Sv: 04-ornas tråd edition 4!!
kl
Ja så har då vi varit iväg på semifinal och vi kan säga som så, vi är en erfarenhet rikare men betygsbedömning i hoppning är lika märkligt som dressyr.
Calle har skött sig otroligt bra, resan gick med glans både ner o hem trots mkt blåst på vägen hem.
Han har bott i utebox för första gången o de var inga som helst problem, har ätit ,druckit o sovit precis som han ska.
Själva tävlingen gick dock inte lika bra.
Vi ställdes inför den svåraste uppgiften vi haft hittills och de är ävl ganska naturligt med tanke på att de var semifinal.
Calle har tagit de lite lungt i veckan eftersom han varit trött o fått en tand (en av "betarna" vid lanen..) så de var en pigg kille jag satt upp på.
Busade lite på framhoppningen o var stark men kändes ändå fin.
In på banan o han bryr sig inte alls om alla grindar o utfyllnader i hindren. Dock är han fortfarande stark så jag får inte ihop honom som vi behöver så när jag lätta på handen mot 2.an sköt han iväg lite o fick alldeles för trångt o rev.
Tror nerverna släppte på oss efter de för jag tycker de flöt på väldigt bra även om han var stark hela vägen runt.
Rev även b-hindret i komb då han fick lite trångt o inte fick med sig bakbenen.
Trots allt är jag nöjd med honom och jag hade inte räknat med att ha en "klar" häst som 4 åring, han har många år kvar o många tävlingar att hoppa.
Men de är alltid kul att höra bedömningen o även jag insåg att ridbarhetsbetyget skulle va lågt men hoppades lite på teknikbetyget.
Domarna hade legat lågt hela dagen och vi var inget undantag.
Fick betyg 5.2 för ridbarhet.. blev lite beviken, visst han var lång och lite trutig men de kändes ändå rätt jämnt runt banan. Sen kom kallduschen.. 5.4 för teknik/kapacitet.
Tycker de var ett orättvist betyg, visst har han hoppat mkt bättre men poäng runt 5 är för mig inte ens betyg Godkänt.
fick omdömet :hästen gör sig lång idag och använder inte sin kropp.
Var mkt besviken efteråt o de tråkiga var att jag kunde inte få en röd tråd i domarens kommentarer o betyg under dagen.
En häst hoppade med bakskydd, inte tillåtet men ingen anmärkte på de. ett ekipage korsade startlinjen både från fel håll o rätt håll efter startsignal innan hon startade o ändå fick hon inget stopp eller uteslutning.
Men de är bara att acceptera att detta inte var vår helg. tycker hästen skött sig bra ändå och han är fortfarande min lilla stjärna som jag tror på.
Vi hade ändå inte åkt tillfinalen om vi kvalat så de kvittar egentligen. En nyttig erfarenhet för oss båda.
filmlänk:
http://www.youtube.com/watch?v=MluZkVJQgMo
Samt bild innan start.