04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vilken fantastisk dag jag haft än så länge.. :crazy:

Det började med att Sixt skulle skos, så hovslagaren kom ut klockan åtta.
Sixt stod som ett ljus, uppförde sig exeplariskt.
Det vill säga ända fram till sista bakhoven, han hade precis fått i alla sömmar när hon drog till sig bakbenet.
En av sömmarna träffade det andra benet, hade den träffat ett par cm längre fram hade det blivit Mariestads Blodbad. Nu blev det bara lite bomull och wetflex.

Sen skulle jag och en kompis till skara för att shoppa lite hästprylar.
Jag fick med mig en hel del.. ;)
Sen så skulle vi hälsa på min fd medryttarponny, ca 2 år sedan jag såg honom sist.. och jag fick reda på att han ska avlivas till hösten :(

Jag är inte det minsta motiverad till att jobba ikväll.

här kommer lite bilder från helgens tävlingar.

VxthusochKungsns018.jpg

VxthusochKungsns019.jpg

Tunalid029.jpg

Tunalid031.jpg

Tunalid032.jpg

Men att det då ska j-lkas för er! Akilles gjorde en sån en gång, när jag skulle spika i några sömmar i en baksko. Ryckte till sig hoven och sparkade sig i andra bakbenet. Damn!

FT: Så himla fina bilder :love:

Jag börjar bli van.. och Sixten också, förut fick hon nästan panik när man skulle spola sår på benen, nu står hon och sover.
Hoppas att både Sixt och Akilles lärt sin läxa nu :devil:

Idag gick det i princip lika fantastiskt.
När jag skulle hämta Sixt i hagen ser jag hur hon kommit med huvudet mellan två trådar.
När hon får syn på mig ska hon givetvis gå för att möta mig.
Hon drar upp huvudet och får panik. Och där rök den tråden..

Det tog två timmar att byta hage på hela gänget, och fylla på vatten (givetvis räcker inte slangen till den hagen).
Då hade jag två timmar på mig innan jag behövde cykla tillbaka till jobbet.
Så Sixt fick bara vara modell idag, jag gjorde ett litet ihopplock, så nu har hon ett dressyrträns.
Hon fick även prova sin nya munkorg, jag ska sätta dit ett par extra remmar (för att stabilisera upp den) och göra hålet i botten lite större.
Hur ska hon få i sig något gräs när hålet är stort som en femkrona?

Glad häst
P6300028.jpg

Mindre glad häst
P6300031.jpg

Mindre glad häst
P6300031.jpg

:rofl::rofl::rofl:
Kan man se mer förolämpad ut? :D

Kl Jag följer er i tysthet eftersom jag själv inte har något just att uppdatera.. min lilla Flamsa går i hagen och äter gräs och blir tjock, till skillnad från Sixt så får hon med glädje bli så tjock hon vill så att hon har lite att ta av inför kommande dräktighetsmånader... Hon ska i och för sig börja promenadridas nu, tänkte hålla igång henne lite så långt det går, som hon accepterar det och sadelgjorden går runt magen ;)

Kul att läsa hur bra det går för er andra! :bow:

Är det någon som ska starta i Flasterbo? (jag kan ha missat om ni skrivit det redan)

förstår inte varför du rider utan kavaj de var väl inge varmt i sundsvall :p
fina bilder!!
jag stod å spanade efter dit till 1,20 du å nina skulle ah ride fram samtidigt.. men ingen gråing så långt ögat nådde. dom hade glömt att stryka dig. vi går visst om varandra jämt.

"min" 04- nollade som vanligt.. får man säga så.. känns nästan konstigt.. tror hon har 9 noller irad nu bara debuten hon petade ett.

hon gick sin första på gräs.. kan juh vara bra att ha gått på gräs innan falsterbo..:D dock så går första kvalet för 5 åringarna på grus i år.. på dressyrbanan..

jag kan inte följa med till falsterbo är totalt deprimerad för de.. men får inge stallvakt.

Nä de var nästan frostvarningi sundsvall..:angel:
Faktiskt så är jag väldigt emot att rida utan kavaj på tävling men när man känner att det rinner över hela kroppen o man är lite lätt snurrig så ansåg jag att utan kavaj var bäst.:p

Jag strök mig från 120 som du såg... han nollade 110 o jag ville inte ha honom på transport i 4-5 timmar i den hettan, dessutom växer han just nu.
Så vi var nöjd med en nolla o åkte hem till stranden istället :D

folk red i allt senare under dagen. i ärmlösa vinröda linnen med liten liten liten vit krage.

hästarna var juh svettiga innan de ens hade börjat att ridas fram.. glad att min madame slapp den långa resan i värmen å fick vara hemma i hagen istället :D

Hålet i korgen kommer att bli större jätte fort. De som Aprilia har haft har blivit det på typ 2 dagar.
Så kanske dumt att hjälpa till så det blir jätte stort jätte fort. :D

Uppdatering för mig o Aprilia.
Var i Hova och tävlade i söndags. en klass, 120cm.
Varmt varmt varmt var det. hua!
Så varmt att övre lagret av grusunderlaget var så torrt att det släppte för både mig och många fler. :crazy:
3 nedslag blev resultatet iaf, de två första blev efter att det släppte i svängen till nr 3 och sen rann det iväg lite till nr 4.
Men det 3dje var ett skitpet, fick lite långt fram till b hindret i kombinationen men bommen kunde lika gärna legat kvar. :grin:

filmen :
http://www.youtube.com/watch?v=PJ6BPyxjDec

Sen lite från hoppträningen i onsdags
hon låg på lite till muren så tog tillbaka lite bryskt vilken syns. Lyssnade lite för bra den gången.
Tog sen tillbaka till sista hindret, på 6 språng, vilket jag inte skulle gjort.
Framåt på 5 skulle det varit.

http://www.youtube.com/watch?v=S86GCRq_eB0

sista linjen på 5 framåt:
http://www.youtube.com/watch?v=CT8usXmpq1Q

kl
Har hängt med lite från o till här på slutet i det tysta, men nu kommer en liten update :)

Leffe utvecklas hela tiden, han ska nu säljas vilket känns lite trist men sånt är livet.
I helgen gick han sin fjärde tävling, blev kanske lite tufft att gå från lokal 1m-110 till nationell 110-120, men han skötte sig verkligen jättebra. Debuterade 120 på ett jättebra sätt (lite krångel i 3-komb pga mig men annars felfri).

Filmsnutt från början av 120n (sen dog batteriet i kompisens kamera..):
http://www.youtube.com/watch?v=f6AMz4TwaiY

Han överhoppar sig ganska så rejält, men jag tror att det kommer försvinna med mer rutin. :) Han hade inte tävlat på 2 månader och bara hoppat en gång sista månaden (jag har varit ute och flängt mycket så han har vilat en del). Nu blir det nån vecka sommarvila när jag åker söderut ett tag och sen lite träning också, så tar vi nya tag om en månad om han finns kvar. :)

Nga bilder:
http://www.pixbox.se/pic_show_id28339758.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28339757.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28339756.html

Lika fin som vanligt :)
Synd att du inte kan ha kvar honom, han blir kanon om några år.

Trist att banan var så dålig när man kommer med en unghäst speciellt. Men ni tog ju er runt.;)

Kul att se film igen.

Linn_H; varför måste du sälja? Tråkigt när man har en sån fin häst.

Lite Ella-uppdate: red för första gången på en vecka, har inte hunnit med henne. Men hon går ändå bra. Inga steg tillbaka alls. Är noga med att planera min ridning på banan så det inte blir bara planlöst. Men jag irriterar mig på att jag bara bromsar istället för att rätta frammåt när hon vill pipa iväg. Dock så fungerar galoppen bra. Jag behöver bara sitta kvar så skenar hon inte iväg. Hon är allt ett litet sockerhjärta.:love:

Han är ju inte min... :( Och vi har inte möjlighet att köpa loss honom heller.. Då kan det bli såhär:cry: Jag hoppas bara att han hamnar hos ngn som kan förvalta honom, för då blir det nog en riktigt bra häst :)

Då förstår jag. Sånt är trist.

Är det uppfödaren som äger fortfarande och du har fått rida fram hästen?

Köp du en trisslott. Jag lovar att hålla tummen.;)

Nej jag har haft hästen på utbildning åt ägaren sedan i höstas. Han importerades från Tyskland för ca ett år sedan.
Hehe ja jag får göra det. :) Tack, det kan nog behövas ;)

Vad fin han ser ut, överhoppningen kommer ge sig med tiden, och jäklar vilken häst det kommer bli då!!:d Synd du inte kan ha kvar honom. :(

Hon verkar ha varit liiite mer framåt på träningen än på tävlingen ;)

Här går det knappt att andas.
Det har varit så kvavt i flera dagar att hästarna svettas av att gå i hagen.
Att det är översvämning 35 minuter med bil härifrån märks inte.
Marken är fruktansvärt torr (man ser knappt hästarna när dom går på jordplättarna i hagen).

Idag fixade jag anläggningskort på ridskolan, och jag och Sixt tog oss dit.
Det var absolut INGEN skillnad om man var ute eller i ridhuset :crazy:
Så Sixt fick springa lös några varv, och hon var riktigt loj.
Jag la fram en bom på spåret, och när hon fick syn på den så var det precis att hon orkade med ett par galoppsprång.

Nu säger dom att det ska bli svalare här, och det hoppas jag verkligen!

namnls.jpg

Observera hur slimmad hon ser ut :angel:

P7020017.jpg

Lila träns är ju ett måste :D

*kl*

Kul att ni är ute och tävlar så mycket!! Fina bilder från alla!

Saga har ilaren vecka nu för jag har varit på lite semester. Tog ett kort skrittpass idag bara för att känna efter och det gick bra, lite stök i början men tog mattes arga korrigeringar bra. Är supermotiverad eftersom det gick så himla bra med galoppen innan jag for på semestern.... ska bli kul att se hur det går imorgon då det blir riktigt ridpass igen :)

Såklart, hon kan ju inte vara omatchad ;)
Dom benskydden har jag inte kunnat använda så mycket eftersom hon lätt får skav (flera par ligger bara och samlar damm pga det), men nu har jag inskaffat neoprenskydd som man sätter på själva "flärparna" - och dom verkar funka :laugh:

Hoppas det går bra nu med, hur länge har hon vilat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25