04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Tack så hemskt mycket:love::o

Linn_h: Tackar och bockar:bow:

Förövrigt så var jag ute och galopperade med gumman i ganska djup snö idag. Förutom att hon var brunstig och allmänt surig med öronen bakåt och piskande svans så var hon sååå trött. I galoppen fick jag driva hela tiden, vilket INTE hör till vanligheterna. När vi travat och galopperat ngn km så möter vi en nordsvensk-hingst med tillhörande släde med BJÄLLRA. Då jäklar vart det fart på damen som sedan höll tempo 200 km/h och till och med bockade, så "trött" var hon:mad: Knasboll;)

Ja det är ju inte en gång tanken har slagt mig! Men nu har jag pratat med tränaren och det känns :banana:himlarns bra! Min tränare ska börja rida henne för att hjälpa till och vi bokade in första till nästa helg, gick inte nu i helgen. Så det ska bli jätte spännande att se hur det går!

Låter himla klokt tycker jag. Dom har ju radar dom små liven när det gäller ryttarens känslor och humör :( allt går rakt ner genom sadeln o upp i huvvet på dom. Jag märker direkt på Pompa när jag själv är stressad o Premessa ska vi bara inte tala om.:eek: Förhoppningsvis löser det sig snart o du kan ut o njuta av din fina Saga.;)

Vad roligt!

Håll oss uppdaterade.

Det är ju som engelsmännen säger: Rather safe then sorry...

KL (o lite trådkap)

Är det någon av er som varit med om nån häst som reagerat på vanlig influensavaccin? Att jag frågar är för att Premessa vaccinerades i gårkväll o mådde inte alls bra idag. Det var tjejen som tar in hästarna som märkte att hon inte betedde sig som hon brukar vid insläpp. Vanligtvis så tränger hon sig fram o skall in först men idag var hon ovillig att ens komma med in. Hade ingen feber och åt upp maten , dock utan sin normala entusiasm. Till saken hör att hon fick två sprutor då stelkrampen gavs i en spruta för sig. (Båda sprutorna gavs dessutom på samma sida av halsen) Har aldrig märkt nånting på någon häst tidigare så jag blev lite orolig.:(

Vad jag har för mig vaccineras man passivt med vaccin. = Man injicerar en liten dos av de bakterier som finns i viruset man vaccinerar emot. För att få kroppen att bilda antikroppar mot just de bakterierna. Överflödet av antikropparna som passar in på JUST DEM bakterierna skapar en immunitet mot viruset för en viss tid framöver.

Vaccineras man aktivt injucerar man serum = färdiga antikroppar. Om man redan blivit smittad med bakterierna.

Så det är med all rätt man kan bli lite dålig efter vaccination.
Min förra blev alltid hängig i 2-3 dagar efter injicering, men var sig själv efter det.

Jag tror absolut inte att du har något att oroa dig för! :)

En del hästar reagerar på A2 vaccin men troligast är att hästen reagerade på stelkrampsvaccinet tetanus (stelkramp) är ett väldigt immunogent antigen (orsakar ett kraftigt immunsvar)

Skönt att höra att det fanns någon som varit med om att hästen inte varit sig riktigt lik efter vanlig influensa/ stelkrampsvaccination.:grin: Har aldrig märkt nåt sånt på våra hästar tidigare o heller aldrig hört stallkompisarna säga något om sådana problem. Hur som helst, tack för ditt snabba svar som gjorde mig klart lugnare. Trevlig helg :bow::bow::bow:

Min ena pålle reagerade en gång efter vaccinering, nu var inte det av själva vaccinet i sig, utan troligast att bakterier hade kommit in i injektionsställe... han var hänging och loj till att börja med sen märkte jag att han blev stel i halsen och hade svårt att äta från backen och en svullnad började synas där han blivit sprutad. Det utvecklades till en böld som vi efter verkningslös antibiotikakur fick öppna upp på klinik, massa äckligt gegg som kom ut :crazy: men pålle blev bättre jättesnabbt efter det :laugh:
Men du behöver nog inte vara orolig, bara håll koll på hur det utvecklas de närmsta dagarna och låta henne ta det lugnt tills hon är pigg igen. Men troligtvis så är hon ju bättre inom ett par dagar :laugh:

Skönt att höra att det fanns någon som varit med om att hästen inte varit sig riktigt lik efter vanlig influensa/ stelkrampsvaccination.:grin: Har aldrig märkt nåt sånt på våra hästar tidigare o heller aldrig hört stallkompisarna säga något om sådana problem. Hur som helst, tack för ditt snabba svar som gjorde mig klart lugnare. Trevlig helg :bow::bow::bow:

... Vi lär oss av varandra. Right? :)

*kl*

Sitter och är lite nervös :p Funderar på att ringa min tränare och fråga om hon fortfarande tar emot hästar ibland...

Tror att jag måste ha någon som kan hjälpa mig med galoppen och bockanfallen... känner att jag nog inte vågar gå på henne tillräckligt när hon är dum..

Får ju ångest när vi pratar om att de är fem snart!!!:eek:

Mammas häst har alltid varit oridbar i ridhus om vintern när hon inte kan springa tillräckligt i hagen (om det är hårt). Det gick tillslut att trava helt ok, och med vår förra underbara tränare kunde de (efter felra år av träning....) locka fram lite korta galopper (snackar galoppsrång, inte ett varv på en volt ens) om de fick hästen på riktigt bra humör. Sedan slutade tränaren.

Till slut, då när mamma började tycka det var kul att åka o träna själv i ridhuset (hade ingen tränare ngra år när jag tränade/tävlade som mest och när jag slutade) så blev hon trött på att aldrig kunna rida ordentligt, för hästen tog ju till de här metoderna annars oxå när ngt inte passade. Det lyckades mamma dock oftast avstyra och locka förbi men galoppen gick verkligen inte alls.

Så hon frågade en långbent och ytterst sadelfast duktigt ryttarinna i klubben om hon kunde hjälpa henne med hästen. Precis som vanligt så tjurade hästen ihop, om än mkt tidigare pga den icke "fjäskande" ridningen, och skulla stanna o skutta på stället. Ryttarinnan tryckte till henne rejält med skänklarna och jävlar vad hästen blev arg :eek: Men det hjälpte ju inte när ryttarinnan satt som klistrad i sadeln och bara red vidare.

Hon red henne ngra gånger den vintern, kanske 2-3 max och mamma satte ett handtag på sadeln (ngt lärde sig dottern efter bockglada ponnyer :D). När hästen försökte med mamma igen så tog hon bara tag i handtaget med en hand och höll sig fast i sadlen o drev på (så fort hästen började stå emot lite alltså) och hästen slutade direkt och knallade glatt vidare. Väldigt snabbt efter det räckte det bara med att sitta till bestämt så la hon direkt bock/tjura/stå emot tankarna på hyllan. Sedan dess är hon väldigt ridbar och älskar att vara i ridhuset :)

Vad jag ville ha sagt är att man kommer långt med "styrka medhårs" men man måste oxå våga gå på dem när det behövs. Man kan inte enbart köra den hårda vägen, spec inte med ston, för då tappar häststackran ju helt motivationen men de måste ändå veta vad som gäller. Och löser man det inte själv så är hästen faktiskt inte smarare än att man kan få hjälp ur situationen, de kommer snabbt blir MYCKET gladare o positivare till arbete när inte det här tjuriga finns i bakhuvudet hela tiden.

Nej, Ella är ju en liten mager fölunge. Alldeles nyfödd.

Apselut!

Eller?

Ja jag tycker fortf min bebis ser lika omusklad o rädd ut som när han kom som 2-åring :D

Undra hur han ska se ut för att jag ska låta ngn anann rida honom utan att tro att ryggen går av och hästen blir helt knäckt i psyket :o:rofl:

När man äntligen börjar komma igång igen efter den ofrivilliga vilan är hon tappa en del vikt, så är det dags igen.
Tanken var att hon nästa fredag skulle få vila efter tandläkarbesök och vaccinering och vidare över julen. Men det blev lite tidigare då hästen har lyckats rulla fast i boxen. Så har hon sparkat upp ett fint sår på ena frambenet under knät, så benet har svullnat från knä till hov på den sida av benet som hon sparkade sig på och skrapat sig vid ögat. Det är ett par rejäla repor på väggen. Som tur var kunde kiropraktorn komma snabb. Hon hade suttit fast ordentligt. Så bäckenet och i nacken fick sig en omgång.
Tur i oturen har man själv blivit sjuk, så man ändå inte kan rida. Suck.

Har varit med vid vaccination av botulism, att resultatet har slutat med hög feber och böld på halsen. Alldrig roligt när hästarna blir sjuka med höger feber.

För oss går det sådär...
Ellen har i princip matvägrat helt mån-ons :cry:.
Har varit helt övertygad om att det berodde på allt som hänt nu.

I vilket fall som helst ringde jag vet i går som kom ut o undersökte henne.
Alla blodprover var utmärkta och hon kunde inte känna någon förstoppning, däremot klart nedsatta tarmljud.
Ellen sondades med vatten o paraffin och sprutades med b vitamin o kramplösande. Hon fick även gastrogard som hon ska äta i ytterligare 7 dagar.

Sen käkades det hö som bara den.

I dag var det nästan samma visa igen, fick i henne lite havre o betfor.
Vet kom igen och hon hade faktiskt bättre tarmljud i dag.
Sprutad med b vitamin o kramplösande i dag igen och sen började hon äta igen.

Hon visar inte att hon skulle ha ont i magen så det är högst troligt sviter efter förstoppningen som sitter i och ev kanske lite magsår.

Jag är dessutom säker på att ensamheten i hagen påverkar henne mer än vad hon visar, hon har tex inte rullat sig på flera dagar nu, vilket hon alltid gör mycket grundligt annars.
Nu ska hon i alla fall låna en annan hästs hage då den ska ha boxvila så hon får gå med de andra. Släppte ut henne där en stund i em och hon inledde med en rullning och galopperade sen iväg med svansen rakt upp, det talar ju för sig själv.

Vet trodde i alla fall att hon skulle klara sig "själv" nu och det tror faktiskt jag också. Annars kunde hon komma i helgen också om det krisar.

Stallet som jag var o tittade på verkar vettigt så jag har bestämt mig för att flytta dit. Ska bara få min lilla bebis i balans först.

Tack :)
Vilken härlig man din häst har, väldigt praktisk om inte annat ;)

De senaste dagarna har varit omotiverade. Sixt får numera gå själv i hagen och redan idag märktes en viss skillnad.
Hon har inte alls fått busa av sig, utan for runt som ett yrväder i stallgången. Skavet hon fått av sina nya benskydd (hon är master of skav.) har gått upp och färgat
ena benet rött..
Dagens försök till tömkörning var ett fiasko. Vi gjorde avancerade skolor, lite cirkusnummer, samt testade glidförmågan i snön. Lite smått ofokuserad och full av överskottsenergi.
Jag hade ju planerat att rida henne i ridhuset för första gången till helgen, det kan ju bli spännande.

När du kommer på det kan du väl skicka mig ett pm el nåt.;) Har inte haft möjlighet att rida den här veckan annat än i tisdags och samvetet gnager. Men jag har skitsvårt att överlåta pållan till andra än dottern. Låter gärna folk rida när jag är med, men är skiträdd att dom, om dom är ensamna med henne, skall förstöra hennes enorma tillit och fina psyke.:cry:

Stackars Sixt :cry: aldrig roligt för dom att gå ensamna i hagen. Du måste komma ihåg avlägga rapport om hur det har gått i ridhuset sen, ja menar så att vi vet att du lever.:D Vet inte vad det är med ridhus som kan få den mest balanserade häst att gå på tårna.:confused: Tom med min Pompa som vanligtvis inte hetsar upp sig för någonting blir laddad i ridhus, o då har vi ännu bara varit i stallets egna lilla miniridhus. Hoppas dock komma iväg till ridklubbens ridhus under jullovet (10-15 min skrittavstånd) så vi kan prova att hoppa inomhus.

idalina och aida Premessa var ff lite hängig igår men var betydligt gladare. Ingen svullnad efter sticken men helt klart var hon öm efter dem.

Gorm Tack för ditt svar. Att Tetanuset var "boven" var faktiskt det jag själv först tänkte på, mest för att jag själv reagerat kraftigt på det även om jag vet att humanmedicin inte alltid låter sig överföras på våra fyrbenta vänner.:rofl:

Nu har ni väl ändå fått er beskärda del av sjukdomar o elände för lång tid framöver. :cool: Vi hade förresten ett sto i stallet för lite drygt ett år sen med ungefär samma problem som Ellen. Började med en pinne som kilat in sig i kronranden och som togs bort på klinik. Under dygnet på kliniken utvecklade hon kolik som m behandling gav med sig men kom tillbaka X flera. I hennes fall var det blodmask som låg bakom. Om din veterinär mot förmodan inte har tagit blodprov o kollat hur det står till på "maskfronten" så är ett tips att du ber henne / honom göra det. Blodprov kan förvisso oxå vara falskt negativa men de är säkrare än träckprov.
Håller tummarna för att det är slut på magbesvären nu o att ni kan flytta till nya stallet snart o få lite lugn o ro.:bow:

tindra 03 Håller tummarna för att både du o hästen kryar på er oxå .

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jahapp, lilla Ella kan då förvåna mig.

Igår köpte jag pizza till den mer än lovligt bakfulle grannen till stallet och sa att jag inte ville ha pengar för den utan red istället i hans ridhus. (Tältridhus 25x60).

När jag dök upp var det alldeles mörk. Lite ljus sken in från "fönstren" längs med sidorna. Ella som är Sveriges mest tittiga häst tog det lugnt. Vi har varit där förut men det har varit lite halvcirkus varenda gång. Hon har varit väldigt spänd och gjort lite rusningar hit och dit.

Jag ledde runt henne i mörkret, det låg bommar på marken och en massa plaststolar i ena hörnet men inget var läskigt. Kors i taket!

Ringde till den bakfulle och bad honom sätta på lyset för det visste jag inte var man gjorde. Halva ridhuset lystes upp iallafall. Eftersom Ella var så lugn så hoppad jag upp i sadeln. Jag hade räknat med att jag kanske inte skulle kunna rida henne alls för att hon var för spänd men att det iallafall skulle vara lite miljöträning.

Hon var rätt duktig måste jag säga. Hon vill verkligen jobba! Så jag är nöjd. Red ett par varv i trav och testade även i galopp men det tyckte Ella var lite svårt, att hålla galopp på volt. Dit har vi ju inte kommit än.:crazy: Vi har ju så gott som bara ridit rakt fram i skogen.

Så nu är inte Ella Sveriges tittigaste häst utan Sveriges fd tittigaste häst.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?