Sv: 07:orna!

KL

Idag kom vi iväg till rakbanan och jag är så nöjd med gummsan. Dels för att vi måste skritta 1 kilometer längs trafikerad väg för att komma dit och för att vi mötte flera hästar på rakbanan och hon skötte sig jätte bra. Tyvärr lite okoncentrerad på väg bortåt. Men när vi vände så gick de undan.

Hastighetsmätaren fungerar inte riktigt som den ska sen jag bytte däck. Hoppar över ett varv ibland tror jag. Men jag lyckades se att de gick 25-26 km/h ett tag där. Det är ca 2.21 ungefär. Och de på en dåligt dragen rakbana med massor med spår som gjorde att rockarden hoppade åt alla håll.

Jag är nöjd :D
Det är så himla kul när de bara sänker sig hela tiden. För en månad sen var jag överlycklig över att hon lyckats ta sig ner till 2.45.
 
Sv: 07:orna!

Samma här, mamman till min är också 153 så hon brås nog en del därifrån. Min har stått stilla väldigt länge nu, men det kanske blir en liten rusch framöver? :) De är ju inte så gamla ännu. Jo visst är det så, alltid ngt som händer :grin: kan inte vara på topp jämt, bara att ta nya tag :)

Idag fick hon dra lite i skogen en bit och sen lite korta (löjligt korta) intervaller på ett gärde varvat med lite volter och åttor, funkar fint, men det var lite kämpigt då det är ganska tungt på gärden. Men hon kämpade på bra! (så hiskeligt hårt på vägarna så alternativen tryter verkligen!)

Får nog införskaffa mig en hastighetsmätare med :p På tiden!
 
Sv: 07:orna!

Ska mäta min fröken nån dag om jag kommer ihåg måttstock. Men det blir inte exakt.

Har fixat så jag kan låna en sulkett nu så jag vågar köra på banan :-)
 
Sv: 07:orna!

HUr långt kör ni med hästarna när ni tränar kondis?
Just nu kör jag ca 1 mil med min. Jag vet inte vad som är lagom då vi tränade på ett helt annat sätt när jag jobbade i Halmstad.
 
Sv: 07:orna!

Jag kör som längst för tillfället ca 8 km, då på grusväg. Sen varvat med skogsslingor och gärde. Blir ganska lugnt då vi åker till banan 1 gång/vecka. Tar en hel del kraft där. (kanske jag som är mesig?? :o )Blir kanske längre framöver. 1 mil ungefär.
 
Sv: 07:orna!

Jag kör 8 km som längst nu. börjat med intrevallerna och då kommer vi upp i en mil sammanlagt minst.
Motion är lite överskattat . Det är inte i långsammotion vi ska tävla :D
När man börjat tempo blir motionen mindre, bättre köra mer intevaller men inte så snabba. Långsamturerna nu ger mest en lisa för själen, smörjer kroppen o knoppen men det är tempot som ger den bästa träningen i dagsläget. Till vintern nu så blir det mer motionsträning och utan jobb några månader för att bygga upp konditionen ytterligare.
 
Sv: 07:orna!

Håller med martha. Har man kommit upp i motionsturer på 8-10-12 km och hästen klarar det lätt utan ansträngning börjar man tänka mer tempo. Själv har jag ett dilemma nu när vi är mitt i tjällossning, travbanan stängd till slutet av juli och skogsvägen vi kör på under sommaren forfarande ligger under snö...
Piruett har vilat en tid från träning pga ett besvärligt sår men är nu igång igen. Så vi får nöta på med motionskörning ett tag till. Vägarna som går att köra på nu är inga man kör några snabbare tempon på.
 
Sv: 07:orna!

Då funderar jag om det är för tidigt att börja kör lite mer i backar. Just nu har jag väldigt kupperad teräng med backar och sådant. Hon klarar dom fint och jag kör lugnt tempo. Det är en som är lite längre och brantare. Är det farligt att börja köra lite upp och ner i den och bygga styrkan? ELler jag ska vänta lite till.
 
Sv: 07:orna!

Det beror ju lite på backen... Är den inte så lång är det nog ingen större fara. Här har vi ju också rätt kuperat och nu under tjällossningen har jag bara en väg att köra på. Där finns flera backar och den längsta som är 600 m och med rejäl stigning får hon varva skritt o trav uppför. De kortare och mindre branta backarna får hon trava på som vanligt uppför.
Jag kanske är larvig men har tidigare kört sönder bakknän på unghäst i just backe så därför är jag lite extra försiktig numera.
Jag tror at om du kör något långsammare än vad hon själv vill så ska det nog gå bra.

I den långa backen kör jag ibland backträning med starthästarna under vinterträningsperioden. Vid ett tempo på 2.00 kommer vi upp i puls på 200 efter ungefär 400 meter. Så har du lite jämförelse.
 
Sv: 07:orna!

JAg skulle inte rekommendera att köra backe med en tvååring om du inte har rutin på det, det är skitlätt att köra sönder hästar. Har du pulsmätare ? - Ja, kanske då...men var försiktig med backar iallafalll ett år framåt.

Ps..Lillflicka gick 3 intervaller idag i 45 tempo :D..bara tredje gången på rakbana och det sprang hon lekande lätt :bow:
 
Sv: 07:orna!

Precis som ni säger, runt 8-12 km är en bra motionsgrund att stå på. Sen prova lite tempo, mycket kommer ju när de får gå på rakbana eller bana. Här kan det vara ganska hårt på grusvägarna till och från tyvärr, men om inte så kan man ju köra lite tempoväxlingar där med :)

Idag gick min lilla tös fint, fick släppa loss lite :p Men ganska "lat" på vägen bort men hem vill hon att det ska gå snabbt som bara den..
 
Sv: 07:orna!

51373_1241275310.jpg

(Under "loppet", Mirre är i "vinnarhålet")

Igår var det dags för babyrace igen på Rättvik, och som tur var så blev vi inte själva den här gången, som vi blev sist:grin:
Nej, för nu blev vi hela fyra stycken!:D Och nästa tillfälle skulle även en till komma, så då är vi fem.

Det märktes att det var väldigt nyttigt för vår med positionsbyterna, för i början var han hur pigg som helst och skulle titta på allt och alla, men efter några varv runt innerplan men byten fram och tillbaka blev han helt slut i hjärnkontoret;)
Efter att de fått vila ca en kvart efteråt så körde de ut och körde 1640m i runt 2.20 tempo, men Mirre va så trött i huvudet att det såg ut som han skulle somna när som helst...
Men nyttigt va det iallefall! Han orkade inte ens naffsa på mig efteråt:p
 
Sv: 07:orna!

Min lilla tjej var inne på banan igår för andra ggn och gick helt exemplariskt igen :laugh: Hon är så duktig. Gick några bakvarv och två rättvarv, försök till en liten volt med. Joggade mest och kikade en del. Men sträckte ut ordentligt sista 200 m. Såg riktigt fint ut!
 
Sv: 07:orna!

Min lilla kalla skrittar bara för tillfället. Hon avklarade sitt premielopp i April och travade 2 minuter med 57 sista varvet alldeles ensam och i underbar stil:love: Så nu får hon bara skritta hela sommaren och växa litegrann innan vi tar upp träningen ordentligt igen på höstkanten igen med sikte inställt på 3 års säsongen:)
 
Sv: 07:orna!

Nu är det bestämt att jag ska till banan med Evelina på onsdag. Ska först åka o hämta nyckel o skriva på kontrakt för box.
Har lyckats med konstycket att få på speedcarten på släpet så jag tar den!
Kan inte ta tiden och framför allt inte på en milebana. Så jag kör på lite som hemma. Hastighetsmätaren började fungera igen idag så det är ju bra.
Hon får vänja sig vid allt kring banan först.
Pinsamt att komma dit med min urgamla vagn, den fyller sin funktion dock.
 
Sv: 07:orna!

Grattis till premie loppet! Roligt :) Väntar ni och kvala till nästa år?

Skoj att du kommer iväg till banan :) Går säkert över förväntan! Äsch, strunta i att vagnen är gammal. Folk får väl begripa att inte alla har råd att köpa sprillans nya grejjer hela tiden eller ens ngn gång :grin: Vi har också en gammal sliten sak som varit med i evigheter, men bättre det ifall det skulle hända ngt. Inte kul att kvadda grejjerna och särskilt inte om de är nya eller så. Lycka till!
 
Sv: 07:orna!

Antingen kvalar vi henne typ i december då det blivit isbana eller så blir det på våren som treåring. Det beror helt enkelt på damen i fråga. helt uteslutet är det iaf och köra under senhösten då banan är som betong:grin:
 
Sv: 07:orna!

Satsar på det nya bidraget kan jag tänka mig?

Btw nån som vet om det gäller om man kvalar som tvååring också?
 
Sv: 07:orna!

Banpremiären avklarad. Verkade ha varit där innan. Kom en skock shettisar och körde. Det var dom ända och jag som var där.
Blåste så in i h-vete så jag förstår att jag var ensam.
Jaja, hon bar hur snäll som helst. Vinglade inget. Det ända hon var lite ängslig över var reklamskyltarna (tyg var dom av) som fladdrade i vinden. Men det var bara på första varvet hon reagera.
DUktig polla!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 803
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp