04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Beklagar verkligen sorgen, tårarna kunde inte hållas borta när jag läste bloggen.. :(
Vet precis hur du känner, fick ta bort min ponny efter nästan 2års konvalecens, livet är långt ifrån rättvist ..

kl
För att försöka komma bort från dom tråkiga nyheterna så går iallafall Peisan åt rätt håll i träningen.
Dock har hon börjat med dumheter som att vika undan bakdelen i sprången när vi hoppar och tappa bakdelen i galoppen
lite innan hindrerna, men enligt tränare pga att hon är svag och fortfarande lite i obalans. MER TRÄNING helt enkelt!
Lite bilder och film från förra träningen där piloten inte skötte sig :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=Blm9bhW-3WE
25030308.jpg

25030347.jpg

25030348.jpg

25030344.jpg

Jag älskar verkligen ditt sto men hon såg riktigt svår ut på denna film.
Slingrar sig fram tillbaka hela tiden och av o på i bjudningen.

Jag skulle försöka få henne att slappna av i överlinjen, få fram nosen lite o och en längre men lugnare galopp.
Sen skulle jag ändra galoppen på galoppsträckorna, inte ha samma studsiga galopp utan öka o minska, flytta rumpan både in o ut. Ser ut som hon behöver nå o fundera på hela tiden.
I våras fick jag göra en jättebra övning på en 5 åring som jag red, red mot hindret på lång distans, red i öppna mot, sen red jag i sluta emot osv. sen var de busenkelt att rida rakt.
Vingligheten mellan hinder kan du prova o lösa med att ha typ räcke-oxer med 14-17 meter emellan o sen bommar på sidorna så de blir en korridor.

Supereneklt.. eller hur :angel:

du får säga till om jag missuppfattat allt ;)

Jag är gladare phuu! :D Hon skötte sig jättebra, inge bus alls. Lite bråkig med munnen men jag tyckte att det var lite bättre iaf med det mindre bettet.

Så jag är jätte nöjd och nu är det bara att fortsätta! :)

Helt plötsligt är jag bara GLAD om jag behöver smacka på min häst ibland. Jag känner min "rida-stor-häst-skräck" ända ut i tårna bara av bilderna ;)

Tiger har fö "vila" igen i 2 veckor nu under tentorna. Passar bra för han växer så det knakar och är trött stackarn. Eller ja, iaf dagen efter ridning, med ryttare på får man noga tänka på eftergifterna annars blir det lite a la ångvält ;) Senaste växtperioden var väl i våras, ingenting på hela sommaren märktes. Jag trodde unghästar växte mest den ljusa perioden? Eller åtm när de fick vila. Han har ju börjat nu sedan jag började rida EFTER 8 veckors vila.

Men jag tänkte mest skriva bara för att jag är så glad att vi kan ta rätt galopp ganska säkert nu :D Erkänn kul sak att bli glad över på en 4,5-åring :angel: Vi tränade lite fattningar igår mest från skritt och det blev rätt alla gånger, men roligast av allt är att hans känns ridbar när man fattar nu, slänger sig inte bara in i ngn och hoppas att det blir rätt utan det känns som vi är lite mer i kontakt med varandra även där. Det har annars varit en STOR stötesten för mig att konsekvent göra likadant och han har från och till varit väldigt förvirrad och till slut gick allt på chans typ.

Jaja, nu har jag nog inte så mkt att tillägga förrän efter jul, ingen dator man sitter vid frivilligt hemma över jul så nästa uppdatering kommer väl sisådär 20 januari :angel:

Va skönt att det gick bra :).

Etan ska få vila julveckan och nyårsveckan. Fram tills dess blir det två turer till ridhuset som är inbokat samt tömkörning och uteritter. Efter nyår hoppas jag kunna få syrran att rida honom för tränare en gång i veckan :), måste hitta någon bra bara.

Vaccination och tandkontroll ska jag boka tid till imorgon så vi får det gjort också :).

Hon har verkligen blivit svårriden så videon luras inte :p hehe
Tränaren och jag jobbar massa på galoppen och hon går galopparbete 2ggr / veckan nu så förhoppningsvis ska den förändras..
De som blir jobbigt med att trycka på henne i galoppen är att de tar ett helt varv innan jag får tillbaka henne,
hon blir GALET stark! Tränaren ska ev. hoppa upp på henne nästa träning för att känna av lite, tror hon behöver en karl som
säger till på skarpen :angel: hihi men du har rätt, galoppen blir för kort och studsig, blir för mkt av och på..

Övningen men bommar på sidorna har vi kört, kan säga att den hjälper inte :p hahaha
Måste nog öva mer på öppna och sluta innan vi kan göra de me hinder i närheten. Dressyrsadel är nästa inköp ;)

Senast ändrad:

Du sitter väldigt fint över hindren tycker jag. Det hade inte jag gjort på en sådan häst.:eek: Hjälp!

Men hjälper det inte att rida henne i lite lägre o rundare form eller drar hon bara åt hellsicke då?

Idag har jag varit ute och fräst runt på lilla skruttan. Har inte hunnit/orkat rida på en vecka och jag räknade med att hon skulle bli allt annat än rolig. Hon är ju världens tittigaste häst.

Men det var helt ok faktiskt. Och så bryr hon sig inte om bilar i mörker heller. Tänkte att hon kanske blir rädd för strålkastarna men inte då. Däremot när det kommer en bil bakifrån och det blir en massa rörliga skuggor framför Ella... Då ni, då är det läskigt.:cool:

Ella får gå och skräpa ett tag nu. Jag jobbar som personlig assistent och min förra vårdtagare gick och dog knall o fall i september. Hon var inte alls så gammal, inte ens 40 och får en hjärtattack. Nu är jag ju fastanställd i den kommunen där hon bodde och det innebär att jag får sättas in på andra ställen. Just nu är det hos en döende man. Vet inte från dag till dag om den arbetsplatsen finns kvar. Jag kan inte åka buss eftersom den arbetsplatsen ligger ute på landet och det innebär en enkel resa på 7,7 mil. Bensin är inte gratis.

Således är ridningen lagd lite på is både pga pengabrist och tidsbrist. Men vi kommer väl igen.

Tack så mycket :bow:
De gäller bara att få henne låg i formen när de är hinder i närheten :angel: Hon sticker bra och gärna ifrån arbetet och bara skuttar istället hehe
Vi ska börja köra låååga hinder och massa massa lydnad i kombination med galopp och dressyrarbete.
Sen ska som sagt ev. tränaren hoppa upp och testa lite :)

Det är skönt när man har någon att slänga upp och göra skitjobbet åt en.:devil:

Fast inte när personen ifråga kommer upp och hästaskrället är som ett lamm.:mad: Som jättehästen jag hade hemma ett tag och som jag aldrig lärde mig rida.

Giine: fining:love: Ser inte helt lätt ut:angel: Själv skulle jag suttit i ett hörn och skakat för länge sedan, du ser ut att göra det grymt bra!!

Själv var jag ute och skrittade på en överladdad Mity igår kväll, 14 minusgrader och månen och snön lyste upp vägen. Otroligt vackert:love: Behövde inte ens en pannlampa så ljust var det. Idag blir det lite trimning i ridhuset och förhoppningsvis ngn liten film om mammsen har lust att filma.

Bye:)

Tack alla ni som skrivit och tröstat. Det betyder jättemycket för mig. Jag vet ju att livet går vidare, och hans minne lever vidare i mig. Så på sätt och vis så finns han alltid kvar hos mig, det kan ingen ta ifrån mig. Fast trots att jag vet det så känns det svårt.. Fast jag tycker att det är bättre att ha älskat o mist, än att aldrig ha fått älska.
Många kramar //Jossan

De är jätteskönt att ha en tränare som ställer upp! :D Kunde lika gärna stått på marken och bara gnällt istället :p hehe

MrsQ: Taaack :bow:

Människa vilken sits du har:bow::bow: Känner för övrigt igen problematiken för det är som att se Premessa fastän i en större upplaga då förstås :D Hur som helst är det härligt att se er hoppa :laugh:

Så hemskt :cry::cry:

Jag hoppas min lille häst kommer leva med mig minst 30 år till, gud vad sorgligt annars. Jag har aldrig fäst mig så direkt vid hästar förr (förutom en som jag fortf vill ha tillbaka men det är omöjligt med sto hemma) eftersom jag alltid ridit andras hästar. Jag har trott det, åtm med mina tävlningsponnyer som stannat lite längre, men nu när jag har en egen liten prins märker jag att det är inte alls samma sak...

KL

Vi löshoppade min lilla Sixt i lördagskväll, och hon var så duktig så :laugh:
När vi trodde att hon började bli lite trött, så la vi ner hindret till ett pyttehinder, men då drog hon järnet runt och hoppade det flera gånger innan vi fick stopp på henne :D

Film 1

Film 2

Hej mina vänner!
Tänkte bara kila in en fråga här lite på ett hörn.
Undrar mest hur ni gör med div. hjälpmedel på ungisarna.
Spön?, sporrar?, graman? halsförlängare? bett?
Varför? varför inte?

Själv rider jag ganska sällan med spö, då hon har duktigt med respekt för den sortens korrigering. Och jag känner att jag gärna vill "koncervera" den respekten, så den finns där när jag verkligen behöver den. Rider dock med spö på träning och tävling, men använder den nästan aldrig.

Har börjat rida med sporrar till och från. Den korta, runda juniormodellen.:D
Eftersom vi tränar på att flytta för skänkeln nu så känns sporren som en tolk i vissa lägen, som en extra tydlig hjälp. Hoppade med sporrar för första gången för två veckor sedan och fick bara positiv respons från Spins sida. Hon kan vara så himla känslig och ha mycket att säga till om, men nu förbättrades bara skärpan och lyhördheten liksom. :bow::love:

Rider inte med hjälpmedel så som graman eller halsförlängare. Kanske bara är för rädd för att förstöra och missbruka.
Men longerar med pessoasystem någon gång i veckan, vilket också uppskattas av hästen.
Rider inte med martingal heller, då det inte behövs.
Tredelat fullcheek i munnen, eller hackamore.

Är mest bara nyfiken på era tankar kring dessa hjälper :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix