04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Det finns inte tillräckligt med bete.
1 hage är totalt nerbetad, det finns inget kvar.
2 hagar är bantarhagar, ca 5-6 cm högt gräs (den ena är inte rörd på två månader, den andra har varit ifred en månad)
1 hage är stooor och har massa bete
1 hage är lite mindre än den stora, men har även den massa bete.

I den stora hagen med bete går två valacker, varav den ena är betäckande (han står där tillfälligt) = jag är allt annat än pigg på att släppa in Sixt dit, efter vad som hände i vintras.
I den mindre hagen med bra bete i har det nu anlänt 35 får, som ska ha den resten av sommaren.

Sixten går tillsammans med ponnystoet i hagen som inte blivit rörd på ett par månader (vi flyttade dom nyligen).
De andra går i den nerbetade, sen ca 3 veckor tillbaka (innan dess gick dom i den stora, och de två valackerna i fårhagen).

Och det finns inte ord för hur mycket Sixten rasar i vikt, och jag har stödutfodrat henne sen dom var tvungna att byta från den fina hagen (då fanns det ändå endel gräs).
Nu är jag nästan glad över att hon var så tjock i början av sommaren, så hon hade något att ta av.

Imorgon ska jag prata med stallägaren, för det här håller inte. Min häst är inte den enda som tappar vikt, men hon är den som har det värst.

Så fort lönen anländer blir det till att köpa lucern och göda henne.
Jag ska nog ställa av henne igen (suck, vi kommer aldrig nånstans), hon kan omöjligt fortsätta att sättas igång i det här skicket.
Hon behöver alls sin energi till att hålla hullet.
Stackars lilla Sixten.

Idag
P7220062.jpg

15 juni
Cikoria107.jpg

Men vad trist!

Borde inte stallägaren som säkerligen tar betalt också se till att det finns mat till de hästar han/hon har som inhysingar?

Hade du bott nära mig hade du gladeligen fått släppa Sixt här. Vi har bete så det sprutar ur öronen på våra.:cool:

Finns det inte hö att köpa då?

Idag ska jag på sadelprovning. Bl a amerigo ska provas. (Man måste ju prova allt). Det är på en stor jordbruksfastighet med halvblodsuppfödning så ni kan ju tänka er att Ellas ögon kommer att gå runt i skallen på henne. Maskiner och fordon skiter hon i. Men allt annat som t ex en skottkärra eller gud förbjude en pressenning som ligger på backen, det kommer hon smälla av och dö svimminingsdöden av. Fast det brukar mest gälla om hon har varit där förut och man ställt något på ett ställe som inte brukar stå där. Som t ex igår när grannen hade ställt ett litet släp till fyrhjulingen vid sin bilparkering.:eek: Jag fick hoppa av och leda förbi för hon bara kastade sig runt och hade jag tryckt förbi henne så hade hon skenat iväg bara. Men när jag går först så är det totalt ofarligt. Det ska vara som det brukar vara annars svimmar Ella.

Jag tycker hon ser jättefin ut! Speciellt galoppbilden.

Kul att du är i sadeln igen.

Elli-noran: Jobbigt att inte veta hur man vill ha det. Men det ska vara kul att rida och känner du att du inte har det med Dobby så kanske du kan ha det med en annan häst? Lycka till med vad du än väljer. Kanske välja en ny tränare?

Sådär kan Akilles också vara, går jag bara på marken så är allt frid och fröjd :grin: Igår, när han skulle släppas på betet så mötte han den fasligaste fasa man kan tänka sig - en 32årig shettis :eek: Det räckte med en titt på magen så fattade han att denna shettis åt allt som kom i dess väg.

Ja, det är inte det minsta kul.
Hon har inte ens kvar samma glada blick (det känns nästan som jag vanvårdat henne).

Jag vet ärligt talat inte hur hon tänkt.
Hästarna som går kvar i den nedbetade hagen går ju och svälter.

Vi ska prata med stallägaren ikväll (jag och en tjej till), ser hon ingen annan lösning än att stona får gå med den betäckande valacken, då släpper jag in min häst bland fåren..
Men jag hoppas på att valacken flyttar..

Synd att kornas hage går intill Tidan utan staket emellan, den går att dela av och är helt enorm, ungefär 3-4 gånger större än hästarnas största hage.
Då kanske jag kunde avtala något med bonden som arrenderar där..

Sista utvägen är min moster.
Sixten gick på bete hos henne förra sommaren, men blev riktigt mobbad.
Och går det mer än 4 hästar där så är det dåligt med bete där nu med (då började jag stödutfodra vid den här tiden).

Inget hö finns tillgängligt, första skörden misslyckades så det som finns måste sparas till i vinter.
De som säljer hö häromkring har ingen hemkörning på sommaren, och bil + förare finns inte (bara en tripp till Granngården för att köpa foder krävs övertalning).

jo, känner nog ibland att det inte är så kul längre, men sen är det inte helt enkelt att sälja heller har jag märkt :crazy: två som har varit och provridit har tyckt att han är för "hård i huvudet" och att det är mycket jobb med honom för att få honom med sig.. men känner nog att om den här killen som varit och tittat vill ha honom så tror jag att jag säljer.. Dobby förtjänar att utvecklas med och tror att den killen skulle klara av det mycket bättre än mig.

*kl*

Ojj va länge sen det var vi uppdaterade oss här!:o Men VR har sommarlov & går bara & har det bra i sommarhagen, så det finns inte så mkt att uppdatera..
Dock kan vi säga att jag har Sveriges största bushäst - den yschlingen rymde ifrån hagen idag, när jag skulle ta ut min andra häst. VR lunkade glatt till närmaste havrefält (ca 3 m ifrån hagen:p) och gick där i godan ro & skulle inte bli infångad.:mad: Men som tur är har man en lättlurad pålle - så han kom ännu gladare fram till matte när så hon hade krafft med sig, så fick jag ta på grimman.
Lite onödigt upptåg, men VR hade kul.:D
Ska åka ner till stallet ikväll & kolla till honom, bara för att försäkra mig om att han inte fick i sig för mkt havre, så han inte får nån kolik eller liknande nu...

En liten bild på sötnöten - som blir större & tjockare för var dag som går. --> 700+ kg nu:o:p
28690446.jpg

Shettisar är särdeles farliga. Hade ett gäng med hästar från en uppfödare på inridning och alla var verkligen livrädda för grannens shettisar.

Sinfonie: Bor du nära Tidan så bor du inte så långt från mig ju! Släpa hit hästen så hon får bli fet. Hon kan gå med Ellas lillebror med tillhörande komps som är hingst. :D Ella lär slakta henne.

Förresten, Amerigo-sadeln som jag red i idag är den första som legat still på henne. Kanade varken bak eller fram eller åt sidorna och jag har äntligen fått en rättvis chans att rida!! Den ligger inte helt optimalt på henne men jag ska kolla upp lite till om det går att ändra lite i stoppningen för att åtgärda det, annars finns det andra modeller som kan passa bättre. Har t o m kontaktat en tjej som har just en sådan sadel ute på annons. Begagnat gör åtskilliga tusenlappar och det innebär att jag kanske inte måste sälja min älskade Dominus dressyr som inte en jävla häst hemma kan ha. Vad tror ni om att hänga blyvikter på Ellas rygg så hon blir mer svankig? Eller vänta med att rida tills hon blivit 23 år? För då passar garanterat min Dominus!

Senast ändrad:

Det där med "hård i huvudet" tycker jag är ett litet otäckt uttryck. Hästar reagerar på olika sätt, en del hårt mot hårt utan att för det skull vara hårda. Sådana hästar måste man vara noga med att inte vara för hårda mot utan bara vänlig och mycket bestämd och konsekvent och framför allt schysst.

Jag förstår om du inte tycker att det känns ok att sälja till någon som säger så om Dobby även om personen ifråga rider honom bra.

nej det är svårt med en del som kommer och provrider och som man ser redan när dom klivit ur bilen att de är den typen av hästmänniskor som tror de vet precis allt! Fick höra både det ena och det andra om min häst och hur han skulle hanteras... gick hem från banan med Dobby helt gråtfärdig och kände mig som världens dåligaste människa :cry: men i för sig så kanske mitt sätt uppenbarligen inte funkar jämt heller så jag vet inte... men tror inte riktigt på det där med uppläxning och spörapp, tycker inte det funkar på Dobby för han sätter sig bara på tvären och blir ännu svårare. Men vi får se vad som händer.. idag har vi skrittat 1 ½ timme i ösregn :cool: men Dobby skötte sig jätte bra!

Skönt om du äntligen hittat en sadel som passar!

Jag tycker inte du ska ta så illa vid åt vad folk tycker och tänker. Det finns otroligt många fårståsigpåare därute och där deras kunskap brister blir det lätt att de lägger över problemet på hästen och kanske på dig. En vacker dag kommer den rätta och rider din häst som säkert ser kapaciteten i den.
Ha en bra dag!!!

kl
Calle står fixad i stallet i väntan på att få åka på tävling, min kompis SMSade precis att tävlingsbanan ligger under vatten och att tävlingsstarten är försenad minst en timme.
Så nu sitter jag här i väntan på att få åka om sisådär 2 timmar.
Håll tummarna för oss.

Igår pratade vi med stallägaren, och efter ett par samtal så var det bara att flytta in Sixt och hennes ponnykompis till fåren! :laugh:
Gräset går upp till halsen på dom, så nu ska hon bli tjock igen :D

Dom dök ner i gräset, sen följde dom efter oss (tätt tillsammans, för det luktade ju konstigt) och när Sixt fick syn på fåren blev hon alldeles till sig.
Så fort fåren sprang så sprang hon glatt efter och småbockade, hon trodde nog att dom lekte ;)
Innan vi lämnade dom ville vi se hur hästarna reagerade om fåren kom mot dom, så vi tänkte valla några får, men fick med hela gänget.
Sixt studsade lite, men sen återgick dom till maten.

Hoppas bara att hon inte hoppar ur hagen igen, det gör hon annars om hon blir lämnad ensam.
Nu ser hon ju dom andra hästarna, och så har hon sina får.

Det hjälpte :)

Banan var rejält vattentung men arrangörerna hade gjort ett kanonjobb med att få bort allt vatten.
Calle bryr sig inte nämnvärt om blött underlag, är lite traktorvarning på honom :D

Banan innehöll 10 hinder varav en kombination.
Calle hoppade riktigt bra idag men var lite för stark, så när jag tar i honom så händer de inte så mkt så jag får ta en starkare förhållning o då nästan stannar han istället :p
Så de kändes lite av o på men min kompis tyckte ändå att de såg väldigt rytmiskt ut, så antar att de känns värre än de ser ut.
Han var lite skeptisk till kombinationen, som han även varit på träning ibland. Höll om ordentligt med benen och smackade lite o han tog ett jättehopp över a oxern o sen blev jag imponerad av honom för han kortade upp sig direkt i landningen o hade full koll på b hindret som var ett räcke.
Så han börjar komma på hur kombinationerna ska tas.

Tyvärr så petade han nästsista hindret, var ett räcke på böjt spår o jag hann inte riktigt få ihop honom o få honom rak från hindret efter , så han doppade en tå o idag valde den att rulla av, surt.
Men 4 fel i 120 är jag kanonnöjd med och han höll ihop sprången mkt bra idag.
Hade vi fått rida samma bana som avd A så hade vi varit felfria, för dom hoppade bara 1-8 medan vi fick hoppa 1-10.

Låter ju ändå som en lyckad tävling. Ett pet i 120 med en femåring. Ni har ju kommit jättelångt ju!

Härligt!!! Tycker det var ett bra resultat så visst ska du vara nöjd. Kul att tummarna hjälpte ;)

P7240052.jpg

Operation Gödning inledd, betforn och sojan är utökad med rapsolja, imorgon blir det lucern och havreinköp.
P7240040.jpg

Efter att vara ifrån hennes lilla ponny en hel timme blev hon alldeles förtvivlad.
Hon skrek (att hästarna i andra hagen svarade henne brydde hon sig inte om). Sen så svarade kompisen. Jag stod på en kulle och såg båda två (i varsin ände i hagen).
Dom sprang runt som yra höns innan dom fick syn på varandra.
P7240062.jpg

Sötnosar :love:

Ja hon verkar ha tappat en hel del :( Hoppas att det blir ordning på torpet (eller fläsket ;)) nu!

Ja, det har hon verkligen :(

Hon ska nog bli lika tjock som innan på nolltid, både fint bete och massa sötdutfodring :D
Hon får nog vila från träning iallafall någon vecka, lite promenader och så.

Sen tror jag att jag bara tränar henne från marken, och sitter inte upp på henne förren jag har en sadel som faktiskt ligger bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama