-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Helgen har inneburit ridhus 2 dagar, hårti backen ute så lika bra o ta chansen o rida i ridhus när man är ledig.

Lördag stod dressyr/markarbete på schemat. Calle fick jobba ordentligt med galoppen , öka o minska mest hela tiden. Inte lulla runt, som vi är så bra på ;)
Han blev rejält trött o de märks att han är ovan att gå i uppvärmt ridhus.

Mamma red Q och jag hoppade upp på honom o red honom några minuter oxå. har inte nån vidare kondis efter vintern med mamma men dom har iaf hållit igång lite o han är fortfarande lika mjuk.

igår stod hoppning på schemat.
Meningen var att jag skulle hoppa mestadels småhinder o sen en 3 komb.
Tränade på att reglera galoppen, både framåt o bakåt och till min glädje visar calle att han blivit mkt mkt starkare.
Med lördagens pass i benen så hoppade han riktigt bra, trots mör kropp.
Hjälpte min kompis som ska rida första omgången av eliten i helgen och eftersom han hoppade lite större hinder så fick calle ta några större språng oxå och även där visar han sin nyfunna styrka och hans alltid arbetssamma skalle, oavsett trötthet så hoppar han de man styr på.
Kort o gott kan man sammanfatta att de känns bra just nu.

Q känns lite stel i höger bak o jag misstänker en liten sträckning, inte halt.
Så han fick bara hoppa några låga skutt bara för att han inte hoppat sen i oktober.
Kul tyckte han :bump:

På torsdag eller fredag åker jag ner till Arnold för en träningscamp över påsk.:banana::bump::bow:

Har du också en morgontrött häst? Här är det lagd häst ligger. Om Ella sover så sover hon. Egalt om man ger henne kraftfoder. Har någon gång fått dra fram hö och kraftfoder till nosen på henne då hon inte velat resa på sig den latapan.

F ö är hon en jävla apa!:devil: Jag hatar henne just nu. Förbannade tittskrälle.

Någon som vill köpa?

Nåja, hon lär väl bli dyr så småningom. Men det här tittande, stirrandet och så den här snygga damcykelformen är något som inte är så roligt. Plus att hon försöker bestämma vilka vägar vi ska ta. Hade en dust med henne igår när hon rusade in på en annan väg. Tyvärr så hinner jag bara ta korta rundor då mamma aka barnvakten är förkyld och inte får passa min lille knodd, bara dra honom i barnvagnen en stund om hon orkar. Men när hon piggnar till då ska vi dra iväg på långa rundor. Och galoppera.
Ridhuskort har jag inte råd att förnya just nu. Men vår ridbana börjar skönjas nu när snön nästan helt smält bort.

Vi kan byta om Du vill för just nu är jag inte så j..la glad för min 04:devil::devil:. Han bråkade en hel dressyrlektion igår. Bara gick emot handen fy sjutton för sådan icke medgörliga och ej sammarbets villiga
tjurskalliga hästar. Eller så får man gå till ryttaren och kolla om han gör någoet fel:angel::angel:

De små kan bli ganska griniga vid pälsfällning, vårkänslor mm.

Fast Ella är inte gratis idag. Har hoppat några stockar i skogen under ridturen. Hon är verkligen bussig på hinder, kommer att bli en hoppmaskin.

Vi hade med lillebror Lanzelot, snart tre år, i lina med ena systern i andra änden på linan och en annan syster på ryggen. Så med sällskap är Ella lugnare.

Och mitt ute i skogen ringer mutter. Min son var otröstlig så jag o Ella fick lämna våra småsyskon i skogen och skena hem. Men det gick bra.

Å så ska det vara provapåfälttävlan på Ljuslingsbacken i början på maj. Jag smäller av och går upp i limningen av förtjusning!:bump: Nu ska här vässas sporrar och börja träna på allvar. Det här var nog den morot jag behövde.

Men vad roligt! Jag vill också!

KL
Idag har vi lekt 8 km lång galoppör! :mad: dummadumma häst ville inte stanna.

Tyvärr är hon ju för söt för att jag ska kunna vara arg på henne länge, jag menar, hon skulle ju kunna smälta nordpolen! :love:
Bilddagboken
64424_1270064906.jpg

Oyes! :bump:

Det nämndes visst att de som står här i stallet skulle vara med, så det är la bara att börja träna så fort vårfloden på hela terräng banan är borta. :p

*Uppdatering*

Vi är på G! Vädret är oss nådigt och snön försvinner stadigt, har väl ca 30-40 cm nu. Grusvägen är framme helt och börjar bli mjuk och den snö/is som legat har blivit mycket porös och halkrisken är eliminerad. Så, igår, jobbade vi alla gångarter och Lilly skötte sig fint! Lite spöken fanns ju förståss under galopparbetet så det blev lite halvstopp, sidoskutt och plötsliga framåthopp:rofl:. Glädjande nog behövde jag inte hålla henne det minsta utan hon gick fint på lång tygel och höll sin form bra, trots detta ;) .

Längtar nu till att skogsslingans snödjup sjunkit lite till så jag kan ta upp våra härliga skogsturer igen och ha Rocket på släp.

Flytten närmar sig och jag ska upp och mäta stallet i dagarna så jag kan beställa virke för lite ombyggnationer. Fasen vad kul det ska bli!!!!!!!!!

*kl*

Jag låg i maginfluensa i helgen och fick precis reda på att hästarna var nere i Tidan i lördagskväll :eek:
Den är helt översvämmad (nästan en meter högt med vatten en bit in på åkern intill), och dom tyckte att det var helfestligt..

Ojdå!

W var ute på isen på Tidan i vintras. Då hade jag också hjärtat i halsgropen... Nu när den rör på sig igen så tror jag inte han går i. Han är ju livrädd för vattenpölar till och med:-)

Ska din häst bli en fälttävlanshäst kanske? ;)

KL

GLAD PÅSK
(i förskott - för jag lär glömma!)

önskar
Jossan och Renesanse
("lilleman" får vara med på ett hörn, bara för att han och min häst är så söta tillsammans)

visst syns det på låååånga vägar att min häst älskar honom?
:love::love::love::love:
56649_1270146755.jpg

bdb

Men fy för att springa ut på isen! :eek:

Livrädd för vattenpölar, men galen i Tidans vilda forsar? :p

Du vet inte datum och så? Du får gärna pm:a uppgifter till mig om du vet.

Nu har jag verkligen fått en morot ska ni veta. Börjar komma igång. Men det känndes lite efter det korta dressyrpasset hemma på den numer nästan snöfria ridbanan på Ella. Mina magmuskler har haft semester i nio månader tydligen. Eller näe, inte nio, jag red ju större delen av graviditeten.

Och förresten, jag har fan fått fel avkomma till Zizi. Ellas yngre bror galopperades första gången uppsuttet idag. Han bara fattar helt naturligt och bär sig så fint och lugnt med ryttare som om han var en färdig GP-häst. Jefvla skit.:mad: Ella som måste skena in i galoppen. Fast idag så lyckades jag fatta lugn galopp på töm. Alltid något.

Både jag o Ella är första pannkakorna, ni vet, de brukar ju bli lite misslyckade. Jag har långa tjusiga småsystrar. Själv blev jag en kort stubbe.:cool:

Haha, sorry, men du skriver så roligt! :D
Jag tror att Ella kommer att utvecklas till en svan snart, ni är duktiga! Kul med fälttävlan! Alltid bra med ett mål att träna mot.

Kl
Tänkte bara slänga in en tjockisbild igen, Flamman har nu gått 333dagar och fölning borde vara nära. Men hon visar inga som helst tecken på det, så jag har förberett mig på att få vänta ett tag till. (annars så hade det ju passat bra att hon klämde ut sig ungen nu när jag är ledig..)

På jakt efter de första små gröna grässtråna
DSC04090.jpg

Igår hoppade jag, ute på banan för första gången i år! Det var så himla skönt att komma ut, banan är stor och äntligen fick jag lite mer plats. Det blir så trångt att hoppa i ridhuset som är 20x40. Hoppade matta och kombination och lite sånt och han var så himla duktig!

Det skulle filmas men kameran dog efter 2 minuter. Jag hade glömt sätta in laddaren i väggen. Väldigt piggt av mig haha. Har bara lite film när jag hoppar ett kryss och den är inte så spännande!

På måndag är det dressyrtävling, och det är tio grader och sol här :D

:eek::eek:

Men hjälp, den måste du ju banta!

;) Hon lär nog gå ner många kilo vilken sekund som helst. Håller tummen för att allt går bra och att du får ett jättefint föl. Vill bara varna för att första pannkakan kan bli lite misslyckad. Se mitt inlägg ovan.:angel:

Hoppas att Flamman klämt ut sin unge i natt. Men märrar kan vara lite luriga. Vårt russto hade bara fyllt i juvret lite lite grann och fölade två veckor innan utsatt datum. Mamma hittade ett piggt litet russföl i boxen en morgon.

Igår var jag ute o skenade med Ella. Eller så var det tänkt. Men men, piggelinus var allt för piggelin så det blev inte så mycket spring. Fick t o m hoppa av när vi skulle gå över en översvämmad bro för Ella höll på att svimma. Jag tror hon kan både svimma o simma men det sistnämnda har inte Ella nån aning om än för det har vi inte provat.
Det flög upp änder till höger o vänster. Särskilt när jag skulle sitta upp igen. Var två kvar som inte dragit. Ella snodde runt och tygeln gick sönder där man sätter ihop dem. Den sjöng ändå på sista versen, har haft den i 20:eek: år.

Det är så bra nu när Tidan har svämmat över. Massor av vatten att rida i och skrämma skiten ur Ella. Hon är väldans tramsig för att vara blivande ft-häst. Men med lite lock o pock så går hon i. Lillebror är inte hälften så tramsig. Sa jag att han har fantastiska gångarter, är jättesnygg och har ett underbart temperament också?:mad::mad:

Vad det gäller pannkakan så tror jag stenhårt på fulaankungenhistorien (och nu menar jag inte att Ella är ful! ;))

Och ingen påskpresent fick jag, hon är fortfarande tjock och oförskämt lugn.. men det skulle ju inte förvåna mig om hon gör som erat russ, så att jag missar alltihop.. Det går inte att få en droppe "mjölk" från juvret för att se nån färg och konsistens inte, snustort är vad det är i spenarna...

Jag ringde veterinären med andan i halsen igår (och såg mååånga pengar flaxa iväg framför ögonen) då det kom en bloddroppe från ena spenhålet... jag sprang in och hämtade telefonen direkt och tänkte juverinflammation! Hon lugnade mig och berättade att det var mycket ovanligt på häst och sa åt mig att gå ut igen och försöka mjölka ur ordentligt och puffa på juvret samt leta efter sår.
Drog med syrran ut och gjorde så, Flamman blev mycket missnöjd och hytte med bakbenen om vartannat, men icke någon mjölk fick vi titta på inte, dock så fanns där ett litet litet sår precis vid öppningen till spenen. Och inte varm och ingen feber, så jag kan nog andas ut vad det gäller inflammation i alla fall :)

Jag vill att fölet ska komma nu så att jag kan sluta leta fel... men jag lär nog fortsätta på samma vis sen också, fast då på två hästar :crazy:

Bor alla utom jag vid Tidan?? Här har vi Helge å i närheten :p

Japp, alla bor vid Tidan, den är en särdeles lång historia som ringlar sig runt i halva Sverige utom där just du bor.;)

Ang juverinflammation så ska jag skrämma upp dig lite. :p Vi hade det på Zizi. Hon fick över 40 graders feber och vi fick trycka ur tjock "gröt" ur hennes juver, särskilt det högra. Men det gick över och Lanzelot i hennes mage överlevde som bekannt. Det som förmodligen orsakade det hela var flugor. Så var det på kor sa veterinären. Och flugor lär du ju inte behöva oroa dig för just nu.;)

Mår hon bara bra och inte har feber så är det nog ok. Men håll koll. Inte klämma för mycket på tuttarna kanske.

Och jag har varit ute med trams-Ella och galopperat i vatten idag med. Och HERREGUUUUUUUUUUUD det var folk där ute vid åna!!! De första männskerna var så otäcka så Ella ville bara springa hem. Tills de hälsade på henne, då var de bara trevliga.

Satte på henne en pullargrimma för att se om det blev lättare att hålla henne och tja, lite bättring blev det väl.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka