Sv: 04rnas tråd edition 7
kl
Nu har vi tagit nya blodprover på Calle och helt förstående är vi inte men de verkar ändå som att vi var inne på rätt spår när de gällde kopparbristen.
Dagens prover visade att infektionen är borta och att trombocyterna är normala igen, detta skulle kunna förklaras med ett stort insektstryck. Några dagar efter första provet så hade calle flera bromsbett under hakan som vätskades rätt ordentligt, infektionsbilden kanske?
Jag inbillar mig att insekternas gift skulle kunna påverka trombocyterna, men samtidigt vet jag hur dom kan pendla då jag själv varit drabbad av trombocytopeni. Huvudsaken är att de är tillbaka på de normala igen.
Dock är de ett värde som inte är tillbaka på de normala, utan istället har sjunkit ytterligare.
Minns inte såhär på rak arm vad det var, har inte svarspapperet här utan de är med mamma på jobbet fortfarande.
Undra om det var något med de röda blodkropparna o att vi kom fram till att de kunde vara järnbrist, koppar och järn samarbetar på nå vis som jag inte riktigt förstår men vi kommer att prova ett pulver som heter KopparJärn eller något liknande.
Efter lite diskuterande med ytterligare en veterinär (som dock inte sett hästen utan bara provsvaren) så kommer vi även att avmaska honom med ivomec comp, som tydligen ska ta rubbet.
Så nu åker jag och handlar åt min häst som börjar bli dyr i drift