-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

kl

Igår tävlade jag dressyr, en LB:2. Gick bra! Har en film också :) Han står emot lite när man väl är inne på banan, syns speciellt i mellangångarterna. I andra mellangaloppen blev det till och med en snygg spark rakt ut i luften. Men utöver det är jag jättenöjd! Måste öva på halter bara. Sen var jag nervös över skritten där han så lätt börjar passa.

Men han är inte rädd för staketet längre :) Och vi fick en rosett! Jätteroligt.

Här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=mmgg_pl37TY

Duktigt av er! :)

Tyckte det såg jämnt och fint ut. Han ser jätte stadig ut. Gosh vad ni kommer bli farliga när ni har övat lite mer och han orkar mer med! :bump:

AK- Eng: Det står på ljus...ckens. hemsida. Så kika in där! :)

Ni är jättefina ihop!
Grattis till rosetten! :laugh:

Uppdatering härifrån:
Sixt är igång igen, underlaget är helt okej på de flesta ställena nu.
Däremot så går inte igångsättningen så fantastiskt :crazy:
Första dagarna var det lugnt, hon skulle "bara" jaga harar och rådjur, hoppa ner i dikena när en fågel flög förbi och bocka när hon inte fick springa.. normala Sixt-fasoner ;)
Sen har det bara blivit värre - och igår var allt annat än roligt..
Hon taktade hela tiden, och när jag inte lät henne springa iväg så bockade hon och blev jättefrustrerad.
Det slutade med att det "slog slint", hon började stegra (jikes vad högt..) och några sekunder senare tappade jag kontrollen.. så det var bara att hoppa av.
Hela hästen skakade (nej, gungade) för att hon var så spänd.

Så, nu är jag på jakt efter någon som kan hjälpa oss innan det här blir en ond cirkel.

åh tack! kul att höra. jag hoppas på att vi ska bli farliga så småningom :D

tack sinfonie också! :) och usch vad jobbigt det låter med hästen! bra att du är snabb på att be om hjälp ändå så det inte blir något tokigt.

Fy sjutton vad läskigt! Du är nog klok som letar hjälp innan det blir ett befäst problem.

KL.

Red på banan igår och W verkar ha glömt att han brukar bråka och knasa sig. Det berodde nog på fällningen som ni trodde!
Han gick som en klocka från början till slut. Maken till mjuk och följsam häst får jag leta efter. Det kändes som om jag kunde styra honom på millimetern dit jag ville. Härlig känsla!

Jag har insett att jag behöver ge mig ut i sadeldjungeln... Frågan är bara om jag måste sälja både hopp- och dressyrsadeln för att ha råd med en ny. Jag gillar ju hoppsadeln...

Har ni två sadlar till era hästar eller klarar man sig på en?
Det känns lite jobbigt att rida skogs-rodeo-turer i en dressyrsadel...

Jag har 3 sadlar. 2 hopp och en dressyr.
Alla tre passar Aprilia, men ena hoppsadeln får jag inte lika mycket stöd i som den andra på henne när hon hoppar som hon gör. :p
Den andra hoppen används till fullblodet som även kan ha dressyr sadeln med padd under. Det är skönt!
Känns bättre att rida ut i hoppsadeln. Om du nu bara kan ha en så satsa på en hoppsadel till att börja med, den kan du rida dressyr och ut i men en dressyr är svår att hoppa i. tro mig. :D

Sinfonie:

Tråkigt att hon blivit sån. Låter som det är testning. Är du tillräckligt tuff (missförstå mig rätt) så gå på henne. Är det testning så lär hon ge sig när hon känner att du är tuffare. :)
Alterantivt att du lejjar någon som är det. Du känner ingen? ;)

Ja, ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att behålla hoppsadeln och spara lite extra istället för att ha en dressyrsadel snabbt. Jag kan ju inte sitta ner i traven i vilket fall så då kan jag lika gärna fortsätta dressyra i min hårda hoppsadel:)

Förresten så fick jag nytt jobb idag så då kan ju löneökningen gå till en fin dressyrsadel;)

"Tyvärr" så var det inte testning, det är jag nästan helt säker på.
Utan hon var bara så het och överladdad att hon inte visste var hon skulle ta vägen (kändes det som).
Svårt att förklara, nog för att vi haft våra strider, men inget som liknat det här.

Tyvärr känner jag ingen.. och konstigt nog har ingen nappat på mitt erbjudande som kamikazepilot än.. ;)

Jag hade 2 sadlar en hopp och en dressyr.
Nu har jag ingen :cry:

hoppen är för smal men anväds i absoluta nödfall tills jag hittar ngn ny.
dressyren blev för svängd när hon musklade upp sig.

jag vill ha en Jensen sadel :love:
kanske kanske får köpa en

idag har jag hoppat hela 50 cm.
började bra, med en tvärnit 20 meter innan hindret :rofl:
sen gick det bättre, älskar min lille plutt

Köper du sadlar på Ch***es? Har de mycket begagnade sadlar där? Det känns som om det är väl häftigt att köpa en ny nu, för han lär nog växa ur den också...

ja min dressyrsadel ska jag köpa från ch, men den hoppsadeln jag har tittat ut har jag hittat på annons.

ja, de har faktiskt en hel del begagnade sadlar där

Jag har två sadlar, en hopp o en dressyr.
rider dock mest i hoppsadeln. har bott i hoppsadlar hela vintern så just nu känns de som jag knappt kan rida i en dressyrsadel. :D

Calle o jag tillbringade påsken hos Arnold, Calle firade med att dra av sig en sko redan första dagen. SUCK!
Som tur va kunde Arnold hjälpa mig o slå på den så jag fick träna hela helgen :bow:
Den lite lugnare perioden här hemma har gjort underverk på Calle, han hoppar som tusan nu. Så himla roligt o jag sitter bara o flinar.
Han kliver över 140´s hinder som om de vore 50 cm.

Visst petar han nått här o där fortfarande men de är ändå en sån otrolig skillnad på honom, snabbare,starkare,rundare, o mkt högre kvalitet överlag.

Nästa helg är de tävling, anmäld 120.130,130 (fre-sön) men så ändrade dom så 120 går på torsdag.. vilket medför lite problem för mig.
Kan fortfarande rida 120,130,130 men istället tors-lör men jag jobbar nog på torsdag...
Frågan är om de blir häftigt att rida 130,120,130 (finns 120 som alternativ på söndag oxå).

Mycket att fundera på så tar gärna emot tankar.

Det är ju för fasiken Ella som inte blivit riden på ett tag som du beskriver. Hur kul som helst. Eller inte. Jag är inte avundssjuk.

Tur att vi har FT-ryttare med flera som håller uppe kvalitén på tråden.:p Så att man håller hoppet uppe om att det faktiskt går att göra något med sin häst.

Själv så bidrar jag idag igen med bara trams. Hade tänkt rida på ridbanan idag men mutter hade tömkört Ella igår och tydligen hade Ella galopperat på lite för bra så hon hade rejält med träningsvärk på båda sidorna i bak. Skinkorna s a s. Så jag longerade henne först och sen red ca en km som sällskap åt syrran och hennes treåring.

Senast ändrad:

Det borde väl inte vara nåt för honom att gå in i 130?
Ni har ju tränat duktig hela vintern ju. :bump:

Jag tycker du ska köra på. Känns han trött så kan du ju alltid stryka dig den sista dagen. Alternativt bara ta 120. :)

Sinfonie:
Du kan inte longera av henne den värsta energin? Lr släppa henne i ridhuset lr så? :) Jag skulle kunna leka självmords pilot. Men "tyvärr" hinner jag inte. ;)

Willja: Det kan ju funka att köpa en med utbytbara järn i om du hittar någon som passar vill säga. :)

Daredevil: Vad blir det för dressyr sadel? :)

jag vet inte riktigt än, men jag vill ha en splirrans dressyr, är inte lika kinkig när det kommer till hoppen ;)

vi håller på och provar och provar, änsålänge lutar det mot kieffer eller albion.... men aj aj min rumpa :(
de har ngn ny på väg in som jag skall testa, håller tummarna för den!

Japp, alla bor vid Tidan, den är en särdeles lång historia som ringlar sig runt i halva Sverige utom där just du bor.

Japp...Ångermanälven, som rinner här utanför, är bara ett annat namn på Tidan:angel:

Är det bara här det är fullt med snö??? Är inte så lite less på det nu...dock, grusvägen är framme och den är skapligt mjuk så det funkar att rida där. Snart går flytten till gården!!! Sen j*klar ska det tränas:cool:

Ni är ett jättefint ekipage! Härlig form på hästen men släpp ner dina knän o vrid om händerna så blir det ännu bättre!;):D

/Nova som raskt springer tillbaka till 06-tråden nu...

Attans! :D
Annars hade du varit mer än välkommen!

Underlaget är för dåligt på ridbanan för att det ska gå att longera (det är ingen ordentlig ridbana, så nu är den typ lerig och glashal).
Det känns lite drygt att betala anläggningskort (600 kr) nu och bara kunna använda det till 1a juni :p
När bonden som har korna flyttat sina maskiner från parkeringen skulle vi ju kunna prova att vara där :idea:

Men igår gjorde vi ett nytt försök, det gick jättebra (jämfört med tidigare).
Jag kunde bestämma gångart nääästan hela tiden.
Däremot så fick hon syn på en av stallkompisarna som var ute och galopperade och blev väldigt uppjagad.
Vilket slutade i att hon fick syn på ett livsfarligt rör, kastade sig bakåt och med en ryttare som låg raklång bakåt och drog i tyglarna för glatta livet så galopperade hon iväg..
Den här gången fick jag iallafall stopp på henne och fick henne att gå dit igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka