-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Oh yes she does :D

Jag har varit där ni terrängtränade!
Min fd medryttarponny tränade där en gång, och så kommer jag ihåg att det var en tjej som ramlade av och en häst stack ut på vägen..

Nu har Sixt ingen medryttare längre, det funkar inte.
Hon skulle ta hand om henne idag (med kort varsel, jag hade ingen möjlighet att komma ut).
Efter knappt 10 meter började Sixt stegra och bocka tills hon hoppade av (hon skickade ett sms).
Jag skrev tillbaka, sen fick jag ett "Nu förstår jag varför hon var så billig" :mad:
Jag är helt vansinnig på människan, hur kan man säga så om någon annans häst (till ägaren) för att den inte klarar av hästen?!

Tråkigt när det inte fungerade med medryttaren. Men jag skulle inte våga ha medryttare på en sån häst. Ella vågar jag ju knappt släppa upp någon på som hon kan bete sig.

Bråkar hon ofta sådär när man rider? Jag är inte avundssjuk. Vi hade en sån stolle hemma som lillsyrran skulle rida till. Hon hade hästen i två månader tror jag. Sen ville ägaren ha tillbaka den. Jag vet inte varför. Tror att den fortfarande inte går att rida. Mycket dominant häst som t o m gav sig på våran überbitch Zizi!:eek:

*lånar knapp av mig själv*

Haha! Jag är lite stolt över mig själv idag. För första gången på en månad tror jag, så red jag ut ensam på tokfian. Det här med att rida henne trött och rida ut för att hon ska få titta och springa av sig, det är en mycket dum idé inser jag ju nu. Den senaste månaden har jag bara harvat runt på dressyrbanan, varvat med ridning, tömkörning och longering. Nu gick det fantastiskt mycket bättre att rida ut. Ella lyssnade ju!!!! Det gick ju att kommunicera även när hon försökte stirra på saker. Väldigt spänd i början men ändå kontaktbar. Inte flängtrav i bästa damcykelform hela rundan som det varit tidigare.

Ja vinkinga skeppet står kvar i sin forna glans.
Du får allt ta att komma hit och hoppa med Ella tycker jag allt. ;)
Bra jobbat btw! nu får ni blanda in lite uteritter i dressyrandet, när det nu går att kommunicera med henne ute också.

Sinfonie: Den har jag nog hört om, hästen som rusade upp på vägen. Läskigt!
Dåligt av medryttaren kan jag tycka. :mad: Så säger man ju inte, det var ju inte hästen som bestämde att hon skulle klara av sig självt. :grin:

Har du tänkt att hitta någon ny?

Ft_ryttare:
Ja de blir lite lika, höga i nacken och får ta i för kung och fosterland för att inte dra ner hela hindret. :grin:

jag hörde nog om dig, en kompis var där och tävlade och hon berättade att det var en tjej som dundrade i backen och fick åka ambulans, var det du lr var det fler hästar som busade?
Tur att det inte gick värre, det blir ju världens smäll när man åker av så där. Skatta dig lycklig att det bara var hjärnskakning.

Kl:

Aprilia har fått starta fälttävlan.
Lr jaa, startfälttävlan om vi ska vara noga.

Det gick ju kalas, Inget vidare snyggt på dressyr banan med tokspänd häst som laddade mot dressyrstaketen medans hon skrek på kompisarna i hagen (som hon aldrig annars bryr sig om annars.)
Flängde järnet över 60 cm höga hinder som banhoppningen var, hon tyckte de var jätte fjuttiga. Sen körde hon räser i första delen av terrängen.

MEN! vi kom runt felfria och jag är super nöjd! :bump:

Kanske blir fler starter - den som lever få se! :D

De var nog min kompis hon menade.. som cyklade omkull i en trippel :crazy:
vad jag har hört så var de några ambulansfärder under helgen, jag däremot som var först ut med att studera underlaget fick inte ens ambulans utan jag fick erbjudande om några ipren o sen is på näsan.:crazy::eek:

I slutändan verkar de bara ha varit jag som var i behov av ambulans då jag var den med mest skador.. men såhär i efterhand kvittar de.
jag är bara glad över att jag är hyfsat på benen igen o kommer kunna sitta till häst om en vecka.:D

dom dära reklamskyltarna ställde till de för mer än en i helgen. livsfarligt när de stormar att ha såna. visst hästarna ska väl kunna se en elelr 2 reklamskyltar men när de fladdrar så som de gör i den blåsten då e de farligt rent utav.

å en traktor höll på att ställa till de på söndagen. lillasyster är livrädd för såna vidunder å när dom kom ridandes in på sista linjen i 130 närmast vägen å läktarna så kommer den stora gröna traktorn rullandes. jag flög ner från läktaren å hoppade ut framför traktorn å såg till så den stannade. :p

men väl var väl de för lillasyster nollade å är nu klar för falsterbo.

tror hon är mera mogen i år. å så har hon juh varit där en gågn + flyinge så nu kan de nog gå bra. hon lallar juh bara runt i 130. ska försöka få tag i filmen på fröken.

Haha, jo jag vet :D och dessutom hade jag ju honom på "prövotid" i mer än ett år så jag visste mycket väl vad jag köpte.

I regel så uppför hon sig ganska bra (eller så kanske jag inte har något att jämföra med? :p).
Jag är medveten sen tidigare att hon beter sig annorlunda om jag är med, eller om hon blir lämnad själv med någon annan, men hon har aldrig hållt på så tidigare.
Det brukar mest vara att hon blir riktigt osäker och orolig, inte "bångstyrig".
Har jag varit med från marken när tjejen ridit har Sixt skött sig mer eller mindre bra.

Flurrizen: Nej, just nu har jag inga planer på det.
Snart är det betessläpp och jag hoppas innerligt på att hon lugnar ner sig då.
Som det är nu går det inte att låta henne vila en dag utan att hon går i taket av överskottsenergi (ändå leker hon lekhäst 14 timmar i hagen/dag).

Nu letar jag efter en bra tränare och snart är det dags för en dressyrsadel.
Jag får se hur det blir i höst, jag och Sixt har börjat samarbeta och hon har lugnat ner sig (även om hon fortfarande ger het häst en helt ny innebörd ;)).
Det lutar mer åt att hon kanske åker iväg till en duktig beridare i höst/vinter om det skulle behövas.

Sixt verkar vara skadad igen :(

Hon har jättesvårt att lyfta sina bakben.
Igår morse kom hovslagare, och han flåsade och stönade mer än vanligt, och sa "Det verkar som om hon blivit stel som en 25 åring i bakbenen över en natt".
Jag lyfte på benen, och det var inte lätt. Hon är vansinnigt stel.
Hon reagerade inte på tryck, haltade/markerade inte när jag sprang.
Jag longerade henne och rörde på henne så hon blev varm i musklerna, men fortfarande lika stelt i bakbenen.

Jag pratade med fd medryttaren, hon hade inte märkt av något dagen innan.. så det borde ha kommit inatt.
Min första tanke är att det hände något när hon skulle rida..:crazy: eller har någon varit med om något sånt?

W har varit gratis i ett par dagar igen. Shit vad han utmanar mig!
Jag lösgalopperade honom på banan igår för att bli av med det värsta. Nu har jag inte helkoll på hästars kroppsspråk och signaler, men jag märkte tydligt att han var riktigt dominant.
Han gick med huvudet jättehögt. Vände sig in mot mig, blåste upp sig, piskade med svansen och gjorde ett sånt där "utblås", hur man nu ska förklara det.

Jag hade fullt sjå att hålla mig lugn och bestämd för att driva honom ifrån mig och få honom att gå i det varv jag ville. I början stegrade han, när jag försökte driva på honom. Bockade, kickade osv. men efter hand så slappnade han av.

I slutet sprang han faktiskt med lägre huvud (Fast inte så lågt som jag önskar mig...) och innerörat vänt mot mig. När jag vände honom så vände han med huvudet bort ifrån mig istället för emot mig. Det var en annan känsla helt enkelt.

Vi ska fasa ut kraftfodret nu när han har så mycket gräs att äta så hoppas vi att den här perioden ger med sig för just nu är det inget skoj att vara hästägare...

Stallägaren tipsade om att jag ska göra en rundcorall för att kunna jobba honom mer utan att han kan springa ifrån mig. Vet ni något om rundcoraller och träning i sådana?
Jag känner att jag behöver jobba honom från marken en hel del för att vi ska komma överens och börja lita på och respektera varann. Finns det några bra böcker att läsa?

Kul att se alla filmer! Mer sånna! :D
Jag är så sjukt sugen på att komma igång att rida och träna med. Nån månad till, sen kanske! :d (måste dock också ge mig ut i sadelletarträsket först...)

Flammans sparkande i boxdörren verkar tyvärr också ha resulterat i ett överben :( Såret har läkt fint, men en svullnad på utsidan skenbenet ovanför kotan vägrar ge med sig. Hon är inte ett dugg halt (och har inte varit på helatiden) så jag hoppas att det inte ska påverka henne mer än utseendemässigt.

20100510+036b.jpg

20100510+028.jpg

Ååååh så fina dom är :love:

Förresten, nån som har tips på bra löshoppningsövning för att få lite mer rygg i sprången? Filmsnutten från förra inlägget visar Akilles special, att liksom "katt-hoppa" över.

Tack! :love:

Inte så bra koll på löshoppning/hoppning, men kanske prova att länga oxern istället för att höja? Borde inte det ge mer rygg? (obs. jag leker gissningsleken nu :angel:) Någon annan får komma med de rätta svaren sen! ;)

Jag har en tanke om studs (eller linje med 3 hinder/1 glpsprång) med lägre och bredare oxrar (eller varför inte studs med 140oxrar :idea:)..

Fasiken, på den tiden jag jobbade som instruktör kunde jag spotta ur mig bra övningar men numer står det helt stilla :D Skulle verkligen behöva fara ut och se lite träningar i både hopp och dressyr för att få inspiration!

Daredevil: Jag spanar efter er på tävlingarna framöver!:bump:

Haha, ja gör det! :)

Nu är vi tillbaka i Jönköping efter 4 veckors praktik i skåne, det är därför jag inte varit inne på lääänge!

Nu känns detsom att det finns hopp inom hoppningen, hon hoppade jättelugnt och fint när vi tränade i skåne, hela 105 cm med en grön saftey-system grind under, tittade inte ens och var typ femtioelva meter ovanför ;P

Fast målet med året är ju att ta oss runt en 90 lokal. Skynda långsamt

Aprilia har fått starta fälttävlan.
Lr jaa, startfälttävlan om vi ska vara noga.

Det gick ju kalas, Inget vidare snyggt på dressyr banan med tokspänd häst som laddade mot dressyrstaketen medans hon skrek på kompisarna i hagen (som hon aldrig annars bryr sig om annars.)
Flängde järnet över 60 cm höga hinder som banhoppningen var, hon tyckte de var jätte fjuttiga. Sen körde hon räser i första delen av terrängen.

MEN! vi kom runt felfria och jag är super nöjd! :bump:

Kanske blir fler starter - den som lever få se! :D

Självklart skall det bli fler starter!!!

Vi skall iväg till Gärds i helgen igen och rida fälttävlan ! Vi har hunnit vara med på 2 debutant än så länge och första i Plönninge gick riktigt bra , han var lite avvaktande i terrängen men vi kom runt med ett stopp.

http://www.youtube.com/watch?v=lFCvlGhz8Bw

Sedan helgen efter var det dags i tranemo och det var ju ett äventyr för sig

:eek:

30887488.jpg

Sen fortsatte vi utom tävlan och jäklar det var skillnad i terrängen från veckan innan :)

http://www.youtube.com/watch?v=Z3LMqur3FjQ

Nejmen vad kul att ni ska till Gärds :laugh: Jag planerar att åka förbi och titta lite. (om det inte är kasst väder) Ska hålla ett extra öga efter din fina grå!

Jag startar runt 12 på lördagen i dressyren och har terräng runt 14

hur långt har du emellan?? provat att dra in de lite emellan för att de ska bli mera tänk å sätta sig innan oxern?! för juh längre de är emellan juh mera gas å flänga sig över. min löshoppas riktigt kort för att tänka till.

(uppsuttet rider vi kombinationer på 5.50 på ca 1m höjd) för att få dom att bromsa å tänka

3 studs med bara 2,5 emellan kör jag lite då å då med min dam. hon har dock hoppat alla några ggr så man får se till så dom e lugna.. :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V