-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja just det, när var det din skulle föla? :D;)

Hon ser faktiskt fin ut, bara skala bort lite mage så blir det bra! Har du analys på höet? Det var ju generellt ganska lågt med protein i förra årets skörd och lite protein och mycket energi är ju som att be om bukig mage...

Flammans mage försvann som över en natt :angel:

hehe hon har inte fölat än och kommer inte att göra det på ett bra tag heller. :D även om det ser ut så. :p

Ja, så tycker jag med. Hon är rund och fin i överlinjen (och även under linjen. :D ) Men som sagt magen ska bort och jag vet hur jag ska få bort den ärligt talat. Vågar inte dra ner för mycket på fodret heller. Då kommer ju hela hon försvinna.

Analysen, hö:
Torrsub. 89%
Smrp: 86g/kg/foder
Energi: 9,5 MJ/kg foder
Ca: 2,6
P: 1,6
Mg: 1,0

Liite liite för högt för Aprilia,:p men passar fullblodet och de andra i stallet, utom shettisen utmärkt. Tyvärr finns det ingen möjlighet för mig att fixa eget hö för det får tydligen inte plats. Dock finns det hur mycket plats som helst. Sen har det har vart fri tillgång i hagen de gått i fram tills för 2 veckor sen. Inte heller fick hon och shettisen gå i en egen hage.. (Har mycket speciella hyresvärdar. :grin:)

Hon går i gräs hage med munkorg hela dagarna. Har kommit rätt mkt gräs redan.

Iaf får hon om dagen:
4 kg hö
4 kg halm

5 dl grov 125
2,5 dl miner blå
1 dl hackad lucern (mest nåt i krubban vid insläpp )
2 matskedar linfrö olja
2 dl kli
0.4 dl betfor (torr mängd)
morötter

uppdelat på 3 mål.

Ella är rund om magen, lättfödd.

Hösilage har hon fått fritt, nu är det hö när vädret är mildare. Höet har vi inte analyserat. Men hösilaget hade mycket låg energi och hög fosforhalt. Så det är mineraler blå från krafft som gäller.

3 dl linfrökaka
1,5 dl mineral
Någon näve betfor, (för att de ska gå att få i henne linfrökakan)
Någon näve havrekross, (pga ovanstående anledning).

Grovfoder-fritt. Typ 15 kg hösilage/10 kg hö?

Min galna gris, full av överskottsenergi, blir aldrig trött.. vi har ingen analys, men hon äter:

ca 15 kg ensilage (är balen slut får hon en bal hö/dag, ca 10 kg)
1 dl betfor (ouppblött)
1 kg lusern (är ganska övertygad om att det är lågt proteinvärde i hösilaget, 2 av 5 hästar visar symptom på brist)
mineraler
+ gräs i hagen

Hon går ner fruktansvärt fort i vikt, jag är jätterädd att det ska sluta som ifjol - knotig och utan ett spår av fett på kroppen, och att det gick så SJUKT fort.
När hon sattes igång (påskhelgen) gick det med milt våld att få runt sadelgjorden på yttersta hålen.
De senaste dagarna måste man spänna 2 på ena och 3 på andra - annars glider sadeln..
Så snart jag får tillgång till skjuts ska jag köpa in mer lusern och öka givan till 2-3 kg.

Vårat hösilage är det dåligt med protein i, så Åttans foderstat ser ut såhär:

Kväll: 4 dl krafft protein, 2 dl betfor, 1 dl mineraler blå, ca 1 msk salt och b-vitamin.
3,5 kg hösilage

Em: 2,5 kg hösilage och linfrön med betfor

Morgon: 4 dl krafft protein och 2 dl betfor.
2 kg hösilage

Han är dock lite rund om magen han också, men jag tror inte jag vill sänka foderstaten. Jag får börja rida lite hårdare ;)

Nu måste jag få lite input igen... Hästakraken är till salu för 50 kr och en badboll idag... Här kommer ett låååångt inlägg:

Förutom att han var spritt språngande galen att rida i början idag så är han bufflig, ouppfostrad och allmänt jobbig för tillfället.

I ridningen började han med att kicka, bocka, stegra och studsa på stället och det kändes som ren trots. Det kom ifrån skritt på halvlång tygel när hästarna i hagen brevid började röra på sig. Jag fick börja med att böja av halsen för att han inte skulle få balans nog att resa sig. När jag väl fick fram honom istället så fick vi galoppera med gramanen som säkerhetslina tills han slappnade av. På slutet gick han ok och avslappnad med gramman på full längd.

Jag avslutade med att leda honom och gjorde en del test med att han ska stanna när jag stannar utan att gå på mig. Backa när jag ber honom osv, men han var rejält odrägdlig ett tag. Sur och grinig och envis som synden. Tillslut så lyckades jag få honom följa mig och backa när jag gick emot honom osv. Det är utan våld måste jag framhäva.

I stort så är han sådan här i sitt sätt. Försöker kliva in i "mitt utrymme". Buffar på mig med huvudet när han får möjlighet osv.

Han är bättre nu än när jag köpte honom, men fortfarande otrevlig och bufflig då och då.

Han är som en "fuxmärr" i humöret lite grann. Man kan inte gå på för hårt för då får man 500 kg häst emot sig. När jag varit tvungen att gå på t.ex. att leda honom med kedja för att komma in till kliniken så reser han sig rakt upp. Efter en stund ger han sig dock, men det känns för farligt att gå den vägen för att få respekt.

Ibland känns det bara som att jag vill "sopa till" honom, men jag vet att det inte ger resultat i längden. Vad ska jag göra för att få resultat fort???

Idag är jag desperat...

Hmmm, min dressyrtränare är duktig på tömkörning. Vill du ha pm om hans namn? Han börjar på C och är dressyrryttare.

Jag röstar för att du fixar tömmar och en bra gjord. Det ska gå att dra tömmen igenom ringar på sidorna. Sen köper du dvd'n "Hästens arbete på töm" av Anders Eriksson. Det är vad jag har gjort. Och det har hjälpt mig.

Det tar jag gärna! Gissar lite på någon åt Mölltorpshållet, men man kan ju aldrig veta om jag gissar rätt:-)

Filmen har jag. Fattar inte hur han kan hålla så snygg ordning på tömmarna hela tiden. Mina blir ett trassel utan dess like...

Finns det någon speciell anledning till att du krånglar till din foderstat så mycket? Ditt hö är faktiskt riktigt bra till en överviktig häst :laugh: kvoterna är jättebra, visst kanske lite högt i protein, men det behöver inte vara en nackdel för Aprilia. Det är energin som gör hästarna tjocka.
Hade jag varit du så hade jag slutat smådutta med alla tillskott och gett 6 kg hö och 2-3 kg halm. Vill hon ha skrammel i krubban så hade jag gett morötter och mineraler och inget mer.
Och jag hade även bytt från miner blå till grön för att inte sabba den redan bra kvoten mellan Ca/P i höet.

På detta skulle hon ligga mycket snålt på energin(Mj) och något över i proteinbehov, med en kvot på 7,7-7,2 vilket är helt okey!

(då räknade jag med att hon tränas medelhårt, pluss 50% i träningstillägget.)

Går hon ändå inte ner i vikt så är det bara att rida ut i skogen och galoppera :p

*kl*
Ahapp, redan nu blev min "foderstat" inaktuell. De två senaste gångerna jag varit iväg för att köpa mer müsli har det varit slut av kraffts gröna, så nu blev det blå istället. Det får lov att gå bra det med, är inte såå kul att köra 3 mil enkel väl bara för att mötas av en tom hylla :mad:

Vill ha mer ryggmuskler på min häst :cry: Eller rättare sagt få tillbaka de fina han hade innan vargavintern. Eftersom skogen ännu är under snö så kan jag inte klättra med honom, någon som har bra förslag på aktiviteter som ett gravido kan klara av (dvs inte allt för vildsinta)? Nu när ridbanan äntligen tinat fram och torkat (tjohoo!) så har jag börjat jobba honom över höga cavaletti och låga studs på töm eller lina ett par-tre gånger/vecka, men mer då?

Det är nog samma tränare vi tänker på. En av hans elever har en shettis som hon tömkör för honom. Jag är så jäkla imponerad av den här tjejen. De gör samlad galopp och början till tramp. Hon har fått hjälpa mig lite med Ella och det var jättebra!

På torsdag ska jag rida för honom. Men ska kanske ta med mig tömkörningsselen och ta halva lektionen på töm. Få se hur jag gör. Beror på hur sonen är. Om han sover eller är gnällig. Min mamma som är barnvakt har en whiplasskada och det är lite jobbigt för henne att bära.

Jag trasslar in mig själv i tömmarna.:o Rena kråkboet ibland men det har blivit bättre med övning.

Jag kanske får haffa honom om jag inte reder ut det. Har inte frågat min tränare än heller. Hon kanske kan visa mig:)

Idag har vi faktiskt tränat och gud vad skönt det var att få lite tips och råd när situationerna uppstår! Lite brall och bus var det, men bara jag kommer åt honom på rätt sätt så blir det bättre. Vi kunde jobba ordentligt i galoppen till och med. Skönt!!

Jag hade med mig filmare och dubbla kameror, men båda var felinställda så det blev ingen film alls. Så typiskt!! Det är så sällan jag har möjligheten att få med någon...

Hahahaha, ja det är då själva faen att det ska krångla. Men det blir förhoppningsvis fler filmningstillfällen.;)

Jag hoppas få lite film på torsdag då jag ska träna mitt lilla skrälle. Men den som lever får se.

knapp
när jag jämför med era foderstater äter min häst som en hehe häst :p

15-16 kg hö (8,1 MJ och 45 gr smb per kg foder)
2 kg havre
lite betfor och linfrökaka

Fast han är fin i hullet.

Hon gick på bara hö och halm mineraler och en skvätt betfor höst/senhösten 09, men eftersom hon gick rätt hårt så tyckte jag hon tappade för mycket överlinje. Blev toppig över korset och svag i ryggen. Började då ge krafft protein som fungerade bra. Dock har de sällan det här när jag ska iväg och köpa. :grin:

Gröna miner har hon fått lr ska få, men de var slut sist jag var iväg så för att ha nåt fick det bli blåa.

Kliet ska hon egentligen inte ha, men hon har varit lite spruttig i magen i början av mars, så testade kli och det försvann direkt.

Betfor får hon för att jag vägrar ge torrt krafft foder. ;)

Men tror du det kan funka att ge henne krafft 60?

Eftersom hon tränas såpass hårt, 5-6 dagar veckan. Blandat med dressyr/hoppning/uteritter, sen nu kommer tävlingarna igång ju. Osäker på om bara höet räcker, har inte riktigt lust att testa och se att hon tappar nåt mer än magen. :)

Minst 1, oftast 2 galoppdagar i veckan. Bara uppvärming och sen galopp i skogen för hela slanten. Långa sträckor så matte blir helt trött i ryggen och benen. :grin: Men hon är inte ens lite flåsig och inte ett dugg trött.

Sen har hon såna jäkla magmuskler, det är helt bulligt i strängar under magen, under nästan hela magen. Har faktiskt inte kännt så mycket på någon häst förut.
Så man tycker ju att lite borde hon få upp magen. :D

Men har du några fler tips emottages dom gärna! :laugh:

Lyckades få ut två suddiga bilder ur filmen som var felinställd:) Lagom anonyma;)

vlcsnap-00008.jpg

Vi galopperar och jag sitter kvar!! (Med säkerhetsbälte i form av graman i och för sig...)

vlcsnap-00022.jpg

I traven är han snäll och trevlig för det mesta:p

Nästa steg är att få honom att spåra i galoppen. Han vill lägga den mesta tyngden på vänster bak så jag har lite att jobba med...

Har du varit borta på den andra foderbutiken i stan? De har ett mer konstant utbud tycker jag... inte slut så ofta som på det "vanliga" stället.

Hippo Grow Alfa kanske kan vara något för Aprilia?

Öhm, det vet jag inte vilket du menar. :D

ja kanske det. Hade hippo till min gamla häst, som icke tålde det. Så har ärligt talat inte kollat på det efter då.:o

Ny gravidridbild från igår! Kände mig sååå piffig i ridbyxor, har jag inte haft sedan typ november. Ärvda ridbyxor i strl 42 (vanligtvis har jag 34..) gick att spänna runt magen om än de var lite fluffiga i ben och rumpa :D Som läkaren på specmödra trodde så kan jag konstatera att jag lutar mig mycket bakåt i skritten, och som jag själv känt framåt i traven. Lite motstridigt kan tyckas, men det är väl tyngden i magen som gör det.

Sen såg jag på många bilder att jag för fram vänster axel, undrar vad det beror på.. kän tänkas vara för att jag är så svag i vänster ben nu till följd av ischiasen, och gör någon omedveten "kompensation"? Ett tydligt exempel får ni här:
dsc03532_85479944.jpg

KL

Fifan. Idag ska man träna. Och har värsta förkylningen. Men kanske får tränaren tömköra istället.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka