04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Som du säger på filmen...duktig tjej:D o fin är hon oxå. :d Vanligtvis brukar jag fråga nya 04-or om en liten bild men här blir det omvänt. Vem är den här fina lilla tjejen ? :bump:

Jag har från start enbart ridit på vanligt tredelat bett m rörliga ringar. Enda hjälpmedlet jag använt är ett spö som jag försöker lägga bort när jag tränar dressyr för att det är skänkeln o inte spöet hon ska svara på. Hade däremot tänkt börja sätta på mig sporrar, inte regelbundet utan för att vänja henne vid det eftersom dom kräver sporrar på tävling. Känner jag lilla madam rätt så behövas det dock inte nån "invänjning".:love: Denna dam är världens enklaste att ha att göra med o har hitills i princip alltid "gillat läget".

Tack så mycket :)
Hon är ett litet hbl sto (ca 162) efter Falleur - Gigolo
Så dressyrstam, men hon verkar tycka det är betydligt roligare med hoppning :D

Tänkte bara kila in en fråga här lite på ett hörn.
Undrar mest hur ni gör med div. hjälpmedel på ungisarna.
Spön?, sporrar?, graman? halsförlängare? bett?
Varför? varför inte?

"Leffe" går på ett helt vanligt tränsbett.
Har alltid ett spö med mig, mest av säkerhetsskäl men också för att kunna peta på när han inte tar skänkeln direkt. Har inte använt mig av sporrar ännu, han är ju bara riktigt riden sedan slutet av oktober, innan dess lite halvt grundriden som det verkade, men det har bara varit de enklaste grunderna fram tills för nga veckor sedan. Ska dock testa rida honom med små ponnysporrar (den "rundade" modellen) nu i veckan eftersom att han är så stor och jag så liten.. Blir ganska mycket häst för mig när jag ska försöka få ihop honom lite mer!

Använder martingal för de mesta, har använt graman nga gånger på honom, dock bara ute i skogen då han blev väldigt tjaffsig för mig så fort jag krävde lite av honom ett tag, och då fanns den där som stöd när han försökte slänga upp huvudet i himlen och springa ifrån arbetet. Har fungerat skitbra på honom, använde den 2 ggr och sen har det inte behövts nåt mer.
Nu slipper jag bråka så mycket med honom (för det mesta........), men ibland blir han väldigt stor för mig och då önskar jag att jag hade haft både ett lite skarpare bett och ett par små sporrar så att jag hade haft lite mer att säga till om utan att behöva använda så "stora" hjälper...

Jag rider alltid med spö. Har fått itutat i mig att man alltid ska ha det på unghästar.

Sporrar har jag använt på de tre dressyrtävlingar jag varit med på plus den senaste hopptävlingen för att få lite extra "skärpa". Bara små runda saker.

Graman har jag haft på Lasse två gånger, men det blev inget bra, så skippar den....
Carisma har provat på pessoaloungen och funkade ok i den, min tränare tycker jag ska longera henne i den några gånger i veckan. Får se hur jag gör. Gillar inte inspänningar....

Bett = vanligt två delat på båda. Hade rakt bett innan, men min hästtandläkare propagerade för det gamla hederliga 2delade, och det fungerar utmärkt, så varför krångla till det!

Vet inte om du fick ut så mkt av det svaret :rofl: Men för att sammanfatta - Har provat mig fram med lite av varje och försöker hålla det enkelt!

Kan svara för mig o Tiger och andra unghästar ang hjälpmedel :) (sitter med en seeeeeeg labrapport o behöver paus från alla tusen mikroskopibilder och spektra :o)

Jag rider typ alltid med spö, ett kort hoppspö. På dressyrträningarna rider jag med ett dressyrspö, likaså gjorde jag det på kvalitén men jag har det inte när jag tränar dressyr hemma. På hoppträningar rider jag med ett längre spö, 70 cm.

Till och från får jag perioder då jag vill rida utan spö men jag återkommer alltid till det korta spöet då han förstår korrigering så bra. Slutar han ta ena skänkeln (pga dålig ridning för mig eller en kombination av det och överdrivet tänkande av hästen eller överskottsenergi) kan jag lägga på spöet precis bakom skänkeln, varken hårt eller flera gånger men han tänker till och förstår direkt. Det fungerar alltså mest för att bryta sådant destruktivt snurr i huvudet på honom när han hakar upp sig och inte förstår utan stressar vidare. Han är heller inte alls beroende av ett pet på baken i rätt ögonblick vid sådana problem därför räcker det korta spöet gott.

Vid dressyrträningar kan ett pet på baken behövas för att hålla igång galoppen vid jobbigt galopparbete och i början behövdes det vid sidvärtsrörelser (det funkade utmärkt hemma över vägen men i ridhus fanns det ju inget logiskt att flytta sig mellan ;)). Hemma "pressar" jag aldrig honom så mkt att jag känner behov av ett långt spö utan jag brukar klara den avvägningen rätt bra med att öka/bryta av när det blir för jobbigt. Och bryter han själv av är det bara att fatta om, han försöker aldrig maska och bryta av av "lathet".

På andra unghästar eller andra hästar överlag rider jag helst alltid med dressyrspö, gärna vid hoppning med. Eftersom jag aldrig har den ridningen på andras hästar jag vill så ser jag ofta ett pet på baken som hjälp.

Sporrar rider jag helst utan över lag. Stora, tunga hästar kan jag ha det på men ponnyer ser jag sällan (iaf inte hittills) ngt större behov av dem. Dressyrträningar kan de hjälpa vid jobbiga galoppövningar men jag använder dem aldrig för att förfina mina hjälper, jag rider för lite med skänkeln för det (om man nu inte räknar en sporre i sidan som förfinad hjälp om hästen vill bryta av :o).

På Tiger hade jag små sporrar (8 eller 9 mm, går knappt utanför sporrskyddet :p) på 2 dressyrträningar innan kvalitén och på kvalitén och fick bara positiv respons från pålle. Får se om jag fortsätter rida med dem på dressyrträningarna framöver. Hoppningen lämnar jag dem gärna hemma. Hemma rider jag ALDRIG med sporrar.

Hjälptyglar använder jag inte, spec inte när jag rider. Inte heller martingal, jag tycker bara den är i vägen. Andras hästar kan jag longera med vanlig inspänning eller chambon men min egen longerar jag inte och skulle aldrig sätta på honom ngt som håller hans huvud minsta fast. Över min döda kropp på den punkten ;)

Bett är vanliga tränsbett. Nu och sedan ett tag tillbaka trivs han bäst på ett tvådelat, anatomisk bett med fasta ringar och tjejpad led tillsammans med engelsk nosgrimma. Han vill ha mjuka bett som ligger still, därav fasta rignar o tejp. Men en av de ista ridturerna så hade han bitit tejpen en såpass lång bit att leden var lös, så på jullovet ska jag testa om han inte kan nöja sig utan tejp. Tidigare så har man fått typiska "hästen gillar inte tvådelat" effekten där han har bitit i bettet, gapat och vräkt sig på det och blivit spänd när man inte tejpat. Medan han på tredelat inte vågat ta alls samma stöd och inte längt ut överlinjen på samma sätt som på tvådelat.

Men jag tror fullt och fast på att hästarna blir mindre kräsna med bett ju mer välridna och utbildade de är så jag hoppas som sagt på att kunna slopa tejpen framöver. Men man ska ju ha en tillräckligt ridbar häst för att vidareutbilda den så därför är det lite meck med bett som kan tillåta en komma vidare utan allt för mkt fokus på bettet.

Varför? varför inte?

Peisan går på vanligt tredelat tränsbett. Ska dock byta till ett tredelat med fasta ringar ett tag för att se om hon blir mindre stark. Har spö som stöd, behöver nästan aldrig använda de, men det finns där ifall att. Sporrar har jag också, mest för att jag ska kunna rida ihop henne, hon är stor och jag liten. Graman har jag på vid uteridningar då hon lätt kan få för sig att springa ifrån matte och ja, den finns där som säkerhet och stöd när hon får för sig konstiga saker. :)

Hej mina vänner!
Varför? varför inte?

Molly rids på ett tredelat med rörliga ringar. Nu kan jag bara tala för mig, vet inte riktigt hur ägaren gör, men jag har i alla fall alltid med mig spö när jag rider. Hon kommer ibland på lite dumheter som att tex lägga sig ner mitt i allt och sånna gånger är det bra att kunna korrigera henne och peta på. Dessutom är det alltid skönt att kunna förstärka med spöt om hon inte tar skänkeln.
Hon går aldrig med sporrar, men gramanen brukar åka på vid uteritter. Hon har en tendens att springa ifrån piloten och jobbar dessutom hundra gånger bättre med gramanen på :)

Jag red med sporrar och spö på Ella ett tag. Hon har varit så gräsligt tittig och bara vägrat gå fram och förbi vissa saker.

Men jag har skippat det. Positiv attityd och att sitta av och leda ibland är visst den bästa medusinen.:D Folk kan inte tro att jag är klok som snackar så fjolligt med min häst.

Ella verkar, kors i taket, ha blivit mkt lugnare bara pang bom sådär.

Bettet jag rider med är ett tunnt tvådelat i järn? med lösa ringar. Tvådelat testade jag med en gång, det gick inte, hon bara knäppte av. Pelham har jag testat tre ggr för att det bara 220 knyck som gällde men det hade ingen större effekt. Ella vill ridas med vikt och säte.

Engelsk nosgrimma bara, ganska lös. Rider jag alla hästar med. Ibland utan nosgrimma. Dock ej på Ella. Kan vara bra att hålla tränset på plats.;)

Jag rider Mity på ett tredelat ganska tjockt bett:o med fasta ringar. Egentligen så gillar jag inte alls tjocka bett men har provat mig fram och kommit fram till att Mity trivs allra bäst med det, så det är bara att lyda:p Sporrar har jag endast ridit med två ggr, en gång innan kvalitéts och på själva kvalitéts. Mity vart lite busig och pigg med sporrar men det fungerade ändå väldigt bra. Blir nog till att plocka fram ett par sporrar till tävlingssäsongen nästa år. Men än så länge så klarar vi oss utan.

Ang hjälptyglar så är jag precis lika bestämd som the_connemara på den punkten, aldrig någonsin hjälptyglar(martingal räknar jag inte även om jag ej använder det själv)! Speciellt inte graman och dylikt, får rysningar när jag hör hur många som slänger på gramanen på sina unghästar. Men alla är vi olika och tur är väl det:)

Pisken har Mity tyvärr inte allt mkt respekt för:angel: Har nästan alltid dressyrspö när jag rider, speciellt när jag rider ut, för säkerhetsskull även om jag aldrig använder det.

Jäklar vad fint hon går rent ut sagt:bow: Det är verkligen en njutning att se er (som vanligt) :d Vad månde det bli av er när ni är färdiga ?:grin: Blev förresten lite avis när jag läste ditt förra inlägg om månsken, snö o 14 minusgrader. Här är det så vattensjukt så det finns nästan ingenstans att rida längre. Usch jag tycker verkligen illa om denna lervälling :devil:

Jag roade mig nyss med att jämföra två bilder, en från när hon var nyköpt (juni i år), och en från ett par veckor sedan.

Jag är glad att hon inte är tjock längre :angel:

Tjockishästen

*kl*

Jag skulle behöva rida men det är -15 grader ute.... burrrr....vill helst sitta här inne i värmen och mysa bara... hur gör ni när det är så här kallt!?

Usch vad hemskt. Bor ju i Skåne och vi får inte så kallt, så kan tyvärr inte svara.... Jag fryser redan nu och vi har 5 plusgrader :o

Åh vad jag är trött på allt just nu!

Ellens kompis har åkt tillbaka till sin säljare då det visade sig att den inte var fräch :cry:. Och till saken hör att de två har gått i en hage som ligger lite avsides, dvs dom har inte kontakt med de andra hästarna. Detta har fungerat utmärkt ända fram till nu.
Stallägaren tycker att Ellen ska gå kvar där SJÄLV!!!!
Detta accepterar jag naturligtvis inte.

Visst, Ellen går snällt ensam i sin hage men inte fan ska en unghäst behöva utsättas för det. Inte när det finns en enkel lösning på problemet, det finns nämligen en ledig hage vid dom andra. Men där får hon inte gå för den ska sparas och dessutom kan hon smitta den med mask?????

Nej, hon ska gå där ensam till månadsskiftet.

En tjej i stallet gick med på att Ellen kunde gå med hennes ponny men nu har den gjort illa sig och får inte springa, inte så begåvat att släppa ihop dom då. Så det blir nog inget med det. Tyvärr. Har dock full förståelse för det.

Så nu letar jag stall för fullt, ska titta på ett i morgon som jag hoppas på. Verkar det bra så flyttar jag dit innan veckan är slut hoppas jag.

Dessutom har hon ingen aptit alls nästan, beror nog på många faktorer iofs, understimulans, saknar kompisen, ensam i hagen och att hon varit sjuk.

Tog första ridturen i dag på nästan tre veckor, hon skötte sig kanon och var pigg o glad :love:. Sen pelade hon faktiskt lite i maten också.
Tror nog hon mår bäst av att komma igång lite igen.

Någon som hade accepterat detta? Bara undrar om jag överreagerar.

Jag hade blivit tosig!
Vi har ju inackoderingar på våran gård. Och efter ett visst antal år har jag lärt mig att hålla mig för mig själv, se till så mina hästar går ihop och låta andra sköta sitt. Det är det enda som funkar i längden....
Lycka till med stall letande!

*kl*

Brrrrr... nu har jag varit ute 30 minuter! Inte 15 men 17 minus!! :eek:

Hon har varit duktig nu när vi rider iväg men hon har börjat med nått nytt igen... suck... när vi ska trava så står hon emot och hoppar jämfota med frambenen och när jag skänklar på för att få fram henne istället går hon nästan emot mer och tillslut kommer det en bock.. trodde jag skulle få markkänning... ja... varför kan hon aldrig vara normal... aldrig...:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka