04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Hoppas att axeln läker som den ska. Trist med riduppehåll när man är igång. Men hästen är ju ung och ni hinner med.

Har du egen rundcorall som du tränar henne i? Jag saknar en sådan kan jag säga. Någon dag ska vi väl bygga en. I framtiden.:D

Oj, förstår att det känns jobbigt. Men jag tycker du ska avvakta med allt vad försäljning heter tills han veterinärundersökts ang hostan. Och hör dig lite för vad du kan tänkas ta för honom vid en ev försäljning.

ringde den nya kliniken i Vaggeryd idag, så fick en tid på tisdag så ska de kolla hostan och göra en beiktning på han när jag ändå är där... usch usch kan ju lova att de hittar något annat som är fel på han.. håll tummarna att det inte är något! :crazy:

Hoppas att axeln läker som den ska. Trist med riduppehåll när man är igång. Men hästen är ju ung och ni hinner med.

Har du egen rundcorall som du tränar henne i? Jag saknar en sådan kan jag säga. Någon dag ska vi väl bygga en. I framtiden.:D

Ja, maken fixade i ordning en här...dock med gräsunderlag. Meningen var att vi skulle grusa den men vi ska ju flytta så det känns som en onödig utgift ;) . Här är en liten film från lite coralljobb på lina...hon var rejält uppstissad p.g.a. att korna plötsligt stod intill...dom bor annars hos grannen och var här för att locka in en kalv som rymt och höll till nedanför vårt hus.

High life minst sagt.;)

Kossor är häftiga saker...

Vad maffigt hon rör sig. Jag har varit sugen på wc länge men man kan ju inte skaffa en massa hästar till höger o vänster, de ska ju ridas o tas om han också. Men en wc, svettfux eller flaxfux vore inte äckligt. Någon gång i framtiden.:d

Rena slumpen att jag har en ;) ... Kompisen sökte häst och bad om råd. Hittade modern till Lilly och vi åkte och kikade. Hon fick en betäckning i priset. Fölet föddes (Lilly) och redan från start var hon ett hår av hin så kompisen frågade om jag kunde ta henne och i ett svagt ögonblick sa jag ja :o ....hon kom hit som ettåring och attan vad vi fått jobba tillsammans. Jag hade då noll koll på WC ... men har inte ångrat ett ögonblick att jag sen köpte loss henne. :D

kl
Idag har jag och calle varit iväg på hopptävling i stekande sol.
Planen var 110,120 om allt kändes bra men pga calles lilla växtperiod och värmen så valde jag att bara rida 110.
Nollade enkelt o kändes riktigt fin i sprången.
Mest positivt är att han har insett att man inte kan hoppa längdhopp in i kombinationerna.. utan att man måste backa av redan i landningen annars får man inte plats.
Han är fortfarande lite tråkig i munnen o lite lång men skyller en hel del på växtperioden nu, har varit riktigt loj o sovit mkt.
Med tanke på värmen o att han skulle bli tvungen o stå 5 timmar på transport i 30 graders värme så var de ett enkelt val att åka hem istället för o stanna för 120.
Lite trist eftersom banan passar honom väldigt bra, stor gräsbana med mkt utfyllnad i hindren o en väldigt bra banbyggare.

Imorgon blir de dressyrtävling med Q, LB:2 och LA.3 står på schemat.

Ibland undrar jag vad jag ser i min häst.

Idag kom det stora H*öks paketet hem :laugh:
Givetvis tog jag med grejerna till stallet för att prova på Sixt.
Grejerna luktade lite annorlunda, inte typisk ny-lukt, och gissa om min häst märkte det..
När jag skulle tränsa så kastade hon sig flera gånger.
Till slut snurrade hon runt helt (hon hade grimman runt halsen, med grimskaften fästa i den) och när hon kände hur grimman drogs åt runt halsen fick hon panik.
PANG så flög ett grimskaft. Häst drog emot mer. PANG så flög nästa grimskaft.
Det skulle föreställa vara panikhakar, men den ena gick av, på andra sidan hade grimskaftet gått av..

Tur för henne att hon passade jäkligt bra i tränset när det väl kom på :mad: :D

Och idag har jag en kompis här, jag ska låna hennes kamera tills jag fixat en ny - så då kan jag fota hur extremt mycket jag shoppat åt mitt odjur :angel:

Hah, det låter preciiiis som något Akilles kunde göra. Och det gör han också, tex. när jag kommer med nå så ofattbart äckligt som en blöt svamp eller insektsspray. Vete sjutton hur många grimmor och grimskaft han förstört, otacksamma häst :mad:

*kl*

Åh, snart så passar även jag in i denna tråden! Tingade och betalade idag en häst som vi ska hämta om 2 veckor, fuxmärr på 170cm, jättehärlig!:bump:

Skönt att jag inte är ensam.
Här har grimskaft slaktats efter att jag anfallit henne med träns, flugskydd, schabrak..

Men kastar jag kottar och grenar mot henne, nej då kan man stå och sova.
Hon får lära sig att prioritera bättre.

Okej :)

Hon är E: Lord Rubinstein och UE: Silvio II.
Helt underbar att rida, mycket påskjut i traven och skön galopp, enda minuset är kort skritt, men hon ska ju bli hoppehäst, så det gör nog inget. :cool: Lägger sig gärna högt med huvudet, men med mer muskler tror jag den låga formen kommer. Väldig arbetsvillig, och är väldigt försiktig om sina ben i hoppningen!
:love:
IMG_1033.jpg

Medveten om min sits på denna bilden, sämsta ur ryttarsynpunkt, men bästa bilden på hästen!
IMG_1023.jpg

IMG_1035.jpg

Ojsan, blev visst vääldigt stora bilder, ber om ursäkt!:o

Senast ändrad:

Igårkväll kom en kompis hit, vilket inte bara resulterade i en 9 månader försenad födelsedagspresent! :D

Hon tog några bilder på Sixt, och jag pusslade ihop med en bild från början av månaden.
Nog jäklar har hon gått ner i vikt, tyvärr inte bara fett..

bantad.jpg

Bild där hästen har ett huvud, men skuggorna landar dumt så hon ser alldeles hemsk ut..

Tydligen ska det finnas en betesreducerare till vettigt pris, i läder med neoprenfoder (känns bättre än en i nylon) i grannstan.
Så när jag har tid i veckan ska en sån införskaffas, så ska vi göra ett försök med sommarhagen.

090726067.jpg

Alien :D

kl
verkar lite dött i denna tråd just nu...

Så därför passar det bra med lite tävlingsnyheter från mig och Q.
Igår trotsade vi värmen och begav oss på dressyrtävling.

Q som totalt glömt bort att han inte bryr sig om domarbord var helt plötsligt jättefjantig vid bordet.
Kastade sig inte men slingrade sig o ville inte trava på kortsidan utan skritta....
så hela programmet blev lite slingrigt och efter en ökning på långsidan så körde jag sporrarna i magen, för nu skulle han hålla bjudningen genom kortsidan.
Och vips så travade han på riktigt fint förbi domaren, problemet var bara att det skulle vara en halt framför domaren, ooopps!
Så kan de gå när man fokuserar för mkt på bjudningen förbi domaren :D:D
Iaf fick vi ihop 63% och kom 3.a i LB:2, hade ja inte glömt halten hade vi blivit 2.a.
Var en nyutexad domare så de var mest 5-7.... på alla ekipage. Trist när dom inte vågar använda skalan.

I LA:3 kändes han kanonfin på framridningen, pga värmen så red jag väldigt sparsamt men de hjälpte inte ändå.
Inne på banan hade tittigheten försvunnit men nu var energin slut, dessutom var han bajsnödig o han hatar att bajsa med sadel på så han höll sig hela programmet.
Gjorde alla saker prydligt men blev väldigt matt o oenergiskt.
Lite hackigt i bjudningen.
Red ihop drygt 59 % o var riktigt missnöjd, även fast ja vet att den domaren är hård så var de inte % i sig jag var missnöjd över utan känslan.
Vet hur fin han varit hela veckan.
Men hädanefter får man nog bara rida en klass per dag, iaf om de är 30 grader varmt.

Stannade kvaro tittade på resten av klassen, var bara 8 st med.
Var helt säker på att jag kommit näst sist (var en unghäst som lattjade runt som tusan där inne ;)) så fick en chock då jag tittade på resultatet o slutade 3.a, första utanför placering :p

kommer några kort lite senare.

Det har kommit en ny häst till stallet, supertrevlig mot människor och ser riktigt trevlig ut med ryttare på.. men en riktig jävel i hagen :crazy:

Sixt och hennes bantarkompisar har ätit upp precis allt gräs i bantarhagarna, så dom har släppts med dom andra i stora sommarhagen ikväll.

Den nya hästen bossar och kör med dom andra, jagar och sparkar.
Sixt blev uppträngd mot en mur innan hon var tvungen att försvara sig, då blev den nya hästen förbannad och gav sig på henne ännu mer..

Tur att hagen är stor, nu går den nya hästen i ena änden av hagen (tillsammans med en som fjäskat in sig hos henne) och dom andra går och myser i den andra delen.

P6280110.jpg

Sixten fick en kort promenad, hon har sprungit tillräckligt i hagen.
Vi hittade ett myräggsbo :D

ja dom kan nog bli bra bara dom får tid, spec Calle.
Q är ju mammas skogshäst och har redan uppfyllt hennes mål med råge :D

Får säga stort grattis till din grålle oxå, himla duktig han var i helgen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25