-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Tack! Funkade filmen utan att hacka? Den var jättehackig när jag tittade haha. Han är efter Silvano!

Den är finfin "din" 04.a... såg henne inte på banan men red fram samtidigt som henne.

Calle fick oxå debutera 130 i helgen, dock med 2 hinder ner men jag är ändå jättenöjd med honom.
Började meetinget med en nolla i 120 där han skuttade runt som om de var cavaletti.
Red 120 idag oxå och då hade vi ett ner o de får jag helt ta på mig.
Satt o myste för att allt kändes så lätt så jag glömde hålla ihop på en distans och blev alldeles för sen in i komb.. hoppsan.
Hästen försökte rädda sig ur de men är ryttaren dum får hästen lida.

Övrigt kan jag säga att jag vann framhoppningen under lördagen (då vi red fram till 130). Calle hoppade helt makalöst bra :love:
Calle har blivit så mkt mera reglerbar nu och äntligen kan jag börja rida på rätt antal galoppsprång på distanserna istället för ett mindre hela tiden.
Sen letar han hinder på ett helt annat sätt nu, idag höll vi tex på att hoppa ett hinder extra mitt i banan för calle tyckte de var onödigt o runda de.. sög som tusan mot de :angel:

Nu tränar vi vidare, måste få honom lite rundare i formen mellan hindren för just nu har han huvet lite högt inne på banan.
Sen finns de filmer.. jag ska ladda in dom imorgon så ska ni får se.

Var idag i Tulstorp och så på hingstvisning. Där var även unghästar som var 4 år och fem år osv. Det jag såg där gjorde mig gott ...nämligen att även herr Brinks hästar tar bettet och tar upp huvudet....om än en kort stund men det syntes. Vilka bett han hade vet jag inte men det gick två tyglar upp till handen. Är kanske av den lite stärkare karaktären. detta visar att vi är inte ensamma om detta . För min del kändes det bra att se det ger mig hopp om min 04.
För första gången i torsdags fick jag ge honom ett och det var ett rejält rapp
med piskan......för han stannade (inte för första gången) fram för ett lågt hinder. Sedan fattade han att husse vill att jag ska hoppa.

Är det aldrig någon annan som har problem eller är alla rutinerade ryttare och vet precis vad de ska göra så att hästarnar går klockrent ??

Nej de är klart att vi inte vet exakt vad vi ska göra men man jobbar på, testar olika saker och tar framförallt hjälp av tränare.

förresten.. menar du att brinken satt med nån typ av konstigt bett (2 tyglar från varje bettring?) på 4-5 åringar?!?!

Nej de är klart att vi inte vet exakt vad vi ska göra men man jobbar på, testar olika saker och tar framförallt hjälp av tränare.

förresten.. menar du att brinken satt med nån typ av konstigt bett (2 tyglar från varje bettring?) på 4-5 åringar?!?!

Ja jag har for mig att jag såg det ..kanske det var den där 6 åringen Hohenstaufen....men jag ska höra med mina kompisar om det också var på den 5 åringen Santiago.
Jag för min del rider också för tränare 1 gång dressyr och en gång hoppning per vecka....och självklart testar man saker.....men helt ärligt så är det stora upp och framförallt ner gånger man har...men så är det kanske när man har Urbino i blodet.

En 6 åring kan jag tänka mig att dom red på kandar men på en 4-5 åring känns de väldigt fel.
Fast jag är ju hoppnisse numera så jag kanske har missat något inom dressyrens utveckling :p

Jo visst har man upp o nergångar mest hela tiden, men de är lite charmen med hästarna. De är levande material att jobba med och dom reagerar olika mest hela tiden.
Sen är de klart att vissa är svårare än andra.

Tack!

Och jo, absolut upp och nergångar. Min är stor och har växt sent, så han har/har haft himla svårt att hålla koll på kroppen. Själv känner jag att det är jätteviktigt med bra tränare så man känner att man gör rätt och kan hålla motivationen uppe när det går mindre bra.

Har fått upp min andra film nu också! :) Det är mycket galopp, speciellt i höger varv som är den lite svårare galoppen. Har börjat kräva lite mer samling redan från fattningarna och han har lite åsikter om det, speciellt i det varvet, men på det hela är han duktig! Det är kul i slutet för han trampar ganska bra några gånger, dock inte med mening men roligt att titta på. haha

http://www.youtube.com/watch?v=7rThiieXTMc

Ser trevligt ut!
Min typ av häst! :d
Vem var den efter?

Jag tror att den är efter Nobel om jag minns rätt.

Varför i helvete tog vi inte den hingsten när Ella tillverkades??!!:mad: Han var en av kandidaterna men valdes bort pga 90dagarsavgiften. Fan. Min kompis har betäckt sitt sto med Nobel och har fått en avkomma med kalasgångarter. Man blir sur på sig själv.

Nu har jag laddat upp filmerna från helgen, den felfria 120 är inte med för den råkade jag radera bort i hetsen att hinna rensa minnet på kameran tills min kompis skulle rida.. hoppsan.

Men 130 och gårdagens 120 finns med.
Vet att han går lite högt med huvet emellanåt o att jag håller i honom lite för länge ibland istället för o mata på med benen, men vi har ändrat mkt i vinter och har inte riktigt fått till de på tävlingsbanan än.

130
http://www.youtube.com/watch?v=MQTKJy3ReEw

120
http://www.youtube.com/watch?v=eotwVR88AAI

Guuud vad fina ni är tillsammans :love: Visst, lite högt går han väl med huvudet men helheten ser så trevlig ut - jämnt och lugnt, det gillar dressyrryttaren Modett :D Men visst har han blivit ljusare, eller är jag ute och snorklar?

Han är helt klart mkt ljusare, ljusnar väldigt fort men vinterskruden brukar vara lite ljusare än sommarskruden.. så hoppar han mörknar lite när sommarpälsen kommer.
Men de dröjer nog inte allt för många år innan han är kritvit som sin far.

Åh, han blir nog stilig som vit! Fast riktigt mörkgråa hästar är så :love:

Har ju, som jag säkert sagt förr, alltid gillat skimlar men det är å andra sidan inte alltid kul att äga dem :cool: Mihloo använder allt som oftast en bajshög som kudde vilket innebär en stor brungul fläck på höger ganasch utöver alla fläckar på kroppen. Tur att han inte ska tävla längre :D

Grå hästar ska de vara, de är de finaste :)
Men som sagt..ett helvete att hålla rena men våtservetter för spädbarn har blivit min nya kompis.

Vad fina ni är tillsammans! :)
Men tänkte bara på en sak, martingal kanske? :D
Jag tycker han ser lite stretig ut? Min tanke var att han kanske blir mindre stretig med martingal?
Men han hoppar mycket bättre än förra säsongen, leker ju över hindren! :d
Du har också blivit mycket duktig! Bra kämpat! :bump:

Brago:

Det första jag tänkte på är att han passar in i nästan varje fattning, akta dig för att låta han göra det. Det kan vara riktigt svårt att vänja honom av vid det senare. Min gamla lärde sig mycket fin pass hos ägaren innan mig. :crazy: Och det gick knappt att vänja honom av vid det. Det tog 11 år tt få bort och kanske nåt år att lära in, och det var fortfarande inte helt ok innan vi tog bort honom.
Ett litet tips bara om du ska ut på tävlingsbanorna senare, pass gillas icke av domaren. Tro mig. ;)

Annars tycker jag det ser fint och prydligt ut, Han kommer bli riktigt fin med lite mer rutin och massa tror jag. Och du sitter jättefint. :)

Nu hade du fel.
Silvano är han efter. :)

Men Nobel är inte helt fel heller.
Har en kompis med 2 egen uppfödda efter Nobel, de är inte fy skam direkt.
Den ena hennes är tillochmed snuskigt lik min Aprilia, och då kan det ju bara vara bra. ;)
:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka