04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Åh vad bra att hon fick gå med fåren! det är ju superbra :laugh:

Annars så hade hon kunnat få låna några kilon av Flamman, hon är tjock!
Flamman till höger...
DSC03565.jpg

KL

Dagens asgarv:

Sadeln jag fick låna hem för att slippa rida i Globusen ligger som ett smäck på Ella. Det är bara det att det är en sadel anno 1970 eller nåt, tillverkad i Polen och är som sadlar från den tiden inte särskilt framskurna vid kåpan och några knästöd är där inte att tala om. Men den ligger kanon på Ella. Och Ella är jättenöjd. Gick ovanligt fort att få Ella eftergiven idag.

Så det finns sadlar som passar visst. Ju fulare desto bättre.:rofl:

Jag har nu hört mig för lite och tydligen skall en skicklig sadelmakare kunna ändra om passformen mycket på bossorna. Ringde i morse till bekannten som skrivit artiklarna om sadelinpassning i de senaste nummren av Ridsport och frågade lite. Hon berättade att den där sadelmakaren hon följde under ett par dagar kunde ta fram en sadel och prova. Den låg rent ut sagt skit men han tyckte att konstruktionen var bra och så grejjade han med stoppningen och bossorna och sadeln låg som ett smäck. Så jag grunnar på om jag inte ska köpa en sån däringa amerigo som jag provade iallafall.

Ja, hon kan gärna ta lite, speciellt om Flamman har lite rumpfett över ;)

Idag var jag iväg och köpte lusern och havre.
När jag blandat ihop betfor, soja (den får vara med tills den tar slut), rapsolja, havre och lusern så blev det en halv krubba (jag hade väldigt mycket vatten, hon älskar slabb).

Himla smidigt med en transportkrubba när hästarna går längst bak, bara att hänga den på pakethållaren och cykla :D
I hagen gick fåren närmast, hästarna några meter bort.
När Sixt fick syn på mig och krubban gick hon med bestämda steg genom fårflocken och dök ner i krubban.
Slabbet var väldigt uppskattat.
Hon stod och åt i en dryg halvtimme, sen fick ponnyn slicka i sig kantresterna.

Dom är himla nöjda där, tjejen som har ponnyn berättade att när Sixt var själv så gick hon till fåren (hon har alltid tyckt om alla slags djur, så det förvånar mig inte).
Och när kompisen kom tillbaka så skrek dom hej vilt tills dom hittade varandra.

Ella är en hemlig polack!
Annars skulle hon ju inte trivas i den polska sadeln ;)

Men vad skönt att du hittat en sadel hon funkar med.

vad skönt att det löste sig med hagar o kompisar. :) Super tunn var hon ju inte, men det syntes att hon tappat rätt mkt. Bra med liiite tjocka hästar så de har nåt att ta av i kris situationer. :D
Jag har redan börjat lite smått att stöd utfodra Aprilia lite grann, Gräset nu är ju bara vatten, iaf hemma hos mig, Vet inte hur det ser ut hos er andra?

A- K Skönt att hitta en som passar o som hon verkar tycka om.
Bättre det ju än en dyr ny som inte passar. :bow:

Ft ryttare: Kul att Calle kommit tillbaka, 4 fel är ju jättebra ju.
Bara att kämpa på så kommer nollan snart! :)

Kl av mig själv.

Aprilia fick åka på 2 dagars tävling i helgen.
1 klass varje dag. 120cm
igår kändes hon superfin, lyssnade bra och hoppade upp sig ordentligt.
Så alla bommar utom sista (Som var helt och hållet mitt fel) låg kvar.:p

Idag kändes hon också superfin, stark o låg på lite på framhoppningen, men inne på banan kändes hon bra.
Kom inte riktigt igång till nr 1, men sen rullade hon på superfint tyckte jag.
Skulle kunnat galoppera på lite grann emellannåt, men det är då hon älgar iväg och blir stark, så då får jag inte tillbaka henne och hon hoppar flackt.
Så har valt att hålla ihop lite nu ett tag tills hon blir starkare och inte behöver älga på så när det blir större galopp. :)
Iaf, så låg alla bommarna kvar denna runda.

Så vi har vår 1a nolla inför breeders klart!!!! :bump::banana::bump::banana:

Filmer kommer ikväll!

Grattis till de fina resultaten! Jag är så imponerade över alla er som är ute och tävlar, det går ju så bra för alla! :laugh: Måste vara en extra fin årgång detta ;)

Jag ska också börja stödutfodra min (tjocka) dam nu, räknar med att näringen i gräset har gått ner ganska mycket nu och vill lägga till ett proteinrikt foder. Jag vill att hon ska lägga på sig så mycket som möjligt så hon har en del att ta av i vinter då hon kan tappa i vikt ganska fort.
Så även om hon ser ut som en tunna nu så blir det stödutfodring med krafftfoder även här, ska åka och köpa i veckan.

A- K Skönt att hitta en som passar o som hon verkar tycka om.
Bättre det ju än en dyr ny som inte passar. :bow:

Jag tar idag tillbaka det där om att skinnlappen passar. Igår när jag red med en kompis och Ella inte fjantade sig och lekte damcykel så låg den jättebra. Idag när jag red själv och Ella är betydligt mer tittig och då höjer huvudet och sänker ryggen så satt sadeln på manken. Det gjorde inte amerigon i torsdags trots att vi var på ny plats och Ella flängde runt och tittade och tramsade. Den låg där den låg.

Ska ev prova en amerigo cervia. Var en DJ jag testade senast. Gäller väl bara att hålla utkik ifall det dyker upp någon sådan på begagnadannons om den passar.

Va roligt att det gick så bra! Jag tyckte att hon såg finast ut på första filmen, rytmiskt och fint! Så himla synd på sista hindret bara då resten såg så fint ut!!

*kl*

Saga har haft semester i 2 ½ vecka nu och det lutar nog åt att det blir lite mer vila för att sen ta upp med markarbete. Jag fick ont i ryggen och lite annat diverse så det det blev att dagarna lades till varandra bara så nu tror jag att jag kanske inte hoppar upp mer helt enkelt. Men Saga ska markarebetas iaf framöver och jag tror att det kan göra henne gott. Hoppas att karln kan ta tag i ridbanan jag vill ha snart bara! :D

Men vad roligt, hoppas det fortsätter gå bra :laugh:

Uppdatering:
Sixten kommer farandes så fort hon hör mig knacka på krubban, så snabbt gick det att lära henne att det betyder mat :p
(För vem blir inte hungrig av det här?)

Jag tror att Sixt ska satsa på en karriär som vallhund ;)

P7260067.jpg

P7260068.jpg

P7260069.jpg

Nej de blir ingen film från mig för jag hade ingen filmare med mig, mamma jobbade tyvärr.
Ska till Gävle Horse Show o rida deras 5-årscup 13-15 augusti, då kan jag se till att få de filmat.

För övrigt trimmade jag dressyr med båda pållarna igår o lade även in lite cavalettiarbete och jag måste säga att båda två var riktigt duktiga.
Calle har blivit mkt rundare o mjukare nu när jag trimmar med ett lite skarpare bett och förhoppningsvis går han lika bra med ett vanligt tränsbett snart oxå :)

Ja jag hade hoppats på de :)
Förresten, vet du någonstans där man kan övernatta , 2 pers, billigt?

KL

Ella har varit väldigt duktig idag. Eller så är det jag som varit det.

Trots myror i benen vid uteritt och diverse krumsprång så lugnade hon sig och visade att hon blivit mycket mer stadig.

Sedan red vi en stund på ridbanan, den har lillasyster sladdat med morfars traktor för banan var som rena skyttegraven efter alla aktiviteter så som vedsågning och klyvning och bortforsling av gödsel. Så nu gick det att rida på en bit av den. Den är bara 14 meter bred men ändå kunde jag rida Ella i båda varven i galopp. Lite sura bockar i högergaloppen som är den svåra men när hon lugnade sig så gick det riktigt bra. Jag är imponerad över att hon kunde gå på så liten volt i galopp.

Min äldsta lillasyster var på besök och red Ella även hon på banan. Hon är den mest begåvade och talangfulla ryttare jag vet och det var roligt att se henne jobba Ella lite. Jag har ju en fin liten häst!:) Det finns en del att hämta i traven även om den inte är GP-mässig. Men mjuk o skön att sitta ner i och lagom till mig.

Sixt och hennes ponny har varit lösa idag, spännande tyckte ponnyn som sprang till ladan (innan hon upptäckte att Sixt inte följde med, då vände hon snabbt), medan Sixt dök ner i första bästa grästuva.

Dom kom lösa när jag skulle plocka ut Sixt ur hagen, ponnyn blev skrämd av en katt (modiga djur..), så hon trängde sig förbi, vilket slutade i att alla tre fick stötar (jag lyckades att snurra mig in i tråden, smidigt).
Tur att Sixt stod där hon stod, då var det lätt att plocka in ponnyn igen.

Sen fick Sixt göra något för första gången på nästan en vecka, och scheise vilken bockmaskin! :eek:
Galenpannan is back :p

P7280017.jpg

Nöjd häst

Vi provade även kallblodets sadel.. vadå bred Sixt? :angel:

kl
har varit in på klubben o hoppat lite med calle idag.
idag stod studs på schemat o calle kändes lite loj men går man tillbaka o tittar på hur han löste 7 studs på senvintern så är de otrolig skillnad.
Helt annan koll på sig själv nu.

7 studs på ca 70 cm sen avslutade vi med en oxer på 1m ett galoppsprång efter studsen.
Så lite mjölksyraträning blev de idag.
Q fick gå med mamma o dom trimmade lite dressyr. mamma har inte ridit på några veckor för hon har haft onti knät så dom tog de rätt lungt.

*kl*

Nu har jag äntligen börjat sätta igång VR igen. Han har fått vila över 1,5 månad nu. Hovarna är mkt finare nu, men inte helt "normala" ännu.. Men jag hoppas verkligen att de hålller för ridning nu!
Rider på mjukt underlag endast & får se hur det går dehär veckorna som jag endast kommer skritta. Ska åka & inhandla biotin oxå, bara jag kommer iväg. det är så mkt annat runt omkring för tillfället..

Vi börjar i alla fall försiktigt. Igår tog vi en miniskrittur barbacka - varav matte gick största delen. Och idag red vi ut med systeryster & min andra häst ca 20 minuter.:)

Lite bilder, självklart!:D
Igår:
28773034.jpg

Idag:
28773043.jpg

28773041.jpg

Jag förstår bara inte när denna häst har tänkt sluta växa, speciellt på höjden - mäter nu 185!!:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama