04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

En vecka bara så jag hoppas hon minns va roligt vi hade när vi var snälla mot varandra :rofl:

*kl*

Fick med mig sambon för en liten fotosession igår, bara att konstatera att jag sitter fruktansvärt illa :mad: Varmt, dammigt, olidligt.

28372820.jpg

28372810.jpg

*kl*

Idag har Dobby fått en bantningsmask på sig :D han såg ungefär lika olycklig ut som Sixt, och han förstår inte att han kan äta när han har den på sig! Har varit borta och kollat till honom ett par gånger under dagen och han bara står och blänger, stackars min pålle :crazy:

Var ju och besiktade honom i tisdags, men han gick inte igenom :eek: visar ingen hälta på böjprov, men ser ojämn ut i mellan åt på höger bak när man longerar honom i trav på mindre volt. Vetrinären kallade det rörelsestörning och eftersom han redan är röntgad sen innan så tyckte han inte det var något vi skulle behandla?! Någon som hört om sånt innan?

Hon som ev. var intresserad av honom ville inte chansa och köpa honom då och jag blir bara veligare om jag ska behålla honom istället kanske... att det ska vara så svårt! Han var jätte duktig när vi var på kliniken, uppförde sig som en riktigt vuxen pålle :p gick rätt på när vi åkte ner men skulle krångla lite på vägen hem, men tog väl inte mer än 10 minuter.

Ridningen har också funkat bra nu, dock är han väldigt seg i värmen, men inte mycket bockningar och protester på länge. Men om jag ska ha kvar honom så måste jag verkligen föröka få honom mer frammåt och jag vet inte hur jag ska göra! ute är det inga problem men på banan är han som klister under hovarna och vill inte jobba alls! var nere igår kväll och bara red frammåt, ingen form och ingen ställning utan bara red frammåt. Gick riktigt bra och vi galopperade en hel del men jag får verkligen kämpa! Alla tips ni kan ha är välkommna! :bow:

Calle hade en liten rörelsestörning på ena bakbenet för ett år sen, veterinären ansåg att de var pga omusklad bakdel så knäleden o framförallt patella hakade upp lite.
Har försvunnit helt i takt med ökad muskelmassa.

Sixt har en rörelsestörning som beror på att en muskel i vänster bakben gick av när hon var 2 år.
Ju mer muskler hon har desto mindre märks det. När hon var som mest musklad så gick hon rent.

Nu när hon är så extremt ur form så syns den väldigt tydligt (hon har en muskel som kompenserar för den skadade).
Så den kommer nog alltid att finnas där, mer eller mindre.

Öööh, finns det något ställe på kroppen som Sixt inte skadat eller?

Jag tror att du fått tag i ett klassiskt måndagsexemplar, din stackare.

hihi :p stackars Sixt!

Tack alla för svar:bow:, kan ju hoppas det syns mindre ju mer han musklar sig.

Har precis vart ute en sväng och avslutade med ett par varv på ridbanan. Provade ett Pessoa med rem under och oj vad känslig han blev! Konstigt nog så blev han inte bara lättare i handen utan mycker mer frammåt också. sen verkar poletten trillat ner vad matte menar när hon vill att man ska flytta sig i sidled :p

så idag är pålle inte till salu :love:

godnatt från velig Dobbys matte...

Hm, det tål att tänkas på :angel:
Hon blev ju nyligen sydd i ett framben, det andra skadade hon som föl, och har ärr på båda benen.
Vänster bak är väldigt ärrat, dom har ju varit inne och ultraljudat och grejer.
Höger bak har ett ärr på hasens framsida efter att hon fastnat i vintertäcket.

Sen var hon öm i ryggen en tid (betäckande valack).. huvudet har flera ärr efter att hon slagit i huvudet i krubban/vattenkoppen ganska brutalt.
Rumpan har ärr efter att hon jagades på förra sommarbetet.
Några månader innan jag köpte henne hade hon en hovböld, och hon hade även rejäl mugg.
Muggen blev inte det minsta bättre av att hon trampade sig i hagen så hon hade ett stort sår som täckte hela karleden.
Listan kan göras lång..

Så, hittar man en hel kroppsdel på henne så är man ganska begåvad. :crazy:

Senast ändrad:

Uteritt med Saga idag. Skötte sig fint, skulle bocka lite i galoppen men det var inga problem.... så skönt...nu när jag kommit på henne liksom så tycker jag inte att det är jobbigt längre :D

vad skönt det måste kännas!

Har svårt med Dobbys konster i mellan åt, skulle behöva göra mer som du och bara våga rida på framåt så går det mycket bättre, men blir lite feg ibland :angel:

*kl*

För tillfället står Van Romeo med TRE skolösa hovar!!:eek::p
Hovslagaren skulle kommit förra veckan, då bebisen fortfarande hade alla skor på fossingarna, men det uppstod problem, så hovis kommer inte förren på tisdag. Men hovarna ser förvånansvärt fina ut.:)
Men men, det gör inte så mkt, VR har ändå sommarlov.

Gick ner till vattnet & fotade lite idag dock.:)
Grabben min verkar ha kommit i en växtperiod. Växa både på höjden & bredden måntro?..
Bredden i alla fall, för han börjar bli lite biffig äntligen!:d
28414506.jpg

28414510.jpg

28414404.jpg

Nu är jag jättenojig.

Jag var i stallet senast i torsdags (jag har jobbat för mycket för att hinna), och när jag kom till hagen idag så var allt som det skulle.
Men när jag började borsta Sixt så upptäckte jag att hennes knä såg ut så här
P7050019.jpg

Inte det minsta varmt, väldigt mjukt.
Skrapsåret är inte nytt, det kom dit när hon gick omkull i hagen för 1-2 veckor sedan.

Jag var ensam där, så ingen kunde springa med henne åt mig.
Jag tänkte ju att om jag longerade så kunde jag ju se något..
Men hon var så sjuhelsikes pigg att jag i de första 15-20 minutrarna bara hängde i longerlinan för att hon inte skulle sticka.
Hon bockade och brallade, hade öronen spetsade hela tiden.
När hon väl lugnat ner sig så var hon ren i högervarv.
Och eftersom svullnaden är på vänsterben - och hennes rörelsestörning visas i samma varv var det ju helt omöjligt att se något :crazy:

Jag tänkte filma, men missade att ställa in kameran i filmläge, så jag tog massa bilder istället :grin:
P7050029.jpg

Senast ändrad:

Usch va jobbigt! Det är lite svårt att se på kortet hur stort knät är för att bilden är så nära. Hoppas det lägger sig! Ringt veterinär?

Vet är ringd, han tyckte att jag skulle vänta några dagar.

Jag upptäckte också att bilden är nära..
Jag har visst bara jättenära bilder.
Den HÄR är visserligen ur en annan vinkel.

Efter att ha kollat på alla bilder som togs så "använder" hon iallafall båda frambenen lika mycket, är inte kortare i någon sida i något varv.

Jag hittade en bild där man ser (visserligen väldigt dåligt) var på knät det sitter.
Det vita märket på knät är skrapsåret, svullnaden är precis där.
BILD

Hoppas att det inte är något farligt med sixt. er otur måste ju vända snart.

Mina två gick hoppträning förra veckan, calle ons o fre och Q torsdag.
Båda skötte sig jättebra o calle hoppade riktigt bra på fredan fast han var lite loj.
Banan på slutet låg mellan 110-120 o inga problem där, skönt.
Nu ska han få lite kort vila, en veckas helvila o sen lulla igång lite lätt för att tävla 24 juli igen.
Q kommer jag fortsätta träna för han verkar de vara full fart på.

Hej Hej,

Nu kommer det en liten uppdatering från oss oxå, var ju ett tag sedan sist :D

Träning med Danne har det varit lite si och så med på sista tiden, det har varit många turer med stoet till seminstationen och då är man inte hemma förrän 23 igen.. sen har det varit lite annat smått och gott som bara fått mig att vilja lägga ner totalt..

Nu är han på kollo den lille snutten (dvs går och äter gräs med mors häst), han fick lite semester i början av sommaren så jag kunde lägga ner ridningen totalt utan att skämmas.. Nu har vi dock satt igång igen, än så länge enbart med uteridning men det händer saker ändå :D

Som ni vet så har jag haft "lite" problem med traven (nedsutten) på Danne och skänkelvikningar i trav övht då han helst bara rusat iväg i en snett igenom.

I går dock.. :love: Satt och red skänkelvikning i skritt över ena grusvägen när han plötsligt började trava (AVSLAPPNAT :eek:) låter honom hållas men fortsätter med skänkelvikningarna. Första gången jag fått den där WOW känslan med Danne :love:

Han gick i form med god bärighet, var avslappnad (inga problem att sitta ner), kom under sig ordentligt och bara flöt fram och tillbaka över vägen utan att jag behövde hålla emot det minsta i tyglarna. satt med händrna rakt framför mig och nästan lite slacka tyglar.. gjorde enbart halvhalt och växlade sittben för att han skulle flyta på andra hållet.. Han var såå underbar :love: kompisen som skrittade bakom bara gapade av förundran :p

Det här var precis vad jag behövde, är redan lite taggad och ska ringa min tränare nu i veckan (har inte tränat för henne sedan i april) och börja kolla tävlingar mot slutet av sommaren. Kanske en tur i paddocken i morgon??

Härligt, hoppas det håller i sig nu! :laugh:

Jag har pratat med en annan veterinär idag.
Hon var övertygad om att svullnaden är vätska efter att Sixt gick omkull.
Jag ska massera hela benet uppåt varje dag.
Jag som sett knäledsinflammationer och liknande framför mig.. hoppas hon har rätt.

Jag hittade den här bilden, någon som kan identifiera gångarten? :angel:

P7050047.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25