-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Nä, utbildningsgraden på våra 04-or varierar kraftigt här.:p

Ella går iallafall att rida i form i alla tre gångarterna men mycket mer är det inte.

Var ute och galopperade igår. Dragkamp.:cool: Jag är inte riktigt stark i kroppen nog för att hålla emot med sitsen så det blev med tygeln istället och en massa svordomar från min sida. Inte jättekul med en überpigg och gräsligt tittig häst kan jag säga. Fast jag ska väl inte gnälla, hon är långt ifrån så gräslig med sin tittighet som hon varit tidigare. Igår tvärstannade hon bara två ggr och frös fast. Jag behövde aldrig sitta av och leda förbi som jag fått göra tidigare.

Något som jag verkligen är glad för, det är att jag sagt till om fyra broddhål i varje hov. Med det underlag som det är nu så behövs det verkligen.

Det här med att de tar bettet......hur sjutton gör man för att stoppa detta...
min j.vla 04 kan stå o dra fram huvudet liksom bara för att vilja ha sin frihet han gör det även när jag står på marken liksom drar fram huvudet.
Nu igår hade vi en fajt på dressyrlektionen som säkerligen skrämde de andrar där...... Han är så stark att jag inte klarar det o tyvärr det blir ju tygeltag.
Igår var han billig:devil:

Min tjeja gör samma sak, kör upp huvudet och tar better framförallt i galoppen och det är därför vi fastnat lite där... Eller ja ganska ordentligt... Min tränare har hjälpt mig att få bukt med att hon tar bettet, kör med remontnosgrimma som sitter åt (men hon kan andas) mer än vad jag själv skulle välja att sätta den, sen drog vi upp bettet ett hål på varje sida först för att hon inte skulle kunna lägga tungan över. Hade så två pass så jag kunde bli stark med lite styrka och nu har vi sänkt ner bettet igen men har remonten så bettet ligger still och så hon inte kan gapa så mycket.
Man blir inte så tuff när man sitter på en stor, stark häst med enorm galopp och det går i 180 genom svängarna och man inte har ngn kontakt med munnen och ingen styrning... Usch! Jag hade en period när jag var så ledsen och skrämd när jag ridit för att hon satte det i system och jag är en snäll ryttare som inte gärna tar konflikter men till slut blev jag tvungen att ta konflikten och nu ser jag som sagt en ljusning.

Vi verkar ha en ny epidemi bland 04:orna - Akilles är gräslig just nu på att dra i halterna och övergångarna. Han märker väl att jag inte kan sitta emot som förr heller. Än har han inte försökt ta bettet i gångarterna men det är nog så irriterande med segdraaagning alternativt framåtryck..

Tillägg: är det bara jag som stör mig på att det inte går att skriva : + o utan att få en generad jädra smiley?!

Ha ha ja det verkar ju inte bättre.
Nej visst är det irriterande och framförallt när man vill kunna vara mjuk och ha en trevlig kontakt.

Tyvärr blev de ingen film o lika bra var väl de eftersom de inte alls kändes bra :p
Det har gått två veckor sen sista träningen med Arnold o jag saknar de nått otroligt!!!!!!!!!

Lägsta nivån har såklart blivit mkt mkt bättre men ibland saknar man de där arga ögonen som ser ALLT!
Har en förhoppning om att min kompis o kollega hos arnold ska lägga upp en film åt mig från sista träningen... tar bara lite tid ;)

I helgen är de som sagt tävling o då hoppas jag oxå på att de blir filmat.

Ja, ibland blir de så billiga att man nästan skulle betala någon för att ta med dem och dra dit pepparn växer. Men men, även tuggataggtråds-Ella har sina dyra stunder ibland.:p

Ja, ibland blir de så billiga att man nästan skulle betala någon för att ta med dem och dra dit pepparn växer. Men men, även tuggataggtråds-Ella har sina dyra stunder ibland.:p

Det har du rätt i de har sina fina stunder Men f-n ibland är det långt mellan dem.
Som tur är har jag en äldre häst så man kan få njuta lite.

Ha ha ja det verkar ju inte bättre.
Nej visst är det irriterande och framförallt när man vill kunna vara mjuk och ha en trevlig kontakt.

Precis! Men hur ska man kunna klara det när han drar upp huvudet. Precis som det går i vågor ibland kan man ha en jättebra stund och sen kommer man snabbt ner på marken igen. Visst hästar är ju inte några maskiner....men lite jämnare är önskvärt !

KL

ser att ni skrivit ut era mål i tråden :)

vårt mål för året:
Starla lokal 90cm
starta LB dressyr

nästa helg ska vi tävla lc

37046_1268767208.jpg

Bilddagboken

Usch kom precis på att jag ska tävla lc första maj och att det är nära dit :S Ja ja man kan alltid ändra sig ;)

Precis! Men hur ska man kunna klara det när han drar upp huvudet. Precis som det går i vågor ibland kan man ha en jättebra stund och sen kommer man snabbt ner på marken igen. Visst hästar är ju inte några maskiner....men lite jämnare är önskvärt !

Lite roligt egentligen att den där stunden med precis rätt känsla oavsett hur lång gör att man sitter där dag ut och dag in och försöker få den igen. Lite som att leta efter den helige graal ;)

kl
är de nån här som har koll på kvalregler till Avd A?

Våra hästar är ju 6 i år, och får då gå avd A. (hoppning).
I vanliga fall är de två felfria rundor i avd B för o kvala till avd A.
Säg två felfria 120 så får jag rida 120 avd A.

Men måste jag rida dom samma år eller räknas hans felfria rundor som 5 åring som kval till avd A i år?

Klubben vill ha med mig i div 1 laget o jag måste kolla vad jag ska göra för o få rida med där.
Jag kan rida avd B hela året, inte mig emot men nu saknades de lite folk.

Är det inte samma år va?
och sen 2 felfria avd B i snäppet högre klass, tex 130 så får man starta 120 avd A. Lr är jag helt ute och cyklar tro?
Sen fick jag för mig att unghästar inte alls får gå divisioner, skulle nämligen hoppa div 2 på mitt fullblod 08 då hon var sex, men det fick jag inte. Dock kollade jag själv inte upp det. Så jag ska inte säga helt säkert.

AK Eng:
Grevagården tänkte jag på, fast där får jag inte rida om det inte är träning eftersom jag ej är medlem där.
Annars tänkte jag på Asstorp uppe i borgunda. :)
Det tar tyvärr över 1 timme att komma till grevagården närmsta rid vägen. tyvärr. Dock tar det bara 6 min att åka bil. Det känns lite små drygt. :p

Vart har du "ditt" ?

Åh, jag önskar jag hade råd att stå på Asstorp! Vore så skönt med ridhus!!

Vi har baskemig ingenstans att rida nu. Ridbanan är som en stor sjö och grusvägarna isiga. Dessutom är han ju halvgalen så jag vågar inte ge mig ut själv när det är mörkt... Många vilodagar blir det.

Men jag har varit i den lokala butiken och fyndat idag:D En Pikeurkavaj till halva priset. (Så nu måste jag ju bara starta en dressyr snart;-))De har fått en rökskada så all textil är 50% på.. Jag hade definitivt fyndat mer om inte pengarna gått till veterinären...

*kl*
smyger in å ville bara berätta att 04 jag groomar deb 130 idag. nolla :love:

å hon va okoncentrerad å tyckte att livet leker, så de ska bli väldans kul att följa henne få se hur långt hon kan gå. internationellt kan vara målet..

kl

jag har ju inte skrivit på hundra år, men NU har jag filmer på min! ska bara komma hem och lägga upp dom, sen ska ni få se :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka