04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Han är lite tung och ännu så länge inte så kvick. Men det är något som jag ser som en träningssak. Det ändras när han blir mer vältränad. Han hoppar absolut inte dåligt. Inte alls. Jag tycker språngkurvan är bra och han lyfter på sina ben, bäst är bakbenen tycker jag.

Ella-strumpan får stå idag. Hovarna har blivit så fula de senaste dagarna och växer alldeles för fort. I morgon kommer en ny hovslagare som jag fått tag i. Min ordinarie har tyvärr förlorat sin hustru hastigt i cancer dagen innan han skulle hit o sko sist så det har blivit lite sent med skoning. Han hinner inte med mig just nu men rekomenderade sin svärdotter som visst är utbildad hovslagare. Min hovis är världens bästa och jag tänker ofta på honom. Hoppas att han inte begraver sig alltför mycket i jobb utan ger sig tid att sörja.

kl

Nu har vi tagit nya blodprover på Calle och helt förstående är vi inte men de verkar ändå som att vi var inne på rätt spår när de gällde kopparbristen.
Dagens prover visade att infektionen är borta och att trombocyterna är normala igen, detta skulle kunna förklaras med ett stort insektstryck. Några dagar efter första provet så hade calle flera bromsbett under hakan som vätskades rätt ordentligt, infektionsbilden kanske?
Jag inbillar mig att insekternas gift skulle kunna påverka trombocyterna, men samtidigt vet jag hur dom kan pendla då jag själv varit drabbad av trombocytopeni. Huvudsaken är att de är tillbaka på de normala igen.

Dock är de ett värde som inte är tillbaka på de normala, utan istället har sjunkit ytterligare.
Minns inte såhär på rak arm vad det var, har inte svarspapperet här utan de är med mamma på jobbet fortfarande.
Undra om det var något med de röda blodkropparna o att vi kom fram till att de kunde vara järnbrist, koppar och järn samarbetar på nå vis som jag inte riktigt förstår men vi kommer att prova ett pulver som heter KopparJärn eller något liknande.
Efter lite diskuterande med ytterligare en veterinär (som dock inte sett hästen utan bara provsvaren) så kommer vi även att avmaska honom med ivomec comp, som tydligen ska ta rubbet.

Så nu åker jag och handlar åt min häst som börjar bli dyr i drift ;)

Ni är på G iallafall, att hitta rätt. Aldrig kul när det dyker upp diffusa saker som är svåra att spåra. Min fröken fick ju luftvägsinfektion (virus) förra hösten och var risig hela vintern...bara att köpa Fabrol blev dyrt. Håller tummarna för att din häst blir bra nu!

jag har ridit honom 3 dagar nu o märker ingenting på honom nu, han är pigg o glad. Ska jag klaga på något så är han lite väl stark just nu.
Så jag fortsätter rida honom nu efter vilan så får de bli nya prover när han ätit de här nya tillskottet ett tag.

Tack, å Sixts vägar :D

Vad duktig han är! :laugh:
Lite tung, men hoppar jättefint över hindret.
Han verkar tycka det är kul.

Idag när jag tog in Sixt stod en kille och grejade med sin bil utanför stallet.
Sixt blir givetvis skitskraj och skuttar runt, småstegrar och blåser för fullt.

"Oj, jag kanske ska hälsa på henne så hon förstår att jag inte är farlig?"
Och vips stod han bredvid en halvt hysterisk Sixt och klappar henne.
Inte hästrädd iallafall.
Men han smutsade ner Sixt, hon fick olja på halsen.

Sen tömkörde vi lite runt fälten, duktig Sixt klampade på utan problem.
Vi tittade på vatten, flygande ensilageplast, kossor (en av dessa har Sixt bitit i näsan :rofl:)

Det låter ju just nu som att det börjar bli bättre i o med att han är pigg o glad. :)
Stark kanske också är bra i detta läge.
Håller tummarna att nästa provsvar inte är ngt alls. :)

Idag gick Sixt lugnt i hagen, på väg mot de andra hästarna när det helt plötsligt dyker upp en hare från ingenstans.

Världens största mes flyger givetvis flera meter, och jag hör en smäll.
Genast skyndar jag mig dit.
Efter en grundlig genomgång så måste hon ha slagit i en bakhov i karleden, för det enda jag hittade var ett färskt sår, stort som en femma som blödde.

Ännu en anledning till att hon borde ha skydd i hagen.. :crazy:

Michelinutstyrsel tror jag att du skall införskaffa...:cool:

Ella håller jag också på att plåstrar om varje dag. Hon har ett otäckt sår på kinden fortfarande. Jag min klant smorde henne med helosan och satte på den andra huvan, (har två eksemhuvor), och den skavde så såret blev mycket värre.:crazy:

Nu så har jag bara microsilversalvan och aloevera concentrat plus "plåster" i form av en självhäftande gasväv och vanlig gasväv som jag bullar upp runt såret med så att det får luft. Den där självhäftande väven är jättebra och fäster lätt på pälsen. Fixomull tror jag den heter.

Rida får jag fortsätta göra utan nosgrimma. Igår vart jag vansinnig på Ella, hon lyssnar ju inte. Fast om jag tänker efter så lyssnar hon ju så satans mycket bättre. Det är inte fullt ös medvetslös i skogen längre och inte är hon särskilt tittig heller om man jämför med innan då det alltid var x antal tvärnitar med medföljande helomvändningar.

Sadelletandet går trögt. Har inte kommit iväg än för provning. Men nu är nya skor på och jag får väl ta tag i det i veckan.

Hon kan få ärva min gamla madrass, så kan jag vaddera henne ordentligt.
Jag kan nog sponsra henne med en kudde för huvudet också ;)

Exakt vart sitter såret? Det går inte att använda en nosgrimma som sitter högre/lägre?

Idag har Sixt fått löshoppa.
Det var första gången hon sprungit runt i ett ridhus med kutterspån (det krävdes flera varv av ökad trav med näsan i backen) det var fruktansvärt tungt, jag själv blev helt färdig av att gå runt där inne, så jag vill inte veta hur trött lillstackarn som fick springa runt blev..

Hon fick prova att hoppa studs för första gången i sitt liv, busenkelt :D
I ridhuset bredvid dressyrade hennes kompis (som hon löshoppade med sist) så dom två pratade med varandra för full hals mest hela tiden.

Eftersom det var så tungt så orkade hon inte hålla samma fart som hon annars brukar, vilket nog var bra, annars hade nog inte benen hängt med ;)

Filmerna får ni ha överseende med, jag tittade aldrig i kameran, så det blev som det blev, jag lyckades inte att få med ett enda helt språng på hindret längst bort :rofl:
Det blev inte så mycket hopp, eftersom underlaget var som det var, hon hoppade inte mer än 7-8 gånger

Sixten tycker att 50 cm är pinsamt lågt
Nästan två språng iallafall..
Lagt upp till en liten oxer :D
Ca 70-80 cm, Sixt satsar på längdhoppning
Jag la aldrig upp bommen närmast hörnet, för det var för snävt för henne. och jag var för lat för att flytta på alltihop :angel:
Jag är så glad att jag inte behöver infångare till henne, hon bara hoppar allt :D

kl

Jag o molle idag :)

molly-hopp_46190514.jpg

molllyy_46190760.jpg

Nope, såret sitter så att sidostycket skaver emot vare sig det är en remont eller en engelsk. Såret är dessutom som en mintkaka i storlek. Om det säger dig något.:p Men det blir bara bättre o bättre.

Jag kan förresten överlämna lite gamla madrasser jag med. Vi ska byta säng här och en bäddmadrass på 120 kanske kan vara till nytta?

Flugskit: Jösses, ni hoppar högt! Kul att ha en sån fin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt