-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kikade bara på 130 filmen. ser mycket bättre ut men ja tror oxå på martingal igen.
men han kan nog bli lite kvickare ändå. :p nu gäller de att ta de ett steg till eller hur??

va har ni haft för träningsupplägg nere där?? hur har ni tränat?? kan vara kul att jämföra hur vi tränar för Anita tex.

e liiite suratt jag inte kunde följa med i helgen. min donna skulle juh oxå ha varit med upp om jag kunnat åka. hade vare vare kul att se Emilia hon e så himla fin. de va föresten itne bara debut 130 utan de va även årsdebut för att tävla. itne illa att 0 första tävlingen. på fredan va hon skrikmaja å kollade på allt annat än hindrena gnäggade mitt i ett språng men N valde att inte hjälpa henne så hon fick ett ner för att lära sig koncentrera sig. bättre med 4 fel i såna lägen.

ska försöka komma med på nästa tävling. å då ska jag nog försöka filma :p men jag lovar inget..

Nä, hon är allt ett litet as just nu kan jag säga.

Har hon inget att glo på så är hon väldans lätt att rida men när det finns saker att stirra på så existerar jag inte längre och det är fastfrusning eller full sken som gäller. Men jag är arg o besinningslös så jag bestämmer ändå över henne.:devil:

Nåja, det ordnar sig väl. Bara vi får ut och blåsa ur all energi. Just nu har jag ingen barnvakt då mamma är förkyld och jag vill inte att hon smittar lille Norpan. Hon kan dock gå lite med honom i vagnen medans jag rider en kort stund.

Kl

Min häst var också helt gräslig igår. :devil: Gick och glodde, tvärstanna och höll på. Skulle inte gå förbi en snöfri fläck på hemvägen, samma som hon bara klev rakt över utan notis på bortvägen. Haha! Höll på en stund innan hon insåg att matte icke tänker ge sig, då hoppade hon över den. :p
Jag vill verkligen inte ha en tittig häst till, spec inte hon som aldrig glott lr brytt sig om något förut. Det fick jag nog av av min första ponny och den gamla hästen som försökte springa ifrån sin egen skugga.:eek:

Ska btw försöka ta lite bilder, annars lär ni ju glömma hur min svarta springare ser ut. :D

Dock är det lite svårt när man jämt är själver. ;)

haha, dom är fåniga nu när snön försvinner tycker jag. min tittar på alla konstiga saker som inte är täckta med snö. och han är inte fånig annars.

vore jättekul om du la upp bilder, jag vill se din!

*Uppdaterar*

Wow...snacka om att jag varit borta länge igen :o . Vi lever, har överlevt vinterns bistra temperaturer och ser nu hoppet om vår komma närmare...även om det går sakta. I morse var det -12 igen:cool: .

Igångsättningen har börjat. Lite linjobb i djupsnö som luckrats upp av solen så det har inte varit någon skare. I övrigt är underlaget lurigt så vi håller en rätt låg profil och hoppas att grusvägarna ska tina fram fort nog. Lilly är barfota då hon biljarderar rätt mycket och det blir klart värre med skor på samt att broddarna gör att lederna belastas onödigt mycket och riskerar att skadas. Hade hovis här igår och vi bedömde tillsammans att fortsatt barfota tills det går att sommarsko henne är det bästa...och vem vet, här kanske det går att ha henne barfota även sommartid.

Vi står åter inför en flytt...dock blott 5 km norrut från nuvarande ort. Har hittat en stor gård med rejält stall och fina marker så dit flyttar vi i maj. Ska bli så skönt att kunna ha hästarna hemma på egen gård igen ;)

Så en bild ifall ni glömt hur fröken ser ut:angel:
24400_381499697765_735617765_3647754_7700228_n.jpg

Helt klart ska han växla upp ännu mera men de går inte o få allt på en gång :)
Han har gått enormt mkt i vinter o var rejält sliten ett tag feb/mars. Fick vila 5 dagar när jag var på kurs och efter den är han som en ny häst:D

Hela vintern har gått åt till att träna tempoväxlingar, prio 1 var tempoväxlingar och formen fick komma i andra hand.
När jag har tagit tillbaka har de blivit i en segdragen period istället för BAM på plats, dessutom har jag tappat benen o bara dragit i handen o försökt sitta emot med sitsen.

Så vi har gasat ordentligt och sen tagit tillbaka i en volt (typ hörnet). på så sätt har han inte kunnat dra mig lika mkt ur sadeln och jag har kunnat använda benen samtidigt som volten bromsat upp, han trampar på mkt bättre. Sen fram ur volten igen.

I hoppningen har vi hoppat 50 cm hinder, lydnad o distanser.
3 cavaletti med 18 m emellan o sen växla sprången hela tiden. 4-6,5-5, 5-6 osv.
Noga att driva honom mot bommarna. håll handen stilla och knacka med stöveln så han går in mot bommarna, istället för att jag ska hålla honom ifrån bommarna (göra plats) o göra honom långsam.
Rakheten har vi oxå jobbat mkt på , nu är iofs calle rätt lätt att rida rak, de är att runda honom som är svårt ;)

Vi har jobbat fler saker o framförallt har jag fått mängdträningen på alla andra hästar.

Nästa tävling blir Gävle så då läre du komma :)

Resultatet på kliniken idag blev godkänt, så jag har nog också bara en gräslig häst:-) Vi var helt slut efter "ridprovet" när veterinären konstaterade att W bara leker med mig. Lite lat och protesterar när det blir jobbigt.... Han klarade böjprov UA, röntgen av hela nacke och rygg samt ultraljud av detsamma och det hittades inget som bör påverka så nu kan jag lugnt konstatera att jag får försöka jobba bort den där gräsliga hästen för egen maskin.

Mycket skogsjobb och 2 dagar i veckan i ridhus får bli planen...

Förresten Flurrizen! Jag kan komma och fota om du rider min häst tills han slutat vara gräslig:) Du verkar ju ha balans för sånt... själv funderar jag på om jag överlever;)

Men det måste ju vara skönt att veta att det inte är något fysiskt fel på honom då ;)

Just nu är jag lite nervös inför våran debut på dressyrtävling, bara LC:2 men hon har aldrig sett ett dressystaket förut!

Hade tänkt vara med på någon klubbdressyr först, men eftersom jag tävlar för ena klubben och hon är uppstallad i en anläggning som en ryttarförening hyr in sig i så kom det en lokal dressyr innan klubbisen på JFK.

Så vi går direkt upp på allvaret :eek::crazy:

Har en liten fråga till er, vad passar hon bäst i?
Svart eller brunt (dressyrutrustning är det till!)
Bilddagboken
40282_1269458021.jpg

Superskönt! Det är bara "skit bakom styret" helt enkelt och det kanske går att åtgärda:D

Bilderna är så olika i färg så det är lite svårt att jämföra tycker jag... Men brunt är ju alltid fint på en fux!

KL

Spinner vidare med min planering...

Vet. tyckte jag skulle rida i skogen 4 dagar per vecka och 2 dagar på banan. Det låter logiskt, men hur mycket ska jag kräva av honom så att han förbättrar sin kondis och bygger muskler utan att han blir överansträngd?
Det går ju att "lulla runt" utan krav ganska lätt... jag tror jag har en tendens att kräva lite för lite av honom. Speciellt nu när han tjurar när det blir jobbigt;)

Då är vi två ;)

Själv tycker jag - även bortsett från graviditetstjock mage - att det är en svår tid att jobba dem i skogen nu. Rättare sagt, enda chansen att rida i skogen alls hos oss just nu är genom att klampa fram i tung djupsnö med skare och det känns inte så uppbyggande. Helt annat är det ju på vår/sommar/höst när man kan göra massor av kul saker som stärker hästen samtidigt.

Det jag kanske booorde göra nu, när vi är låsta till vägarna är övergångar, skänkelvikningar och skolor. Det går ju faktiskt att göra rätt lågintensivt för ett gravidfetto men ändå stärkande för hästen ;)

Men det måste ju vara skönt att veta att det inte är något fysiskt fel på honom då ;)

Just nu är jag lite nervös inför våran debut på dressyrtävling, bara LC:2 men hon har aldrig sett ett dressystaket förut!

Hade tänkt vara med på någon klubbdressyr först, men eftersom jag tävlar för ena klubben och hon är uppstallad i en anläggning som en ryttarförening hyr in sig i så kom det en lokal dressyr innan klubbisen på JFK.

Så vi går direkt upp på allvaret :eek::crazy:

Har en liten fråga till er, vad passar hon bäst i?
Svart eller brunt (dressyrutrustning är det till!)
Bilddagboken
40282_1269458021.jpg

Den LC:2 ser jag fram emot att läsa om. Min 04 var lite spänd på min debut .

Åh, vad roligt! Hur många boxplatser får du?

Minst 6 boxplatser kan jag göra i ett snabbt överslag...har inte mätt allt än, ska dit nästa vecka har jag tänkt med tumstock och penna:p . Idag finns det bara två boxar samt en kaninbox...den ska bort:cool:. Här ska planeras och byggas i sommar:D . Ska också fixa en bra lösdrift då jag gillar att hästarna kan vara ute och röra sig dygnet runt.;)

Jag tror att hon skulle passa bäst i brunt, de flesta fuxar gör det (enligt mig).

Min häst brunstar! :bump:
Värdefullt vetande, eller hur? ;)
Men tidigare har hon bara brunstat vintertid (typ okt-mars) men i vinter har hon inte brunstat, men nu går hon minsann och kråmar sig för kompisarna.

ÅH vad kul! Det enda jag saknar med vår gård är lite mer möjligheter att bygga ut sig på. Har ju 2 stora boxar och 1 ponnybox idag, och vill ha 4 fullstora en vacker dag, men måste fundera på hur man kan göra det snyggast och effektivast. Får ni mycket mark då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka