04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Visst är de fiint :love: de finns mkt i den hästen, gäller bara att jobba fram de på rätt sätt :laugh:

Sass & Verona, taaack :D

Förresten, är de någon från tråden som har sin 4åring nere i Flyinge denna helg, på championaten? :laugh:

Calle skrittar lite nu o går snart på helvila.
Han har varit lite knepig i magen sista 2 veckorna. trodde de berodde på att han gick o pillade i jorden i hagen, istället för o äta höet han får.
Men maskade av honom häromdagen o igår var de maskar i avföringen så kan ju ha berott på de oxå.

Just nu står han inne på box ganska mkt eftersom han pillar i jorden o de lilla gräs som finns så fort han kommer ut i hagen.
För att minska risken till kolik så har jag låtit han stå inne och i detta skitväder, ösregn, så är han nöjd med att stå inne o sova ;)

Låter klokt. Pompisen fick kolik på juldagen förra året efter att ha gått o "pillat i jorden" o det var verkligen ingen rolig upplevelse. Förra året var enligt den veterinär som då kom ett riktigt kolikår och det kan nog ha stämt. Många hästar hos oss gick o var lite småhängiga i kombination m att dom inte ville äta upp maten inne, de låg ovanligt mycket, bet sig åt magen osv Dock var det bara min P som utvecklade ett riktigt kolikanfall. :devil: Iår har ff flera av stona fått oförklarliga gallor på ett el flera ben. Tack o lov hör inte våra små flickor dit. Hoppas Calle repar sig :bow:

Ja de har inte varit något ordentligt anfall än utan man har sett på honom att något är fel och skiten har varit lite lösare.
Ska ut o skritta en sväng med honom nu o prova de nya novabettet :D

Åh idag har Saga varit sååå duktig :love:

Först var jag arg :devil: Hon skulle bara bocka och stegra när jag red iväg. Därför red jag till parkeringen och tänkte trimma/tukta :angel: lite där... men väl där så blev hon en liten ängel och vi hade ett underbart pass!

Vi tränade galoppfattningar och hon var så duktig. Galoppen blir bara bättre och bättre och idag började jag för första gången ta "tag" i galoppen lite så det inte bara innebar framåt utan även lyssna och jobba lite och det var helt underbart... galoppen kändes kanon! :love:

KL
Just nu går allt bara så himla bra !:banana: Kanske låter det "skrytit" men vad man än "ber"lilla fröken om så är hon med på noterna o jag blir bara så himla lycklig. Nåt rätt kanske man har gjort iaf.Fortsätter det så här kan det nog rent av tänkas att det kan bli en Lätt B:1 innan årsskiftet (pay and ride men iaf).

Jag får känslan av att hästen mår jättebra öht. Förra året såg det tex ut som det bodde en bäver i hennes box- överallt var det söndergnagt men i år har hon inte bitit någonstans. Rulla sig i hagen började hon förvisso med redan i våras men nu är det mer regel än undantag och nya täcket som från början var rött o grått är numera bara lergrått:D Sist men inte minst e Pompisgumman jätteblank o fin i pälsen (trots mask). Så nu har jag skrytit färdigt om min tjocka underbara ponny.:angel:

Puttar upp en bild på "den blanka hästen" o en bonusbild på min andra älskling
jack013.jpg

jack006.jpg

Trevlig helg på er allihopa :bow::bow::bow:

Ah vad roligt att höra att det går så bra för er !:) särskilt som ni hade så jobbigt med galoppen. Blir nästan full iskratt när jag tänker på mina o Pompas första galoppförsök. Allt hade gått på räls men när det kom till galopp var det totalstopp.:p Idag är galoppen hennes klart starkaste sida. Fattar inte att det kan vara så mycket power i så pass lite häst som det ändå är.;)
På tal om storlek så tyckte jag det såg ut på korten som att Saga hade växt men smalnat av. Jättefin e hon iallafall din Saga.:d

Tack! Ja jag är så himla glad att galoppen börjar funka så bra! Ja jag tror hon har växt lite, hon ser liksom lite mer högställd ut oxå har ju sommar magen försvunnit :d

Jätte roligt att det går så bra med pompisen oxå!! :banana:

*kl*

Helge fick ut och klättra lite igår. För hand naturligtvis, och han var jättepigg!
Det är helt sjukt vad härligt det är att se honom så pigg och glad.

Idag blir det longering på banan och imorgon får han vila i beteshagen och äta de sista gräset.
Jag vill ridaaaaaa! Gah.

Bara tre månader kvar, bara tre månader kvar, bara tre månader kvar :D.

*KL*

Börjar med att säga att en av mina inlägg försvann där jag skrev till Sass om filmen på Lasse, att det såg bra osv.:) och att bilderna på Giines tjej var superfina!

Jag är såå lycklig idag!!! Min fina tjej var så otroligt duktig idag:love: Tränade för en ny tränare som kommit upp från Linköping, och det gick verkligen otroligt bra (trots att piloten var oootroligt bakfull från fredagens bravader:cool:). Fick pressa henne på ett helt annat sätt än jag gjort tidigare och det är ju bara att inse att hon orkar ju faktiskt mycket mer än man tror. Helt otroligt. Blev bara piggare och piggare ju längre passet gick trots långa galopper:bump: I början fick jag fokusera mycket på att få henne ordentligt ställd, och även om jag var lite skeptiskt till metoden(släppa yttertygeln och tänka cykelstyre) i början så gav det otroligt bra resultat. Jag hade verkligen ingenting i handen efter ett tag och hon har aldrig någonsin känts så bra!

Provade även på förvänd vilket jag inte gjort tidigare och det var inga som helst problem. Red även skänkelvikningar på slutet när jag trodde att hon skulle vara helt slut, men jäklar det klarade hon också med bravur. Min underbara tjej hon bli bara bättre och bättre för varje gång.

Lägger ut en film senare ikväll/natt. Slutar 22,30:(

Blir spännande att se om hon är död imorrn, jag kommer ha otrolig träningsvärk iaf:angel:

Åh va härligt att det gick så bra! Har du några nya kort som du kan visa :)

*kl*

Jag fullkomligt ÄLSKAR min häst nu :D Har varit på en underbar, underbar uteritt, vi var ute 1h och 20 minuter. Hon var fin och lugn från början men vid första galoppen så var det bara tokbock, en hel backe på typ 2-300meter bock i varje språng. Helt otroligt, jag var så j-la förbannad. Tog ner henne i trav eftersom vi inte kunde komma ur det och pressade ihop henne :devil:.... sen kära vänner var hon som en klocka resten av ridturen!!:love: Verkligen helt underbar, lyssnade som aldrig förr och hade fina galopper och traven var urhärlig :love:

Hon är så rolig för när vi galopperar och jag lägger till skänkeln då hon tänker bryta så tar hon som ett litet hopp :rofl: Men som sagt en uuuunderbar ridtur :D

Hon är så underlig Saga det här med galoppen för det är precis som att man måste bryta beteendet för henne, har hon väl börjat då kan hon inte sluta, bock-galopperar huuur långt som helst men tar jag ner henne till trav och river i/trycker ihop och sen gör om då går det helt plötsligt jättebra. Det har ju funkat varje gång men det har aldrig riktigt funkat att rida henne ur det då hon är så j-la envis!

KL

Här är några bilder efter vi hopptränat. Inte så snyggt uppställda kanske.

CIMG0495.jpg

CIMG0496.jpg

CIMG0514.jpg

Hon börjar bli lurvig! Buuu...

Här kommer några höstiga bilder på min lurv , passade på att fota lite när systern var på besök .
Kan ju säga att grabben var allt utan samarbetsvillig

Stopp ! Syrran försöker få honom att stå still
DSCF2540.jpg

Någon helkroppsbild från sidan fick vi inte
DSCF2525.jpg

Bita moster efter att ha dregglat på kamera linsen är mycket roligare
DSCF2562.jpg

Här ser han ut som en busponny
promenad2.jpg

Lite vacker ?
promenad3.jpg

Hela gänget (utom jag)
promenad.jpg

Dagens bildbomb från mig , visst e han väl lite söt:love:??
Även om man kan bli :devil: på honom ibland

Åh vad roligt att det går så bra :love:

Jag hade tidigare inga problem med galoppen från början, men nu blir han jättestressad när det handlar om galopp och jag kan knappt sitta ner på honom innan han blir stressad för det betyder ju galopp enligt honom. Vet inte vad jag ska göra för att bryta mönstret får höra med tränaren nästa gång.

*KL*
I början fick jag fokusera mycket på att få henne ordentligt ställd, och även om jag var lite skeptiskt till metoden(släppa yttertygeln och tänka cykelstyre) i början så gav det otroligt bra resultat. Jag hade verkligen ingenting i handen efter ett tag och hon har aldrig någonsin känts så bra!

Så har jag också fått rida för min tränare , tyckte också det gav jättebra resultat , från skillnad till nu då han knappt galopperar alls :(...Hmm jag har hakat upp mig på galoppen några tips ?? :confused:

Härligt med en så bra träning, det går verkligen framåt för er:bow:. Det är väll igentligen dags för oss också att börja lite med förvänd vill ju rida kvalen till championaten nästa år också men det får vänta tills efter vilan som det känns nu .

Han e verkligen jättefin o håller m Verona om att mulen, den e är häftig !:d
Angående tröttheten; tror du inte det kan vara pälssättningen ? :idea:Själv har jag precis klämt i Pompa en flaska Shyfeeder för säkerhets skull. Kan ju inte skada iallafall eftersom B.vit är vattenlösliga och dom pinkar ut det dom inte behöver.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka