04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

kl

Nu får jag hälsa mig själv välkommen till den här tråden också :angel:
Har fått hem en 04:a e. Licanto som jag fått förtroendet att rida och utbilda en tid framöver! :) Bilder kommer tids nog..!

kl

Nu får jag hälsa mig själv välkommen till den här tråden också :angel:
Har fått hem en 04:a e. Licanto som jag fått förtroendet att rida och utbilda en tid framöver! :) Bilder kommer tids nog..!

Vad trevligt ! I väntan på bilder kan du inte berätta lite om pållen ifråga. Är det ett sto el vallack? färg? ja du vet säkert vad jag menar. Hur som helst välkommen !:laugh:

Hoppas du kryat på dig så att du kan träna i morgon.;)

Vad gullig du är, tack!

Känner mig bättre men är fortfarande trött. Får dock en fullspäckad dag i morgon. Måste upp i ottan och mocka, därefter direkt in till staden och hämta en transport (min behagade att gå sönder :mad:). Tillbaka till byn och hämta upp dotter med ponny. Köra över tio mil till Skara, röntga, longera och filma ponnyn som är halt.

Förhoppningsvis sköter han sig så det går fort, men hoppet är inte stort. När jag ringer till Skara är det bara att säga att det är jag med den lilla vita vilda ponnyn. "Jasså, är det Bazze det gäller" brukar svaret vara :crazy:.

När vi är klara där är det bara att åka raka vägen hem igen, lasta av ponnyn, in till staden (1,3 mil) och lämna transporten, tillbaka till byn, slänga in min spelevink från hagen, sadla, tränsa och stå redo för träning. Phu, blev trött bara av att skriva det, men vad gör man inte för de små liven :angel:.

Tack också ft_ryttare och lillageisha ;D

Det är en valack import från Tyskland i juli i år, han är svartbrun. Han är stoooooooor (min 5-åring på 170 ser liten ut brevid honom.. Måste fixa fram en måttstock så att jag får veta hur stor han egentligen är;))
En långbent och högställd kille, kommer nog att kunna bli riktigt snygg med lite muskler, just nu ser han mest ut som en nallebjörn :D

Får berätta lite mer imorrn när jag förmodligen har ridit honom hemma första gången :)

Aha du e också"ponnymamma". :) Förmodar att du sover gott i morronkväll med tanke på det fullspäckade "schemat". Blev snudd på trött bara av att läsa allt du skulle göra.:grin: Hur som helst, lycka till med träningen ! :bow:

*KL*

Hohooo, här kommer lilla jag insmygandes igen. Har varit internetlöst och makelös, (han som fixar allt som krånglar i datorväg...), i över en vecka. Mannen har spelat golf på Irland.

Jag har bott hemma hos mutter hela veckan och därmed haft särdeles nära till hästarna som bor hos henne.

Varit ledig mycket och kunnat rida lilla Ella och även ta längre turer så hon fått se nya grejjor. Jag har gissat på att hennes gräsligt jobbiga tittighet kommer att försvinna med tiden och jag verkar få rätt. Jag hoppar av när jag känner att hon blir för spänd, annars går hon förbi det mesta. Hon slappnar fortare av och börjar jobba ganska självmant.

Imorgon är det dags för hopplektion nr tre. Vi har ju haft allt annat än tur i sommar; omkullridning, hosta och lymfangit och en jäkla massa veterinärräkningar... Men nu ska vi väl vara på G och återkomma imorgon kväll med lite film.

Å så har jag beställt nya skär till klippmaskinen. Här ska rakas häst för fulla muggar! Ella ska bli nakenfis.

Ha det gott allihopa!

/A-K o lilla Ellapella

Taaack :D De är 60cm, helt lagom att börja på. Kände att jag behövde hoppa den höjden eftersom ja har blivit så
osäker på om jag verkligen klarar av henne i hoppningen. Klart ni ska ut o hoppa clear rounder !!

FT_ryttare: haha jo jag vet, och saken är den att jag fortfarande är osäker på om jag klarar av henne, för när hindrerna
blir högre blir hon mer svårriden, så vi får se :p

Popmpa04: tack :D nästa år kommer hon åka på tävlingar i stockholmsområdet där för att träna att åka långt.
Hon ska ju ev. försöka kvala falsterbo o breeders :eek:

Linn_H: välkoooommen :D

Taaack :D De är 60cm, helt lagom att börja på. Kände att jag behövde hoppa den höjden eftersom ja har blivit så
osäker på om jag verkligen klarar av henne i hoppningen. Klart ni ska ut o hoppa clear rounder !!

Va? Klara av? Det ser ju jättefint ut!!! Verkligen! Jag är kass på att skriva i tråden för det är så många riktigt fina ekipage så det känns lite urvattant att skriva det varendra gång :o

Jo vi får la göra det, tanken från början var ju att kvala och starta en debutant. Kval innebär en 90 och en 100 klass med max 8 fel totalt. Jag är redan nervös ;)

Men nu har jag ingen panik längre, det får ta den tid det tar. Han tjurar fortf med bakknäna för massören :( Han utnyttjar säkert bara situationen att hon är så snäll och bara tar det extra försiktigt men jag blir ändå lite orolig. Även om alla som ser honom/sett honom i rörelse säger att han rör sig prickfritt.

Och vet ni vad allihop, jag tänkte börja träna "dressyr" för NH-tränare :angel: Barbacka i repgrimma :D Beskrev vad jag ville ha ut av träningen och frågade om det var något han pysslade med, vilket det var enligt honom. Så fram i vinter ska jag locka ut pappa o åka o testa en gång åtm. Jag har våga förhoppningar, för jag är väääldigt kräsen med tränare. Och utan utrustning och tränare med div utbildningar känns det som att flumfaktorn kan överstiga min gräns några gånger om rätt lätt. Men klaffar det så gör det.

Hästen älskade iaf killen på kursen i somras. Så fort killen kom i närheten så Tiger blev medveten om honom (nytt ställe o lite rörigt, sådär som det kan bli med "NH"-folk) och släppte han inte honom med blicken, skithäftigt! Och när killen väl kom nära så stod Tiger som ett ljus och verkade bara lysa "klappa mig, titta på mig, här e jag!" Tiger som vanligtvis är väldigt på sin kant med nya, spec stora killar, denna var lång. Och han hälsade knappt på Tiger (jmf med vilka försiktiga hälsningar Tiger brukar behöva, jag säger alltid åt nya som ska hälsa på honom hur de ska göra) utan fick direkt ta honom på huvudet och passa in repgrimman. Det var häftigt! Jag typ: "Hallå hästen, du som brukar ha matte som snuttefilt, märker du att jag står här bredvid?"

hihi tack! Jodå, på den höjden är vi sams och samspelta men när hindrerna höjs då blir de kämpigt för oss båda :p hihi

Men de klarar ni ju galant ! :laugh: hejar på er ;) hihi

Hejsan på er allihop! Var jättelänge sedan jag skrev i den här tråden nu, det har liksom inte hänt så mkt för oss. Sedan sist som jag skrev så har Tom varit konvalecent, i väntan på att först få komma till scint, och sedan på ett svar. Det sistnämda hoppas jag att jag får under dagen. Usch, det har snart gått 4 månader sedan han gjorde sig illa, och vi vet fortfarande inte vad det är.. Ovissheten är klart värst.

Och under tiden som han har stått så har han samlat på sig överben både här och var, samt att han har tappat precis vartenda gnutta med hull och nästan all muskelmassa.. Som tur är så har han fortfarande glimten i ögat kvar. Han tigger godis och hittar på hyss i det oändliga.

Gick en sväng med honom i ridhuset igår, och då var det två andra ekipage som red samtidigt som vi var därinne, det har han bara varit med om två gånger tidigare, och han var ju fruktansvärt pigg efter de här månaderna i vila, så han gick och blåste upp sig och gnydde liksom svagt hela tiden. Och plötsligt... FULLKOMLIGT EXPLODERADE han, slängde sig bort från mig och reste sig, flaxade ut med frambenen som den värsta fölunge, lyckades fånga in grimskaftet, ställde sig på alla fyra och.... Det var över. Hela energin kastade sig liksom ut ur honom på en gång. Sen gick han såsande efter mig, precis som om det aldrig hade hänt, igen..
Tokhästen.

Ha det så bra allihop, hoppas att era 04:or strålar och att ni får ha dem kvar hos er, friska och lyckliga. Många kramar från Jossan och Tom, som hoppas att vi får chansen att skriva här igen.

Ovissheten är alltid jobbig. Man har liksom ingen möjlighet att gå vidare utan står bara o stampar.

Håller tummarna för att det ska bli ett positivt besked.

Roligt att höra ifrån er !:) Ska hålla tummarna allt vad jag kan att det kommer ett "bra" svar !:bow:

KL

Hej hej! Jag har också en 04 som varit presenterad i tidigare 04-trådar, men det är längesedan nu. Lyra är e Silvano-Trofé-Jazz-Urbino och fick föl i våras e Tsarevitj som blev klass 1 föl på visning. Både Lyra och Titiyo är födda här hemma på gården.

Nelle här på Buke red in henne och jag visade henne på treårs, där vi blev klass II i både hopp och gångarter. Höll sedan igång till "magen tog i" i transporten till träningen och sedan har hon bara varit häst och fölmamma till för några veckor sedan då jag satte igång henne. Det känns inte som om hon vilat alls utan är helt med på noterna och verkar veta vad det handlar om. Arbetsvillig, medgörlig och inga protester. Första gångerna red jag i hagen med fölet brevid och nu har jag även ridit ut med fölet kvar i stallet. Har tyvärr inget sällskap till fölet i dagsläget, så skogsturer blir det bara när sambon kan agera fölvakt... dvs två gånger hittills. Första gången var ju mest för att kolla av läget på både sto och föl - vilket var nästan helt OK, fölet protesterar lite, medan Lyra bara verkar tycka det är kul-, medan jag nu andra gången gav mig iväg lite längre och även la in galopp :love:. Guuud så härligt att vara igång igen!

Oj, hoppas ni orkade läsa allt! Har följt er här i 04-tråden och tycker att det är jättekul att följa era 04-ors utveckling. Följer ju även er med motgångar och hoppas verkligen era hästar snarast ska bli bra igen!

Lite bilder från idag hemma på banan.
Idag gick han stundtals kanon , har nog kommit på akilles hälen med galoppen ,
jag har nog ridit in min stackers unge helt galet då han tror att så fort jag klämmer åt med skänkeln så ska vi galoppera . Så idag har jag bara övat att ömsom klämma åt honom mest hela tiden och bara rida på framåt och sedan gjort tydliga galoppfattningar ..vi får se hur det går . Jag hamnar lätt i stolsits när han blir spänd , sedan måste jag börja räta på mig och få upp blicken --

Travar
DSCF2630.jpg

Travar , hög iformen men fin i steget Travar och sover
0810233.jpg

Travar , hög iformen men fin i steget
081023.jpg

Någorlunda rund i galoppen
0810234.jpg

Uppförsbacke vad det va ?:angel:
0810232.jpg

DSCF2692.jpg

Det ser inte så dumt ut. Och vad bra att du kommit på vad som felas galoppen. Misstag gör vi alla. Det har jag gjort med Ella men det verkar jag ha rättat till. Ston får man klappa medhårs.:D

Jag hamnar också lätt i stolsits. Men det skyller jag mina breda sittben på. Hade perfekt sits fram till jag blev ca 13-14 år då visst höfterna blev för breda på mig och fick svårt att känna mig bekväm i någon sadel. Alla känns som små stringtrosor mellan skinkorna.:D
Endast min Dominus dressyr känns bra och den kan naturligtvis inte min lilla söta 04:a ha...:mad: Hade den till gamla Samantha som min ohängda lillasyster snott tillbaka. Så nu hänger den bara i stallet och jag hoppas att min lilla unghäst ska ändra sig i ryggen och istället för att vara spikrak bli mer svängd. Kan man hoppas på något sådant tro?;)
Nä, det blir att kasa omkring i Globusen som näääääääästan passar mitt jävla arsle!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka