04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

*kl*

Tiger fick idel 8: or på ridningen på kvalitén och gångartsutmärklese :bump: Han skötte sig helt perfekt trots mattes enorma nervositet, jag red som en kratta :eek:

Stoet jag visade fick oxå gångartsutmärkelse, hon kämpade väl hon med och jag red lite bättre, då var jag inte lika nervös :p

Bilder och en säkert alldeles för lång redogörelse kommer framöver :D
Många grattis ! :bow:

Jag tror att vi har likadana bett, ja dvs om det är tredelat. Pompa är tvärtemot Tiger o skiter fullkomligt i remmar som dras åt under bettet o rena "nickedockan" när jag spänner en engelsk.

Mmm, det gäller ju att hitta vad som passar bäst :) Tiger har haft både två o tredelat men går bättre på tvådelat, förutsatt att jag tejpar mundelen så de inte kan peta honom i gommen och röra på sig så mycket.

Det tredelade trivs han oxå bra på men man får inte alls samma känsla, han trillar ännu lättare bakom hand och vågar inte suga tag i bettet lika mycket. På tvådelat känns et osm att man får ut överlinjen och fram nosen mycket mer naturligt än på det tredelade, då får man hela tiden kämpa och vara petnoga med att rida fram till bettet, han vågar inte komma fram själv liksom. Och blir han för pigg så man måste hålla lite i bettet blir det rollkür blandat med kastande - för skarpt helt enkelt.

Jag köpte faktiskt en kinetonnosgrimma på rea en gång, självklart var det ju feltillverkad och la sig typ 2 mm ovanför näsborrarna men tanken gillade jag, något som stabiliserar bettet och ger tryck på nosrggen vid tygeltag.

Vad roligt med Q!! Det är ju lite spec att åka på meeting och allt, och så lite tävlad som han är måste du ju vara helnöjd :bump:

Tack så mycket! Är fortfarande glad!
Kul att du kan släppa loss med din häst, det uppskattar dem emellanåt!

Bilder från i lördags, det fick bli några "efter" bilder på varm matte och trött häst ;)
Lasse, mitt lilla hjärta :love:
IMG_0023.jpg

Så fin han är lilla Lasse :)

Och GRATTIS :D

Tack! Å grattis själv! Låter som du och Tiger gjorde bra ifrån er i helgen! Väntar på den långa, utlovade rapporten med bilder :d

*kl*

Grattis till Sass, FT_ryttare och the_connemara för era fina prestationer!! :banana::banana:

Saga börjar bli lite stark. När framåtbjudningen kom som ett brev på posten började hon även tycka att hon ska få göra som hon vill med sin energi och lyssnar inte riktigt känner jag. Jag kan inte fånga upp energin utan kan bara bromsa känns det som. Nån som har nått tips!

Jag har alltid jobbat så försiktigt jag kan med tygelhjälper för att hon inte ska bli hård men nu kom det ju bara plötsligt och jag kan inte göra nått annat än bli hård tillbaka, fast självklart inte fast-jag jobbar ju så gott jag kan för att lossa henne och ta mycket halvhalter istället för att fastna men jag känner mig inte tillfreds med att ha henne så "på". Kom gärna med tankar eller om era haft liknande perioder!

Så, nu kommer min korta redogörelse för vår helg... Kvalitetsbedömning på Plönninge 30/8 med Tiger och Robban (stoet jag ridit i sommar).

Det började SÅKLART med att vi körde fel, jag och mamma i ett nötskal. Vi skulle för en gångs skull följa vägbeskrivningen och de hade skrivit en avfart längre fram. Glada ihågen körde vi förbi avfarten vi brukar ta till Plönninge med kommentaren "Det står faktiskt Hstad N, då kör iv av där". Väl där fanns såklart inget Kvibille så vi vände tillbaka och blev lite sena.

Väl framme var det dock lätt att hitta, vi har ju som sagt vart där ganska många gånger innan och Tiger var där på genrep till treårs och treårstestet. Ha nstod lugnt och fint i tranpsorten som vanligt, jättesöt i sina flätor jag knopat ihop på morgonen (på världens snällaste häst, han står som ett ljus!).

Ut med hästen och han var rätt ren, hans enda nackdel här i livet är att han vanligtvis bajsar ner hela sig i transporten, men till och med svansflätan satt kvar lika fint under alla lindor. Trevligt.

09.35 gick vi till mammas enda mål med dagen - mätningen med id-koll. Började kanon med att han höll på att dö när chipavläsaren pep till, mamam ville ju ha honom stor. 154 cm blev han iaf, trevligt trevligt! Och vi hade rätt häst med oss, fint.

09.40 Kom vi till vet. Tiger gillade henne och ville gosa. Hon noterade galllorna (som han haft sedan torkan i våras och som inte påverkats av något, kyla/värem, vila/ridning, lindning/BoT osv) men drog inte av för dem eftersom de var helt normala. 10 - 10 med beröm för välhanterad häst, han lyckades med sitt fjäsk :D

09.50 Var det exteriörbedömning. Matte som inte kan motivera hästen till att träna visning hemma sprang på tok för långsamt men vet inte om jag håller med om "tung trav" trots det, den såg väldans lätt ut på filmen. Men totalt onegagerad, verkligen! My bad, vilket jag är rätt sur på mig över. Men som sagt, vi kan verkligen inte träna hemma, han tycker det är det tråkigaste som finns. God rastyp, välformad hals och lite annat stod där med. Vinklad bak (helt korrekt) och gracil fram (?) på benen gav 7:a så totalt 8 8 7 8 7 = 38 p

10.15 satt jag upp, nervös som aldrig förr (jag blir aldrig nervös alls annars! Typiskt). Änglahästen som hittills skött sig helt oklanderligt skrittade iväg med attityden "Ta det lugnt matte, det här kan jag". Inte det minsta rädd för hästar o folk, jag var så räd han skulle bli sådär stressad som han blivit på CR och terrängträning men det märktes inte alls. Nu var vi iofs bara som mest 3 som red i annan gångart än skritt, vilket nog gjorde hela grejen.

Iaf, jag började rida fram och det gick bara skit skit skit :eek: Tiger tassade runt så fint men jag satt som en kratta och var helt slut för jag spände mig så mycket. Fick korta lädren 1 hål (dressyrlädren som vanligtvis känns korta) och sedan gick det lite bättre. Hela framridningen gick åt att tänka på min sits och att ha skrittpauser för att jag skulle kunna lappna av lite. Hästen fick typ noll stöd men skuttade runt som om han var född på en framridnignsbana. Rätt najs längningar och väldigt fina fattningar fick han till helt på egen hand, stackarn.

10.30 Hade jag nästan fått ordning på typ hälften av mina nerver och min underbara lilla häst hade gjort en fin volt i vänstergaloppen (den galoppen jag inte orkat rida ordentligt sista veckan) så då var modet lite bättre och jag såg faktiskt framemot att gå in i ridhuset och strutta runt lite hos domaren. Och Tiger kändes verkligen helskärpt, han var lydig och lyhörd som aldrig förr, precis som att han visste att det var nu det gällde. Han blev ännu mer sådan inne i ridhuset, helt underbart vad han ställde upp på varenda lite hjälp :love:

Sagt o gjort, ryttaren före kom ut och vi travade in, rakt in o runt på fyrkantsspåret avslappant och fint. Duktig pålle :) Travade runt två varv och stannade sedan vid domaren som sa "Han ser ju lugn och fin ut så du kan fortsätta som du börjat och visa lite tempoväxlingar både på långsidorna och på diagonalerna när du byter varv". Haha, tänkte jag. Min tränare har gett mig order om att inte länga på diagonalen så det lät jag faktiskt bli.

Man Tiger luffade runt och var ytterst lite obesvärad av underlaget (som var kass och blev mycket sämre under dagen) annat än att jag hörde honom slå i skor några gånger, det gör han aldrig annars. Längde helt okej och var väldigt stadig som det kändes.

Så fick vi visa galopp. Höger först hade tränaren sagt och som tur var så var vi i det varvet när hon bad om galopp (det hade jag HELT missat att ta med i planeringen!) så det blev lite höger galopp med nån längning och någon volt, kändes rätt bra. Så jag bröt av och frågade om hon ville se mer högergalopp (det värsta jag vet är när man får rida varv på varv på varv och det bara blir sämre o sämre, då bryter jag av ist och fattar hellre ny), men hon var nöjd och bad om vänster.

Vänstergalopp kändes helt okej, har ju dock haft svårt att samla upp den så det blev lite mer längning. Dessutom är de längningarna ofast lite bättre så vi gasade på som f*n och hoppades på det bästa. Dessvärre bad domaren att vi skulle komma in på volten vid henne och korta galoppen lite. "Shit, nu är min sista stund kommen!" tänkte jag och såg framför mig våra snygga störtdykningar ner i slängtrav där matte hänger halvvägs av och hästen blir helt förskräckt. Så jag upprepade mitt sits mantra och försökte verkligen göra lite rätt för att åtm inte sabba helt för pålle och han i sin tur kämpade verkligen och det blev iaf lite lugnare galopp. Sen bröt jag på eget bevåg av när jag tyckte vi gjort ett hyfsat varv på volten och visste att bättre än så blir det inte, snarare en störtdykning.

Så fick vi visa skritt. Pålle mycket duktigt knatade på i fri skritt på diagonalerna och var lugn när jag tog upp lite tygel på kortsidorna och red i en lite rondare form, precis som tränaren instruerat oss. Sen fick vi göra halt framför domaren. Vi som aldrig ens gjort en halt på kort tygel men han ställde sig så fint och stod still :)

Sen rabblade hon en massa trevlig kritik, enda "negativa" hon sa var väl att han inte riktigt orkade korta sig i galoppen med det skulle bli bättre med mer styrka och var visst inte negativt mycket som det var nu. Så han fick på skritt, trav o galopp 8 8 8 och på ridbarhet och utvecklingsbarhet 8. Domare var Ruth Börjesson. Gissa om vi var överlyckliga :D

11.00 Var det löshoppning. Tiger var inte det minsta trött efter ridningen utan skuttade enkelt runt över hindren som ställdes framför honom. Kom in rätt alla gånger, var en bit över i alla språng, hoppade väldigt säkert men ytterst lite drivning från min sida. Kort sagt: Han skötte det själv och visade tydligt att han visste vad som gällde.

Han fick 7 - 6 med enda neg kommentaren "Önskas lite starkade egen hoppvilja". Vi såg ut som "What?". Han hade inte stått emot minsta lilla en enda sekund utan helt på eget intiativ tagit sig an hindren lungt och sansat men med energi i galoppen. Tror inte ens han hoppade mer än strax över metern innan domaren var nöjd. Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad som gav så låga poäng faktiskt när han inte ens höjde hindret (T började inte hoppa på riktigt förrän på 120 som 3-åring). Så visst, han hoppade inte direkt av med tryck men det behövdes ju liksom inte ens. Han hoppade snarare väldigt klokt på alla vis. Nu i efterhand funderar man på om han var för klok för att vara 4, de kanske ska kasta sig i väg och slänga sig över hindren :cool:

Nej, nu ska vi inte vara sådana, men får vi chansen ska vi åka förbi hopptränaren och be honom kolla filmen, jag är riktigt nyfiken :)

Så, vi kom iaf hem med ett fint schabrak och gångartsutmärkelse. Poängen blev 8,27 i Dressyr och 7,52 i Hopp. Och min lilla verkade trivas med att vara borta, han hade smaskat i sig sin mat och stått och ätit hö i transporten sedan i väntan på hemfärd efter Robban :)

Så till Robban då. Hon är ju inte riden så mycket. Var 3 veckor på inridning i våras och sedan red en tjej i stallet henne någon vecka tror jag. Jag började rida henne i början/mitten på juni tror jag endast för att utbilda och BANTA :eek: Hon var i princip bara en stor mage. Och orkade såklart nada och var rätt trött. Men bra avel är bra avel och hon är en riktigt trevlig individ som har väldigt lätt för sig i grunden.

Vi hade verkligen de bästa förutsättningarna. Hon skulle absolut inte gå kvaliten förrän någon vecka innan (om det längre ned) start. Helgen innan tentapluggade jag och tjejen i stallet red henne 2 dagar. Sedan blev hon stucken och kunde inte ha sadel tis-tors. På torsdagen gav jag mig ut barbacka, med risk för mitt liv typ (hon hade varit vääääldigt pigg på slutet), korta tyglar och två händer i halsremmen hela rundan och enabrt skritt. Fredagen red jag lite med sadel och hon fattade fel galopp mellan 2-4 gånger i varje, varenda gång :p Men vad fasen, nu var hon ju efteranmäld och bettet stördes inte av sadelgjorden.

När jag väl hittat henne på plats så var hon id-kollad och hade visst mätintyg sedan innan, smidigt.

11.40 (obs så bra tid, exakt 2 h mellan :D) Till vet fick vi vänta lite men det gick ju bra, 10 - 10 trots en del buffar på vet (inte lika stillsam som min egen). Ohalt var hon med, fint.

11.50 Exteriör och 42 p. Tror raden var 9 9 8 8 8. Hästen vart galen och jag sprang som attan efter missen med Tiger. Och hon är väldigt lättvisad, rel höga knän o lätta rörelser så det är bara att ösa på.

12.15 Hittade ägaren med häst (som stått i skuggan och vilat) tillbaka till mig som hunnit sätta i mig en halvmacka och tagit på mig en svala ridkavajen igen. Upp o rida, hon precis som Tiger kändes väldigt fin på framridning. Denna hästkraken som gått i skogen hela sommaren, vart på hemma ridbanan 3 ggr och i ett ridhus 1 gång (typ 2 veckor innan kvaliten då ägaren huxflux betsämde sig öfr att efteranmäla) betedde sig även hon som att hon knallat runt där i alla sina 4 år. Riktigt fina längningar har hon börjat få till med, stadiga och håller hela långsidan! Galoppen backade hon lite i men det var bara att smacka på.

12.30 Gick vi in i ridhuset. Nu var det riktigt halt på långsidorna vilket tjej kände av direkt och hon vågade inte röra sig för femöre, jag fick rida på som om jag stulit henne för att få en normalbra trav, längning var inte att tänka på alls de första varven. Visade väl lite på slutet men då började hon redan bli trött av att spänna sig så för underlaget. Så med henne längde jag på någon diagonal, där gick det lite mer ok.

Galoppen fick jag oxå rida på som attan, hon blev trött och jag fick vlja mellan att rida "finridning" eller att rida mer korrekt med spö och smackning när det behövdes. Jag valde det senare. Hellre det en unghästbedömning än att låta henne sega ihop totalt. Så hon visade rätt fräsch galopp ändå även om hon fortf inte alls litade på underlaget. Skritten gick rätt ok men fick mana på endel. Dock tyckte hon underlaget var ok att skritta på, inga problem. 8 7 7 - 7 fick hon och jag var jättenöjd med henne, hon kämpade på och lyssnade väldigt bra och försökte göra så gott hon kunde även om hon dels var trött och dels tyckte det var väldigt läskigt att springa på det halkiga underlaget. Stackars de som red ännu senare säger jag :crazy:

13.00 Löshoppning. Robban trött. Vägrade endel men däremellan hoppade hon riktigt bra. 7 - 4 och domaren påpekade att det var inte ofta det var så stor skillnad i betygen men eftersom hon visade en riktigt bra teknik när hon hoppade så blev det så. Under ryttare är det ju lätt fixat så det var ändå ingen katastrof.

Dressyrutmärkelse för henne oxå :)

*kl*

Grattis till Sass, FT_ryttare och the_connemara för era fina prestationer!! :banana::banana:

Saga börjar bli lite stark. När framåtbjudningen kom som ett brev på posten började hon även tycka att hon ska få göra som hon vill med sin energi och lyssnar inte riktigt känner jag. Jag kan inte fånga upp energin utan kan bara bromsa känns det som. Nån som har nått tips!

Jag har alltid jobbat så försiktigt jag kan med tygelhjälper för att hon inte ska bli hård men nu kom det ju bara plötsligt och jag kan inte göra nått annat än bli hård tillbaka, fast självklart inte fast-jag jobbar ju så gott jag kan för att lossa henne och ta mycket halvhalter istället för att fastna men jag känner mig inte tillfreds med att ha henne så "på". Kom gärna med tankar eller om era haft liknande perioder!

Robban jag skrev om ovan har kommit i det läget det sista. Henne har man hela tiden fått rida väl fram till bettet, dels är hon känslig i munnen och trillar lätt ner med nosen och dels har hon ju varit "lat" pga att hon vart så tjock. Innerst inne är hon väldigt pigg, ivlket märkts nu.

En sak kan jag säga iaf, du kan vara i princip hur hård som helst i handen - om du är det i rätt tillfällen! Hon fick en knäppdag härom veckan där hon blev rädd för ett hörn på ett fält. Jag skulle bara jogga lite men det utvecklades till en 30 min lång kamp om vart vi skulle gå och i vilket tempo. Hon gjorde allehanda former av luftsprång och formlingen vräkte sig på bettet och det tål jag inte för fem öre. Jag var inte så snäll i min hand kan jag säga :crazy: Men tillsluts förstod hon att hon kunde inte göra som hon själv behagade "bara för att" utan knattade förbi i mitt tempo.

Dagen efter red jag på samma ställe (eg rids hon varannan dag men jag ville ta ur henne sådana knäppheter direkt) och maken till häst vad lyhörd hon var. Och inte minsta antydan till att vara rädd för handen, snarare tvärtom. Inget tjafs om vart vi skulle gå och vi kunde jogga lite lugnt den dagen och gå hem glada o nöjda istället :)

Annars är tipset - våga lägg på ben! Tiger blir stundtasl för stark och då gäller det att ännu mer sitta ordentligt och rida med benen. Tar han då benen enbart som framåtdrivande - DÅ tar jag tag i honom hårdare och lägger till benen igen för att tydligt visa att jag faktiskt vill något, inte bara att han ska rusa vidare. Sedan ställer/böjer och flyttar jag honom så jag kan bromsa på ytter. Två tyglar får man bara hela hästen i handen tycker jag.

Och i kombo med första tipset - våga ge efter! I princip 10 gånger av 10 när jag har för mycket i handen så är det för att jag själv börjat spänna mig. Slappnar jag bara av och ger en klapp på halsen (och samtidigt bromsar/tar tag i den andra om hästen trillar i väg) så bruakr det lösa sig självt.

KL

Nu har jag börjat skritta lilla Ella så smått. Barbacka...

Naturligtvis har myggen varit så elaka och bitit där de kommer åt runt eksemtäcket. Särskilt då där sadelgjorden ligger. Ella har fått en rejäl bula där. Magdelen på täcket har kanske kanat bak och gett plats åt myggen. Så tills bulan är borta så är det skritt eller longering tills vidare. Ella är nog lite för fartglad för att jag ska våga rida som vanligt utan sadel.

Här är en liten bild på henne i stallet. Har skaffat ny mobil, (den gamla tog livet av sig i en hundvattenskål), och testade kameran lite.
DSC00015.jpg

En sak kan jag säga iaf, du kan vara i princip hur hård som helst i handen - om du är det i rätt tillfällen! Hon fick en knäppdag härom veckan där hon blev rädd för ett hörn på ett fält. Jag skulle bara jogga lite men det utvecklades till en 30 min lång kamp om vart vi skulle gå och i vilket tempo. Hon gjorde allehanda former av luftsprång och formlingen vräkte sig på bettet och det tål jag inte för fem öre. Jag var inte så snäll i min hand kan jag säga :crazy: Men tillsluts förstod hon att hon kunde inte göra som hon själv behagade "bara för att" utan knattade förbi i mitt tempo.

Dagen efter red jag på samma ställe (eg rids hon varannan dag men jag ville ta ur henne sådana knäppheter direkt) och maken till häst vad lyhörd hon var. Och inte minsta antydan till att vara rädd för handen, snarare tvärtom. Inget tjafs om vart vi skulle gå och vi kunde jogga lite lugnt den dagen och gå hem glada o nöjda istället :)

Det där känner jag igen med Ella. Hon tycker att full fart frammåt (FFF) är helt ok. Fullkomligt vräker sig på bettet. Man kan tycka att hon är stenhård i käften, men när hon börjar lyssna så är hon mjuk som en vanlig häst.

Stackars pållan då :(

Robban hade värsta bulan, stenhård och minst 1 dm tjock var den med en diameter på kanske 2 dm. Den gick ned på typ 3 dagar men fy vad äcklig, jäkla djur :mad:

Oh vad roligt att läsa och titta på bilderna! Jätte mycket beröm till dig som visade fram två hästar så bra. Och grattis igen till resultaten - KANON!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 734
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka