04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Tycker hon är jättefin på båda bilderna:d

Verkar nästan som du har drabbats av lagen om alltings j:devil:het :crazy:
Skulle oxå ha sett mig om efter ny stallplats om jag hade varit i dina kläder. Håller tummarna för att du snart hittar en stallägare med lite sundare hästsyn. Skönt iaf att höra att Ellen repat sig o är kry igen.:laugh:

Läste allas svar med stort intresse! Tycker att det är så underbart att alla verkligen verkar bryr sig om hästen som individ. Vad tycker MIN häst om att ha i munnen etc. :)

Verkade som om de flesta red med spö mer eller mindre regelbundet, så igår red jag med dressyrpisk. Skrittade ut en kvart längst sjökanten och markarbetade sedan 40 min på volten. Vilket jag måste säga gick hur bra som helst. Hon han tidigare varit så otoligt nojjig mot spön, har inte ens hunnit tänka på spön över 70 cm, så har hon flippat. Men nu verkade allt lugnt? knäpphäst! Det var så otroligt lätt att korrigera henne med den, räcker ju verkligen med ett "pet" när hon blir nochalant.

Tack för alla svar! :)

KL
Tänkte bara bjuda på en bild, en sida ni sällan fått se, innan jag åker iväg till stallet.

Här finns det lite att hålla sig i om man skulle behöva:D

dec-08015.jpg

Bettet jag rider med är ett tunnt tvådelat i järn? med lösa ringar. TREdelat testade jag med en gång, det gick inte, hon bara knäppte av.

Så, nu har jag korrigerat.:p

Tredelat testar vi inte igen. Om jag nu inte får för mig att det är roligt att rida min häst i rollkurform utan möjlighet till kontakt, styrning eller broms.:D

Vilken fin man :)

Pomperipossa tackar så mycket.:bow: Tyvärr har vi norra europas största kardborrebestånd i hagen så manen har blivit lite sliten. Att klippa / rycka en arabman är emellertid ett helgerån:devil: så jag måste lära mig att göra en sån där inbakad sak. Fingerfärdigheten lämnar dock en hel del övrigt att önska :angel:

Kan du inte spraya in med glansspray till tusen så inte kardborrarna fastnar?

Eller ge hästen "Instruktionsboken för arabhästen" så hon lär sig att hålla sig fin?:D

Utan glansspray skulle det överhuvutaget inte finnas någon man kvar:crazy: men den där boken lät bra. Vid den här åldern borde dom väl ha lärt sig att läsa elimentära instruktionsböcker:D

Ja herregud!:eek:

En fyraårig häst, vad innebär det i människoår? 16? Tänk den 16-åring som inte kan läsa va?!

Hu vad jobbigt! Fast det iofs därför jag håller manen kort ryck, o svansen välborstad och alltid nysprayad ;) Tur jag inte har arab :angel:

Alltså tänk, våra hästar är 5 år nästa år :eek: :eek: :eek:

Kl

Tusan, jag har ju missat en hel tråd.:eek: Får ta och läsa igenom den lite grann tror jag. :D

Iaf...
Uppdatering för mig och min Aprilia.

Hon fick vila direkt efter Strömsholm den 28 sept, sen red jag henne igen första gången 3 nov. så lite mer än 1 månad fick tant.
Vilket hon behövde, enligt mig iaf, engligt henne hade hon nog kunna sluppit den. Hon blir som ett mindre monster när hon får vila från arbete.

Men som sagt, hon behöver det ju.

Första hoppträningen blev igår och tant skötte sig mer än mkt bra, hon tyckte det var superkul att få arbeta ordentligt, och inte bara gå hemma. :D

Så efter gårdagen ser det ljust ut för säsongen som 5åring. :)
Nästa tränings tillfälle blir hoppkurs 2-3 jan, sen antagligen tävling 25jan.
Sen får se se vad som händer.

Shit, tänk.. våra bäbisar är ju för tusan 5 och vuxna nästa år. :eek:
:D

Det satt jag o tänkte på häromdagen. haha.

Tänkte ju lägga in en bild, men pixbox krånglar ju. :(
Men ni kanske minns ändå hur tjockisen såg ut? :D

Senast ändrad:

Aprilia går med 3 delat bett, varvat med rakt, rakt gummi lr hack.
Longeras med chambong, Stava? ungefär 1 gång varannan vecka, vilket hon går super på.
Den bara finns där.
Mest bara för att hon ska känna lite tyngd i bettet som hon har när jag rider.

Hoppas på martingal då det är lättare att rama in henne. :D
Sen är ju damen lite pigg så då hjälper den ju också.
Annars rids hon bara på träns.
barbacka lr med sadel. utan krångligheter.
Aldrig använt graman lr liknade hjälp tyglar vid ridning, då det inte behövs.

Ridit med spö, både kort och långt,
det långa när hon var grinig och sparka mot skänkeln, vid varje spark fick hon en dutt med pinnen, så det gick lika snabbt över som det började.
Efter det har jag inte behövt varken långt lr kort spö.
Sporrar har jag bara ridit med några gånger, bara för att testa. men det var inte så jätte populärt, så anser att jag inte behöver det än.
och hon går ju bra utan, så då får det vara så.:)

Tack alla ni som skrivit och tröstat. Det betyder jättemycket för mig. Jag vet ju att livet går vidare, och hans minne lever vidare i mig. Så på sätt och vis så finns han alltid kvar hos mig, det kan ingen ta ifrån mig. Fast trots att jag vet det så känns det svårt.. Fast jag tycker att det är bättre att ha älskat o mist, än att aldrig ha fått älska.
Många kramar //Jossan

Vila i frid Tom Dooley!!

Chambon :D

Jag vill se en ny bild sen oxå :)

(hänger inte heller med men har för mig din häst var trevlig att titta på :D)

*kl*

Sitter och är lite nervös :p Funderar på att ringa min tränare och fråga om hon fortfarande tar emot hästar ibland...

Tror att jag måste ha någon som kan hjälpa mig med galoppen och bockanfallen... känner att jag nog inte vågar gå på henne tillräckligt när hon är dum..

Får ju ångest när vi pratar om att de är fem snart!!!:eek:

kl

Imorgon får jag se mina bäbisar igen efter en månads frånvaro. Ska bli sååå skönt att få klättra upp på hästryggen igen.
Dessutom är de tydligen närmare halvmetern snö hemma o minusgrader.. MYYYYS :D:D:D

Ja, och de lär ju inte bli mindre medgörliga för att de blir äldre...

Jag hade nog lämnat bort min häst om jag inte rett ut det där jag ställde till i somras. Men lyckligtvis gjorde jag det och dessutom så är ju min häst som en liten ponny. Otäckt när de är större tycker jag.

Hoppas att du kommer till rätta med problemet. Håller tummarna för att hon ska bli lite lugnare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka