-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Han är efter Willawander - Wenzel.
Jag har i efterhand hört att Wenzel-avkommor kan vara lite "humöriga" men jag vet inte om det stämmer.

Hon ser mycket trevligare ut nu, det verkar inte vara riktigt så mycket fullt ös ;)
Nu sitter jag vid en dator som inte har någon vidare skärm, men hurpass inspänd är martingalen?
Jag tyckte att den såg lös ut (som sagt, kan bero på skärmen), och hon verkar gärna hålla huvudet högt.

Sixt har förresten fått vila sen i onsdags, hon har ätit riktigt dåligt.
I nästan en vecka rörde hon inte kraftfodret (betfor, mineraler, lusernhack), och i flera dagar lämnade hon minst hälften av sitt grovfoder.
Inte ens i hagen fick hon ro att beta i mer än några timmar, sen stod hon vid grinden och ville in (väl inne pillade hon bara i maten).
Men hon drack iallafall ordentligt och hade ingen feber.

Jag gav henne helgen på sig, annars skulle jag ringa ut veterinären idag.
Men nu äter hon som aldrig förr, jag vet inte vad det var som hände, alla andra åt ordentligt och var lugna (och hungriga) i hagen.

Tjaa lite skillnad nu mot innan vintern kan jag också tycka. Nu går hon ju att reglera. :D

Jag har medvetet haft den lite lösare för att hon ska få ha huvudet lite lite högre. Verkar trivas bättre så, och hon tar för sig bättre då också. Men pratade med tränaren igår efter att han sett filmerna och han tycker som mig att jag ska spänna in den ett snäpp igen.
Så det ska jag testa nästa träning. :)

Fäller Sixt mycket?

Mitt fullblod ville inte äta för några veckor sen när fällningen drog igång ordentligt.
Hon åt inte kraften alls som hon annars älskar ocb vräker i sig. Men jag lät det bara vara och gav henne knappt nåt under 2 veckors tid. När pälsen började släppa kom hon igång och åt igen.

Kanske kan vara nåt sånt? :)

Då förstår jag :)
Hoppas det går bra på träningen!

Hm, det värsta av hennes fällning är över, hon fäller mest på rumpan, men har visserligen börjat fälla mer där den senaste veckan.. resten av henne är nästan färdig-fälld.

Ja men precis hon är ju ett sto. :p

Lördagen var icke lika fin kan jag lova. 4 plus, mulet och det blåste järnet hela dagen. en del av hindren fick ha tyngder för att inte välta. Men söndagen bjöd på sol och det tackar vi för. Så mycket roligare för både folk och djur när det är fint väder på tävlingarna!

Svårt att säga vad det kan bero på eftersom jag inte sett film på länge.

Hade en tillridninghäst nu i vintras som var så, stod still i galoppen och bara gungade. Jättefint och mjukt för visso, men hade ju inget i handen och det var ju såklart inte helt ärligt. Så fort jag försökte korta upp henne så började hon gunga. Tänkte nästan bakåt.

Så jag gjorde iaf så att jag tog ut henne på fälten och bara galopperade på framåt i några veckors tid. Efter det slutade hon och tänkte framåt även på banan.

Jag vet inte riktigt vad det berodde på men det fungerade iaf på henne.
Kanske värt att prova med Ella också?? :)

Tjaa, då vet jag inte vad det kan vara.
Men om hon inte verkar må dåligt annars och inte ha feber lr liknande så borde det ju vara lugnt tycker jag ju.

Bara att försöka vara uppmärksam om hon verkar må dåligt igen. :)

Hur går det med medryttaren btw?

Jag vet inte riktigt.. Jag tror inte att hon är tillräckligt tuff för Sixt.

Jag blev ganska arg på henne senast, hon lät Sixt få som hon ville (Sixt ville åt ett håll, ryttaren åt ett annat = Sixt vann utan kamp) och så skyllde hon på Sixt för att hon själv inte hade bra balans.

Nja, hon ska komma ut den här veckan med, får se hur det går..

Annars har det börjat gå rätt bra för Sixt och mig, även om jag inte ridit ut på ett tag (bara ridit på stubbåkern), hon glädjebockar lite, försöker att springa hemåt ibland och tycker att volter är jobbigt, annars så :D

Han är efter Willawander - Wenzel.
Jag har i efterhand hört att Wenzel-avkommor kan vara lite "humöriga" men jag vet inte om det stämmer.

När du säger det så kommer jag faktiskt också på att jag har hört detsamma.

Kollade Wenzel på allbreedpedigree för att se ev släktskap med våran gamla Samantha. Hon har väl hanoveranarstam hon med genom Pik Trumf tror jag. Men såg inget som verkade bekannt. Hon är nämligen också fux och lite... eh... speciell.:angel: Och hon är den enda häst som haft pli på min jäkla Ella.

Okej, ja då är det ju ingen mening med det om hon inte går på henne. För det är ju därför du skaffa henne. :grin:
Men du får kämpa på och så vill vi se film på dig och sixt snart. :D

Kl

Aprilia gick sin första terräng träning igår. Och andra någonsin för mig.
Det var lajbans tyckte hon. Gick på allt utan att tveka och var hel taggad.
Så nu är det bara jag som ska våga lite på henne lika mycket i terrängen som i hoppningen. För hon gör mig inte besviken iaf. :laugh:

Har några små film snuttar. Får se om jag lägger ut dom här. :D

Precis, jag har inte häst för att andra ska rida på henne när hon har sina bra dagar, och låter henne stå när hon har överskottsenergi (så hon är en enda bomb när jag kommer dagen efter).

Hon fick vila torsdag-måndag eftersom hon ätit dåligt, och snacka om överskottsenergi!
Vi stegrade/bockade/flög åt alla håll från hagen till stallet när hon skulle "sättas igång" i tisdags (stallägarens man körde förbi oss, smilade gigantiskt och gjorde tummen upp :p).
Jag longerade henne ute i regnet, när regnet träffade hennes rumpa så fick hon ett j*vla tryck och hon såg ut att flyga iväg vilken sekund som helst, det var riktigt, riktigt häftigt.

Fiiiiilm! Vi vill se fiiiilm! :D
På dig och Aprilia, mig och Sixt kan vi vänta med, tills det ser acceptabelt ut :angel:

Äter din dam raketbränsle morgon-middag-kväll lr? :eek:

:D

kl

http://www.youtube.com/watch?v=hvSvhiDC4Ew

http://www.youtube.com/watch?v=QZkC36dTVp0

http://www.youtube.com/watch?v=d27WgM507qU

http://www.youtube.com/watch?v=0YOF10d2tt8

http://www.youtube.com/watch?v=lSr5lmCfcYw

Kan ju inte påstå att det ser vidare snitsigt ut, hon blir tok stark och jag håller emot, vilket resulterar i dragkamp som icke jag vinner. :cool:

Men första gången för henne och andra gången för mig ute i terrängen, liiite överseende kan ni ha, vill inte bli sågad jäms med fortknölarna. :D

Kameran nedpackad. Träning om två timmar. Hoppas inte bebis blir galen av att vara själv med pappa utan tuttar i ett par timmar. Har mjölkat ur lite så han har att ge. Och hoppas att Ella inte är sådär jäkla störig och ska glo på allt.

:bump:Och förresten, nu har äntligen våran sandbunker/ridbana blivit sladdad. Den är alldeles långrandig och fin och jag vill nästan inte rida på den.:p

Åååh, men tänk ändå vad mycket ni hunnit nu, du och Sixt! Hon verkar ha ett och annat gemensamt med Akilles (är det Jönköpingssjukan?!) för han blir ju också crazy flygande drake om han får stå flera dagar. En dags vila går fint, men två - njääe.. Då är det bättre med två veckor, så han hinner coola ner sig lite :D

Så är ju W också.. Vila medför en pucko-häst! Varför måste det vara så? Kan man påverka det eller har man bara köpt sig en pucko-häst helt enkelt och får stå sitt kast?

Aprilia verkar bara må bra av att vila flera dagar i rad, ja förutom magen då som växer som tusan om hon inte rids. :cool: Minst en dag i veckan vilar hon som läget är nu. Men ibland blir det flera och då i rad när det är mycket på annat håll. Den dagen jag sedan rider brukar hon vara mjuk och fin. Aningens pigg kanske, men hon gör inget dumt så då gör det inget tycker jag. :)

Fullblodet därimot får dåndimpen om hon vilar fler än 1 dag i sträck.
Hon är knäpp annars när man rider, men efter vila får man nästan spänna fast sig om man ska ha någon chans att sitta kvar.:grin:

Det känns så trist tycker jag när det blir sådär. Jag vill ju gärna njuta av hästeriet och inte behöva gå i strid för att han uppför sig som en buffel eller är mer i luften än på marken. Det varierar så från dag till dag också...

Igår insåg jag snabbt att det inte ens var idé att försöka rida för de har släppt kossor precis brevid ridbanan. Det blev longering med hjälm på...

Vi har nog köpt pucko-hästar helt enkelt :angel: Hoppas på att det ska mogna bort med åren! Tack och lov brukar han ju gå in i sommar-moode, och då kan han mer bara sola och slappa utan att alltid vara på hugget.

Åh, vad härligt det ser ut. Lugnt o fint.

Jag blir alldeles till mig i trasorna. Vikingaskeppet står kvar ser jag. Det har jag flugit över med min gamle ponny.

Min tränare sa i torsdags att jag nog behöver börja hoppa med Ella så hon får något att motionera sin hjärna med.

Modett: Ni ska väl inte skylla ifrån er. Ni har ju KÖPT era hästar. Jag fick ta vad som kom ut jag. :P Tänk om det hade varit en kopia av mammahästen, men näe då...

Såg jättefin ut i 120.
Blir lite som calle.. lite hög i nacken och tappar då lite rygg.

Jag har nog glömt o rapportera från Gävle då Calle gick 130 med 2 ner sen en 130 där vi pga missförstånd hamnade mitt i sista oxern men hoppade den kanon när den var uppbyggd o slutade då på 6 fel sen fick han gå en 120 sista dagen där han var trött o petade ett hinder.
Överlag var jag väldigt nöjd med honom.

I helgen skulle jag till Högbo o rida 120,120,130 ..
Hoppade riktigt trevligt i 120 igår, lite rundare o bättre med nacken.
På en kortsidan fladdrade reklamplasten på staketet till precis när jag red mot 5.an så han svajjade till o glömde ena frambenet så den bommen rasade.
Sen tog han i för kung o fosterland på sista hindret, sköt mig högt upp i luften, blev rädd när jag landade med en duns på honom, bockade som en rodeohäst o drog järnet varav jag flög som en vante, landade på näsan o ådrog mig en hjärnskakning.
Calle fick gå till stallet med en kompis o jag blev skjutsad till sjukhuset för undersökning,röntgen,dropp o massa prover..

De var den tävlingshelgen de.. så mamma o pappa fick ta bilen ner till gävle o hämta mig o hästen eftersom jag inte alls var i skick att köra någon bil.
Nu läre jag inte få åka ensam på ett tag ;)

Calle såg lite ledsen o skuldmedveten ut när jag kom tillbaka från sjukhuset.. lille hästen.:love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka