-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Grattis! :)

KL
Idag har vi "debuterat" i hoppning :D
Hoppade hela 60 och 70 cm, så duktig var hon, massa nöjd med min lilla Räka! :love:

I 60 cm rev vi ett hinder som jag får ta på mig helt och hållet, la henne jättefel, men hon hoppade! (och sen att det går i 300 knyck mellan hindrerna behöver vi ju inte låtsas om):grin:
Och precis innan 70 cm så skicka hon av mig i oxern på framridningen och precis när jag fångat in hästen igen så ropar de in mig in till banan, hitta en pall, upp fort som fan på hästen och in på banan och hoppar.
Tänkte travhoppa första hindret men icke då, hon slänger sig i galopp och hoppar rakt in i hindret XD sen blev det lite på av mot hinder 4 så då smet hon undan.

Men för att aldrig hoppat en bana och hålla sig så pass lugn som hon gjorde är jag ASNÖJD med min plutta! :love:

Filmer och bildbomb kommer senare!

Ja, nu bevisar du bara det jag konstaterat: Det är livsfarligt med hoppning! Fattar inte hur jag kunde tävla 120 förr i tiden... ;) Härligt dock att du redde ut problemen. Grattis till den avklarade tävlingsdebuten!

Haha, jo jag vet. Det är därför vi håller till mest i dressyrforumet ;)

Bildbomb
Bilddagboken
60392_1271015955.jpg

70891_1271016138.jpg

99741_1271016206.jpg

95559_1271016361.jpg

24399_1271016641.jpg

13101_1271016703.jpg

Köpte rosetten som ett minne! :)
Första gången jag vågade hoppa henne i galopp, och tyckte det var roligt!

Ni är ju jätteduktiga!
Modigt av dig! :bump:

Uppdatering:
Ännu en jääättefin vårdag, och ännu mer longering (jag är ingen big fan av longering, men hon måste ju få göra av sig med all energi på något sätt).
Hon var mer än lite vild i början, men efter en rejäl genomkörare (:devil:) skötte hon sig exemplariskt.
Bild002.jpg

Imorgon ska vi rida ut, förhoppningsvis med bättre resultat!

*knappen*

Det var länge sedan vi uppdaterade oss jag och min grå...

Vi har hunnit med 2 hopptävlingar och 1 dressyrtävling och en programridning och en terrängträning sen i februari.

Vi red först en dressyrtävling en LB:2 som gick ganska bra med tanke på att det var första gången han var inne på en dressyrbana. 62.66% och en 9 plats blev det, vi hamnade ett par utanför placering men han skrittade där han skulle skritta och stod still i halterna, men det var lite vingel hit och dit och så. Sen har han ingen direkt trav att skryta om så några mellangångarter var det inte tal om :p

Första hopptävlingen gick inte alls bra utan han var jättespänd och rev tre hinder i 1m, sista hopptävlingen var ju i september så det kändes som att börja om på nytt. Vi strök oss i 110 då och efteranmälde till en 90 och 1m helgen efter vilket gick superbra.

Sen var vi med på en programridning/kurs och red samma program och det gick lite bättre 63.33% med en nolla i protokollet för att jag glömde en halt och hon blåste inte eftersom det var en kurs och vi skulle diskutera olika saker efteråt.

Sen har vi kommit ut på årets första terrängträning vilket gick väldigt bra men han hoppade alldeles för runt och stort på hindren vilket han inte gjorde i höstas när jag tränade så hmm ja vi får se hurvida det går över. Nästa terrängträning blir på onsdag på en helt ny bana som han inte sett förr så det skall bli intressan att få se hur han tänker sig det hela. Första fälttävlans starten blir den 25 april så vi har en del träning i terrängen att klara av. Men det känns skönt att han är helt klar för klassen vad det gäller dressyr och hoppningen iallafall :)

Jag har 2 bilder från dressyrtävlingen iallall.

30603094.jpg

30603088.jpg

Han kommer att gå som ett skållat troll på tävlingen i terrängen...det gäller bara att våga rida vet du väl!:devil::D

Över 60% är ju jättebra i mina ögon! Jag o Ella skulle inte få godkänt i Lc ens.:p

MEN, jag säger bara MEN, det har börjat hända grejjor här. Testade att rida lite på ridbanan hemma när jag kom hem från uteritten. Och jag säger bara :eek:, vad kan de tänkas mata Ella med hemma? Hon kan ju galoppera!!!!! Alldeles rund o fin o stadig galopp som går att rida! Tömkörning is da shit säger jag bara. Det har verkligen gjort underverk med henne.

Så nu vill jag verkligen komma igång och träna med henne. Nu börjar det ju bli roligt. Läste på den närmsta ft-klubbens hemsida att det ska börja terrängträning. Jag tror nog jag ska höra mig för lite.:bump: Det suuuuuuuger hårt i terrängtarmen kan jag säga.

Kul att alla mer eller mindre går framåt med era -04or. Själv går det upp o ner som det gör i ridningen. Just nu är det kris för oss då han är halt i höger varv. Vi åker nu på tisdag till klinik o kollar igenom honom....trist men måste gå till botten med detta. Kan ju vara allt från lösa benbitar till sträckning.
Uppmanar er andrar att fortsätta kämpa på..hårt arbete lönar sig.

Fler som har vårtossiga hästar??? Lilly var fullkomligt oregerlig denna vackra vårdag och for som en "guttaperka". Tur man har tålamod, helt klart...hon var svettig efter skogslingan (djupsnö), mer svettig efter galopparbetet på snöfri fin väg...och fullkomligt sjöblöt efter skritten (???) hem. Det var spöken och allsköns faror hela vägen, jisses:eek:

Tråkigt! men vi hoppas o håller tummarna här i tråden att det inte är något allvarligt.

AK-Eng: Duktigt ni! :bump:
Nu är det snart dags för film igen tycker jag allt. Så vi får se det du känner! ;)

Fio: Åh, din grå!!!:love: Det kanske tar sig några gånger innan han är som i höstas på hoppbanan, bara att fortsätta kämpa på. Kul med dressyren!

Brago: Grattis!! :bump:

Kl: Första ordentliga hoppträningen för året revs av igår.
Jag hann inte rida i helgen pga jobb, så jag tänkte lite, det går som det går och hade inga höga förväntningar lr så. Men nu är damen dyyyyr!! :love:

Sån känsla har jag nästan inte haft förut. Hon lyssnade utan tjafs och var så himla uppmärksam på mig. Så mitt jätte jobb med dressyr hela vintern har gett resultat. Verkligen! :)

Hoppade en 6 kombination med 6 meter mellan varje hinder. blandat räcken, kryss och oxrar. Jag behövde inte hjälpa henne nått alls som förut, inte heller kämpa för att hålla henne rak, tan det fixade hon helt själv. Jag kunde koncentrera mig på min sits och spec överlivet som lever sitt egna lilla liv ibland. :D

Sen ett enkel hinder på lång anridning och avslutning på 3 kombination med 9,5 meter varje oxer. Inga konstigheter alls och hon lyssnade på de små hjälper jag tvinga mig själv att rida med.

Avslutningsvis: Mycket nyttiga övningar och superduktig häst. :)

Glad i hågen anmälde jag mig till 2 dagars i Kumla. Sista helgen i April!
Kör 120-125 lördag och 125 söndag och OM hon känns bra och inte trött så 130 söndagen också.

Sixt är mer än full med vårkänslor, jag tror nästan att nån smygmatar henne med havre :angel:

Det där låter inte kul. Hoppas att det bara är en sträckning eller nåt. Håller en tumme för att det inte är någon fara.

Flurrizen: Ja, det ska väl filmas. Se om vi lyckas med något imorgon. Hoppas att jag inte blir besviken. Det är ju inte alltid det ser ut som det känns. På gott och ont. Lycka till på tävlingen förresten, kul att hon börjar få mer ordning på sig.

Fler som har vårtossiga hästar??? Lilly var fullkomligt oregerlig denna vackra vårdag och for som en "guttaperka". Tur man har tålamod, helt klart...hon var svettig efter skogslingan (djupsnö), mer svettig efter galopparbetet på snöfri fin väg...och fullkomligt sjöblöt efter skritten (???) hem. Det var spöken och allsköns faror hela vägen, jisses:eek:

Red ut på min annars så coollugna pålle igår. Maximus var helfjantig o kunde nästan inte skritta. Mest en massa trippande annars jättetempo i trav. Ska tilläggas att vi red i skogen, med en massa snirkliga vägar och grenar som var i vägen för mig... Jag som trodde att vi skulle ha en lugn och skön tur i det härliga vädret innan han flyttar, vilket verkar blir redan på lördag...:(
Tur att han får sina skor idag så kan vi rida lite mer ordentligt när jag kommer hem från jobbet!:D

Jag är riktigt lycklig för tillfället!! Jag har hittat en sadel! :D Det blev en Bates Elevation plus, så nu skall jag bara åka och hämta den och sedan har jag äntligen en sadel som passar!
Annars går det faktiskt ganska bra här med Åttan, han börjar bygga på sig lite mer och börjar bli allt trevligare att rida. Fast förra veckan började stona brunsta så han blev en aning hingstig för några dagar :grin: Nästa vecka skall vi hoppträna för första gången sedan förra året, det skall bli väldigt spännande!

30774544.jpg

En liten bild från mars

Vad kul att det går framåt! :laugh:
Och lycka till med hoppningen ;)

Uppdatering:
Imorgon kommer en tjej och provrider Sixt, tyvärr lite yngre än vad jag hade önskat.
Men hon verkar vettig, så i brist på andra kamikazepiloter får hon en chans.

Idag galopperade vi för andra gången, och fy satan vad duktig hon är! :love:
Det räckte med ett röstkommando så fattade hon galopp, sen orkade hon inte mer än några språng, men det var bara att försöka igen.
Tredje gången ville hon inte sakta av :p

Jag har också lärt mig att jag är en jäkel på att sitta kvar på min häst!
När hon blir rädd så tvärvänder hon (á la barrelracing häst) och galopperar iväg.
Hur jag - som är smidig som ett kylskåp - håller mig kvar är en gåta :p

Fast man kan nästan säga att jag ramlade av idag..
Hon blev rädd, vände och missade diket som var mellan gräsvägen och åkern.
Så hon tappade balansen och gick omkull.
Som tur var så var jag redan fastklängd på andra sidan, så hon klämde bara min fot.

Hjälp! Vilkena tur du hade, det kunde ju ha gått hur illa som helt. Hoppas det går bra med provridningen!

KL

Ny sadel är inhandlad och hoppsadeln fick godkänt för fortsatt användning om jag lägger i en kilpadd.

Det gick smidigare och billigare än vad jag trodde att byta sadel:-)

Sadelutprovaren konstaterade att han är rejält spänd i musklerna vilket även veterinären konstaterade för ett tag sedan.

Vad tror ni är bästa sättet att få honom mer avslappnad? Jag upplever att han slappnar av efter kanske 15-20 minuter i ridningen, men jag behöver nog komplettera med något. Laser? Massage? Annat??

Jag kan också säga att jag börjar bli riktigt bra på att hålla mig kvar på min studsboll jag med ;) Han har lyckats få av mig en gång, efter en känguru-bocksprång och då landade jag i en snöhög som tur va.
Oftast brukar Åttans busigheter bero på att han är så pigg att han inte vet vad han skall göra av all energi, jag tror att Sixt kommer sluta upp med sina med när hon kommer igång lite mer :) Hon är riktigt fin! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka