04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Kan meddela att Czhisans svullnad börjar gå ner :) Hon är oförskämt pigg, beror väl på att hon fått vila ett litet tag nu. Ser dock trevlig ut, ser ut att ha gått ner i vikt ändå :D Ingen feber och ingen hälta. Alles gut.

Förresten, en diskret puttning, under hästverksam kan ni se vår stall-makeover som skett i sommar :laugh:

Ja, då får vi hålla tummarna för er att ni hittar en bra tränare!
Jag är så glad att jag har turen att tränaren bor 10 meter från stallet :D

Kan meddela att Czhisans svullnad börjar gå ner :) Hon är oförskämt pigg, beror väl på att hon fått vila ett litet tag nu. Ser dock trevlig ut, ser ut att ha gått ner i vikt ändå :D Ingen feber och ingen hälta. Alles gut.

Förresten, en diskret puttning, under hästverksam kan ni se vår stall-makeover som skett i sommar :laugh:
Det blev lite skillnad kan man säga. Är det din familj som äger stallet eller "har ni / du bara" era / dina hästar där ? Såg ganska stort ut. Där vi står finns det plats för tjugo hästar. Varje sommar högtrycker ägarna boxarna sen får var o en måla sin box.

Hoppet är inte helt släckt här i alla fall, för det var hovböld och det har kommit ut rejält med mojagoja i hovomslaget som minst sagt inte luktar mumma när man tar av det. Varit helt ohalt idag var även ner och lät henne springa lite i lina i ridhuset för att kolla och visade ingen ömhet vid belastning av hoven, dock har hon ovanpå detta skaffat sig en öm höft efter att ha rullat fast i väggen i natt (är det någon mer än jag som tror att min dam inte vill gå kvaliteten i helgen, hon verkar ligga i hårt för att slippa :cool:) Rejält med liniment är påsmörjt på höften så får vi hoppas att det lägger sig igen. Står med hovbandage igen så får vi hoppas att allt snart kommit ut, fördelen är att det bara spruckit uppåt och bak i ballen så hoven är intakt mot backen, ser hon helt ohalt ut imorgon också så tänkte jag känna på henne i lite skritt och trav och känna om hon känns helt fräch, gör hon det så får vi väl hålla på med hovbandagen på nätterna fram till helgen så att dräneringshålen hålls öppna så att eventuell kvarvarande skit kan komma ut, så än är inte hoppet helt ute om start.

ha, na ja man kan undra om hon faktist inte lurar på o komma undan kvaliteen din pålla. :devil: Skönt att det var en hovböld ändå även om det är mer än tillräckligt. Håller tummarna för att hon ser fin ut i morron.:banana:

Börjar så smått komma igång med lite träning. Det har både blivit tömkörning och löshoppning. Sedan har skritturer med en del klättring. Rundan som tog en timme har vi lyckats korta ner till nästan 35 min. Den ska ta lite mer än 30 min. Tittar mycket mindre på omgivningen och har fått ett raskare tempo i skritten kliver på ordentligt. Hon hade som klämmärken/gropar upp på ryggen vid bakvalvet, dessa tycker jag har försvunnit nu. Så det kan vara därför hon har fått upp tempot, vilket känns trevligt.

låter som du skaffat dej en ny Joy... skadebenägen med de mest märkliga skadorna :p Iofs är inte hovböld nå märkligt men rulla fast är lite ovanligare, även om jag har två st här hemma som envisas med o rulla fast sig i boxen titt som tätt.

låter som du skaffat dej en ny Joy... skadebenägen med de mest märkliga skadorna :p Iofs är inte hovböld nå märkligt men rulla fast är lite ovanligare, även om jag har två st här hemma som envisas med o rulla fast sig i boxen titt som tätt.

De är ju släkt ;) börjar undra om det är på mig förbannelsen ligger i stället för på Joy som vi innan trott :crazy: är ju minst sagt knepigt att det alltid skall hända något precis när det är viktiga starter som man inte vill missa, men inte annars :mad:

Har nu tre stycken i stallet som har den klumpiga vanan att rulla fast, även den biten är jag numera säker på är ärftligt betingat för det är alla tre stona som jag har ur samma stostam :devil: har ju två föl på väg från 2 av dessa stona så snart har jag fem som ligger fast i väggarna :angel:

ha, na ja man kan undra om hon faktist inte lurar på o komma undan kvaliteen din pålla. :devil: Skönt att det var en hovböld ändå även om det är mer än tillräckligt. Håller tummarna för att hon ser fin ut i morron.:banana:

Du tror också det, kan dessutom berätta att vi dagen innan hade en allvarlig diskution :angel: angående att hon nu faktiskt fick skärpa sig för till helgen skulle hon på utflykt och vara duktig. Hur kunde jag vara så dum att jag avslöjade det för henne :devil:

Ohalt när hon marsherade ut till hagen i alla fall, får se ikväll hur det ser ut.

ja de där med att rulla kan nog vara ärftligt betingat.
Mitt gamla ponnysto rullar direkt när hon fått spån men hon har koll på väggarna. Hennes två avkommor (4 och 2 år) rullar oxå så fort dom får rent spån i boxen men dom har å andra sidan noll koll o rullar i princip alltid fast.

Det finns uppenbarligen vissa fördelar med att ha en pålle i ponnystorlek ändå -dom har mer plats att rulla sig i boxen.:laugh: Kan ju vara bra eftersom min hade ordentlig kolik i vintras o kastade sig hejdlöst ned, rullade sig av o an, ja ni vet hela köret o kolik har ju ibland en tendens att återkomma.:eek:

-kl-
Vill bara säga till er som visat bilder i tråden - JÄTTEFINA allihopa!
Har halkat efter lite med skrivandet här men tittar ofta i tråden.

Här går det framåt! Jag och Lasse red ner på klubbens lokala dressyrtävling i lördags för att genomföra ett programm för 4åriga hästar. Vi var inte där för att vinna utan för att samla "rutin".

Kändes sådär efter ritten, jag var nöjd med Lasse, men inte med vår prestation (om man kan få ihop det). Lasse han var stel som en pinne och ögonen stod ut som på en fisk :eek: Han blev så rädd för det lilla pinn-bordet som domarna satt vid så han backade rätt in i dressyrstaketet och nästan välte det. Sedan i en hörnpassering var han på väg ut, och drämmde i det stackars staketet igen så det ekade över hela tävlingsplatsen :o Men efterhand så slappnade han faktiskt av och blev riktigt trevlig!

Fick höra att det såg bättre ut än vad det hade känts. Och poängen blev mycket bättre än jag väntat mig :banana:
68,nått i procent. Och kommentaren mjuk och elastisk häst. så glad jag blev då! Vi kom fyra i klassen (dock bara 3 placerade) Men vad gör det, när man är strålande glad över resultatet!

Kommer kanske bilder imorgon, om mamma lyckades fånga nått (tveksamt)

Lite OT, men fölet är nu sålt och åker om 2 månader, känns kanon så kan jag och Carisma komma igång ordentligt igen! :laugh:

68 % det är ju jättebra ! Det är bara att gratulera.:bow: Själv har jag nyss varit ute en sväng i skogen och till ett litet sandtag. Pompas trötthet var som bortblåst vilket kändes sååå härligt. :banana: Med livet som insats lät jag henne bralla loss ordentligt i grustaget då hon tycker det är jätteskoj. Tack o lov räcker det att bara ta lätt i tygeln så lägger hon genast av o uppför sig som en ordentlig flicka. På hemvägen var hon så lösgjord så det kändes som jag inte hade någonting i handen. Provade att göra några skänkelvikningar i trav vilket hon grejade m bravur så idag får hon en stor guldstjärna i kanten lilla skruttgumman. :love:

Tack så mycket! Är fortfarande glad!
Kul att du kan släppa loss med din häst, det uppskattar dem emellanåt!

Bilder från i lördags, det fick bli några "efter" bilder på varm matte och trött häst ;)
Lasse, mitt lilla hjärta :love:
IMG_0023.jpg

Så fin
IMG_0024.jpg

Varma och trötta
IMG_0025.jpg

Konstiga
IMG_0020.jpg

En huvudbild till
IMG_0028.jpg

Det blev lite skillnad kan man säga. Är det din familj som äger stallet eller "har ni / du bara" era / dina hästar där ? Såg ganska stort ut. Där vi står finns det plats för tjugo hästar. Varje sommar högtrycker ägarna boxarna sen får var o en måla sin box.

Tack tack! Det är vi som äger stället och har så gjort sen typ tjugotalet :p Är 8 vanliga boxar och en stor fölbox som är grovsnickrad, lite avsides. Sen är det sadelkammare, ett rum för garderober, stor foderkammare och lite annat smått o gott... :) Så ganska stort ändå. Kul nu när stallet är fullt också, förr var det aldrig fullt på vintern och överfullt på sommarn haha.
Vi tvättar stallet varje sommar men har inte alltid högtryckstvätt. Målat om har vi inte gjort på pinsamt många år :o

*kl*

Tiger fick idel 8: or på ridningen på kvalitén och gångartsutmärklese :bump: Han skötte sig helt perfekt trots mattes enorma nervositet, jag red som en kratta :eek:

Stoet jag visade fick oxå gångartsutmärkelse, hon kämpade väl hon med och jag red lite bättre, då var jag inte lika nervös :p

Bilder och en säkert alldeles för lång redogörelse kommer framöver :D

Kanske kan vara nåt att göra som våra stallägare, stå för färgen men låta var o en måla sin box ? Förr brukade stallägarna göra allt men tiden räckte inte så då fick vi alla bli målare. Fast erat stall såg fräschare o nyare ut invändigt så målning varje år kanske är lite onödigt. Känns lite malplacerat å säga det här när jag vet hur jobbigt du haft det på hästfronten, men jag blir lite avis på er som har egna stall :cry: Sitter med äkta hälften var o varannan kväll o tittar på potentiella tillsalugårdar där jag kan ha min kommande arabsamling och sheltiekennel :love::love: o han sina schäfrar. Ja, ja drömma kan man ju alltid göra.:angel: Hoppas att Chizsan har blivit bättre från sin skada.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 734
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka