04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Eld i baken eller myror i brallan?

Och den rider du på!:eek:

Du har inte funderat på blyskor? Eller magnetisk ridbanesand?

Ja,Qruella Irish var en av de första som kom in. Den första är Hot Shot som hon gick med som föl och tvååring.
Både jag, min kompis och min granne betäckte samma år med Qalle och fick tre rätt olika individer dock med den likheten att de verkar vara snälla och samarbetsvilliga och rödbruna med stjärn.:p Bara min Ella blev liten. De andra blev mkt större.

Först vill jag säga att jag tycker att det verkar en trevlig häst och framförallt så gillar jag bakbenen. Även om tempot är undermåligt så gör de aktiva bakbenen att det ser aktivt ut. I mina ögon iallafall.
Så när den slappnar av så kommer de att hända mycket! Hittar du inte din häst någon gång så leta iiiiiinte hemma hos mig.:angel:

Fast jag tycker nog allt att dommaren var snäll i sin bedömning. Som du själv skriver så var ju hästen rätt spänd och slog med huvudet en del.
Men huvudsaken är att dommaren är lika snäll/hård mot alla. Man får aldrig hänga upp sig på procenten. Vilket kanske inte är så lätt när man väl tävlat och håller protokollet i sin hand...

Välkommen med ditt russ!

Och så vill vi ha stam, tack! Jag har själv haft russ. En styck Eeja e:Effekt. och en liten Russin Attack som Eeja fick. Fråga inte om namnet, det går så illa när mamma ska skicka in registreringspappren.

Han skulle ju heta Rush n Attack...

Så sööt Pompa är när hon ligger i boxen :love:
Filmen såg bra ut tycker jag!
Hon verkar väldigt på det klara med vad hon ska göra och det måste ju vara skönt!

Tack så mycket:bow: På sikt ska det väl så småningom bli bra iaf:angel:

Rapport från mig:
Lasse är vild och galen och vill bli rastad varje dag (vilket inte går) Så när han har vilat en dag så har vi alltid ett hemskt pass dagen efter :crazy: Men sen när han gått ett pass så går de andra lysande! I ridningen har han mognat och kommit mer ihop sig. Fattar nu galopp från skritt (och älskar det) haha - det har blivit hans favvo-övning :love:
Han är anmäld till KM i dressyr på lördag, anmälde till en LB:1 och på Söndag är det KM i hoppning så då ska vi försöka oss på en 90 klass. Kan bli spännande ;)

Carisma är igång i alla gångarter, genomgående tema i vår ridning är BYGGA MUSKLER! Tyvärr har hon fått lite patella :( Inte mycket men det hakar lite i traven när det blir för ostyrigt och snabbt tempo.
Min tränare skymtade oss i ridhuset härom dagen och kom med många bra tips! Patellat är för att hon är för klen i baken och behöver muskler, så hon orkar inte bära sig själv.
Han trodde det skulle försvinna och inte vålla några problem, så jag håller tummarna för det och rider på i lugnt tempo och i låg form!

Hon e så enkel att ha att göra med o försöker alltid och det kändes som hon direkt förstod vad hon skulle göra. Hoppas vintern håller sig borta några veckor till så att vi iaf hinner med nån mer hopplektion innan våren.:bump:
O visst var hon söt där hon låg o sov:love:

Tackar:bow: För att vara så pass ringrostig som jag är när det gäller hoppning o med en häst som inte tagit fler skutt än man kan räkna på ena handens fingrar så är jag nöjd. Synd att dottern inte hann filma "hela banan" men dels hade hon själv precis ridit lektion o så plockade hon in hästarna åt mig som eg hade stalltjänst.:angel:

Härliga, fina men ack så stolliga lilla (hm ja så liten e hon ju inte förstås :crazy:)Saga. :d Hur går det för er med ridningen ? Ser härligt ut med all snö ni har där uppe i norr.:rofl:

Tror inte du behöver bekymra dig så mkt om patella, blir lätt så när dom är unga o outvecklade i sin muskulatur i rumpan.
Calle kollade jag upp i våras just för att jag tyckte han hackade lite i ena bakbenet o veterinären lugnade mej o sa att de är normalt.
Jag fick rådet att klättra mkt i skritt och att slå på kilsulor på båda bak för de skulle stimulera musklerna kring patella och knäleden. Idag är de borta :bow:

har skrittat o joggat calle lite denna vecka då jag varit hemma o han har skött sej exemplariskt trots 4 veckors vila.
Känns som han mognat på under sin vila. Ska vila 3-4 veckor till eftersom jag åker ner till Uppsala igen ikväll.

Q som har gått ca 2 ibland 3 ggr i veckan med mamma har fått 5 årstrots eller nått. Bockar o far som en tok så jag vet inte om jag vågar låta mamma rida honom när jag inte är med :crazy:
Mamma är ju inte ett dugg rädd så de behöve rjag inte bekymra mig om men vill inte att hon trillar av o slår sig.
Red honom imorse för o rasta av ordentligt o tom jag höll på o segla, drar rumpan under sej o sen bockar hano drar iväg.
Skyggar för saker o blåser upp sig. Så lite 5 årstrots o lite överskottsenergi.

Så.. då var dagens övningar oxå avklarade och rapport av helgen följer nedan:

Lördag: Tyvärr så hade man här valt att använda ett ridhus utan läktare som tävlingsridhus, istället hade man ställt upp löshoppningsstaket bakom domaren där folk kunde stå. Dessutom hade man valt att ha HELA porten bakom dem öppen :eek: Då det blåste rätt rejält här nere igår så rörde sig duke på domarbordet rejält... vinden tog även tag i ridhuset och en del smällar hördes.. I andra änden fanns en liten fyrkant där nästa tävlande skrittade fram.. Förutsättningarna var med andra ord inte de bästa. Dannes koncentration var låg.. mycket låg till och med. För att överhuvudtaget kunna få in honom på banan måste jag rida in med spö, slängs givetvis direkt men ger ändå 4p avdrag.. jaja smällar man får ta.. kommer halvvägs in sen ser lilleman duken.. tvärnitar, upp med huvudet i luften och är en bråkdels sekund från att tvärvända och skena på andra hållet. DÅ anser domaren att det är läge och ge startsignal!!! (kan man inte ge ekipaget 5 sekunder till?). Vi hade en ordentligt spänd ritt där han gick emot ngt ofantligt såfort det var i riktning ner mot domaren, på andra hållet drog han bara iväg.. Totalt sett fick vi 53,93% (vårt bästa hitintills) vilket jag anser är väldigt rättvist (rent ridmässigt så ska man betänka att det egentligen var 4p mer), vi fick oxå vår första 8:a :love: på den fria skritten, och den kan göras mycket mycket bättre. Dannes uppfödare var oxå där och tyckte han hade blivit stor och jättefin :D ingen bebis längre som hon sa (sen är det juh oxå 1½ år sedan hon såg honom IRL sist). Vinnaren i LC:2 var min vetrinär med en 4-årig halvbror till Danne :laugh:

Söndag: LB:0 på klubben. Framridningen ligger lite dumt till här då det kör en massa bilar, släp, cyklar, går en massa folk och hästar precis vid staketet. Danne var väldigt trött sedan gårdagens övningar, så var även matte :angel: Inne på banan skötte han sig strålande :love: men var som sagt väldigt trött.. dvs sprang in i galoppen, gick inte att sitta på övht i traven (hade så ont tillslut att jag trodde jag skulle dö) och tappade bjudningen på sina ställen. Totalt sett fick vi ändå 58,4%!!! Ngt snäll domare enligt min mening, skulle kanske egentligen varit 56%.. Men ändå.. i det här programmet fanns ju en farlig massa långsidor så jag är supernöjd. Nu blir det inte mer dressyrtävlingar för oss i år utan resten av året blir det styrketräning för Danne så att han orkar bära sig helt i kort trav. Januari blir vila.

Tror inte det finns ngn film från idag, mor min är ett Otekniskt geni :rofl: Men film från gårdagen finns nedan.

http://www.youtube.com/user/TeamLundVer

Vad duktiga ni är:love: Ser ju lätt som en plätt ut det där,jag tror Pompa vill hoppa högre;)

Verona: Ser ju ut som min galning i hagen:eek: Som tur är så hr hon ej utfört de värsta konsterna med mig på ryggen....än så länge.....:angel:

Jättefin häst, jag har en förkärlek till fullblod:love: Dock undrar jag lite i vilken form hon går i annars? På träning och så. Sitter sadeln bra? Hon går ju så otroligt högt med huvudet. Förstår att det kan bli spänt med första tävlingen och allt. Men om du inte ska tävla henne själv så kanske du skulle tjäna på at sätta upp en bättre ryttare på henne. För det är ju allt annat än bra att sitta ner på en häst som går med huvudet så högt upp i luften.

Annars som sagt superfin häst som kommer bli jättebra med lite träning:bump:

TeamLundVer: Såg ju mycket, mycket bättre ut än filmen från förra tävligen som du lagt ut:) Ni ser ut att ha utvecklats i rätt riktning verkligen:bump: Fin häst! Visst är det föresten en liten remontnosgrimma jag ser ;)?

Kul att du gillar henne!

Hemma är hon lugn som en filbunke och går fint i form, visst åker huvudet upp ibland men hon kommer tillbaka direkt igen. Men det är nog lätt att falla tillbaka i gamla vanor när man är stressad, det vet man ju själv.

Just denna sadeln ligger kanon på henne och ryttaren rider henne väldigt bra hemma, så jag skyller i princip allt på miljön.

Vi måste nog bara "träna på att tävla" så att säga. Jag ska tävla henne själv sen men är gröngöling på det området så jag behöver också lära mig.

Ska filma henne en dag hemma så ska du få se skillnaden.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men dåså. Vet ju själv att det kan bli vääldiga skillnader beroende på miljö och med tanke på att det var första tävlingen och allt. Superfin verligen:love: Så vad har du för mål och sådär i framtiden? Är du mer hoppryttare eller är dressyr som gäller? Fölåt om jag är frågvis men jag är så nyfiken av mig:angel:;)

Jag red ett fullblod när jag jobbade i Usa och det är verkligen den finaste häst jag ridit ngn gång. Så jäkla känslig och helt underbar:) Hon var till och med nästan bättre än Mity som jag har nu:angel: Fast bara nästan....

Håller med om att dommaren var lite snäll.

Hon har ganska bra bakben ja, fram är det värre men det har blivit bättre där också så hon är på G.

Jag behåller henne gärna själv faktiskt. Hon är en lite pärla. Men du kan få första tjing om jag ändrar mig :D

Tack, det var snällt sagt. :) Att Pompa både kan o vill hoppa högre betvivlar jag inte. Frågan är väl snarare om matte törs:crazy: Fast vågar dom andra "tanterna" så vore det väl själva :devil: om inte jag också skall våga. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈