04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Får väl göra det då :p Tyckte jag höjde hööögt, hela 80 cm. Men bara vi kommer igång med mera regelbunden hoppning, så att Akilles och piloten hittar varandras knappar, så tror jag knappast att det blir problem med att "höja ribban". Tror även att Akilles vill ha trixiga övningar så att han får använda sin alldeles för smarta hjärna :D

1244095297.jpg

Efter stor ångest, så fattade vi ett beslut.
Idag har min dam fått lämna jorda livet och galopperar nu på de gröna ängarna.
Kommer i höst försöka hitta en ny häst. Tredje gången gillt.

Sadeln ligger ju lite långt fram, och att du sen sitter ner hela tiden (iallafall på de flesta filmerna ;)) kan ju uppfattas som obehag?
Är det varmt och kvavt därinne kan hon ju svettas mer och störas av det.
Svårt med balansen på böjt spår?

Det var inte så varmt i ridhuset. Regning dag och inte så varmt.
Hon har mycket svårt med balansen på böjt spår om hon inte är lösgjord.

Räta upp dig människa. :eek:

:D

Jag tror hon är irriterad över sadeln som ligger lite väl långt fram, Sen att du verkar komma åt henne rätt bra. Kanske också att du åker framåt med. Varmt o hon är svettig i ridhuset också?
Kanske inte så konstigt att du lutar dig framåt o inte har en optimal sits just för att sadeln inte ligger på plats där den ska.
Bara att kämpa på!
Hon ser ut att vara rundare o finare i kroppen nu med. :)

Nej, sitsen är ett jätteproblem för hur jag än kämpar kan jag inte räta upp mig. Sadeln hamnar lite i bakvikt för jag tror att den är för smal.

När jag sitter ner är Ella betydligt lugnare och mer avslappnad än när jag rider lätt. Jag får fanimej ta tag i det där med sadel för så här kan vi inte ha det.

Ella blir inte irriterad över att man "kommer åt henne". Hon skulle bli fullkomligt skogstokig. Det fungerar inte på henne. Man får låta henne hitta balansen själv och försöka få henne att följa med en s a s. Stör jag inte för mycket så jobbar hon gärna och villigt. Surar inte ihop alls när det blir jobbigt. Men jag gör det inte lätt för henne med ej optimal sadel och hemsk sits.

Tack för att ni tog er tid att titta!:)

Åh så tråkigt.

Håller tummen för att du ska hitta en ny häst som du kan ha läääääänge och ha skoj med.

Så, då vart jag ett steg längre mot en bättre sits. Hoppas jag desperat på.:p

Jag har ringt min gamla tränare som jag vet har sålt Dominus och Amerigo tidigare och hon håller fortfarande på att hjälpa till med utprovning. Ska ev dit nästa vecka.

Snälla!!!! Håll tummar o tår för att vi ska lyckas hitta något som kan passa. Jag skiter i vad det kostar, bara det smakar!!!!

Men det är väldigt mycket pengar på en häst som ändrar sig så som din kommer att göra...vad har du för sadel på henne nu? Jag tittade på dina videosnuttar o det lilla jag kunde se är att den ligger ju inte an i bak o du får fruktansvärt dålig balans i den. I övergångarna från galopp så korsar hon i bak o det är ganska tydligt tecken på att sadeln stör.

Om du fick en mer välbalanserad sadel så skulle din pålla gå mycket bättre o du sitta bättre men för den skull måste du ju inte köpa en så dyr sadel som Amerigo.

Hittar jag inget annat så vad har jag för val? Dessutom är jag nog mer besvärlig att hitta sadel till än vad Ella är. Att hitta en som passar båda vore guld värt. I värsta fall får jag beställa en av en sadelmakare. Enligt henne så ändrar sig en femåring inte så mycket som en treåring gör. Inte i skelettet utan bara i muskulaturen.

Att hon korsar bak kan naturligtvis ha med sadeln att göra men om man släpper henne lös så gör hon samma sak i hagen t o m. Jag har varit orolig för att det kan vara något fel på henne men hon har ju visat att hon börjar röra sig bättre om hon får ryttare på ryggen. Börjar hon visa ovilja mot arbete även med en passande sadel så får hon åka till klinik för utredning.

Vad jobbigt det måste vara.:(

Hoppas innerligt att det går bättre, att du kan få njuta av att ha en och samma häst i många år!

Beklagar verkligen:( .... så trist!

*Passar på att uppdatera lite*
Igår trotsade jag mig själv och valde att jobba Lilly löst i rundcorallen. Undvek att röra högerarmen och det gick fint. Höll mobilkameran med den istället ;) . Trots att fröken "vilat" sen 15 juni är hon i fin form. Hullet är bra och kondisen sitter kvar. Allt satt där det skulle och hon jobbade fint i alla gångarter utan problem. Kändes underbart att äntligen få göra nåt istället för att vila, träna och slå ihjäl tiden :crazy: . Här är några bilder:
090709Lilly.jpg

090709Lilly_2.jpg

090709Lilly_4.jpg

Ikväll har Sixt varit lekledare.
Hon fick visa sin stallkompis, tävlingshästen Minett (ridponnysto f. 02) hur man lösgalopperar med hoppinslag.
Sixt var super, hon lyssnade på mina kommandon, travade och galopperade när jag bad henne.
Hon var riktigt pigg, och behövde verkligen få springa av sig lite.

Svullnaden på knät är nästan helt borta nu, och hon visade ingenting när hon for runt i ridhuset eller hoppade minihindret.

Min först måste jag ju visa hur extremt välmatchad hon var :D
P7100001.jpg

Lila träns, lila grimma, Lila/svart grimskaft, lila benskydd, lila täcke (täcket är mörkare egentligen)
Jag var faktiskt förvånad över hur kyligt det var, hon höll sig alldeles lagom varm under sitt täcke.
Jag längtar efter lite sol om det ska vara så här om kvällarna..

Sen så blev det några filmsnuttar, kvalitén går att diskutera.
Galopp
Sixt får syn på vattenmatta - Sixt lägger i en väldigt hög växel
Vattenmatta 2
Sixten tänker vara smart och gena - inte så lyckat

Duktig liten Sixt som reder ut det på sista filmen. Hon inser att hon kommer lite för nära ponnyn, väntar och hoppar efter.

Det ser verkligen ut som en fulltösmedvetslös-häst du har.:p

Det "snyggaste" hoppet kom ändå inte med på film.
Hon genade precis som på sista filmen, mennär hon hade hindret precis intill sig - var hon vänd mot väggen.
Maken till tvärvändning har jag då aldrig sett. Och hon klarade det galant.

Hon kommer nog aldrig att begripa det här med att ta det lugnt.. Hon vill bli en speedhäst! :D

*kl*

om de är ngn som är intresserad så har hästen jag brukar grooma startnr. 118 på måndag i falsterbo i Scandinavien open för 5 åringar.
:D

jag blev hemma med resten av hästarna å stallet. nån måste juh sköta de å ..

*håller alla tummar jag kan*

Håller tummarna för er till veckan :)
Fast jag ska ärligt erkänna att jag håller en extra tumme för en annan häst.

Calle ska börja jobba igång idag, han har haft race i hagen hela förmiddan så nog är han piggelin alltid.
Grästuvorna flög åt alla håll o kanter när han brallade omkring :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25