04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Jaha, då var det officiellt... Nästa vecka fick vi tid på Skara. Onsdag.

Jävla skit också :( Vet liksom inte vad jag ska tycka och tänka. Antingen skönt att få det hela utrett, och att det inte verkar vara så illa och det blir väl tuppkam och kortison, en månad eller två med vila.
Eller helt jättehemskt, mitt första klinikbesök med egen häst, min helt nyinköpta häst dessutom. Som just börjat komma igång...

Näe, det bäddar inte för en glad helg detta.

Ska du till kliniken för att de ska fortsätta undersöka eller konstaterade vet att han ska behandlas?

Jadu, bra fråga. Både och antagligen. Vet. kunde inte säga exakt vad det var men högst troligt en vrickning. Han kunde inte heller säga om den satt i kotleden eller hovleden, men mest troligt hovleden. Så undersökning för att kunna ge rätt vård. Och rådet att i fortsättningen alltid ta sådana här hältor direkt till klinik, han kunde inte göra nånting ändå.

Det är iaf inte en hovböld.

Tack alla som tycker Carisma och bäbis är söta :love: Det tycker jag med!
Njuter av dom varje dag :D

Vid hältor brukar jag göra som du, avvakta en vecka eller två för att se om det blir bättre av vila. Blir det inte det, så åker jag direkt till kliniken. Att ta ut någon till stallet är utkastade pengar, då de inte har utrustning så de kan undersöka ordentligt.

Tycker inte att du ska se allt helt svart, visst är det inte roligt med sjuka hästar, men bara för att man åker till klinik så är det inte slutet för hästen. Och iaf jag tycker det är skönt att få reda på vad som felar, så man får svart på vitt vad det är och vad som ska göras.
Varje dag man går hemma i ovisshet tycker jag är hundra gånger värre, för man hoppas så varje dag att de ska vara bättre, men så släcks hoppet när man ser nån rörelsestörning.
Sen även om hästen blir bättre går man och inbillar sig och funderar på om de går rent hela tiden -usch nä- Åk till klinik, få allt utrett!

Sen måste jag säga att du haft ett himla flyt om du aldrig behövt vara till klinik med häst innan. Förr eller senare hamnar nog de flesta där :(

Kan säga att min 04a Lasse har vatt på klinik upp mot 20 gånger (MINST) i sitt fyraåriga liv hittills :( Fast det är för att han är en busig olycksfågel. Men än sålänge lever han i allra högsta grad ;)

Lycka till på klinikbesöket!

men hur lovely var inte den där :love::love:

Stort grattis till fölisen, tur att de inte blev ett sto, hade jag nästan måsta köpt den ;)
Hur ska du kunna sälja den sen?

Gick allt bra med fölningen?
Vad ljus hon har blivit carissma.

Han är så kär, så kär :love:
Jag vet inte hur det ska gå till att göra sig av med honom, men jag får vara benhård mot mig själv och "vill ha" suget :angel: Kan ju inte samla på hästar :D

Fölningen gick så bra som det bara kan gå, allt enligt skolboken!

Ja, hon har ljusnat väldigt det senaste året. Även om jag älskar den mörka skimmelfärgen, så måste jag säga att hon ljusnar med stil! :love: Snart är hon vit :eek:

Måste ut och titta på pållarna!
jag får ingenting gjort dessa dagarna, bara sitter och tittar på mamma och son! hihi

Tack, det peppade lite!

Och nej - jag har aldrig varit på klinik med egna hästar! Har följt med en kompis till travbanekliniken i Halmstad bara för att hennes häst behövde lugnande för att sko. That's it. Det värsta jag har haft har varit en nästan avdragen sena på min pensionerade 27 år gamla ponny - men det konstaterades utan klinikbesök (vi skulle ta bort henne när som helst ändå så petiga var vi ju inte).

Och det är ju som du säger, ovissheten är hemsk! Mamma säger att det ser ju jättebra ut nu men jag bara snäser och muttrar nåt om att hon inte kan nåt om hästar... :o Jag är bara glad att jag har ett flexibelt jobb så det är inga problem att vara ledig hela onsdagen. Ska bara ha fatt i en transport men det är verkligen inget problem.

Det konstiga är att jag inte fick någon räkning nu. Antar att den kommer på posten :grin:

Det går säkert bra, som sagt, häster åker in o ut på kliniker dagligen och inte är det alltid allvarliga saker! Och skador är ju en del i hästägandet oxå tyvärr.. Man får njuta av de perioder som är skadefria! Och du har ju som sagt haft väldig tur så här långt med tidigare hästar! Man är ju alltid nervös över att åka till klinik, oavsett vad det gäller! Pepp-kram!

Vilken fin fölis! :love: Och vad fin Carisma ser ut också!

-------

Jag fick min sadel idag :) Trodde jag skulle få vänta länge men leverantören hade tagit in bruna så det gick fort. Var ute och provred den idag också och den låg där den skulle. Men nu har Windy blivit trött i huvudet istället så hon får vila några dagar.

NH idag igen, nyhet va den blå plastpåsen...
20541636.jpg

20541637.jpg

20541646.jpg

20541648.jpg

20541649.jpg

20541650.jpg

Bonusbilder:
20541638.jpg

20541645.jpg

Tänkte bara fråga vad en hältutredning kan tänkas kosta på Skara? Förstår att det varierar men om ni minns vad det har kostat för er någon gång skulle hjälpa... Har ju som sagt aldrig varit på sjukhus eller klinik så vet inte vad jag ska förvänta mig, och jag fungerar inte så bra (läs: jag är redan jättejättenervös) när jag inte vet vad jag ska förvänta mig...

Liksom, om jag ska förvänta mig att det håller sig i under självrisken eller om det skuttar iväg upp mot 10 000 eller mer? Försäkringen är väl till för sånt här? *nej jag har aldrig utnyttjat försäkringarna heller*

Vad duktig han/ni är! Coolt att kunna gå ut och gå med hästen lös i skogen, min skulle bara käka gräs och gran som en galning :D:angel:

Nu minns jag inte precis vad det kostade för mig men det beror ju mycket på vad som händer oxå, hur många leder de behandlar i och så men du ska hellre tänka att det går upp mot 10000 än att det håller sig under självrisken tyvärr. Men jag skulle gissa på kanske 5000 om de behandlar ett ben. Sen beror det ju på om de röntgar eller nått sånt oxå. Usch det är inte roligt det där men som flera sagt innan det är svårt att ha sån tur att man klarar sig undan. Suck... Om du skulle läsa i vår tidigare 04 tråd så skulle du se hur många av oss som har haft problem, ett tag trodde man nästan att tråden hade en förbannelse över sig :eek:

Jag hoppas verkligen att det går så bra som möjligt för er!

Usch ja... Dags att länsa kontot lite alltså. Om de bedövar och på så vis hittar var hältan sitter kanske det går smidigt. Jag vet att det är helt fel sak att fokusera på men jag är orolig för att det blir dyrt. Jag vet inte varför, det är sån jag är bara. Pengar är känsligt ämne för mig. Men det erbjuder också något att fokusera på istället för att tänka på hur pass allvarlig skadan kan vara...

Nä jag var ju inte aktiv då men har hört lite om denna förbannelse. Kanske aldrig skulle ha skrivit i den här tråden heller? :p Men det är väl nåt med dessa klantiga unghästar. Vet inte var de har varken ben eller omgivningen. :cool:

kl.
Idag har calle varit hos veterinären och fixat sina tänder så nu ska de nog inte vara några problemo tugga längre.
Han har inte haft så stora problem tidigare heller men klart irriterad stundtals.

Sen kollade vi även upp honom för säkerhetsskull, jag har tyckt att han betett sej märkligt med höger bak i samband med tömkörning, bara något steg då o då har han liksom stelnat till o blivit lite rak i höger bak o så har de lsäppt o han har travat på somvanligt.

Veterinären kollade igenom benen , böjde UA och jag red honom. De enda han tyckte vi kunde göra var att slå på honom kilsulor för att hjälpa till i träningen av musklerna runt knäleden då han trodde att han kunde vara lite instabil där.
Sånt som stora outvecklade unghästar har sa han.. inget o bekymra sej om.
Fick mkt beröm för att han var så otroligt cool o väluppfostrad (hrm nåja men han vet när han ska sköta sig hihi). En mkt trevlig häst..matte stolt :D

Åh va kul att det gick bra - alltid kul att få beröm för sin bebis:D

Van Remo har ju vart lite "osammarbetsvillig" nu på sistonde(inom ridningen) och jag tror att det har sin förklaring - nämligen tänderna - han håller på att tappa de nu:D

Red för första gången den här veckan, Van Remo var sjukt pigg & busig!
20553441.jpg
20553444.jpg

De här sista korten har du tagitr själv, men vem annars tar alla kort? jag har nån som tar kort max 3 ggr per år typ! lite lyxigt att ha nån som kan ta varje dag! Lite avis!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar