-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Det ser ju bra ut det det där.
Tror de kommer bli ett fint par när de kört in sig på varann. Kul att du hittat nån! :)

Willja: Meh då. :mad:

Kul för er, men det blir ju liiite liiite långt för mig ja. :D

Du får flytta hit! Så kan du vara pilot på W också för nu har han börjat kicka i galoppen igen... Pust!

Jättekul att se film på henne när hon rids!:) Jag tycker att hon verkar ha fina bakben, hon rör verkligen på dem.

Aida: Åh vilken liten prinsessa du fått! Jag blir avundsjuk. (Men det är väl bara att försöka minnas vad det kostar och hur kul det är att vaka i fyra veckor för att mammahästen behagar knipa lite mer än vanligt så blir jag inte riktigt lika avis längre.:p)

Wilja: Vart är det man bygger ridhus nu? Och den där sadelutprovaren, jag har inte varit så jättenöjd med henne. Första gången jag var där så passade hon ut en sadel som visserligen låg som ett smäck men var för lång och hade kilbossor. Inte alls kul med en jättehäst som var vansinnig och gav mig mitt livs värsta rodeopass. Fick lämna tillbaka sadeln. (Lämnade så småningom tillbaks hästen med till ägaren. Tur att jag bara lånade honom och inte köpte honom.:cool:).
Däremot fick jag en passande sadel till Ella, men den hade jag ju redan tittat ut innan.
Det jag dock gillar med försäljaren är att hon inte är så där försäljaraktig utan bara rak och enkel och försöker inte att pracka på en nånting bara för att få sälja.

Förresten, jag tror fanimej att jag hittat knappen. Eller så är det jag som börjar lära mig rida.

Ni förstår, fisrider man och tjuvhåller så blir vilken häst som helst ilsken. Särskilt Ella.:D Men igår hade jag tänkt igenom ordentligt vad jag skulle testa och klackade till ordentligt i sidorna på henne så fort hon ville ge sig iväg och se på fan, hästen började arbeta. Ni vet, jag har ju gnällt om den där tvåleffekten, den har jag nästan glömt att den fanns. Och galoppen, jag är så glad att hon börjat hitta sig själv. Den börjar ju liksom gå att jobba med. Jag hade nästan gett upp hoppet och trodde nog att det kunde vara något fel på henne. Men eftersom det inte har kommit några bakslag utan bara går framåt så kanske hon är ok.

De bygger ett strax utanför Väring. Det som blir närmst oss kommer att vara ett mindre som ska byggas i samband med att de bygger maskinhall. Sen kommer det byggas ett utanför Tidan också som blir stort och fint. Inte ridavstånd iofs men fem minuter med transport i alla fall...

Ja, jag får nog hålla med om att jag inte är 100% nöjd med henne kanske. Skulle vilja haft mer noggrann mätning av hästen. Men hon förklarade bra och var noga med dressyrsadlarna både avsuttet och uppsuttet. Hon visade tydligt varför hoppsadeln var för lång osv, men själva lösningen med kilpad kanske inte är den bästa såhär i efterhand.

Det finns ju en annan tjej här som snart är färdig sadelutprovare med en lång utbildning, men hon har tyvärr bara hoppsadlar hemma. Annars skulle jag nog åkt till henne... Det kanske får bli nästa gång:-)

KL

Blev tvungen att ringa den andra tjejen nu när vi diskuterade här:D
Hon höll med om att kilpadd var en dum idé. Nu ligger hoppsadeln ute till försäljning... Hon föreslog att jag skulle prova en Jacson Celine på honom. De är ju ungefär som en globus i begagnatkostnad, så det kanske vore något.

Eventuellt kommer hon och hjälper mig prova ut hoppsadel nästa vecka... Eller tror ni att jag klarar det själv?

Säljer hon även Amerigo? Och namnet börjar på E? I så fall så var hon ute och provade ut vår sadel.

Jacson-sadlar säljer hon också. Och försöker inte pracka på en de dyra sadlarna bara för att få sälja. Även om Jacson passar på Ella så ligger den inte helt still och mina skänklar far iväg bakåt. Ella är ju rätt besvärlig att hitta sadel till. Var tyvärr bara de dyra som låg still på henne.

Henri de Rivel provade vi med. Privat. Även om den låg som ett smäck så gled den från sida till sida och förstörde ett helt dressyrpass för oss. (Var ju en hoppsadel men de ska man väl kunna rida dressyr i?).

Oh ja, det ska man. Det fick åtminstone de som ville byta sadel mellan hopp- och dressyrdelen när jag gjorde ridprovet inför RIK0:an höra :D Tackade min lata stjärna att jag av ren bekvämlighet bara tagit med hoppsadeln, när barska examinatorn föreläste om att "kan man inte rida dressyr i en hoppsadel så kan man inte rida alls".

*kl*
Apropå inte kunna rida alls.. Nä, känner mig faktiskt smidigare nu i gravvecka 31 än vad jag gjorde i vecka 25 och är råpepp på att rida. Fast kan inte riktigt sitta emot, undviker nedsittning öht och kanske är delvis därför som avsaktningarna blir så taffliga. Igångsättningarna däremot ger jag oss bra betyg på.

Minns inte om jag visade nån bild från när sambon fotade förra veckan? Hade blivit lite för mörkt egentligen så det blev mest bara suddiga bilder, den minst suddiga är inte den där känslan var som bäst.

dsc03273_83746116.jpg

Dressed for success i bylsiga täckisar och fleecejacka som döljer kulan och istället ger ett jämnfläskigt utseende :D Som vid andra fototillfällen konstaterar jag efteråt att han hamnar bakom lod ibland (som på denna bild), det är dock inget som känns uppsuttet utan han har ett jämt och bra stöd.

+ A-K Eng

När hon är på stubbåkern är hon stundtals kalasfin, mycket mer fokus på ryttaren och inte så många spöken.
Gissa om jag längtar efter att få prova ut en dressyrsadel, och börja dressyrträna henne! :D

KL

Måste bara höra vad ni tror om min skrutthäst:

Han hade ju en rodeoperiod för någon månad sedan där vi efter prat med tränaren kom överens om att backa lite och rida mycket i skogen och muskeljobb, men ändå inte för hårt så att han drar på sig mjölksyra osv och blir sur. Vi struntade helt i galoppen då vi mest blev "osams" då.

Nu har vi ridit ca 6 dagar i veckan sedan dess. Ibland väldigt lugna skogsturer och ibland mer krävande, men ändå lagt in mycket skritt emellan för att inte ta för hårt på honom då han har ganska stora gångarter.

Vi har dessutom kollat hela honom hos vet. bytt sadel och laserbehandlat. Han är väldigt spänd framför allt i ryggmusklerna och baksidan av bakbenen.

Nu har vi börjat plocka in galoppen igen och nu börjar han om med rodeoturerna. Det borde inte vara mjölksyra.
Jag får för mig att det är rena dumheter. Han kickar framförallt i vänster varv...

Vad gör jag åt det??
Har jag missat att kolla något viktigt?
Hur blir vi av med spänningarna på bästa sätt?

Jaha nu kommer vi att stanna av lite...var på kliniken idag :cry: prognos hovledsvrickning / kotledinflammation. Rätt mycket utredning..fick rida för de kunne inte sätta fingret på hältan. Har han otur blir det sådär 9mån. Svarar han på behandlingen blir det betydligt kortare. Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Så nu ska jag studera er andra och se hur långt ni kommer med era fina 04or
som är en härlig årgång:laugh:

KL

Måste bara höra vad ni tror om min skrutthäst:

Han hade ju en rodeoperiod för någon månad sedan där vi efter prat med tränaren kom överens om att backa lite och rida mycket i skogen och muskeljobb, men ändå inte för hårt så att han drar på sig mjölksyra osv och blir sur. Vi struntade helt i galoppen då vi mest blev "osams" då.

Nu har vi ridit ca 6 dagar i veckan sedan dess. Ibland väldigt lugna skogsturer och ibland mer krävande, men ändå lagt in mycket skritt emellan för att inte ta för hårt på honom då han har ganska stora gångarter.

Vi har dessutom kollat hela honom hos vet. bytt sadel och laserbehandlat. Han är väldigt spänd framför allt i ryggmusklerna och baksidan av bakbenen.

Nu har vi börjat plocka in galoppen igen och nu börjar han om med rodeoturerna. Det borde inte vara mjölksyra.
Jag får för mig att det är rena dumheter. Han kickar framförallt i vänster varv...

Vad gör jag åt det??

Inte lätt detta ! Min var också så han kickade och sköt rygg men jag skänklade på och satt kvar så till sist tröttnade han. Vad händer när du skänklar honom när kickar (antagligen kickar värre eller ?)
Om det nu är i ett varv så känns det ju smärt relaterad .

Nej, vad tråkigt:-( Hoppas han svarar snabbt på behandlingen!

Tack för medlidande ! Som tur är så har jag en häst till så man är ju inte borta från banan :D Sen får man ju lite mera tid också ...gäller om att vända det till det possitiva.

Nja. När jag gick på honom vid provridningen hos veterinären så slutade han för tillfället. Men då var jag ju i ridhus och hade lite väggar som stoppade här och där. Ute känns det lite läskigare. Samtidigt så är han rätt smart, så han märker säkert att jag tycker det är lite läskigt och utnyttjar det.

Vet. gjorde böjprov och röntgade + ultraljudade hela ryggen + nacken utan anmärkning så det borde ju inte vara något?
Dock kunde de se att han trampade under sig något mindre i vänster varv, men det kan ju bero på att han är ojämnt musklad kanske?

*kl*

Lilly har haft en ledig helg då jag jobbat väldigt mycket. Skulle ha ridit idag när jag kom från jobbet kl 12 men min "sovande natt" hade förvandlats till "vaken natt" och med över ett dygn i vaket tillstånd (jobbar med psykiskt funktionshindrade) var det mest horisontal läge som lockade.

Stallägarens dotter ringde sen och frågade om jag skulle dit nåt för hon ville prova och rida...och jo, jag masade mig dit hjälpte henne med sadlingen (hon har aldrig varit i kontakt med westernsadel förr) och så kollade jag lite när hon red i början...sen försvann dom mot skogen.

Jag for och hämtade maken men åkte genast tillbaka för att kolla hur det gått...och fröken Lilly har skött sig fint!!! Var lite orolig då hon endast ridits av mig tidigare...men den oron var helt obefogad:D

Ja, hon verkar juste. Och sadeln hon provade ut åt mig funkar ju. (Tro fan det, så dyr som den var;) )

Vad gör jag åt det??

Jag har löst mitt problem genom tömkörning. Ella slipper bli störd av mig på ryggen och kan balansera upp sig själv. Just obalans kan göra att de sparkar bakut. Pga av att de blir osäkra.

Ella har en hel del ömhet i musklerna just nu. Mamma tömkörde ju nyligen och poletten trillade väl ner på Ella så hon verkar ha hittat sin balans och galoppen är totalt annorlunda. Hon jobbar med rätt muskler gissar jag på. Även om hon ömmar i baken på båda sidor och lite i ryggmuskulaturen så funkar hon att rida. Jag har tömkört och longerat och promenerat men "träningsvärken" har inte gett med sig så jag provade att rida och hon är inte det minsta ilsk vid sadling och uppsittning som de brukar vara när de har ont. Och bakutsparkarna i galoppen har så gott som försvunnit. Det verkar som att hon nästan har lättare för galoppen än traven just nu och galopperar mer än gärna.

I förrgår hade jag ett kalaspass. Hon kan galoppera hur kort som helst och på hur små volter som helst!:eek: Otroligt. Men det var inte jag som tvingade henne till det. Vi skulle trava och det blev lite missförstånd och hon galopperade i piruettgalopp nästan.;)

Härligt med en häst som kan ridas av andra och det går bra med en gång. Det är ett gott betyg till den som utbildat hästen.;)

Jag får skämmas över hur jag utbildat/inbillat min häst.:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka