04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Uteritt med Saga idag. Hon brunstar så hon var lite grinig men det gick ändå mycket bra. Galopp tränade uppför en backe några gånger och det gick fin fint!

kl
Calle vilar på o de har blivit så att Q vilat oxå, har inte haft nån riktig lust att rida.
Gräset verkar göra det de ska, Q blir lite lätt rund och calle lägger på sig några gram varje dag.
Igår tog vi ett blodprov på honom bara för att mammas jobb fått en ny blodanalysmaskin.
Så för att testa den på häst så fick calle vara försöksobjekt.

Hade inte räknat med nå konstigt men de var faktiskt 3 värden som inte alls stämde :eek:
Värdena tyder på att han har någon infektion i kroppen och nu får jag en förklaring till varför han avrit så trött sista veckorna.
Vi har ju trott att de berott på att han växer men förmodligen har han gått med nån infektion, så vilan passar väldigt bra nu.
Han har ju inte feber eller nå sånt, för jag har tempat honom regelbundet bara för o hålla koll.

Värdena hänger ihop lite och vi tror att de kan bero på någon brist i spårämnen/mineraler.
Ev Kopparbrist.
Köpt mineraler med lite extra koppar så ska vi se om de ger resultat, helt klart blir de nya prover om ett par veckor.

Jag hittade den här bilden, någon som kan identifiera gångarten? :angel:

P7050047.jpg

Fyrfota flattrav?

Skrittralopp?

Det måste ju vara galopp med frambenen, och trav i bak = en äkta tralopp.

Undrar om hon egentligen är en travare som dom glömde att frysmärka? :D

FT_ryttare: Hoppas att Calle piggnar till snart! :)

Hahaha, hemlig travare.

Vad är då Ella? Mamma Zizi fick visst New forest-sperma kan man tro. Eller shettissperms.:cool:

Det skulle ju förklara hennes taniga hals.. :angel: (hon är absolut inte helt ur form och muskellös, nej då)

Ellas pappa måste vara en hemlig shettis :D

*springer o letar batteriladdare i ren skräck*

Jag looooooooooovar o sväääääääääär att idag ska jag försöka få till film. Har ju inte kunnat sitta på arselet knappt sen förra träningen.:o

Hur nu den här dressyrträningen kommer att gå...:grin: Fan, jag känner mig helt bakis. Jag tål ju inte ens kaffe, kakor och godis längre, blir liggande med huvudvärk när jag syndat. Men med lite frukost mår man bättre och är mer taggad att ta sig an Lill-Strumpan.

*batterier påsatta*

*gör lite yoga och gymnastik för att lea upp denna gamla kropp*

Senast ändrad:

Vilken himla tur att du kollade honom! Nu fixar det ju säkert till sig med nya mineralerna men du måste skriva när ni tagit nytt blodprov på honom! Superintressant tycker jag!

Jo visst är de intressant men lite dåligt samvete får man allt.
Vi kommer hålla ögonen på honom o även ta nya prover som ni får ta del av.
Min vet skulle luska lite mera i provsvaren o ev orsaker till dom, han trodde ändå inte fullt ut på mineral/spårämnesbrist.

Idag var iaf Calle helt galen, från att ha varit en sömngångare i ett par veckor så drog han omkull mig på väg till hagen o sen körde han rodeo i hagen :rofl: vadå sjuk?!

Får hoppas att han blir frisk snart. :)
Nu blev jag nyfiken på vad han fick för mineraler och vad ni har köpt nu åt honom? :)

våra har ätit steel joint förut men den tog slut under våren o eftersom de är lite bökigt med leveransen, finns inte häromkring, så blev de aldrig så att vi beställde en ny, så dom har faktiskt varit utan mineraler ett tag. Dumt men samtidigt har jag svårt att tro att de beror på de. Som min vet sa: back in the old days så fick inte ens hästar mineraler.
Nu köpte vi en kraffthink, minns inte färgen just nu men högpresterande hästar. den var de mest koppar i.

Jahapp, då har vi varit o tränat.

Det lades in två cavaletti för att göra en liten "bana". Trav över cavaletti, avbrott till trav efter, upp på medellinjen, skänkelvikning mot långsidan och galopp mot cavalettin igen. För att det ska vara bestämda punkter där vi ska göra vissa saker. Ella hamnar lätt i stress då hon tappar sin balans och vill då bara skena på.

Jag har verkligen ansträngt mig idag för att jobba MED henne och inte streta emot. Uppenbarligen lyckades jag någorlunda eftersom galoppen det sista blev mycket lugnare och mer harmonisk. Försöker att inte störa henne utan låta henne hitta formen själv.
Hon blev så känslig att det plötsligt räckte med att jag bara lättade med inner höft så fattade hon galopp.

Nosgrimma har vi för dagen inte. Hon har fått ett insektsbett på kinden och är sårig och svullen så det gick inte att ha nosgrimma. Var dock ingen som helst skillnad att rida utan.

Har lyckats efter många timmar att ladda upp några filmer. Är väldigt missnöjd med min sits. Ska det aldrig bli ordning på den i detta livet. Och Ella piskar mycket med svansen. Något är hon irriterad på. Mig? Sadeln? Den åker ju fram lite och stör säkert. Svårt att koordinera sig med ryttare?

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0335.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0338.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0334.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0339.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0340.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0341.flv

Nedtravning. Här måste jag verkligen räta upp mig. Vill gärna vika mig frammåt.

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0342.flv

*kl*

Akilles har hoppetränat idag, för första gången sedan skadan och andra gången i livet. Han tyckte att det var på sin plats att testa piloten lite i början, eftersom den enda som suttit på honom sedan april är matte ;) Men det blev riktigt bra ändå. Han verkar tycka att det är suuuuperroligt att hoppa!

Ett stycke äkta bäbishopp:
28477819.jpg

Och två där han ser ut som skjuten ur en kanon:
28477822.jpg

28477816.jpg

Ååå så en filmsnutt med ruggigt dålig kvalla.
http://s302.photobucket.com/albums/nn101/jennymonica/?action=view&current=MVI_8147.flv

Vad kul det låter med lite övningar där både häst och ryttare måste koncentrera sig, såna passar Akilles som handen i handsken :laugh: Har lite svårt att kommentera mer, min dator är så seg för tillfället och filmerna bara hackar :mad:

Du får nog höja hindrena. Akilles visar tydligt vilken höjd han gillar att hoppa.:p

Det där med övningar som tvingar en till koncentration är kanske mer för mig egentligen än för hästen.;) Jag är Sveriges största virrpanna och disträ är mitt förnamn.

Det känns lite som att jag är på väg att komma tillrätta med det problem jag alltid haft. Har skitsvårt att komma överrens med en ny häst, de försöker alltid komma undan mig. Men det handlar väl om att jag vill för mycket och lägger mig i hästens jobb och stör den så att den inte vill jobba ihop med mig. Märker att om jag bara sitter lugn och väntar så slappnar Ella av och börjar vänta på mig och mina hjälper.

Sadeln ligger ju lite långt fram, och att du sen sitter ner hela tiden (iallafall på de flesta filmerna ;)) kan ju uppfattas som obehag?
Är det varmt och kvavt därinne kan hon ju svettas mer och störas av det.
Svårt med balansen på böjt spår?

Räta upp dig människa. :eek:

:D

Jag tror hon är irriterad över sadeln som ligger lite väl långt fram, Sen att du verkar komma åt henne rätt bra. Kanske också att du åker framåt med. Varmt o hon är svettig i ridhuset också?
Kanske inte så konstigt att du lutar dig framåt o inte har en optimal sits just för att sadeln inte ligger på plats där den ska.
Bara att kämpa på!
Hon ser ut att vara rundare o finare i kroppen nu med. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25