-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jamen det vore ju inte äckligt att få en sån!

Ellas mamma var sådan att det man betäckte med det fick man så skulle vi betäckt med den hingsten, Rosevelt?, så skulle vi fått en sån. En trevlig egenskap tycker jag. Förutom att vi kanske inte valde rätt hingst när Ella tillverkades.:cool: Laptopkopian är däremot något vi inte skäms över.

Mjo, ridmässigt så känns det ju att magen börjar påverka sits och balans. Och orken är inte riktigt densamma i sadeln, traven är jobbig. *pust* Men i övrigt är jag ungefär som vanligt, det går fint att tömköra mm så jag hyser goda förhoppningar att kunna hålla igång dem själv även när magen blivit för stor :D

Du ger mig hopp inför framtiden, vill också kunna komma igång igen snabbt. Längtar till hösten, då ska jag riiiiiida!! Svettiga, härliga dressyrpass och långa uteritter. (Jojo, det var det där med "önska kan man alltid")

Nu har jag stukit ut hakan ....min 04 o jag ska rida programridning för första gången i våra liv nu här på fredag.....= lite smått nervös. Även om det bara är lc:2 så kan mycket hända.

Pappan är Rosevelt (ett rätt till A-K;)) och han är ju mörkbrun så det finns hopp! (men även risk för fux då båda har det bakom sig, och R måste ju bära på anlaget eftersom han har lämnat fux-avkommor)

Jag har inte vågat gissa vad det blir, men syrran köpte en blå fölgrimma till mig i julklapp och hovis är helt övertygad om att det är en hingst.. så vi får väl se :D

Flamman har i alla fall coolat ner enormt, så för den sakens skull så kan hon få gå runt och vara dräktig jämt!

Men du får inte skämmas över Ella! :p
Jamen ett sånt sto hade jag lätt kunnat önska mig med! Så otroligt praktiskt att slippa sitta och fundera på svagheter, styrkor och komplettera varandra hit och dit.. Tänk att bara få plocka ut den hingsten man tycker om :banana:

Trodde att min Änglahäst skulle bli fux men hon fick pappa Quite Easys bruna färg. Och inga tecken, vilket var väntat eftersom båda föräldrarna var (så gott som) teckenfria. Dock måste Qiute Easy ha någon grå gen, för My blev allt mer stickelhårig för varje fällning, och brorsan fick gråstrimmig svans.

Färgfanatikern slår till.;)

Tror inte att QE har fuxgen. Så fux hade änglahästen aldrig kunnat bli. Har aldrig sett någon fux efter honom iallafall.

Hans son Qalle har fuxanlag så jag hoppades på ett fuxsto när Ella skulle komma till världen. Mamma Zizi hade också fuxanlag, hennes mamma var svettfux-min favoritfärg. Men se det blev en bajsbrun istället.:cool:

Och det lustiga var att när vi testade med fuxhingstar på Zizi så resorberade hon ganska omgående. Fan. Maloubet de Pleville och For Feeling dög visst inte. Aphäst. Bruna killar skulle det vara.

Haha, tänk att kunna vara så selektiv :D Tur jag har hittat min drömkarl att avla på, så slipper fundera över hur jag skulle kunna använda "resorbtion" som preventivmedel :angel:

Stämmer nog att QE inte gett några fuxar, har inte heller sett några. Bara bruningar så långt ögat kan se, även om nyanserna har varierat. Har du sett några "gråspräckliga"? (Fast övertygad om att QE är boven efter min lilla studie)

Var så pass många år sedan jag läste avel - gymnasiekunskaperna i allt för ofärskt minne - men tyckte att det var intressanta lektioner. Så hur är det - måste det finnas anlag på båda sidorna för att det ska finnas chans? Och hur pass långt bak kan en gen slå igenom? Om vi drar mig och sambon som ett OT exempel, båda har blåa ögon och så även våra föräldrar samt far- och morföräldrar förutom min mamma + morföräldrar som är grönögda (recessivt, vill jag minnas att grön är). Chansen att få ett brunögt barn är..?

KL

Nu behöver jag lite inspiration! Kan ni inte berätta vad ni har för mål med era hästar i år?
Var ligger ni i utvecklingen nu och hur långt har ni tänkt komma och hur har ni tänkt lägga upp träningen?

Jag kan berätta vilka mål jag har, även om jag inte rider just nu.

Nu först så ska Flamma bara överleva fölningen och vara en bra mamma. Sen hoppas jag att jag ska kunna börja sätta igång henne lite lugnt när fölet är med i sommar. Och till hösten är min plan att vi ska kunna vara med på någon programridning eller klubbtävling, typ LC el LB :laugh:

Jag har inte så höga förväntingar eftersom vi inte har kommit så långt utbilningsmässigt, mycket pga min bristande motivation :cool:

Men jag tror att det här uppehållet från ridningen har gjort susen! Jag är så taggad så att jag håller på att hoppa ur skinnet och har varit det ett bra tag nu. Jag längtar tills jag får lov att börja rida igen! :D

Jag hittade några gamla bilder på datorn, mins inte om jag har visat dem innan, i så fall ber jag om ursäkt för att jag upprepar mig... och sorry för den dåliga kvaliten!
2.jpg

1.jpg

4.jpg

Hoppat har vi gjort med!
10.jpg

Jag vill rida nu!

Wooh, dem har iallafall inte jag sett!

*kl*
Mina planer är att föda barn själv och vi får se om jag lånar ut A en period eller inte. Har funderat på att låna ut honom under hösten till en tjej som isf hopptränar och tävlar honom lite. Men vet inte.. Beror på hur jag mår.

Har någon vision om att rida minst msv dressyr, kanske upp till Georg, såsmåningom. Men just nu är jag alldeles för nöjd med att lalla runt, och alldeles för bekväm för att tänka på tävlingar. A är ju också lite efter övriga, dels är han sent inriden och sen så är han rätt barnslig ännu.

Jag har också hamnat i lalla-runt-träsket:-) Men vi har väl ingen brådska antar jag så jag kan fortsätta med det lite till...

Själv har jag lite planer på att starta åtminstone lc-lb i dressyr under året, men efter kvällens rodeo så är jag mest glad över om jag överlever året med kusen. Shit vad nära det vad att han brallade av mig! Som tur var lyckades han inte, men min puls var nog uppe i 200 efteråt... Inte bra för mitt gamla hjärta...

Fina bilder trots "suddet"! Låter härligt att ha samlat på sig en massa motivation!

För rutinens skull hade jag gärna sett att han fick starta en klass eller två iår, men då ska jag ju antingen fixa det själv (vilket beror mycket på hur graviditet/förlossning går samt vilken sorts unge som tittar ut) eller hitta någon som bedöms kompetent nog att göra det åt mig. Och jag är rätt kräsen!

Fick iofs tips av en kompis om en tjej hon kände, som jobbat med inridning och utbildning av hingstar på ett större stall i södra Sverige.. Denna tjej letade medis-häst och hade oooh-at över Akilles på bloggen :D Kanske vore något, Akilles tror ju att han är hingst ännu, så..

Haha, tänk att kunna vara så selektiv :D Tur jag har hittat min drömkarl att avla på, så slipper fundera över hur jag skulle kunna använda "resorbtion" som preventivmedel :angel:

Stämmer nog att QE inte gett några fuxar, har inte heller sett några. Bara bruningar så långt ögat kan se, även om nyanserna har varierat. Har du sett några "gråspräckliga"? (Fast övertygad om att QE är boven efter min lilla studie)

Var så pass många år sedan jag läste avel - gymnasiekunskaperna i allt för ofärskt minne - men tyckte att det var intressanta lektioner. Så hur är det - måste det finnas anlag på båda sidorna för att det ska finnas chans? Och hur pass långt bak kan en gen slå igenom? Om vi drar mig och sambon som ett OT exempel, båda har blåa ögon och så även våra föräldrar samt far- och morföräldrar förutom min mamma + morföräldrar som är grönögda (recessivt, vill jag minnas att grön är). Chansen att få ett brunögt barn är..?

Får du ett brunögt barn så tror jag din man packar väskan o drar.;) För då har du hoppat mellan skacklarna s a s. Hur det är med grönögdhet vet jag inte.

Vi kan jämföra blåögdhet på männsker med fuxanlag. Båda föräldrarna måste bära anlaget eller vara det för att avkomman ska få det. Kan vandra doldt i hur många generationer som helst utan att synas. Brunt är dominant så har man både brunt och blåögt/fuxanlag så blir man brun/brunögd men kan nedärva blåögt/fux till avkomman.

Huruvida min Ella är bärare av fuxanlaget går inte att veta och jag lär inte avla på henne heller för hon har inget i aveln att göra. Hon fick bara faderssidans högställdhet men inte gångarterna, (vem hon ärvt dem ifrån vet ingen), mamman hade ju åtminstone bra galopp och skritt. Sen är hon så ful i underredet, innåttåad fram. Och har sommareksem. Bara elände. Men OM och bara OM hon på något sätt skulle visa sig kunna genomföra någon diciplin i svår klass så då skulle jag kanske överväga att avla på henne. Men hon har varken gången eller hoppscoopet. Hon är bara liten, söt o burkig.:love: Å jävligt ettrig.

Ang. spräckliga avkommor till QE. Jag har för mig att jag sett föl efter honom på bild som har massa ljusa strån på sidorna i svansen. Skunksvans eller vad det kallas.

Får du ett brunögt barn så tror jag din man packar väskan o drar.;) För då har du hoppat mellan skacklarna s a s. Hur det är med grönögdhet vet jag inte.

Nä, riktigt så enkelt är det faktiskt inte med ögonfärg. Korsningsschemat ala Mendel som de flesta har fått lära sig i grunskolan är en grovt förenklad variant av ögonfärgens nedärvning. Min föreläsare i genetik berättade att det har hänt att brunögda barn kommit hem till sina blåögda föräldrar och undrat hur det kan komma sig att den har bruna ögon. Vilket givetvis kan leda till svåra påfrestningar i ett förhållande/äktenskap pga den här felaktiga förenklade bilden. Det har förekommit att pappan har "packat väskan".

Nu hittar jag inte åt i min genetikbok var det stod om detta, så jag kan inte återförklara på ett bra sätt. Men det har i alla fall med multipla alleler i varje luci att göra och en kedja av "produkter" som ska bildas. Om hela kedjan löper fullt ut så blir ögonen Bruna och sedan finns alla möjliga färgnynanser, av blå, grå och grön, där innan.

Ok. Mendel ska ha spö för det var just det vi fick lära oss i skolan.:devil:

Jaja, vi männsker ska då vara lite extra komplicerade.;)

När vi väntade vårt människobarn så skojjade vi ganska mycket om att det skulle komma ett negerbarn a la Yrrol. "Men ser ni inte att det är ett negerbarn?" "Kärringen är ju rasist!" och "Ja, han är ju lite mörk under ögonen men det var ju farfar också".:rofl:

Vi kan jämföra blåögdhet på männsker med fuxanlag. Båda föräldrarna måste bära anlaget eller vara det för att avkomman ska få det. Kan vandra doldt i hur många generationer som helst utan att synas. Brunt är dominant så har man både brunt och blåögt/fuxanlag så blir man brun/brunögd men kan nedärva blåögt/fux till avkomman.

Ang. spräckliga avkommor till QE. Jag har för mig att jag sett föl efter honom på bild som har massa ljusa strån på sidorna i svansen. Skunksvans eller vad det kallas.

Aha, var det brunt som var dominant hos häst, hade ett vagt minne av att det skulle vara fux men som sagt - det är dammigt i den vrån av minnet!

Just skunksvans skulle man kunna beskriva broderns svans som :idea: Faktiskt himla fränt.

Nä, riktigt så enkelt är det faktiskt inte med ögonfärg. Korsningsschemat ala Mendel som de flesta har fått lära sig i grunskolan är en grovt förenklad variant av ögonfärgens nedärvning. Min föreläsare i genetik berättade att det har hänt att brunögda barn kommit hem till sina blåögda föräldrar och undrat hur det kan komma sig att den har bruna ögon. Vilket givetvis kan leda till svåra påfrestningar i ett förhållande/äktenskap pga den här felaktiga förenklade bilden. Det har förekommit att pappan har "packat väskan".

Nu hittar jag inte åt i min genetikbok var det stod om detta, så jag kan inte återförklara på ett bra sätt. Men det har i alla fall med multipla alleler i varje luci att göra och en kedja av "produkter" som ska bildas. Om hela kedjan löper fullt ut så blir ögonen Bruna och sedan finns alla möjliga färgnynanser, av blå, grå och grön, där innan.

OM det skulle titta ut ett brunögt barn här så jagar jag rätt på dig och din bok, för då ligger jag nog risigt till ;)

Mina mål med Aprilia är att bli säkra i 120 och starta 130 innan sommaren.
Men just nu står det still hos oss också, banan är kass att rida på, snöän är meter hög och stenhård, vägarna för för hårda för att jobbas på 6 dagar i veckan och min bil gillar icke snö så inte heller kommer jag iväg till ridhus.

Men jag är inte bitter för det.. :p

Solen har vart framme i flera dagar och snön börjar sakta sakta försvinna. :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka