04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Fråga på du bara!

Det får bli dressyr för våran del.

Första målet är ju uppfyllt nu, ville gärna att hon skulle komma ut på en liten tävling innan hon blir fem. Nästa får väl bli dels att jag ska våga mig ut på någon tävling med henne och dels att vänja henne vid den sortens "övningar"

Hoppa tycker hon är kul o har bra teknik också men det finns ett stort MEN. Ena frambenet kan hon bara böja ca 90 grader. Hon slet av sträcksenan ovanför knäet som föl och nu är den helt enkelt för kort. Det har dock blivit lite bättre sen jag köpte henne för lite drygt ett år sedan men bra kommer det ju aldrig att bli.

Har löshoppat henne en del upp till 90cm o det klarar hon fint.
Dock är jag väldigt osäker när vi kommer till den biten o det smittar ju av sig på henne så hon får hoppa själv så länge. Men det är också ett av målen, att jag ska lära mig hoppa lite små hinder, för jag tycker det är kul egentligen. Måste bara hitta någon som kan hjälpa mig med det.

Förhoppningsvis har vi lång tid på oss att utvecklas tillsammans.

Fullblod är speciella! Jag hadde en annan innan som också var trevlig. Tror aldrig jag kommer att byta ras. Dom är kort o gott bäst!

Senast ändrad av en moderator:

Tackar :laugh: jovisst är det en remontnosgrima, matte fick falla till föga och köpa en sådan hemsk liten sak till Danne, den hjälper verkligen så troligen är det ngt med tänderna, tandläkaren är beställd men kan inte förrän i december så vi väntar på det och så länge får han ha den där den där tingesten.. Inte nog med det förresten, pannbandet var alldeles för stort på det remontträns som inhandlades så jag fick ta det pannband jag hade liggandes i skåpet och som jag redan dissat då jag inte är så mycket för blingbling.. å andra sidan sitter jag juh uppepå o slipper därmed se eländet :D

jovisst har det hänt saker! och idag verkade han äntligen ha fattat galoppen med galoppen oxå :p var riktigt behagligt att slippa ha 500kg häst som bara drar järnet och tycker livet är skitskoj. Med 5 månader till nästa tävling så bör det juh ha hänt något tills dess med. (håller tummarna och blundar hårt)

Välkommen med ditt russ!

Och så vill vi ha stam, tack! Jag har själv haft russ. En styck Eeja e:Effekt. och en liten Russin Attack som Eeja fick. Fråga inte om namnet, det går så illa när mamma ska skicka in registreringspappren.

Han skulle ju heta Rush n Attack...

Russin Attack:rofl: underbart!

Lobelia är e. GFS LäderLappen och u. Kornell :)

Eld i baken eller myror i brallan?

Och den rider du på!:eek:

Du har inte funderat på blyskor? Eller magnetisk ridbanesand?

Ja du, nått fel är det på henne! :p Och ja... tyvärr rider jag ju på henne... ibland inte så roligt som ni vet! Då och då funderar jag på hur jag ska orka kan jag säga..

Var till ridhuset idag och hon var allt annat än snäll och smidig... spände sig från början till slut och var inte alls nöjd med mig men gickstundvis bra ändå...

Här är några korta filmer...

http://se.youtube.com/watch?v=yL1AMNsAerg

http://se.youtube.com/watch?v=xc-PyIUgMT0

http://se.youtube.com/watch?v=mrhNB8Sk8vE

Jäkla tokmaja...:devil:

Härliga, fina men ack så stolliga lilla (hm ja så liten e hon ju inte förstås :crazy:)Saga. :d Hur går det för er med ridningen ? Ser härligt ut med all snö ni har där uppe i norr.:rofl:

Det går så där med ridningen.. hon är extra grinig pga pälssättning plus att kylan gör henne superpigg så det är inte så super roligt för tillfället.... Hade varit så härligt om man stod vid ett ridhus så hon kunde motioneras riktigt nästan varje dag...

Jag tycker du har bättre sits på filmen än på bilderna du visat tidigare! Du sitter rakare o stadigare.

Går det inte att få sprallapan att få nosen mer frammåt nedåt? Eller vill hon helst krypa in med nosen?

En tränare sa till mig att när hästen har nosen högre än bringan och går i hög form så producerar den adrenalin i kroppen och när den går i låg form så utsöndras istället endorfin. Hade en besvärlig häst som jag inte klarade av riktigt men när jag lyckades få ned och fram nosen så blev han mkt mkt lugnare.

Mysigt med pälssättning och köldpigg tjejhäst... Men hon lär väl inte sätta päls hela vintern. Du ska se att när det blir mycket snö att pulsa i så har hon väl att göra och blir lugnare. Får vi hoppas på.

Jag både trivs bättre i och sitter bättre i min dressyrsadel som jag hade detta pass!

När hon är på dumt humör så är det jätte svårt att få fram nosen men det är ju vad jag försöker jobba mot. Från början försökte jag jobba bara fram ner men då gick styrningen ur så jag var tvunen att plocka upp henne för att få kontakt med "styr-reglaget" :D Nu funkar styrningen bättre och jag vill försöka få ner henne mer igen.

Vad duktiga ni är :)

Kan nån hjälpa mig lite.. vad tror ni Molly ska ha för strl på ett par Veredus Carbol gel? M eller L? Ni vet ju hur hon ser ut vid det här laget :D

Påminner om våran Premessa. Dotterns dåvarande ridlärare sa hela tiden till dottern att "inte göra nån grej av det" så skulle det ge med sig så småningom. Hon menade att vissa hästar springer ifrån arbetet (läs ston) andra reagerar tvärtom. Dessutom poängterade hon att ston vanligtvis måste "strykas medhårs" medan man mot valackarna vanligtvis kan vara lite ruffigare och tuffare. Vill inte kalla Premessa lugn men hon e definitivt inte lika tossig i huvet som när hon var 4-5 år.;) Tar av mig hatten o bugar för jag tycker du gör ett jättearbete med Saga. :bow: Bra att du har väst på;)
Som alltid är hon :d att se på.

Vad duktiga ni är :)

Kan nån hjälpa mig lite.. vad tror ni Molly ska ha för strl på ett par Veredus Carbol gel? M eller L? Ni vet ju hur hon ser ut vid det här laget :D

Tack så mycket:bow: Det var synd att det var mot slutet av lektionen för Pompa började komma igång o var riktigt taggad. Dom andra hästarna var helt slut när lektionen var slut men min lilla köttbulle var inte ens lite trött. Fattar inte hur hon kan ha sån kondis som hon har. :confused:

Vad är Veredus Carbol gel ?:o

Va himla duktiga ni är föresten, Pompisen ser ju ut som värsta gamm-hästen :D Rullar på utan några problem what so ever :love:

gammhäst e Pompisens mellannamn, visste du inte det :D
Man kan verkligen inte tro att Premessa o hon är helsyskon. När jag tänker på hur Premessa var för ett par år sen kan jag bara tänka mig hur du har det med Saga, ja menar det e ändå lite skillnad, Premessa är(var) lite dryg 140 cm. Du e verkligen värd allt beröm för att du kämpar på. :banana: Du ska se att hon lugnar sig även om jag förmodar att det ibland känns som det är ljusår dit.:( Du rider så bra så med bra tränarhjälp kommer det att ordna sig :laugh: /

Ha en bra vecka :rofl:

Vad är Veredus Carbol gel ?:o

Hoppsenskydd som är typ stoppad med någon gel av nå slag:p Lät ju otroligt kunnigt det där....Men storleken har jag ingen aning om. Du får vänta in hopp-folket flugskit!!;)

Jag är ju lite insnöad på det där med tänder nu för att Mity hade problem. Men har du kollat upp Sagas tänder? Tycker precis som om att hon uppför sig som Mity gjorde när hon hade ont. Hon liksom tjafsar med munnen, ser ostadig ut och drar in nosen.

Jag har L på mina Veredus skydd men de är inte carbon Gel utan den billigare varianten som ser likadan ut fast utan gelen eller va de nu är för nå :)

På calle är bakskydden på gränsen till stora, han kan ha dom utan problemm en skulle de töja sig så blir delite värre.
Så M på bakskydden klarar du dig med. Fram sitter dom bra på honom men så har han grova ben, så jag skulle tippa på M även fram. Tyvärr kan jag inte mäta mina skydd åt dig eftersom jag inte är hemma men sök på utrustning så tror jag de finns en sån tråd där.

Appropå utrustning, visst kan man göra mycket själv? Som t ex att sticka ett täcke!

Jag har ju stickning som hobby och tänkte att den här måste man väl ändå kunna använda som hästtäcke? Eller vad tror ni? Skulle Ella bli glad över nåt hemvävt?

RW-MAG42-D01.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar