04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

*Dags för lite uppdatering*

Träningen fortgår av Lilly. Jag är så förundrad över att hon inte visat minsta lilla hälta under den här 2 månadersperioden:confused:. Hon har ju jobbat rätt hårt...

Igår tog vi en skogsrunda som utvecklades under tidens gång till att innefatta asfaltsväg, grusväg, skogsväg, avancerad "off trail" och alla gångarterna under 2 timmar!!!. Hon var pigg, framåt med bra steg. Bytt bett till ett Billy Allen och helt plötsligt funkade hon i alla förhållningarna och vi hade god kontakt hela tiden även när hon tände på under galoppen. Fascinerande!!! Lite så att jag hoppas kunna debutera i D-klass i augusti...hoppas hoppas hoppas:D

Var det idag Chili och Hazze skulle till veterinären? Håller en tumme för er i så fall och hoppas på rapport när ni är hemma!

Här händer det grejor hela tiden, men mest kretsar allt runt Carismas föl för tillfället, han är så bedårande :love:
Compassion2.jpg

Men, de andra blir inte bortglömda, utan får jobba på ändå. Idag var det hoppträning för Lasse, allt gick så jäkla plätt-lätt, så vi fick sluta i förtid, för att vi inte skulle förstöra nått :rofl:
Skönt att det gick bra då han krånglat lite de senaste två träningarna, då han kommit på att man kan smita förbi hindret i sista sekunden, så matte hänger som en docka på ryggen i förfäran :o
Men inga sådana tendenser idag - tack o lov! Spikrakt på!

Imorgon är det körträning. Är lite smått biten av detta och tittar runt på selar för att ev köpa mig en egen :d. Lånar en kompis sele för tillfället.

Sen är det betessläpp 31 maj för Lasse liten! En hel månad ska han få gå och drälla och bara sköta käkmusklerna. Han kommer må som en prins :D

Guud så kul!:laugh: Shiit 2 timmar!:eek: Van Remo & jag har bara ridit 35 min som längst, och då skrittade vi bara:angel: Haha, vaddå vi är liiite efter:rofl::angel:

Har extremt mkt i skolan just nu, så det blir tyvärr inte så avancerad ridning. Ska ta mig i kragen & ringa min instruktör & se om vi inte kan rida en liten lektion snart - så jag kan få lite tips & "vägledning". Hade inte tänkt börja rida regelbundet för henne, förrens i höst, men lite hjälp på traven skadar ju inte:)

Från idag:
20667031.jpg

20667030.jpg

Japp, det var igår. Och tyvärr måste jag nog säga att den här tråden för otur med sig...

Han har ett brutet strålben som tydligen är en extremt avancerad fraktur, hovbenet har mycket bättre prognos, men strålbenet är nästan lika med noll. Kunde ha fått honom utdömd på plats om jag velat... *det finns ingen smiley som representerar mitt söndergråtna, sorgfulla ansikte*

Men eftersom han är så ung och det är ett bakben (framben är värre) så ger vi honom 6 veckor i sjukhage med ringsko med sidokappor för stabilitet. Det går ju liksom inte att gipsa eller så när det sitter i hoven. Visar han förbättring kan vi ta ett beslut att fortsätta med sjukhage i ett år (herregud vilken lång tid), inga promenader, bara total vila. Men utsikterna är ändå dåliga, det är nästan omöjligt att han blir ridbar. Eventuellt som sällskapshäst, men de flesta avlivas.

Visar han ingen förbättring efter 6 veckor så slocknar ett ljus då. Vet liksom inte om jag kan gråta mer nu... Har inte ätit på jag vet inte hur länge, sen i tisdags kanske. Jag är så chockad och så otroligt ledsen. Men än så länge verkar han inte bry sig om att stå ensam i sjukhagen, är mest hans kompis Casper borta i hagen som gnäggar och ser orolig ut.

Nu ska jag strax åka hem och ta emot hovslagaren, och hålla varenda tumme jag kan hitta.

Nej!! Men herregud, stackare... :cry:

Jag håller alla tummar jag har samt säger åt hela familjen att hålla sina! Blir så ledsen för din skull....

*kl*

Nu har vi som sagt kommit igång med ridningen (om man nu kan kalla skrittning för ridning i någon större skala) men iaf han har blivit så seeeeg är det normalt att unghästar bli det? jag försöker variera ridningen men de dagar jag är ensam hemma så vill jag hålla mig på ridbanan så idag hade vi ett skrittpass där och som sagt han var såå seg ingen framåt bjudning alls. Skrittpassen är inte alls långa och idag red jag bara fem minuter på honom eftersom han var så seg. När jag ridit honom ute så är det väl kanske 20 min pass. En gång red jag 30 min skritt och han var helt slut efter det.

Tänkte börja trava honom till helgen tror ni det kan få honom att börja tänka framåt? eller har ni något annat tips? han är inriden i både trav och galopp men eftersom han varit konvalecent måste jag ta det försiktigt så ingen galopp än enl veterinären.

Till Chili vill jag bara säga samma råd som andra gav mig... lyssna på fler än en veterinär om du inte redan gjort det. Håller f.ö. tummarna för Hazze. Detta ska INTE bli en oturs tråd... INTE tänka så!

:eek::eek::cry::cry:
Din stackare, vilket hemskt besked.
Stackars Hazze oxå , så ung så ung.
Men jag skulle, precis som Scilla, låta de ta tid o ev kolla med flera veterinärer.

Jag vet hur förtvivlad du känner dej, jag var med o ungefär samma sak i vintras med vår 2åring som blev jättedålig o fick en skada på en halskota.
Vi vet fortfarande inte om han blir en normal ridhäst som håller för träning, de får tiden utvisa.
De var några mörka månader med många veterinärbesök o olika veterinärer. Idag går han i sin hage med mamma och sin lekkompis på 1 år. Han verkar ganska obekymrad men eftersom ingen vet var denna skada kom ifrån så vet vi inte heller om de blir sämre.

Väntan och ovissheten är värst men efter ett tag så rullar faktiskt livet på som vanligt och de är bara ibland som man gräver ner sig.
Jag håller alla tummar och tår jag kan för att de ska läka ihop.

Jag hoppade Windy uppsuttet för första gången igår. Vi var med på 4-åringslektionen för 2 veckor sen men då slutade styrningen att fungera efter framridningen så vi kom inte längre än så då. Men igår orkade hon igenom hela :bump:
Jag har inte ens löshoppat henne på ett år så först fattade hon ingenting och snubblade igenom hindret flera gånger. Sen kom hon på hur man gjorde och efter att hon tagit sig över några gånger så fick hon hoppa en bana på 4 hinder och två cavalettiserier. Vägarna blev katastrof så jag väntade mig att hon skulle försöka bryta ut men nejdå, hon hoppade alla :eek: Vart rätt chockad över det, hon var inte ett dugg tittig. Är väldigt nöjd med min lilla loppa nu :love:

Nu blir det inga fler lektioner på ett tag för nästa helg ska de få åka på bete så att lilla Stormen får en lekkamrat.

Tack allihopa! Vad söta ni är.

Nu har jag hunnit få lite distans till det hela. Blir inte gråtfärdig av att läsa det ni skriver... Så jag har bestämt mig för att ta det hela jättepositivt! Klart han blir bra. I princip. För om man ser till skadan, så har han de bästa förutsättningarna som går. Det är ett bakben, han är ung och han är liten. Ju tyngre häst, desto sämre odds. De som har blivit bättre har ju varit ponnys; de har blivit ridhästar! Och just nu känns allt förutom avlivning som en stor vinst. Okej om han bara kan gå som sällskapshäst, han har i vilket fall ett livslångt hem här oss mig. För jag har ju inte köpt en tävlingsmaskin, jag har ju faktiskt ansvar för ett liv, precis som om det vore ens barn.

Det är lite klurigt att komma på vad jag ska göra nu. Har ju min nordsvensk också, men känner inget sug efter att rida honom. Kanske en gång i veckan eller så. Får väl fortsätta med mina promenader/joggingturer och givetvis att hålla Hazze sällskap. Satt hos honom igår och läste en bok :) Men nu har han en liten hage i Caspers hage så de går tillsammans, betar mule vid mule under staketet :love:

Återstår väl att se vem av oss som blir mest galen av att inte kunna rida, han eller jag...

det låter ju riktigt bra iafall! forstätt kämpa!

min lilla 04 leverloppan, vårkänslorna väller!
ridningen är kannske i en liten svacka, förra veckan gick allt oooootroligt bra, i vetckan har det vart lite si å så med det ;)
Galoppen känner jag en stor skillnad i, , hästen går att svänga! =)
sen har hon blivit rund å go, kannske lite väl rund också...

men jag fattar inte hur man länkar bilder hit med 'nya pixbox...'

Senast ändrad av en moderator:

Nej :( Beklagar verkligen att det var så illa med Hazze.
Men du verkar tänka positivt och det är bra! Tänker man positivt mår man oftast bättre!
Och vilken tur att du kom in till klinik och röntgade honom!
Lycka till framöver och njut av din vackra häst!

Hrm, njuta sa du? Ska berätta vad som har hänt idag...

Gick upp vid nio och upptäckte att Hazze smitit ut och gick i hagen med Casper. Så jag gick och betade honom lite utanför hagen tills pappa satt upp en ny sjukhage i skuggan.
Sen satte vi Hazze där, stod och diskuterade lite. Sen, utan förvarning och från stillastående, så spränger Hazze staketet - rätt över mig! :eek:

Hann inte göra något, minns inte heller något. Rullade ca 6 meter bort, slog i huvudet nånstans på vägen. Hazze i full galopp över hagen och mitt huvud bara sprängde så jag trodde det gick sönder. Upptäckte snabbt att jag dessutom gnidits in i brännässlor över hela kroppen, slagit upp knäna och något var fel med min ena tumme... När vi skulle kolla var jag hade stannat så hittade vi kniven där - ja just det, kniven jag haft i handen hela tiden för vi höll ju på med staketet :cool: Och sen lite berg som stack upp ur marken ca 50 cm från där jag slog i huvudet i brännässlorna...

Så kom för en stund sen hem från 4 timmar på akuten. Hjärnskakning, extrem nackspärr/nacksmärtor och om tummen inte blir bättre på en vecka ska ny röntgen göras för tydligen kan man inte alltid se sprickor direkt. :grin: Har aldrig varit så här groggy, illamående, borta och snurrig förr. Kunde inte mitt hemnummer, skakade och somnade hela tiden i undersökningsrummet..

Det gick iaf bra med Hazze. Det första jag gjorde var att fånga in honom, in i box + Casper i sin box, sen Hazze i sjukhagen vid stallet och Casper i stora sommarhagen med andra hästarna. Sedan dess har Hazze varit lugn, så antar att det är där han kommer att få stå även om det är en sjukt tråkig hage utan skugga... Yay us!

Senast ändrad:

Men herregud din stackare!! Tro vad som hände, han bara ånga rakt över dig alltså?? Skumt...

Hoppas du mår bättre redan imorgon!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar