04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Hihi, det är mina underbara föräldrar & min älskade lillasyster!:love: de ställer alltid upp för mig!:) Är sååå tacksam för det!, för helst vill jag ta korten själv, men det är lite svårt när man sitter på hästen:D

KL

Jahapp, då var sommaren i antågande. Och därmed eksemtäcket på. Jag är nog Sveriges ende hästägare av svenskt halvblod med sommareksem. *suck*

Tur att man har en snäll o lugn häst som tillåter att man drar på och av ett sådant ålaskinn.

Ella är i bakgrunden med sitt "fina" täcke. Lillebror i förgrunden, foto från förra sommaren:

PICT0090.jpg

*KL*

Lägger in filmen från gårdagens träning, hon är så himla duktig och blir bara bättre och bättre för varje gång! Hon har så otroligt lätt för sig och det känns verkligen inte som man sitter på en unghäst.

http://www.youtube.com/user/andrealindgren

Imorgon blir det löshoppning, ska bli jätte spännande:banana: Första gången jag löshoppar henne sen jag köpte henne. Har dessutom bokar in en hopplektion fre den 23. Längtar som en tok:) Har helt plötsligt fått för mig att det är otroligt roligt med hoppning dressyr-ryttare som jag är:angel:

Återkommer med film imorgon från löshoppningen!

Tjingeling:bow:

*kl*

Tänk att man kan bli så förälskad i en häst som jag är :love: den här hästen är något utöver det vanliga och jag menar inte bara hans talang för hoppning utan för att han är otroligt klok.

Visst han kan busa och tjura som alla hästar men han är så klok på något sätt han läser av människor direkt och han tar tillsägelser direkt.

Idag tex så var jag ute och gick med honom och han har lite bekymmer med trafiken på den vägen, bilar bryr han sig inte om men latsbilar och traktorer med släp tycker han är lite läskigt och han vill alltid kunna se fordonet som närmar sig honom. Detta innebar tyvärr idag att han tvär vände när vi gick på vägen och jag hann inte uppfatta detta utan fick hans hov på min fot samtidigt som han knuffade omkull mig och jag hamnade under honom :eek: jag såg hovarna närma sig mitt ansikte för att sekunden innan den skulle träffa mig vika undan på något konstigt akrobatiskt sätt.

När jag reste mig skakig upp så stod han blixtstilla trots att det kom en stor trakor förbi (igen) och resten av vägen gick han jätte lugn och lydigt. Vi gick upp till ridbanan och jag satte upp på honom och han var helt ljuvlig att rida helt plötsligt hade jag stöd i handen och han lyssnade 100 % på mig :love:

Detta var första ridpasset där jag kände att jag verkligen hade honom under kontroll för de andra gångerna har han varit lite vinglig och krullat ihop sig så fort man tagit i honom.

På något sätt så kändes det som om han fattade vad som hade hänt där på vägen och vad som kunnat hända och han skärpte sig så pass ändå. Många hästar i denna situvation hade dragit direkt och dessutom säkerligen trampat på mig.

Så det var min lilla kärleks förklarning till min underbara häst :love:

Visst är det en otroligt underbar känsla att känna en sådan stark kärlek till sin häst. Varje dag när jag kommer till stallet blir jag bara så lycklig i hela kroppen när jag ser henne:love: Min fina fina tjej......

Du har verkligen en fin häst. Härligt gung i rörelserna.

Förstår att du är nöjd.

Hoppas att hoppningen går bra med.

Visst tycker man om sina små djur.

Min lilla Ella har jag ju varit med och tillverkat t o m.

Hon föddes i mina armar och sedan dess har jag varit människa nr 1 för henne. Hon är mitt lilla sockerhjärta. Det värmer i en när hon kommer och gnäggar när hon får syn på mig eller tuggar glatt när jag lägger sadeln på hennes rygg.

Gud vilken härlig "berättelse", förstår att du älskar din pålle, det verkar vara en riktigt klok häst! :love:

Vad duktiga ni är :bow:

Calle har börjat förstå sig på dressyren lite mer han oxå och idag var han jättefin :love:

Vi har en bit kvar tills hans är så pass stadig och fin som din är men nu kan han iaf böja på nacken o jobba genom ryggen även om han blir lite väl låg i just galoppen.
De känns att han har jobbigt där så man får ta korta stunder och mkt fattningar.
Idag red jag på en 8 volt o bröt av till trav vid varje varvbyte och fattade ny galopp. Han förstod väldigt fort och de gick bra att ställa honom idag utan att bogen trillade in.
Som en kul grej (och som den hopphäst han är) så provade jag att behålla galoppen och bara lägga om skänkeln vid varvbytet och vips så bytte han galopp utan minsta ansträngning eller ökning:D:D

Åh lille Hazze har helt sjukt mkt överskottsenergi. Han är nästan jobbig att hantera, det är inte roligt just nu! Han beter sig stressat och är virrig i huvudet, det märks att han verkligen börjat få stora nippran. Åh snart har det gått tre veckor av vila... Och vem vet hur mycket till?

Har inte vågat sätta upp en sjukhage. Något säger mig att han inte hade varit särskilt lugn i den...

Usch, så träligt...:(

Van Remo har oxå rätt mkt överskottsenergi just nu - fråga mig inte hur han kan ha det...:crazy::p bushästen då.

Han var duktig & stod still en stund iaf:
20595947.jpg

20596210.jpg

Okej, nästan: :D
20595946.jpg

A-K Eng och FT_Ryttare: Tack så mkt jag är så himla nöjd och glad:)

FT_Ryttare: visst är det roligt när man känner skillnad, tycker det känns så roligt att utvecklas tillsammans:bump:

*kl*
Idag red jag ut själv för första gången och jag tom satte upp på honom själv utan att stå på någon pall eller sten. Han var lika fin som igår.

Lite påfyllnad från berättelsen igår är att han är uppfödd av oss men när han skulle födas så höll han på att dö första gången när han skulle ut för han fastnade och vi fick slita som djur för att få ut honom sedan höll han på att dö igen pga en puckad veterinär som inte vill komma ut och ge han dropp då hans blodsocker var obefintligt och han var jättesvag + att han fick kolik.
Ja och nu då i vintras ville veterinären nästan dömma ut honom pga kotsenbensfrakturer. Men nu är han friskförklarad :bump::banana:

Och vi är så glad över att han finns hos oss denna underbara häst :love:

Här kommer filmen från dagens löshoppning, gumman gjorde det jättebra även om hon envisades med att hoppa superlångt ifrån första hindret ibland. Som ni ser på filmen så blev det ett stopp, blev lite svårt med taxeringen där. Men allt som allt så gjorde hon det kanon bra, sist hon löshoppades var på 3-årstestet så jag är jättenöjd.

http://www.youtube.com/watch?v=U2CXanzHwU0

Ridläraren som hjälpte mig tyckte jag var tokig som skulle använda henne som dressyrhäst:p:D

Hon ser verkligen ut att tycka det är jättekul:bump: Har ni kollat att det var rätt avstånd till hjälphindret? ska vara 17,5-18 meter från hörnet:eek:

Ibland är gudarna med oss.

Mamman till min 04:a skulle ju avlivas som 6månaders föl. Hon fick iallafall bli 19 år. Tur att uppfödaren var envis och ville ge henne en chans.:love:

vad hade ni för avstånd mellan hjälphindret och oxern?
Tycker de ser långt ut vilket gör att hon rusar på och hoppar flackt istället för att backa upp sej lite och hoppa med teknik och rygg.

De man kan göra är att leda hästen på kortsidan o sen släppa så dom inte hinner få upp så mkt fart till hindren.

*kl*

Är det någon här som vet när man kan anmäla sig till kvalitén? Kollar på ASHVs hemsida varje dag. Vill så gärna anmäla mig så det är gjort och gå vidare med träningen =)

de dröjer nog skulle jag tro.
augusti kanske.
men varför anmäla nu redan.. du vet ju inte ens om hästen är fräsh i september.
Kan ju vara i nån växtperiod eller vad som helst.
Jag kommer lösa för breeders ganska snart (tänkte nog börja kvala 14 juni) och kvalitetsanmäla gör jag ganska sent i augusti beroende på sista anm. dag.

Gorm och FT_ryttare: Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning om avstånden överhuvudtaget:o Simpel dressyrryttare som jag är. Var en "anordnad" löshoppning så jag litade på ridläraren att hon visste hur det skulle vara. Men jag funderade ju lite med tanke på att hon kom fel nästan hela tiden. Så om jag har förstått det rätt så vart det lite snävt från svängen fram till hjälphindret? och för långt mellan hjälphindret och oxern? Alltid bra att lära sig av sina misstag:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar