04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Håller tummarna att det går bra! Kanske blir det som när jag tog in min talle i ridhuset när ungar hoppade åt alla håll och kanter så bommar och hästar flög hej vilt, någon longerade sin häst och det blåste så det ven i väggarna.

Tänkte, :eek: detta kommer aldrig att gå vägen. Tog mig dock i kragen och satt upp. Pållen brydde sig inte det minsta under hela passet. Han lullade på som om han vore själv i ridhuset och inte hade ett bekymmer i världen :p.

kl
Ja så har då vi varit iväg på semifinal och vi kan säga som så, vi är en erfarenhet rikare men betygsbedömning i hoppning är lika märkligt som dressyr.

Calle har skött sig otroligt bra, resan gick med glans både ner o hem trots mkt blåst på vägen hem.
Han har bott i utebox för första gången o de var inga som helst problem, har ätit ,druckit o sovit precis som han ska.

Själva tävlingen gick dock inte lika bra.
Vi ställdes inför den svåraste uppgiften vi haft hittills och de är ävl ganska naturligt med tanke på att de var semifinal.
Calle har tagit de lite lungt i veckan eftersom han varit trött o fått en tand (en av "betarna" vid lanen..) så de var en pigg kille jag satt upp på.
Busade lite på framhoppningen o var stark men kändes ändå fin.
In på banan o han bryr sig inte alls om alla grindar o utfyllnader i hindren. Dock är han fortfarande stark så jag får inte ihop honom som vi behöver så när jag lätta på handen mot 2.an sköt han iväg lite o fick alldeles för trångt o rev.
Tror nerverna släppte på oss efter de för jag tycker de flöt på väldigt bra även om han var stark hela vägen runt.
Rev även b-hindret i komb då han fick lite trångt o inte fick med sig bakbenen.

Trots allt är jag nöjd med honom och jag hade inte räknat med att ha en "klar" häst som 4 åring, han har många år kvar o många tävlingar att hoppa.
Men de är alltid kul att höra bedömningen o även jag insåg att ridbarhetsbetyget skulle va lågt men hoppades lite på teknikbetyget.
Domarna hade legat lågt hela dagen och vi var inget undantag.
Fick betyg 5.2 för ridbarhet.. blev lite beviken, visst han var lång och lite trutig men de kändes ändå rätt jämnt runt banan. Sen kom kallduschen.. 5.4 för teknik/kapacitet.
Tycker de var ett orättvist betyg, visst har han hoppat mkt bättre men poäng runt 5 är för mig inte ens betyg Godkänt.
fick omdömet :hästen gör sig lång idag och använder inte sin kropp.
Var mkt besviken efteråt o de tråkiga var att jag kunde inte få en röd tråd i domarens kommentarer o betyg under dagen.
En häst hoppade med bakskydd, inte tillåtet men ingen anmärkte på de. ett ekipage korsade startlinjen både från fel håll o rätt håll efter startsignal innan hon startade o ändå fick hon inget stopp eller uteslutning.

Men de är bara att acceptera att detta inte var vår helg. tycker hästen skött sig bra ändå och han är fortfarande min lilla stjärna som jag tror på.
Vi hade ändå inte åkt tillfinalen om vi kvalat så de kvittar egentligen. En nyttig erfarenhet för oss båda.

filmlänk: http://www.youtube.com/watch?v=MluZkVJQgMo
Samt bild innan start.
semifinal003.jpg

semifinal006.jpg

KL
Sitter o e så där behagligt trött som man kan vara när man har varit ute på en riktig långtur. Jag o dottern tog höstens första riiiktigt långa tur kallad "galopprundan" (Här är både hagar o ridvägar döpta:D) som är en tur som innefattar långa härliga galoppstigar i skogen, ett sandtag samt både branta o mindre branta klätterbackar. Hästarna var pigga som sjutton av blåsten men också av all uppståndelse i hagen. Igår släpptes den nya hästen ut med hagens ledare och tillika är det enda halvblodet. Denna dam hade inga problem att tala om att det minsann var hennes hage så efter 10 min släppte vi ut Pompa o Premsan, som ser ut som små kopior av sin minst 1,75cm höga ledare. (Den nya är en ännu mörk skimmel ) Pompa, intet ont anande, verkade först tro att - jippi en polare i min ålder:bump:, men ack vad hon bedrog sig. Ledaren vallade runt sin bruna lilla flock som värsta vallhunden. Däremot sket hon fullkomligt i skäcken som också tillhör stoflocken. I morse hade tjejen som hade utsläpp tänkt att det bästa var att släppa ut de två som var lägst i rang först, dvs den nya o Pomp varpå min annars så himla trygga snälla häst bara stenvägrade:eek: Först när Prems var ute fick de ut henne o det var helt uppenbart, också under ridturen hur viktigt det var för henne att hänga med "syrran" . Kvar vid grinden stod ledarstoet som blev helt överlycklig när hennes lilla bruna flock var tillbaka.:banana: Är mäkta stol över min lilla pålla som just nu är helt underbar att rida. Skall bildbomba er när jag får tillgång till en kamera så att ni får "see for your self" hur fin hon börjar bli. För detta vill jag även rikta ett tack till er här på "04:an" för här har sagts många kloka ord som jag känner att jag har haft nytta av. Ingen nämnd ingen glömd.:bow::bow::bow:

Det syns att han är stark men jag håller med dig, det var en f..baskat snål domare. :devil: Tur att han har en så klok matte som inser att pållar inte kan vara lysande stjärnor varje dag. Tyckte du fick till några riktigt hyfsade språng trots allt. Kanske du ska låta din lilla beridare ta sig en dust med Calle inför nästkommande tävling.;)

Ja han blir ju lite väl lång, men med mina dressyrögon sett så förstår jag mig absolut inte på bedömningen:grin: Ja menar, för att få 5,4 så känns det ju som att det åtminstonde borde vara ngt lite större synligt fel? Ähh som sagt bedömningssport! Se det som en fin erfarenhet, och han verkar ju fantastiskt obrydd över hela situationen i övrigt:) Hur stor är han föresten? Kanske kan ja få några cm till min 165 cm:s burk:angel: Hoppas att hon växer lite till!

Synd att det inte gick så bra (och att domarna var så seg!) Jag tyckte precis som pompa att ni fick ju till flera fina språng oxå!

*KL

Vilken dag säger jag bara!! Shit va bra det har gått!! Helt otroligt!

Jag var ubernervös kan jag säga... gode gud... vet inte vart jag ska börja... snäll att lasta som vanligt, lastar pärlan själv :love:

Körde själv och fick lite småt panik när jag insåg att jag hade kört in på fel grusväg när jag var nästan framme och fick backa och dona på en lite grusväg men det gick hem det oxå... puhhh...

Sen när vi kom fram.... ja alltså storm är ju det minsta man kan säga oxå skulle jag rida utomhus... banan bestod av en bana utan staket och på ena kortsidan stod det typ 20 ensilagebalar med massa vit plast som prasslade och yrse i vinden... på andra sidan GRÄNSADE banan till en kohage!! :eek: bredvid dessa fanns hästhagar samt gårdsmaskiner osv, osv... JAG TRODDE ALDRIG ATT JAG SKULLE KUNNA HOPPA UPP ENS!! :cry: Men.... efter ett tag när jag hade gullat med saga och övertygat henne att hon inte skulle bli uppäten på banan så kunde jag hoppa upp och hon spände sig först och skulle bocka lite så vi red fram i trav på en gång och efter en stund så gick det fint och vi kunde träna på även fast jag stundvis praktiskt taget höll på att blåsa av hästen och jag var helt sjukt stolt över henne :love:

Gillade tränaren och ska fortsätta träna för henne, det kändes helt rätt :banana: Och saga har aldrig känts så fin trots blåsten! :love:

Just det... tränaren tyckte att Saga jobbade på bra och hon var imponerad över att hon var så anpassningsbar och kunde släppa alla "spöken" runt plan när han bara hade fått funderat en stund på allt!!

han är enligt måttpinnen bara 169 ... dock misstänker jag allvarligt fel på pinnen ;)
För han ser så mt större ut.

Grattis till den lyckade träningen!:bump: Tycker det stärkern en själv så mycket också när man klarar av en situation som på förhand ser svår ut!:)

Tack! :D Ja jag håller med, man känner sig väldigt stärkt och otroligt sugen på att rida mer och få känna och "leka" själv med de råd man fått!

Tyckte det var en bra runda bortsett från hinder nr 2. Förstår att du är besviken på poängen för teknik.
Tycker du tänker rätt som ser det positiva med att han skötte sig i ny miljö och tog hela färden bra! Du vet ju vad han kan! :banana:
Snygg han var när han var så knoppad och putsad :d

Hjälp :eek: Det lät ju som rena mardröms scenariot, med storm och kor och allt! Kanon att Saga (och du) tog det så bra och att du fick sån glädje av lektionen! :)

Vad roligt att det gick så bra. Får man fråga vad det kostar att rida privat i dina trakter ? Här får man betala mellan 200 - 250 kr för en c-tränare om dom kommer till oss. Håller dom lektion på ridskolan få man betala 80 spänn till i anläggningsavgift. Blir ju en del men det är väl värda pengar om det funkar.:banana:

Jag fick betala 200kr och då åkte jag hem till henne. Är inte riktigt säker på om det kostar mer om hon kommer till ngt ridhus. Om jag rider i ridhuset blir det 120kr till per gång men jag ska köpa årskort nästa år så då kostar det 1900/år oxå slipper man ju den kostanden resten av året iaf.

Vi har ett litet ridhus där jag står där det typ går in en häst. Ett nytt är dock planerat o utmätt för vilket ska bli skönt för anläggningskortet borta på ridklubben kostar 1600 per termin:eek: Dyrt tycker jag:eek:, i synnerhet som det sällan är ledigt när människor har tid o träna. På tal om något annat, vad duktig Saga var med kossor, blåst o plastbalar. Dessutom måste hon ju ha känt att du var lite nervös. Både Pompa o Premessa är världsbäst på o läsa av känslor. De går rakt ned i sadeln o upp i skallen på dem.:crazy: Nej nu är det sovdags. (Har sovit hela kvällen framför TV:n:angel:)

Hinder 2 var helt o hållet mitt fel, förmodligen hjärnsläpp av nervositet även om jag inte kände mej nervös.

Han har fått tagit de lite lungt ett tag eftersom han känts trött o de verkar ha hänt en hel del med kroppen under tiden.

Men alltså, 5,4 och 5,2... På en 10-poängsskala?

Jag ser framför mig en häst som knappt tar sig över hindren när jag tänker mig de betygen.

Nåja, huvudsaken är ju att du vet att du har en bra häst som du har roligt med!

Själva gör jag o Ella inte många knop. Även om det sakteliga går frammåt. Just nu är hon brunstig och fryser gärna fast vid grannens hästar. De är ju sååååååå snygga.

Hopplöst med brunstiga ston även om hon bara blir lite trög.

Ja de är 1-10 i poängskala.
Jag ser precis som dig en häst som knappt tar sig igenom banan men de är väl som dressyr, bedömningssport.
Var ute o joggade med calle idag för o känna hur han kändes efter helgen o 80 mil i transport o han var superpigg o busig.
Så han klarar tydligen av resor väldigt bra.

Jag var ju också där med min dam.
håller precis med dig om att ingen röd tråd fanns i dommarnas bedömning. bedömde många orättvist tyckte jag.

jag är också super nöjd med min dam, även fast poängen blev skit.

Dom tyckte hon sprang ifrån mig, vilket inte jag upplevde. men som sagt jag är nöjd, häst är glad o hon är ju samma häst när hon kommer hem, en erfarenhet rikare men samma häst å det är ju huvudsaken.
hade iaf
5.8 för ridbarhet o 5.6 för teknik. 10.9 inkl - 0,5 för en rivning. det blev jag faktiskt besviken över, visst hon har ingen bländande teknik, men såå dålig tycker inte jag att den var.
såg en som skena runt banan med huvudet i vädret o ryggen nere i backen o hoppa till sig 6.2 i teknik o 6.5 i ridbarhet för att den bytte galopp o hade bra stam antar jag. för det var ingen vacker syn inte. :eek:

kommer film när min dator slutat krångla. :)

Tror inte att jag såg dig men visst var de tråkigt att dom låg så lågt.
En annan sak jag reagerade över var att domaren flera gånger gick väldigt hårt åt ryttarna.
Ok att en del verkligen satte sina hästar i skiten (bla jag på hinder 2:angel: ) men för de behöver inte domaren säga "hästen är svår att bedöma pga att ryttaren förstör för den" och liknande saker.
Då är de bättre att skriva en kommentar o kanske nått uppmuntrande eller något tips. Inte såga dom jäms med fotknölarna inför all publik.

Sen avr de även en häst som hoppade med bakskydd utan att något sas samt en som red genom starten 2 ggr efter startsignal o inte fick något fel för de... :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka