-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Tog bort martingalen nu i vinter för han har inte stretat lika mkt, har fått mkt i handen men då har han tagit huvet rakt framåt, inte uppåt, därav ingen martingal.

Nu börjar jag få mera tryck i honom o då har han börjat ta huvet uppåt istället, så en martingal kanske är på sin plats igen.:)
Iaf på tävling, för på träning kan han vara superfin o rund. I de lägena kommer han upp lite bättre med ryggen oxå samt blir lättare att följa.
Sen kan de vara så att på träning och framhoppning så möter jag upp med benen lite bättre, vilket gör att han mjuknar lite i munnen, men på banan så glömmer jag helt plötsligt bort att jag har ben.. märkligt hur de kan vara:angel:

Nu har jag laddat upp filmerna från helgen, den felfria 120 är inte med för den råkade jag radera bort i hetsen att hinna rensa minnet på kameran tills min kompis skulle rida.. hoppsan.

Men 130 och gårdagens 120 finns med.
Vet att han går lite högt med huvet emellanåt o att jag håller i honom lite för länge ibland istället för o mata på med benen, men vi har ändrat mkt i vinter och har inte riktigt fått till de på tävlingsbanan än.

130
http://www.youtube.com/watch?v=MQTKJy3ReEw

120
http://www.youtube.com/watch?v=eotwVR88AAI

Den rundan på 120cm var fin ..väldigt fin ..vilka fina avstånd Du har.

Nu hade du fel.
Silvano är han efter. :)

Men Nobel är inte helt fel heller.
Har en kompis med 2 egen uppfödda efter Nobel, de är inte fy skam direkt.
Den ena hennes är tillochmed snuskigt lik min Aprilia, och då kan det ju bara vara bra. ;)
:D

Jasså det var Silvano. Blandar ihop med någon annan. För det var någon som hade en dressyrhäst efter Nobel som skrev här ett tag.
Gröt i hjärnan. Jag ammar. Då blir man sån.;)

Tack så mycket! Du har helt rätt om det med passen, bra att du såg det. Det är vårat värsta problem just nu för det är så svårt att veta vad man ska göra åt det. Hur gjorde ni med eran? Han har så stor skritt annars och så fort han blir lite spänd blir det pass. Precis som att det också blir pass om han blir för lång och "älgar" iväg. Det olika tränare sagt är att jag ska flytta honom lite i skritten för då är det svårare för honom att passa. Men ja jag vet inte riktigt. Så tips vore strålande. På tävlingar innan har jag ibland fått bra skritt och ibland pass, och det drar ju ner mycket direkt, så jag måste få bort det!

A-K.Eng: Tack så mycket! Kul att du gillar honom. Som flurrizen skrev så är han efter Silvano. :) Men kul att du fått för dig Nobel, han är ju fin han med.

Ja han kommer upp lite högt med huvudet men jag tycker ändå det blir väldigt fin rytm hela banorna. Han ser ut att ha väldigt lätt för sig! 1.30 ser ju plättlätt ut, vad kul! :)

Ska komma igång att tävla lite mer hoppning på min också nu i vår, blir spännande!

Min hade också stor skritt. Han hade drygt 70 cm övertramp när han fick gå på ordentligt, vilket resulterade i passgång rätt ofta.
Vi fick tipset att korta upp honom rätt mycket, inte för mycket så det tog bort bjudningen, men tillräckligt för att få kontroll på stegen. Sen små små hjälper och fina tygeltag.

I början tänkte jag lite i sidled, inte så mycket så han flyttade sig utan han fortfarande klev på rakt spår. Han hajjade rätt fort vad han skulle göra, dock försökte han komma undan med att passa då han tyckte det var mycket behagligare. Sen tränade vi mycket mycket på övergångar. Från alla gångarter till halt och från halt uppåt. Jätte många under varje ridpass. Och sen variera arbetet så han hade något att tänka på hela tiden, utan att bli stressad. Vilken han blev om man tryckte på för mycket.

Fick ett också ett tips på att flytta honom i sidled när han började passa. men jag upplevde att min försökte komma undan i sidled istället för i pass, så därför tänkte jag bara i sidled utan att han flyttade sig något. Det fungerade på honom iaf.

Han var rätt duktig på att älga iväg också, gärna i pass. Och så fort han gjorde det så gjorde jag halt och ryggade några steg på tygeln, sen fram lugnt och fint igen. Det fick jag därimot göra om rätt många gånger innan poletten trilla ner.

Så, lite tips fick du iaf, du får ju känna dig fram vad som passar er bäst. Men undvik att "gå" på honom när han börjar passa, vilket oftast resulterar i att det blir värre. Försök att bara slappna av, samla upp, gör halt lr liknande och sen försök igen.

lycka till! :)

Ja, kanske kan vara ide bara på tävling om du upplever det värst då.
Annars är det bara att träna på att rida likdant inne på banan som när som helst. Det är ju hur simpelt som helst ju! :angel:

:D

Ikväll är det dressyrlektion...ska för första gången prova garmantygel på honom...ska bli intressant.

åh, tack för massa bra tips! tycker också att det med att flytta honom fungerar sådär, han smiter bara undan på ett annat sätt. och han är likadan med världens övertramp när han skrittar på. precis som du säger att jag inte ska gå på honom när han gör det tror jag verkligen på. tycker bara det blir mer när jag gör en grej av det. när vi hoppar brukar skritten alltid bli asbra, just för att jag kanske inte tänker på det lika mycket då.

det svåraste är att jag tycker det kan vara svårt att känna när han passar och inte. usch, tycker det är en sån onödig jobbar grej. jag hoppas det försvinner. ska prova det du sagt! :)

*KL*

Var länge sen jag var inne på -04 tråden. Roligt att se och höra om alla fina hästar som utvecklats.

Min lilla kille som hela tiden ligger snäppet efter i och med att han blev inriden först som fyraåring och gjorde sin första start för ca ett år sen, börjar nu få ordning på sina långa ben. På träning går han nu klockrena rundor på 130-135, men blir fortfarande väl spänd på tävling men det tar sig för varje start nu.
Här är en film från helgens tävling och debuten i 130.

http://www.youtube.com/watch?v=hKVTYfxYulI

*KL*

Börjar bli lite nervös inför återbesöket på kliniken på onsdag. Det har ju blivit många besök pga såret som han fick i december som nu verkar börjar läka som det ska, men då känns han helt plötsligt inte fräsch i ridningen längre. Han tar inte för sig alls, vill inte galoppera om han slipper och i vänster varv vägrar han galoppera utan kickar och tvärstannar... Jag orkar bara inte fler vändor nu! Kan man inte få ha en frisk häst åtminstone några månader emellan skadorna:-(

Vet. trodde att det kanske kan vara något i SI-leden i och med att han inte visar någon direkt hälta. Hur lång konvalecens brukar de vara om det är någon inflammation i den leden t.ex?

Jag vet inte hur lång tid det kan ta om det är något i SI-leden. Men tänkte bara på en sak. Min häst var nämligen plötsligt sådär, skitsur och ville inte gå fram. Han ömmade inte i rygg eller var varm i något ben. Dock fällde han jättemycket just då, så han fick en vecka som vi bara red ut och tog det jättelugnt. Gjorde bara lätta saker. Sen blev han sig själv igen! Var bara ca 2 veckor sen. Så det kanske kan vara något sånt enkelt? Många blir ju lite sådär nu när det börjar bli varmare och pälsen ska av. Man kan alltid hoppas i alla fall :)

Jag hoppas vi får det svaret! Jag har skyllt det på vårkänslor ett tag, men börjar fundera när han bara kickar i vänster galopp? Jag har inte kunnat provocera fram några bockar i höger galopp genom att lägga press på honom och kräva lite mer, men i vänster så kommer det efter ett halvt varv på volten och så vill han inte galoppera längre....

Men vi hoppas på att det bara är tillfälligt:)

KL

Ella bjuder på negerbollar!:D

DSC00917.jpg

Recept:

Ät hö. Skit i kattlådan. Blanda skit med kattsand. Et Voila! Ellas hemmaskitna negerbollar.

Det ser lite hejjigt ut tycker jag, men han är ju rätt så spänd, så det tror jag bara är därför.
Tror han kommer bli jättefin med lite mer rutin. De är ju fortfarande halvt bebisar ju. :)

Willja:
I förra tråden skrev jag om Aprilia som betedde sig precis som din nu, bara i ena varvet. I detta fall mest höger som hon har svårt för innan.
Stannade och kickade så fort man krävde nåt lr peta till med skänkeln.
Och hon fällde som tusan då, nu är det ingenting alls längre efter att hon fick lite vila, massa b vitamin och extra protein och sen lite skogsturer utan krav.

Känns han fräsch i övrigt tycker jag inte du ska oroa dig så länge han fäller.
Det verkar ju som det tar riktigt hårt på en del hästar, det där med fällningen.
Kör lite kravlöst några dagar och se om det blir bättre.
Får han b vitamin lr liknande?

Nu är det ju lite sent om du inte börjat, men de behöver rätt mycket protein när de fäller för att inte falla ur. :)

AK Eng: Oh, Ella kan mycket hon! :D

Han får jäst så det borde räcka. Protein har vi så det räcker till och blir över i höet. En kvot på 11-12 har vi så jag får snarare bromsa proteininteaget så hans mage inte kraschar igen...

Nu håller jag verkligen tummarna för att det bara är fällningen som spökar!! Det låter ju som om det kan vara en orsak...

Då borde inte det var något problem iaf. :)
Men vänta några dagar och ta det lite lugnt med honom. Ut i skogen utan några krav. Jag tycker det låter som det kan vara pälsfällningen. Så vi hoppas på det! :)

Vi har ju mest varit i skogen och lufsat hela vintern pga såret som inte velat läka så jag kan väl fortsätta med det några veckor till om de inte hittar något när vi ska in imorgon:)

Hoppas att de inte hittar nåt allvarligt imorgon utan att det bara är fritt fram istället!:)

Ella tycker nog att jag har nåt allvarligt på hjärnan som inte låter henne skena hejvilt utan stretar o drar i andra änden på tyglarna. Idag ogillar jag min häst. Pigg o gräslig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka