-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jag longerade faktiskt igår och då såg han fin ut. Orkade galoppera 2 varv åt varje håll, men det syns att det är jobbigt.

Jag har tömkört en del, men jag tycker inte jag får till det ordentligt. Det är tömmar överallt och tillslut hamnar jag på volten ändå. Hur i hela friden lär man sig den konsten??

Trän träna träna, jag kan icke säga att jag är hajj på det men efter en häst med ganska stora ryggproblem blev det tömmkörning i 7 månader, varje dag istortsett. Så det är bara att träna på. ;)

Ja jag kanske flyttar. Men vet ju inte vart det är ju! :D
Hur långt ifrån mig kan det vara?

Ang att han krånglar igen...
Tror du inte det kan vara att han helt enkelt är trött i kroppen?
Nu har ju jag inte sett honom live, men om du säger att han är stor i gången och stor i kroppen kan det ju mycket väl vara så att han är trött.
Han kanske behöver vila helt från jobb och sånt ett tag. 2 veckor kanske räcker, kanske inte.. Det märker du när du provat.

Lr så kan det ju vara så att han har stört sig på sadeln om den kanske inte passat 100. Att han har jobbat emot den och blivit stel i ryggen och i bakkärran. Kanske tillochmed att den legat värre i vänster var och det är därför han krånglar mer där.. ?
Går han täckad ute?

Bara spekulationer från mig, men det verkar ju inte vara nåt eftersom du kollat upp honom.

Men har du kollat bakknän lr hela bakbenen?

Jag står nog ca 2½ mil från ditt stall. Bor du i stan så är det ca 1½ mil ut mot väring som stallet ligger... Fast det finns inte plats för två hästar tyvärr...

Han är täckad ute för det mesta. (Utom när det är sol och torrt).

Han är stor i gången men liten i kroppen:-) En tanig krake skulle man kunna säga, även om det är på bättringsvägen.

SI-lederna är kollade och så gjordes ett böjprov, men de böjde bara en gång så det borde vara bara bakknän som är kollade? Eller provocerar de samtliga leder på en gång?

Vi kanske ska testa med vila. Bör man skritta för att han inte ska tappa de muskler han har byggt upp eller bör han få helvila tycker du?

Jag bor 10 meter från stallet jag har mina i... :D
Har 1,5 mil in till stan.

Oh.. Då har jag missuppfattat dig ju. Trodde han var stooor ju. ;)

Tjaa jag vet inte faktiskt.

Du känner han ju bäst, men testa med att trappa ner honom och sen låt honom skritta lr gå promenader i 2 veckor lr så. Varannan dag kanske och sen bara i hagen den andra dagen. Smyg igång honom igen. Du lär ju känna rätt fort om det kommer tillbaka, jag vet inte, men kanske man skulle kolla upp honom igen lr så.. lr alternativt ge honom mer vila.

jag är ju rätt dålig på sånt här, men det är vad jag skulle testa om det var min häst iaf. :)

Nä. 165 cm skinn och ben var han i december. Nu börjar vi hitta muskler igen.
Men han har stoooora gångarter:D

Kan man bo där??! Lyxigt med nära till stallet:-D

Härligt med en häst som kan ridas av andra och det går bra med en gång. Det är ett gott betyg till den som utbildat hästen.;)

Jag får skämmas över hur jag utbildat/inbillat min häst.:D

Tack:)...*suger åt mig som en svamp*...

Nu tror jag även att det handlade om att den här ryttaren är väldigt hästvan och har ett inneboende norrländskt lugn som bidrog till att det blev bra hela vägen. :D

Igår hopptränade jag för första gången på 1 år. Åttan har ju inte heller hopptränat sedan dess och före de var han knappt hoppad alls. Förutom Åttan och jag var de ett till ekipage som var med, den hästen är lika gammal som Åttan och nästan lika oerfaren så vi blev ett riktigt bra team!
Vår tränare är otroligt duktig på att hitta på roliga övningar, igår blev det som uppvärming upphöjda bommar. Nyttigt för Åttan eftersom han gärna springer fort, och inte jobbar genom hela kroppen.
Sedan satte hon upp en serie på tre hinder som vi skulle trava in på. Åttan drog både åt vänster och höger några gånger under träningen, han kommer in i serien ganska så snabbt utan att lyssna på mig och sedan inser han när han nästan är över första hindret att han inte balansen.
Men han har helt rätt inställingen till hoppningen och försöker alltid göra sitt bästa, och de är det viktigaste! I slutet blev det en liten bana, först serien och sedan stod det ett hinder i början på ena diagonalen och sedan ett till på andra diagonalen.
Jag är jätte nöjd över framförallt Åttans insats, jag måste däremot tänka på att inte låta honom gena så mycket efter hindrerna och göra mycket mer halvhalter så han blir lite uppmärksam på mig.
:)

Oyes det kan man! ;)
Så har jag alltid haft det och det är så skönt. Håller med om att det är lyxigt. :D

Haha okej, då är jag med. Men nog jobbigt med stora gångarter och att försöka hålla ihop allt. :)

Altius: Kul att det gick bra, det där med balansen kommer ju mer du håller på,
Låter som han skötte sig fint med tanke på att det var ett himla tag sen han tränade sist. :)

Ja, det tror jag också! :) Nu vill jag hoppa mer, mer och ännu mer haha. Men jag får hålla mig 12 dar till ;)
Nästa gång får jag be någon att fotografera mig, de är alltid kul att ha bilder!
Jag har faktiskt börjat träna själv nu, har hållt på nu i ca 3-4 veckor. Skulle se om det ger mig något i ridningen att vara lite mer vältränad. Jag joggar varannan dag och går resterande.. Nu rider jag kanske inte dem mest intensiva pass på Åttan, men jag känner ändå att det ger lite. Jag skulle gärna vilja börja med yoga eller något liknande, tror det skulle kunna vara nyttigt att lära känna kroppen lite. Fast vet inte om jag har tålamodet :D
Tränar någon annan här??

Låter bra att du är på att träna! Kul att höra. :)
Jag tränar massor.. omedvetet. :D

Lr tjaa, har väldigt fysiskt jobb som jag tränar hela kroppen i.
Rider 2 hästar varje dag, cyklar 3 mil om dagen med 2 hundar.
Hämtar hästarna i backiga hagar och gör alla stallsysslor som att bära hinkvis med vatten och liknande.

Så jag behöver icke gymma iaf. :D

kl av mig själv

Ny bildpå Aprilia, mycket fin.. Lr nåt. :D
Inte den lättaste att ta på om man säger så. :p

Oj, ja du behöver verkligen inte träna något mer! Herrejisses :D

Vad fin hon är, hon ser verkligen blank och fin ut! :) Tycker de är lätt att dem ser lite raggiga ut nu när pälsen börjar växa efter klippningen och så där! Fast b-vitamin hjälper endel.

...jättesnygg bild... eller nåt.

Hur f-n hinner du med att jobba då? Eller är du lyxhustru?

Jag är inte alls i form. Premiärkörde motorsågen igår för denna vinter har gjort att mammas vedförråd har sinat. Och jag vill ju inte att hon ska frysa ihjäl inomhus så ingen kan ta ut hästarna så det var bara att börja såga lite. Fanns torra stockar att ge sig på. I morgon ska jag attackera en gammel gran. Och jordfräsa landet och byta däck på trailern.

Och för att hålla sig till ämnet; två lektioner i dressyr är bokade.:banana: Nu jefvlar.:devil: Nästa torsdag får vi se om jag kan bidra med film. Ny filmkamera är införskaffad.

Ånej, så bra har jag det inte.. Jobbar på Cementa så det är full rulle! ;)
Men du ligger i ser jag också, nu kanske det å andra sidan är lite lättare än med stora magen för ett tag sen. Finns ju alltid nåt att göra, så är det ju.

Oh! Film vill vi se!:bump:

Altius:
hehe, jag har mina knep.. :D Det måste man om man har en svart häst. ;)

kl av mig själv.

Hittade en till bild på damen med lilla magen. :p
Tack vare magen så åker sadeln fram och shabraket bak. :crazy:
Men munkorgen är redan på så får hoppas det hjälper lite grann iaf.

Tror bestämt den är från igår!

Sådär såg Ella med ut förut. Innan Amerigon kom in i vårat liv. Scabraket hängde som en mantel efter sadeln. Skitfult.

Men nu behöver jag inte spänna ut på yttersta hålet på höger sida för att kunna få om gjorden. Inte bara min mage som drar ihop sig.

Ella har fått vila två dagar. Tyvärr. Får se hur hon går idag.

Låter bra att Ella börjar tappa mage, då har ni jobbat på bra! :)

Ska på sadelutprovning snart igen, men vill få ner magen lite grann till innan det. ;)

Men hörrni:
Foderstater vill jag veta nu, vad äter era raringar?
Behöver lite tips tror jag nog.. Hellst av er med hästar som är lite runda om magen. ;)

Jag har en rund och en normal :angel: Den runda araben äter, förutom hö, bara lite skrammel i krubban (= en mix bestående av fodret han fick med sig när han flyttade till mig, Groov och müsli) och mineraler. Men han ser ändå högdräktig ut :D Akilles äter 1 l./dag av Kraffts gröna müsli och mineraler, tidigare fick han blåa müslin men höet nu är rätt näringsfattigt så därav bytet.

Rund om magen kan jag ju inte påstå att min är... Men han äter:

12 kg hösilage. (Tidigare 16 kg, men han äter inte upp längre.)
1 kg havre
3 kg korn
3 dl olja
betfor
mineraler

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka