåret. Hon taktade lite åt sidan, men mer än så var de inte.

:love: :love: :love: :love:
 
Sv: 07:orna!

till OKI:
Har sett att det är många umåkers ekipage som kommit ner på solänget för att köra provlopp bla då er bana e stängd.. kul med lite nya människor på provloppen =)

i Fjol började dom med en två års serie på solänget.. en bra grej tycker jag..
vi är med m våran 2 åring och han tycker det är hel festligt =)

Solänget Hästägareförening & Sleipner satsar åter igen på en 2-åringsserie.

Datum för 2-åringsserien och idealtider
21 april, (idealtid kallblod 2,30 & varmblod 1,55)
23 maj, (idealtid kallblod 2,25 & varmblod 1,50)
27 juni, (idealtid kallblod 2,20 & varmblod 1,45)
25 juli, (idealtid kallblod 2,15 & varmblod 1,40)
22 augusti, (idealtid kallblod 2,10 & varmblod 1,35)
26 september, (Idealtid kallblod 2,05 & varmblod 1,30)

Loppet körs över distansen 1640 meter voltstart med 3 hästar på varje volt. Alla som kör långsammare än ideltiden får 10 poäng och de som kör närmast idealtiden får bonuspoäng enligt skalan 10-5-3-2-1.
Detta är ett bra tillfälle för din unghäst att få vara med och lära sig volta samt springa tillsammans med andra hästar innan den på allvar skall ge sig ut på tävlingsovalen.
På denna sida kommer vi även att följa upp hur det går för de startande ekipagen, samt läget för poängplaceringar.

De 10 poängrikaste varmblod respektive kallblod där alla får hederspriser som består av betäckningsrätter i diverse hingstar samt presentkort från våra sponsorer
 
Sv: 07:orna!

Nu har vi varit ner några gånger på banan med Mirre och han sköter sig fortfarande super bra. Det som är så kul är att han även funkar så bra i travet nu, jag tror att han har kommit ur en växtperiod så nu flyter det bara på och han går redan premietiden:)
Vi har siktar på att försöka köra premien till midsommar på Rättvik, då även de andra i babyracen tänkt köra om allt utvecklar sig väl. Så nu kör vi på ett tag fram tills dess och så ska även P-O Brasar testa han nån gång på banan då det blir han som kör honom i premien;) Och när han gått premien kommer han att få ta det lugnt nån månad, sen blir det att börja jobba upp honom inför treåringssäsongen:laugh:

Det blir inget babyrace på lördag då banan var upptagen av "Wasaritten"(distansridning) som använder området då.
Men vi kommer att köra idag istället och kanske på tisdag nästa vecka.
 
Sv: 07:orna!

kl.
Var på banan igår och körde provlopp igen med min lilla. tog en försiktig start då hon var lite tjurig (brunstig), låg sedan som 3:a på innern. Det kördes lite för fort så vi kom hem på 1,28. Hon har så lätt för sig. Rörde henne aldrig utan bara satt och finåkte. Är så roligt att följa hur dom utvecklas. Jag väntar fortfarande på att det ska komma något bakslag snart. Hon bara pinnar på och har så lätt för sig och beter sig mest som en gammal rutinerad start häst. Min 4 åring kunde lära sig av henne.
 
Sv: 07:orna!

Jo jag känner flera som åkt ner till er och tränat. Har nog haft tankarna själv på det men det är 14 mil enkel väg och det känns lite drygt för ett banjobb...
Men för 2-åringen hade det varit nyttigt och jag frågade tidigare på sekris om man fick var med i unghästserien på Sä men fick till svar att den bara var öppen för hemma ekipage. KAnske att de kunde göra undantag nu eftersom Umåker är stängd. Men jag har inte frågat något mera ännu.

Pluttan har fått vargtänderna borttagna idag, tänderna raspade och nya skor. :laugh: Mycket på en dag men hon tar allt med en klackspark.
 
Sv: 07:orna!

Var ute idag med min lilla tjej och körde. Äntligen var hon sig själv :laugh: Sprang på fint och lätt, inga bekymmer tack och lov! Var nog bara lite sur och grinig pga brunsten. Bana igen på söndag, hoppas de går finemang då med! :bow:

När provar ni på provlopp första ggn?
 
Sv: 07:orna!

Var på banan i tosdags och träffade lite hästar. Det gick bra.
Hon brunstade en del.
Orolig, hon snubblar lite väl mycket tycker jag.
 
Sv: 07:orna!

Provlopp? :o
Min hon får leka kenyan och lufsa på som max i 1.40 hemma hela sommaren om allt går väl. Vi har ingen travbana att köra på förrän i augusti och hemma finns inte underlag för snabbare tempon.
Men om allt funkar bra i sommar för henne så blir det intressant att se hur hon tagit till sig den träningen när hon senare får prova banan igen i höst.

Tidigare år, med andra 2-åringar, så har vi tränat på i premieloppstempon. Inga provlopp alls under 2-årssäsongen. Siktar inte på start förrän tidigast våren som 3-åring och jag ser ingen vits med att nöta dem i provlopp redan nu. Unghästserien deltar jag givetvis i när jag har häst för det men då är det ju under mer ordnade former med idealtid. Provloppen är det dålig disciplin i och där vill jag inte ha med en häst som inte kan nedåt 1.20 även om det gäller provlopp som ska köras i t ex 1.28-1.30-trempo
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

...samma här med provloppen...bläää...
Min snutta travade illa bak i sista rakbanejobbet, får se om det var tillfälligt eller ej, hon hade åsikter om att slänga sig i galopp på samma ställe hela tiden så jag fick bli lite bestämd efter det travade hon inte bra ....:angel:
 
Sv: 07:orna!

Näe nu blev det ju helt fel :crazy: menade ju såklart inga provlopp utan sådana bebislopp för 2-åringar för att se så att allt funkar. Men hört att det går alldeles för fort där med iofs. Att idealtiden väldigt sällan följs eller?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp